"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Nasheim » 2015-05-26 22:02:57

Sitter och tittar på "Mina två liv" och jag känner igen mycket det de säger och visar i programserien. Och då kommer min funderering, hur många känner igen sig?

Jag har inte biopolär, men har en historia med tre tunga perioder med depression och har under perioder frågat mig själv vad som är fel på mig.


Så åter till frågan, känner ni igen er?

Moderator: Förtydligade rubriken.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Mina två liv

Inläggav plåtmonster » 2015-05-27 0:45:16

Du kanske befinner dig i en miljö som inte fungerar för dig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav antonius » 2015-05-27 1:40:34

Har en släkting som är mycket bipolär, så en del vet jag nog, är mycket besvärligt ha det på det viset... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav colaflaska » 2015-05-27 19:07:31

Finns det att se online? Jag är bipolär, vore intressant att se.

EDIT: Det fanns på svtplay. Ska kolla ikväll.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Puzzle » 2015-05-27 23:08:17

Jag känner väl igen mig en del också men då var det även tal om att jag kunde ha haft borderline, men de kom fram till att jag troligtvis "bara" var utarbetad, sönderstressad, deprimerad, kvinnlig aspergare med ångestattacker och den fula vanan att pressa mig själv till bristningsgränsen.. :wink:

Så jag är lite inne på samma sak som Plåtmonster, hur ser din omgivning ut? Som aspergare har man ju oftast lite sämre förmåga att varva ner och man blir lättare nedstämd och överarbetad vilket kan leda till depression och "härdsmälta"/"bipolär-liknande" humör.

Nu handlar i för sig det här om hur man upptäcker skillnaderna mellan Asperger och bipolaritet hos barn men det kan ju vara intressant att läsa ändå om man tycker sig känna igen sig.

Självhjälpsguiden skrev:Det är viktigt att se skillnaden på den "härdsmälta" som uppträder vid Aspergers syndrom och hos barn med ångesttillstånd från det raseri som barn med bipolär sjukdom uppvisar.


URL funktionen vill av någon anledning inte fungera som den ska så jag la länken i en kod-ruta på man får markera allt kopiera den istället (fram till { -blir det en länk men då till fel plats).

Kod: Markera allt
http://www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp?level=4&sorting=4&sitekey={4EE7C1AC-7309-4648-9D46-A88872EAA859}&pagekey={E128FFED-88C3-4F63-ADD4-F6D24A0BD808}
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Tardis89 » 2015-05-27 23:11:30

Känner väl igen mig i vissa saker men inte så mycket att jag misstänker att jag är bipolär! En fd klasskompis är bipolär och hen har berättat väldigt mycket om hur det är så ja, jag vet mycket väl att det inte är jag!

Men det är väldigt intressant annars! Tycker om att höra om olika psykiska diagnoser osv och lära mig mer! Har även en vän som mest troligt är bipolär så ja, får höra mkt om hur det e o så!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-27 23:50:57

Anne Heberlein är bra och välformulerad som vanligt och det här programmet är så mycket bättre genomfört än serien om aspergare på teaterverksamhet som gick för ett tag sen, den som man valde att kalla Den som får finnas.

Varför är denna serie om bipolära så mycket bättre då?

-Jo för att här är det utifrån ett förstahandsperspektiv.
Det är en bipolär som intervjuar en bipolär.
Inget klappa på huvudet, ingen offerstämpel utan mer matter of fact. Ett jämlikt sätt att berätta.
Sen slipper vi se flåshurtiga neurotypiska teaterledare också.
Vi slipper se vuxna människor behandlas som små barn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav colaflaska » 2015-05-28 1:22:36

(Har fortfarande inte sett serien, ska göra det imorgon)

Något som gjorde mig jävligt förbannad var när det helt plötsligt blev modernt att vara bipolär för några år sedan. Expressen hade rubriker som
3 av 10 lider av
BIPOLÄR TYP 2
GÖR VÅRAT TEST


Eller liknande. Helt plötsligt var alla som kände sig lite deppiga då och då bipolära. Min psykolog frågade mig om jag hade funderat över om jag är bipolär (ca 2 år innan jag fick diagnosen) och jag svarade "jo, jag vet att jag är bipolär men eftersom jag redan äter medicin mot det känns det inte nödvändigt med en diagnos".
- Ja det har ju blivit en modediagnos, svarade han.

