Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Mats » 2015-06-09 15:45:46

tahlia skrev:Om tankarna drar mot att göra dig av med problemen före utsatt tid, så att säga, kan du göra mig (fast egentligen dig själv) tjänsten att ta kontakt med någon först? Det finns en hel tråd klistrad med olika kontakter man kan använda sig av.

Det är inte aktuellt just nu. Jag har levt så här i många år nu. Det är inte kul men det går.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav tahlia » 2015-06-09 15:49:11

Mats skrev:Det är inte aktuellt just nu. Jag har levt så här i många år nu. Det är inte kul men det går.


Bra. Du gjorde mig redigt orolig där.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-09 17:04:47

Wine skrev:
triggerhappyD skrev:...
Har märkt att AS ofta får ta skulden för dåligt beteende från NTs eller det sjuka samhället i övrigt.


Är du medveten om att AS innebär att man har svårigheter med bl.a. socialt samspel, med begränsningar inom områdena ömsesidig kommunikation, social interaktion och föreställningsförmåga, att man ofta har samsjuklighet i form av andra problem, diagnoser som ADHD samt en eller flera personlighetsstörningar och ofta även problem med tvång, ångest och depressioner?

Ska man skuldbelägga samhället för detta menar du?


Mer eller mindre ja, det är ju inte AS i sig som ligger bakom dom flesta problem, utan den stora orsaken till dåligt mående bland aspies skulle jag vilja hävda är att vi från födsel till döden ständigt blir påminda om vad det är för "fel" på oss, att folk överlag och samhället ständigt försöker ändra på oss, att vi inte får vara som vi är, att vi ständigt blir påminda om att vara som vi är är fel och sjukligt, att vi ständigt måste ändra oss på det ena eller andra sättet, helt enkelt att vi inte får vara oss själva.
Det är klart det blir jobbigt på alla möjliga vis när man ständigt känner sig oförmögen att vara så som andra förväntar sig att man ska vara.
Det i sig skapar ju deppresion, ångest, stress, utanförskap, självförakt m.m.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-09 17:47:50

Mats, vad säger vården? Jag är på väg ut igen, kanske för gott. Jag är inte mottaglig för de behandlingsmetoder de bestämt fungerar på flest, och därför ska fungera på alla (bra tänk där, jag ska köra bensin i makens gastank också tror jag, flest bilar går ju på bensin, så det måste gå annars är den ur funktion och bör kastas bort).

Får vården lov att ge upp på folk? Det händer inte inom somatiska väl? Eller jo, om de får för sig att det har psykiska komponenter (och så var vi där igen - PSYK = inget värd).

En vanlig sjukdom som inte kan botas, kan ofta lindras, och då gör vården det. Bromsmediciner, smärtlindring, insulin till en diabetiker där sjukdomen inte botas, bara hindras från att döda patienten.

Varför gäller det inte det psykiska? Jag får inga samtal om jag inte visar att jag blir hjälpt och frisk.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Maggi » 2015-06-09 18:09:09

Bror Duktig skrev:Mats, vad säger vården? Jag är på väg ut igen, kanske för gott. Jag är inte mottaglig för de behandlingsmetoder de bestämt fungerar på flest, och därför ska fungera på alla (bra tänk där, jag ska köra bensin i makens gastank också tror jag, flest bilar går ju på bensin, så det måste gå annars är den ur funktion och bör kastas bort).

Får vården lov att ge upp på folk? Det händer inte inom somatiska väl? Eller jo, om de får för sig att det har psykiska komponenter (och så var vi där igen - PSYK = inget värd).

En vanlig sjukdom som inte kan botas, kan ofta lindras, och då gör vården det. Bromsmediciner, smärtlindring, insulin till en diabetiker där sjukdomen inte botas, bara hindras från att döda patienten.

Varför gäller det inte det psykiska? Jag får inga samtal om jag inte visar att jag blir hjälpt och frisk.


Vad menar du med samtal? Samtal med psykolog eller vårdare?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Mats » 2015-06-09 18:12:24

Bror Duktig skrev:Mats, vad säger vården?

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det jag redan skrivit. Jag har inte haft någon kontakt alls med vården på drygt tre år. Den gången berättade jag för en psykolog vad som orsakar min depression. Då fick jag svaret: "Det är ingenting vården kan hjälpa till med." Mitt svar blev: "Då ser jag ingen annan utväg än sjukpension." och så blev det.

Eftersom vården säger sig inte kunna hjälpa mig ser jag ingen anledning att ha kontakt med den. Antidepressiva mediciner har ingen märkbar effekt på mig (förutom att Mirtazapin gjorde mig sömnig) så jag ser ingen anledning att ta några antidepp och behöver därför ingen läkarkontakt för att förnya recept.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-09 18:16:16

Mats: Jag har inte kunnat hänga med i allt du skrivit, och vet ju inte vad du sade orsakade din depression heller. AS? Då säger de säkert stopp. Jag märker att de gärna vill skylla saker på AS och sedan "är det inte deras bord".

