Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken musikgenre lyssnar du mest på?

Svensk pop
1
2%
Svensk rock
5
8%
Svensk hip-hop
1
2%
Svensk indiepop
1
2%
Svensk indierock
1
2%
Metal
17
27%
Dansband
3
5%
Klassiskt
3
5%
Country
0
Inga röster
Jag är allätare
15
23%
Gillar inte musik
0
Inga röster
Annat, ange vad i tråden
17
27%
 
Antal röster : 64

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-01 12:04:32

Huggorm skrev:Metal leder stort så varför finns det så få radiokanaler med sådan musik? Alla spelar ju samma skit, som inte verkar ha speciellt många fans i alla fall. Jag förstår det inte.

Det har jag också undrat över många gånger...metal är ju skitstort här i Norden, ändå är det bara skvalmusik i alla radiokanaler...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-06-01 12:05:12

Kicki91 skrev:Jazz. 8)


Ja, tänk det fanns inte ens med i undersökningen. Antar att de bara tog de allra populäraste varianterna.

Det finns fler nämnda i metatråden: metatrad-t15736.html

Punk, progg, progressive, folkmusik, blues, synth etc.

Och klassisk musik känns väl vittomfammnande också. Jag känner inget för modern klassisk musik typ Arnold Schönberg. Däremot älskar jag att lyssna på vissa operaarior. Som E lucevan le stelle från Tosca:



Spoiler: visa
Den blir extra sorglig när man vet handlingen i operan. Konstnären Cavaradossi ska avrättas av politiska skäl och nu sjunger han om sin kärlek till Tosca och livet. "E non ho amato mai tanto la vita, tanto la vita!" (Aldrig har jag älskat livet så mycket!)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2015-06-01 13:24:25

Metal, klassiskt, blues, melodisk metal (vägrar kalla det hårdrock) samt en hel del 60-tal. Det sistnämnda är farsans fel.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav NyxUlfr » 2015-06-01 15:45:46

KrigarSjäl skrev:
Huggorm skrev:Metal leder stort så varför finns det så få radiokanaler med sådan musik? Alla spelar ju samma skit, som inte verkar ha speciellt många fans i alla fall. Jag förstår det inte.

Det har jag också undrat över många gånger...metal är ju skitstort här i Norden, ändå är det bara skvalmusik i alla radiokanaler...


Samma undran har även jag. Man får leta upp webbaserade radiokanaler men det är inte lätt att hitta någon som är bra. :?
NyxUlfr
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-05-28
Ort: Värmland

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Kattmat » 2015-06-01 20:59:23

Apropå klassisk musik, det finns en ryss som heter Sviridov, som har gjort denna, som jag tycker mycket om:

Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav emorjon2 » 2015-06-01 21:24:24

jag lyssnar på EDM (Electronic Dance Music), House och Dubstep.
emorjon2
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2015-03-27

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Ananas » 2015-06-01 21:43:27

Mest house/dance och främst rysk sådan. Lite hiphop också.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-01 21:50:06

Jag lyssnar mest på kvinnliga musiker. Det har inget att göra med att jag på något sätt skulle tycka att manliga musiker är sämre, bara att jag föredrar kvinnliga röster. Joni Mitchell är husgudinna och av manliga musiker älskar jag Paul Simon.

Andra artister och grupper jag gillar: Joan Baez, Judy Collins, ABBA, Beatles, Admiral Fallow, Eurythmics, Renaissance, Fairport Convention (med Sandy Denny), Steeleye Span, Creedence Clearwater Revival, Ray Montana Band, Beth Hart, Thea Gilmore, Sophie Ellis-Bextor, Sarah Brightman, Elaine Paige, Florence and the Machine, Kim Edgar, Sarah Slean, Erica Wexler, David Bowie, A Fine Frenzy, Edda Magnason, Sofia Jannok, Stefan Sundström, Cornelis, Helen Sjöholm, Kate Rusby, Emmylou Harris, Buffy Saint-Marie, Monica Zetterlund, Lucy Ward, Karine Polwart, Julie Fowlis, m.fl., m.fl.

Klassisk musik jag gillar: Satie, Mozart, Händel, Haydn, Vivaldi, m.m. Jag gillar också en nutida kompositör och pianist som heter Rachel Grimes.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-01 21:56:52

Kattmat skrev:Apropå klassisk musik, det finns en ryss som heter Sviridov, som har gjort denna, som jag tycker mycket om.


Det var väldigt vackert! Lät verkligen som vinter.
Här är ett stycke jag tycker om:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav atoms » 2015-06-02 6:16:23

Det här tycker jag är trevligt som avkoppling från det vanliga skvalet -



atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-06-02 10:34:04

KrigarSjäl skrev:
Huggorm skrev:Metal leder stort så varför finns det så få radiokanaler med sådan musik? Alla spelar ju samma skit, som inte verkar ha speciellt många fans i alla fall. Jag förstår det inte.