Sedan fick jag diagnosen så att min läkare kunde skriva ut lithium.

Men väldigt många verkar missuppfatta vad det egentligen innebär att vara bipolär. Alla människor har upp- och nerperioder, det är helt normalt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Schmetterling » 2015-05-28 7:27:55

colaflaska skrev:(Har fortfarande inte sett serien, ska göra det imorgon)

Något som gjorde mig jävligt förbannad var när det helt plötsligt blev modernt att vara bipolär för några år sedan.
[…]
Men väldigt många verkar missuppfatta vad det egentligen innebär att vara bipolär. Alla människor har upp- och nerperioder, det är helt normalt.

Gör mig förbannad med. Och när bipolaritet beskrivs som humörsvängningar. :evil:

(Har inte sett programmet.)
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Tardis89 » 2015-05-28 10:04:02

Schmetterling skrev:
colaflaska skrev:(Har fortfarande inte sett serien, ska göra det imorgon)

Något som gjorde mig jävligt förbannad var när det helt plötsligt blev modernt att vara bipolär för några år sedan.
[…]
Men väldigt många verkar missuppfatta vad det egentligen innebär att vara bipolär. Alla människor har upp- och nerperioder, det är helt normalt.

Gör mig förbannad med. Och när bipolaritet beskrivs som humörsvängningar. :evil:

(Har inte sett programmet.)


Håller med om detta! Jag är iofs inte bipolär men avskyr sånt där! Lixom, för det första är aftonbladets frågor åt helvette, för det andra har de ingen aning om vad det egentligen är och innebär och för det tredje så är det jävligt stor skillnad på att vara "lite deppig"/ "ha humörsvängningar" och att vara bipolör -.-

Samma sak med ADHD! Det är stor skillnad på att ha mycket energi och att vara hyperaktiv -.-

-------------------

Annars älskar jag Ann :D Har börjat läsa hennes bok, har kommit kanske hälften! Och den e så bra! Inte för att jag har bipolär men jag känner ändå igen mig väldigt mycket känslomässigt. Alltså när hon beskriver depression och sådana saker. Hon sätter typ ord på saker ajg inte kan sätta ord på!
:)
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Re: "Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Titti » 2015-05-28 14:53:06

Jag läste boken "Mitt galna liv" av Arvid Lagercranz för några år sedan. Det var en omvälvande bok, som jag kunde känna igen en hel del av mig själv i. Ann Heberlein har jag ännu inte läst men det ska jag göra. Och jag ska se programmen. Mer om den boken här. Klart läsvärd!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Puzzle » 2015-05-28 16:53:26

Titti skrev:Ann Heberlein har jag ännu inte läst men det ska jag göra. Och jag ska se programmen. Mer om den boken här. Klart läsvärd!

Ja, visst är det hon som har skrivit "Jag vill inte dö jag vill bara inte leva" bland annat? Tyckte jag kände igen namnet men kunde inte riktigt placera det innan. Också en läsvärd bok även om den bitvis är rätt mörk.

Kände igen mig rätt mycket i den boken.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav colaflaska » 2015-05-28 17:43:48

Jag grät somfan när jag läste "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva." Det är en väldigt bra bok för de som är intresserade av hur det är att vara bipolär. Bara titeln är spot on.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: "Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav utanfoerskapt » 2015-05-28 17:58:29

Hur är det med de som kanske är "monopolära" dvs. ganska liknöjda för det mesta. Utanförstående observerare, som undrar vad sjutton folk är så desperata över. Men när allt kommer omkring så handlar väl det om neurovetenskap och hjärnans kemi. Det är bara synapser som samverkar på kemisk väg i din hjärna , och det finns mediciner för att utjämna eventuella " obalanser" som spökar i din hjärna.
utanfoerskapt
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2015-04-26

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav colaflaska » 2015-05-28 19:12:56

utanfoerskapt skrev:Hur är det med de som kanske är "monopolära" dvs. ganska liknöjda för det mesta. Utanförstående observerare, som undrar vad sjutton folk är så desperata över. Men när allt kommer omkring så handlar väl det om neurovetenskap och hjärnans kemi. Det är bara synapser som samverkar på kemisk väg i din hjärna , och det finns mediciner för att utjämna eventuella " obalanser" som spökar i din hjärna.