Jag tycker bara att vissa saker skulle kunna underlätta något, eller hjälpa så det inte blir värre. Men det är inget som psykiatrin ställer upp på. De låter en gärna falla hela vägen, tills lagen tvingar dem att agera.

Maggi: samtal med vem som helst som får situationen att inte bli värre. Ibland är en outbildad bättre, ibland en psykolog. Det beror ofta på deras personlighet. Vårdare vet jag inte vad du menar med. Jag är själv utbildad mentalskötare (ej jobbat som) och undrar om du kanske tänker på vårdare inne på psyk. Där har jag inte varit sedan 90-talet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Maggi » 2015-06-09 18:21:38

[quote="Bror Duktig"
Maggi: samtal med vem som helst som får situationen att inte bli värre. Ibland är en outbildad bättre, ibland en psykolog. Det beror ofta på deras personlighet. Vårdare vet jag inte vad du menar med. Jag är själv utbildad mentalskötare (ej jobbat som) och undrar om du kanske tänker på vårdare inne på psyk. Där har jag inte varit sedan 90-talet.[/quote]

Jag menade mentalskötare, jag trodde att alla hade rätt att åtminstone få samtal med dem. Om man nu har kontakt med psykiatrin.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-09 18:28:26

fyfan, skrev världens längsta inlägg till dig precis Mats, men den här sidan loggade ut mig av sig själv medans jag skrev och när jag klickade på skicka knappen så stog det att jag var utloggad och när jag klickade tillbaks så var all min text borta, suck 1½ timmes skrivande från mitt hjärta borta pga av skit kodning :(

tänker givetvis försöka skriva om allt, men det får bli senare inatt.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Wine » 2015-06-09 19:34:37

triggerhappyD skrev:fyfan, skrev världens längsta inlägg till dig precis Mats, men den här sidan loggade ut mig av sig själv medans jag skrev och när jag klickade på skicka knappen så stog det att jag var utloggad och när jag klickade tillbaks så var all min text borta, suck 1½ timmes skrivande från mitt hjärta borta pga av skit kodning :(

tänker givetvis försöka skriva om allt, men det får bli senare inatt.


Har hänt mig också, fast inte att jag har ägnat hela 1½ timme åt att skriva ett inlägg men däremot har jag ibland gått ifrån datorn en stund eller gjort annat på datorn innan jag skrivit klart ett inlägg och sedan när jag ska avsluta och posta så är jag utloggad. Har därför nu alltid flera flikar uppe med AF så att jag innan jag ska posta ett inlägg kan testa med en annan flik först att jag inte är utloggad. Det är väldigt frustrerande att behöva skriva om igen vad man tänkt posta i ett inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-09 19:49:26

Maggi skrev:[quote="Bror Duktig"
Maggi: samtal med vem som helst som får situationen att inte bli värre. Ibland är en outbildad bättre, ibland en psykolog. Det beror ofta på deras personlighet. Vårdare vet jag inte vad du menar med. Jag är själv utbildad mentalskötare (ej jobbat som) och undrar om du kanske tänker på vårdare inne på psyk. Där har jag inte varit sedan 90-talet.


Jag menade mentalskötare, jag trodde att alla hade rätt att åtminstone få samtal med dem. Om man nu har kontakt med psykiatrin.[/quote]
De finns nog bara inom slutenvården, och har ingen vidare utbildning på att "vara psykologiska". När jag utbildade mig fick jag lära mig vad olika sjukdomar innebar och vilken medicin som användes. De är psykiatrins motsvarighet till undersköterska (som jag blev samtidigt, gick vårdlinjen).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-09 22:58:40

Wine skrev:
Har hänt mig också, fast inte att jag har ägnat hela 1½ timme åt att skriva ett inlägg men däremot har jag ibland gått ifrån datorn en stund eller gjort annat på datorn innan jag skrivit klart ett inlägg och sedan när jag ska avsluta och posta så är jag utloggad. Har därför nu alltid flera flikar uppe med AF så att jag innan jag ska posta ett inlägg kan testa med en annan flik först att jag inte är utloggad. Det är väldigt frustrerande att behöva skriva om igen vad man tänkt posta i ett inlägg.


Tack för sympatin, varit irriterad hela kvällen enda sedan det hände :P men börjar kunna släppa det nu, och det var givetvis inte min mening heller att håna vem det nu än är som sköter om forumet med kommentaren "skit kodning", vart bara så upprörd när det skedde.
Vore ju även bra kanske om det gick att åtgärda problemet så det slipper hända samma sak för andra nya som kommer hit.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Brukar läkare anse att As är en sjukdom?

Inläggav Zima33 » 2015-06-09 23:24:53

Om man har det knapert ekonomiskt så kan man få samtal eller terapi till lägre pris inom Lukasstiftelsen. http://www.sanktlukas.se/

Den finansieras genom donationer och genom att de tar fullt betalt av företag som anlitar dem.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in