Vad är KONST?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav pH » 2008-08-12 22:35:29

Charley? skrev:
pH skrev:Btw, Charley?, gud vad du är irriterande! Ibland skriver du saker som jag uppfattar som helt uppåt väggarna och ibland skriver du saker som jag uppfattar som fantastiska. Ibland är du superseriös och ibland übertramsig. Och det växlar fort. Hur skall jag då lyckas få nåpgot grepp om dig? Du gör det ju svårt för mig! Det är antagligen nyttigt. Tack!
:-)122

Är inte livet underbat?


Det är det faktiskt.

Jag hörde en man på radio idag som talade om kulturkrockar. Han sade att tanken "Varför gör de så" bör följas av tanken "Varför reagerar jag på det?".

Och det var en tanke jag behövde. Varför behöver människor kategoriseras? Varför måste jag försöka få ett grepp om någon när jag lika gärna kan njuta av deras komplexitet? Och där slutar jag den utläggningen för att inte börja kafka...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:00:56, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Debbido » 2008-08-12 22:38:57

earlydayminer skrev:Jo, jag ska försöka ta kort på oljemålningar han har gjort som jag har i mitt rum. Och de han har gjort till mig i födelsedags present. Jag vill ha teckningar av honom när jag fyller år. :)

Angående kvinnan; det känns lite grekisk mytologi över det. Och vad jag vet så tycker han väldigt mycket om Conan the Barbarian.


Din bror är ju extremt talangfull! Och så har han den kunskap man behöver för att bygga bilder i datorn - 3 D osv. Hmmm.. :roll:

Kan han inte konstruera ett nytt och ännu mer avancerat Jasflygplan när han ändå är igång? Han han en synnerligen teknisk syn på människan? Han gör ju om oss till maskiner och ofta rätt grymma sådana! Nåväl, i detta ryms mycket sanning.

Jag som saknar den datakunskap som unga människor växer in i automatiskt får väl måla för hand, men är rätt lat och skulle hellre lära mig göra bilder i datorn, om jag kunde...

De bilder jag skickat är på äldre tavlor. Min sista utställning var mest abstrakt akvarell och då blev det ingenting sålt mer än två mer föreställande motiv.

Sedan visste jag inte vilken väg jag skulle gå? Gå tillbaks till att avbilda (dock med egen tolkning)?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:00:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-08-12 23:06:45

Zombie skrev:*Debbidos, MsTibbs', pH:s bilder, underjords förmåga att reda ut och finna ord: stum av beundran*
*Charley: verkar också ha starka bilder på lager...?*
*älskar "ångestkonst"! (Var man ska hänga den är väl efemärt...)*


Tack Zoombie!

Jag håller med dig om att ångestkonst är nödvändig, viktig och intressant (om den är välgjord).

Vad "efemärt" betyder vet jag inte man kan gissa ..perifert? Va?

Men det är så att en del känsliga människor, i en liten tvåa, kanske inte klarar av att vakna upp till en rätt meningslös dag som sjukpensionär, med lätt ångest i bröstet, och stirra rakt in i en Muncks "Skriet" det första man gör?! :-)017

Jag har mest ställt ut mina "positiva affirmationer" eller försök att besvärja den onda tillvaron genom att överösa den med vackra bilder.

En gång målade jag fem fåglar över ett stormigt, vredgat hav i soluppgång.

Den blev inte såld på en utställning fast jag tyckte det var något av det bästa jag gjort, och så spontant, intuitivt. På ca 30 minuter hade färgen runnit dit den skulle och Voiala! Jag hade ännu en gång besegrat ondskan med mina färger. Sedan la jag mig och somnade gott kl. 05 på morgonen.

Jag grubblade en dag över varför den inte blev såld.... :roll: Då sa min inre Röst:" Är du beredd att GE bort den? Eller målar du bara för att tjäna pengar?"
Jag svarade att jag naturligtvis kunde tänka mig att ge bort den om det kändes rätt.

