Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Inläggav Alien » 2015-06-09 21:44:33

Jag skulle skriva ut några sidor av ett dokument på över 200 sidor. Ställde in på sid 7-8. Men den ena sidan efter den andra spottades ut. Pappren tog slut och jag stängde av skrivaren. Men nästa gång jag sätter på skrivaren och har lagt i papper, kommer den ju att fortsätta. Var går jag in för att stoppa utskriften en gång för alla?

Och finns det något tangentkommando som gör att man får stopp på utskriften på en gång när man inte hinner leta efter hur man gör i utforskaren el vad det är?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-09 21:46:23

Jag har en knapp med ett kryss på på min skrivare. Trycker man på den, stoppas allt. Jag har också en ikon nere till höger (program som är igång, men inte flikar utan bara ikoner för det som är igång). Där syns en skrivare om det finns jobb. Dubbelklickar jag kan jag avbryta.

Men det är säkert olika för olika skrivare.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Inläggav Alien » 2015-06-09 21:49:35

Det finns en knapp på skriven med en röd cirkel med en röd triangel i. Det kanske betyder stopp? (Har svårt att fatta symboler som tydligen är självklara för andra.)

Såg ingen symbol för skrivare på skärmen när jag panikslaget tittade dit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-09 21:56:20

Klicka på skrivarikonen i Windows (vilket du troligtvis använder) välj skrivjobbet och högerklicka för att välja avbryt eller radera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Inläggav Puzzle » 2015-06-09 21:58:33

Alien skrev:Det finns en knapp på skriven med en röd cirkel med en röd triangel i. Det kanske betyder stopp? (Har svårt att fatta symboler som tydligen är självklara för andra.)

Såg ingen symbol för skrivare på skärmen när jag panikslaget tittade dit.

Tryck på den, vad är det värsta som kan hända liksom? :wink:

Annars så:

Du kan avbryta dina egna utskriftsjobb. Du måste ha behörighet att hantera dokument på skrivaren om du ska kunna avbryta en annan användares utskrift. Mer information finns i Vad är skrivarbehörigheter?.

1. Öppna Skrivare genom att klicka på Start-knappen, Kontrollpanelen, Maskinvara och ljud och sedan på Skrivare.

2. Dubbelklicka på den skrivare du använder.

3. I utskriftskön högerklickar du på det objekt du vill avbryta utskrift av och klickar sedan på Avbryt.

Avbryta utskrift (Förutsatt att du har Windows)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Inläggav Alien » 2015-06-10 0:46:12

Ja, jag har gått in på Control Panel och tagit bort skrivjobbet nu (tror jag). Men det är sånt som tar för lång tid när skrivaren bara matar ut det ena pappret efter det andra. Så nästa gång får jag försöka med triangeln i cirkeln (varför kan det inte bara stå "stop/p"?).

Dessutom känns det osäkert att öht skriva ut sidor från ett sådant långt dokument i framtiden, jag klickade ju på vissa sidor för att undvika det. Men tydligen "tog" det inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, skrivaren bara skriver och skriver, hur stoppas den?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-10 17:47:30

Hårda vägen för att bli kvitt utskriftsdokument:
* Stäng av skrivaren.
* Ta ut alla papper så att den inte kan skriva.
* Rensa utskriftskön (till rätt skrivare!)
* Stäng ner datorn.
* Avbryt alla operationer i skrivaren.
* Stäng av skrivaren.

Starta sedan upp dator och skrivare. Kontrollera att ingen enhet försöker skriva ut något genom att kolla igenom utskriftskön och skrivarens kontrollpanel. Lägg därefter tillbaks papprena i skrivaren. En påminnelse för övrigt varför skrivare är en av datoranvändadets gissel. Antingen det är spökdokument som framhärdar att skrivas ut, slut på toner/bläck som skall specialbeställas till dyra slantar, papperstrassel, knepiga felmedellanden i datorn, dolda skrivarjobb, konstiga fel på skrivarstyrningen, trasiga fjädrar som skall specialbeställas, knepiga drivrutiner osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in