Vad snackar du om?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav antonius » 2015-05-28 19:59:00

utanfoerskapt skrev:"monopolära"


Är det ngt slags kommunikationsradio du menar...? :-)063

"Refine RF arbetar med monopolär och bipolär radiofrekvens"
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Puzzle » 2015-05-28 20:10:44

"Monopolär" kallas också "unipolär", det vill säga att personen har perioder av depressioner men inte de maniska som i bipolär.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav tahlia » 2015-05-28 20:11:10

Låter snarare som om hon/han fiskar efter människor med dystymi - en kroniskt lägre nivå än andra. Människor som guppar runt på ett ställe där inga större känsloutspel åt något håll tar plats. Kanske är ute efter att hitta en motpart till bipolär. Om det finns eller inte spelar ju inte så stor roll, bipolära har samma helvete i vilket fall.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Puzzle » 2015-05-28 20:15:40

tahlia skrev:Låter snarare som om hon/han fiskar efter människor med dystymi - en kroniskt lägre nivå än andra. Människor som guppar runt på ett ställe där inga större känsloutspel åt något håll tar plats. Kanske är ute efter att hitta en motpart till bipolär. Om det finns eller inte spelar ju inte så stor roll, bipolära har samma helvete i vilket fall.

Där tror jag nog vi har rätt svar, vi andra tog det för bokstavligt.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav colaflaska » 2015-05-28 20:19:46

Nu har jag kollat på första delen. Grymt bra gjort, gillar verkligen att det är gjort av en bipolär med bipolära. Inga förståsigpåare, läkare, professorer och liknande.

Kände mest igen mig i Liza (prästen). Ser fram emot nästa avsnitt, jag visste inte att Filip Hammar är bipolär.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Tardis89 » 2015-05-28 22:37:14

colaflaska skrev: jag visste inte att Filip Hammar är bipolär.


Det visste inte jag heller :O Men det ska bli intressant!!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 11:49:26

Jag känner en tjej jag blev kär i som är bipolär. Jag blev kär i hennes maniska sida. När jag väl hade bestämt ett möte med henne hade hon hamnat i sin svacka och var helt ointresserad av att försöka bilda en kontakt. Allt jag gjorde för att hon skulle ha trevligt tog hon ingen notis om. Hon tog bort mig som vän på facebook under sin svacka med. Jag lade till henne ett halvår senare. Vi har idag väldigt lite sporadisk kontakt på facebook. Om inte jag skriver till henne skriver hon inget till mig.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Krillo » 2015-06-06 17:41:33

Känner igen mig rejält. Det besynnerliga är att jag nämnt mina "perioder" varje gång jag träffat en vitrock, men de verkar inte bry sig. :?

Edit:
Läser här http://www.bipolarsjuk.se/orsaken_till_ ... jukdom.htm och det är ju, ursäkta uttrycket "klockrent"
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

"Mina två liv" (om bipolaritet) - känner ni igen er?

Inläggav Zima33 » 2015-06-06 21:34:16

tahlia skrev:Låter snarare som om hon/han fiskar efter människor med dystymi - en kroniskt lägre nivå än andra. Människor som guppar runt på ett ställe där inga större känsloutspel åt något håll tar plats. Kanske är ute efter att hitta en motpart till bipolär. Om det finns eller inte spelar ju inte så stor roll, bipolära har samma helvete i vilket fall.

Jag har dystymi. Det finns en "motsatt" diagnos inom det bipolära, den heter cyklotymi. Har funderat på om jag har det men det stämmer inte riktigt...dystymi är mera "jag" fast senaste halvåret ungefär har jag känt mig gladare...tills jag började ta mirtazapin, då blev jag mer dyster igen... :-)004
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in