Några dagar senare kom en frälsningssoldat, en "slumsyster", för att hälsa på mig. Hon ville så gärna köpa några tavlor så billigt att det bara täckte materialkostnaden. Eftersom hon jobbade med att hjälpa folk sa jag JA!

Senare fick jag veta var tavlan hade hamnat: På en vägg mitt emot en säng. I den låg det en kvinna som var svårt chockskadad efter Estoniakatastrofen. Hon hade kämpat sig upp en en av livbåtarna och överlevt, men hennes fem väninnor hade drunknat. Hon plågades av svåra skuldkänslor för att hon överlevt - kanske på deras bekostnad?

Varje morgon var det första hon såg fem vita fåglar som flög uppåt och in i ett guldaktigt ljus medan det stormande havet låg under dem.
"Tänk dig att det är dina vänner! De har flugit in i Ljuset!" sa slumsystern.
De har det bra nu! Släpp din skudl!

Denna tavla kom att få en funktion jag inte kunnat föreställa mig!

KONSTEN BÄR ETT BUDSKAP. VAD ÄR DET JAG VILL HA SAGT?

Om jag inte vet svaret så kan kanske intuitionen leda mig rätt?

PS. Dessvärre har jag också gett bort fotot på tavlan, sorry!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:00:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-08-12 23:16:55

pH skrev:
Charley? skrev:
pH skrev:Btw, Charley?, gud vad du är irriterande! Ibland skriver du saker som jag uppfattar som helt uppåt väggarna och ibland skriver du saker som jag uppfattar som fantastiska. Ibland är du superseriös och ibland übertramsig. Och det växlar fort. Hur skall jag då lyckas få nåpgot grepp om dig? Du gör det ju svårt för mig! Det är antagligen nyttigt. Tack!
:-)122

Är inte livet underbat?


Det är det faktiskt.

Jag hörde en man på radio idag som talade om kulturkrockar. Han sade att tanken "Varför gör de så" bör följas av tanken "Varför reagerar jag på det?".

Och det var en tanke jag behövde. Varför behöver människor kategoriseras? Varför måste jag försöka få ett grepp om någon när jag lika gärna kan njuta av deras komplexitet? Och där slutar jag den utläggningen för att inte börja kafka...


OBS! Jag skrev INTE i ett tidigare inlägg att jag tyckte jag hade greppat Charley? utan att jag greppat lite av hans/hennes sätt att formulera sig.
Vi talar ju alla svenska men vi använder språket på väldigt olika sätt. Själv använder jag mycket ofta metaforer, ironi och ords dubbla betydelser.
Charley? gör tvärtom, använder ord mera konkret. För mig var detta en viktig insikt för att kommunikationen ska löpa på bättre. Den här saken reflekterar jag nu på när det gäller alla andra också. Har insett hur lätt det är att missförstå mig.

För mig är Charley? lika mycket av ett mysterium som alla andra människor på jorden.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:00:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Zombie » 2008-08-12 23:53:29

Debbido
"Efemärt", väl gissat: 'perifert', 'en bisak', 'oväsentligt i sammanhanget'.

Klart "ångestkonst" är bättre när den är välgjord. Och har sina falluckor, där man särskilt lätt faller ner i maner eller ytlig attityd. Och särskilt många under en period då just det stuket råkar vara "inne". Men det är ju som all "annan" konst med?

Vilken vacker historia om den fågeltavlan, Debbido! En av dina många vackra...
Men ge inte bort foton på tavlor! *mutter... kan inte heller förneka: hade velat se* ;)
Du har så mycket vackert att lämna efter dig, Debbido! Var rädd om både dig och det!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav pH » 2008-08-13 0:26:27

Har någon en lada? Man borde samla ihop lite grejjer där och ha en utställning på temat Aspiranter :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Joosen » 2008-08-13 0:35:11

Bra idé :) Jag äger tyvärr ingen lada, men jag vet att ett ställe som kallas Träfflokalen här i Huddinge ibland har utställningar som vem som helst kan bidra till. Det är en mötesplats för alla som har varit i kontakt med socialen.