Det har jag också undrat över många gånger...metal är ju skitstort här i Norden, ändå är det bara skvalmusik i alla radiokanaler...

Bandit rock finns ju om man bor på rätt ställe (eller har bra mottagning) annars går det ju att lyssna på den via internet eller appen men själv så hoppas jag fortfarande på att den växer sig större så den kommer högre upp i landet.

Frekvenser:
Göteborg - 104,8
Kungsbacka - 106,8
Norrköping- 104,9
Linköping- 94,4
Jönåker - 103.0
Ringarum - 100,6
Nyköping - 105,7
Vagnhärad (Trosa) - 92,9
Katrineholm - 95,4
Södertälje - 90,9
Stockholm - 106,3

Grabbarna som sköter kanalen är rätt sköna att lyssna på också till skillnad från de vanliga babbliga radiopratarna.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-06-02 11:51:55

Puzzle skrev:Bandit rock finns ju om man bor på rätt ställe (eller har bra mottagning) annars går det ju att lyssna på den via internet eller appen men själv så hoppas jag fortfarande på att den växer sig större så den kommer högre upp i landet.

Vi hade den här förut. Först hade vi göteborgsversionen men sedan togs den bort och så blev det samma för hela sverige. Sedan tog de bort stationen helt och någon annan fick frekvensen, jag minns inte om det var megapol eller rix fm. De hävdar att det inte finns någon ledig frekvens, hela etern är full här nu. Vilket är väldigt märkligt för i storstäderna finns det tre gånger så många kanaler som här. Sedan har vi några lokalkanaler som "Radio Sotenäs" och "Radio Bohuslän" som spelar exakt samma musik som de stora reklamkanalerna och P3.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-08 21:44:45


En låt jag tycker väldigt mycket om
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-08 21:48:51


En till bra låt
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Ganapati » 2015-06-08 21:50:15

Svårt att svara ett alternativ. Lyssnar på allt som är bra. Dvs berör mig på ett eller annat sätt, samt har någon form av melodi.
Allt från metal och punk till jazz, synt, klassiskt och opera.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Ganapati » 2015-06-08 22:02:29

Om bandit rock kan jag bara säga att har man lyssnat på den en vecka har man hört allt. De har väldigt liten variation och verkar ha en skiva på repeat.
Tyvärr till en annars ok station. Om man står ut med reklamen suck. Vilket jag aldrig gör, så det får bli P1 oftast ändå hehe.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav jesusiscool » 2015-06-14 10:08:18

jag lyssnar på bra musik
allt från Gregoriansk sång, Jimmie rodgers till Queen
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Kattastrof » 2015-07-20 23:04:24

Jag brukar säga att jag lyssnar på det som låter bra. Lyssnar verkligen på allt från Black metal till Eddie meduza. Så länge musiken har smarta texter eller ett intressant budskap .
Kattastrof
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-07-20

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-07-21 1:02:03

Ganapati skrev:Svårt att svara ett alternativ. Lyssnar på allt som är bra. Dvs berör mig på ett eller annat sätt, samt har någon form av melodi.
Allt från metal och punk till jazz, synt, klassiskt och opera.


Det finns ju faktiskt möjlighet att rösta på två alternativ. Gillar man ännu fler olika genrer, så får man rösta på "allätare". (Borde kanske kallas "mångätare", för även om man gillar många genrer kanske man inte gillar allt.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2015-07-21 1:19:38

Lyssnar just nu på filmmusik, Praise & Worship när inspirationen behövs, samt på Episk Rockmusik, såsom de största succéerna, nu inköpta vissa speciella, för textstudier.

T.ex.

Bild

Låttiteln som imponerade mest på mig var "Who needs information", ha, ha!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilken slags musik lyssnar ni helst på? (Omröstning)

Inläggav aalexanderr » 2015-08-02 16:26:08

Själv är det ganska blandat faktiskt, Det brukar kunan shifta en hel del, nu på senare tid då man lyssnar på radio när man jobbar så brukar man växla mellan typ Voice (hiphop) NRj, typ Dans o party musik o bandit Rock.. När man lastar o lossar lastbilen e de skönt med rock, men på kvällarna blir de alltid "Dunka Dunka" då de har bra mixer då..

Trance är väl annars den musik man lyssnar mest på & Gillar mest generellt, Tiesto e Favoriten bland dom..

När jag är riktigt entusiastisk så är de äldre japansk Spel/film musik som man gillar mest, mycke jazz & Rock liknande musik, så blandat e kul :)
aalexanderr
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-04-16
Ort: Järna/södertälje

Återgå till Intressanta intressen



Logga in