Tänkte fråga om någon visste ett bra ställe som letar efter amatörkonst att ställa ut...? Och när jag ändå frågar, vet någon vart jag kan köpa billiga, stora taveldukar?
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav Zombie » 2008-08-13 0:49:34

pH skrev:Har någon en lada? Man borde samla ihop lite grejjer där och ha en utställning på temat Aspiranter :wink:

JA!
(till idén - är tyvärr ladulös)

:oops: Jag har faktiskt tänkt på liknande när jag har sett den här tråden, "Egna alster", "Stora pianotråden", Bjäbbis' folkmusiktråd, ett och annat framsipprande skönlitterärt skriveri och en massa annat här: vi skulle kunna (åtminstone för oss själva? inom ramen för OA? [...]?) ordna både utställningar, konserter, (musik- och) diktaftnar och... ja, sådant :!:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2008-08-13 0:52:41

Zombie skrev:
pH skrev:Har någon en lada? Man borde samla ihop lite grejjer där och ha en utställning på temat Aspiranter :wink:

JA! (till idén - är tyvärr ladulös)

:oops: Jag har faktiskt tänkt på liknande när jag har sett den här tråden, "Egna alster", "Stora pianotråden", Bjäbbis' folkmusiktråd, ett och annat framsipprande skönlitterärt skriveri och en massa annat här: vi skulle kunna (åtminstone för oss själva? inom ramen för OA? [...]?) ordna både utställningar, konserter, (musik- och) diktaftnar och... ja, sådant :!:


Ja.

Uppenbarligen en uppgift för OA.

Styrelsen (för OA) bör skjutas om man inte tar tag i detta! I varje fall kölhalas.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Zombie » 2008-08-13 1:06:04

... och dans, teater &/el. dyl., ståuppande &/el. dyl. ...
... glömde jag
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2008-08-13 1:07:47

Zombie skrev:... och dans, teater &/el. dyl., ståuppande &/el. dyl. ...
... glömde jag


Oh yeah!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav underjord » 2008-08-13 3:05:47

Zombie skrev:"Efemärt", väl gissat: 'perifert', 'en bisak', 'oväsentligt i sammanhanget'.


Ursäkta OT, men:
Nja, det där var väl inte hela sanningen? :?

Jag var själv inte säker på ordets betydelse så jag slog upp det i SAOB:
SAOB skrev:eg.: som lever l. varar endast en dag; i utvidgad o. överförd anv.: som är av kort varaktighet, kortlivad, övergående, tillfällig, flyktig, utan bestående värde, dag­sländelik, dagslände-;

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 14659.html
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Zombie » 2008-08-13 3:14:16

Då hade jag fel då.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav underjord » 2008-08-13 3:16:49

Var jag sådär jobbigt aspig nu? :oops:
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Zombie » 2008-08-13 3:35:14

Tok heller. Upp med hakan och fortsätt vara vad du var!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-13 5:54:18

Ett par bilder från min ångestkonst som här är i tekniken glas.....

Bild



Bild
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Isse » 2008-08-14 0:51:42

Jag brukar fråga mig ibland vad konst är, men kommer inte fram till något vettigt konsstigt nog. Fina verk ni har visat upp. Mer sånt! Inte bara naturkonst, (även om sånt e hett), gärna mer manlig konst a la phs alster.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 15:00:59, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-08-14 1:25:55

Isse skrev: gärna mer manlig konst a la phs alster.

PHS-alster? Uppsats från polishögskolan? ;)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:01:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Debbido » 2008-08-18 1:17:00

Zombie skrev:Vilken vacker historia om den fågeltavlan, Debbido! En av dina många vackra...
Men ge inte bort foton på tavlor! *mutter... kan inte heller förneka: hade velat se* ;)
Du har så mycket vackert att lämna efter dig, Debbido! Var rädd om både dig och det!


Tack ska du ha Zoombie för dina trevliga ord jag just upptäckte.

Jag har ju inte målat på ett tag eftersom jag varit deprimerad och för att jag inte fattar vad/hur jag ska måla i Modern tid.

Men jag får väl leva på gamla minnen från den tid då det gick att servera den typ av föreställande, romantisk, andlig konst jag då målade.

Bifogar en tavla som jag älskar så därför att den hängde ett tag på Handens sjukhus (delutställning). Jag fick höra att en manlig patient från psykavdelningen varje dag gick ned till utställningsrummet och ställde sig framför min tavla. Där stod han en stund och drömde innan han gick upp på avdelningen igen.

Jag älskade Enland och fotade allt jag såg, b l a denna gata i Hitchin. Sedan la jag till diverse figurer och en gammal bil, som inte fanns där i verkligheten, för att komma tillbaka till äldre tider med bilden.

Tavlan är för mig motiverad eftersom den gav så mycket till denna psykiskt sjuke man som fick tillfälle att drömma sig bort från miljonprogrammets betongförorter till en mera idyllisk tillvaro!


Bild
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Mystiqa » 2008-08-18 1:35:31

Konst är att fånga ögonblicket
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 15:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Debbido » 2008-08-18 2:39:24

Mystiqa skrev:Konst är att fånga ögonblicket


Bland annat det! Men jag tror också man kan vara historieberättare genom sitt målande.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-08-18 5:41:22

Debbido, du målar helt underbart!

För mig är konst det som kan få mig att må bättre, inte sämre. Därför gillar jag din. Jag vill bli upplyft och påmind om det sköna, det goda och det sanna. De få som kan det är konstnärer i mina ögon.

De som mest påminner om motsatsen är något annat, som kanske också behövs, men om deras alster får dominera totalt så drunknar vi i mörker, desperation, fulhet och äckel.

En Vedic Art-konstlärare sa en gång att de första 20 åren som konstnär målar man mest bara av sig sin ångest. Sen kan man ev. bli en riktig konstnär. Tycker det ligger något i den generaliseringen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2008-08-25 1:19:04

Inger skrev:Debbido, du målar helt underbart!

För mig är konst det som kan få mig att må bättre, inte sämre. Därför gillar jag din. Jag vill bli upplyft och påmind om det sköna, det goda och det sanna. De få som kan det är konstnärer i mina ögon.

De som mest påminner om motsatsen är något annat, som kanske också behövs, men om deras alster får dominera totalt så drunknar vi i mörker, desperation, fulhet och äckel.

En Vedic Art-konstlärare sa en gång att de första 20 åren som konstnär målar man mest bara av sig sin ångest. Sen kan man ev. bli en riktig konstnär. Tycker det ligger något i den generaliseringen.


Tack ska du ha Inger!

Man behöver en klapp på axeln ibland. Mitt måleri har gått ut på att ta fram den djupare skönheten i denna värld, skuggornas värld, som vagt avspeglar den verkliga världens skönhet, den andliga.

Rostiga konservburkar och krossade ölburkar får de hålla på med som vill. Alla bör ju ha rätt att få lyfta fram det man vill att folk ska se!

Min sorg över att bildkonsten, måleriet på duk eller liknande, är ute, har inte lagt sig. Var står vi nu egentligen? Med denna fråga tågade jag ned till Bohusläns Museum, som enbart avspeglar de senaste trenderna, inget annat! Och vad fick jag se för slags bilder? Jo, dessa:

THE END! Bilden var minst två meter hög och med datoriserade bokstäver etc, dvs ej handmålat. På ett fertal språk stod ordet "Slutet". Slutet för vad? Min tolkning: Konsten!

Bild

På övriga väggar såg jag tavlor med två sorters svart, som knappt gick att skilja från varandra. Som sagt: Om detta är konst - då är konsten död!


Bild
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:01:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav rabarb » 2008-08-25 1:23:18

Varför begränsa konsten med ord?
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:01:05, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Återgå till Intressanta intressen



Logga in