Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Puzzle » 2015-06-01 20:21:11

bardamu skrev:Jag fick min snopp klämd av en tjej i förskolan. De flesta pojkar har nog fått det. Är det sexuella trakasserier också?

Det där har jag aldrig hört eller sett tidigare men om det är ett stort problem så ja då borde man göra någonting åt det också.

Däremot så hade jag en kille i låg-mellanstadieklassen som gärna drog fram "utrustningen" för att visa oss tjejer som för den delen inte var intresserade utan tyckte mest att det var äcklande, vilket lärarna också visste om men förminskade det istället för att säga ifrån.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav CarolusRex » 2015-06-01 22:11:29

Som vanligt är det dåligt med nyanseringen.. (Jag klandrar er inte.) Barn är nyfikna på varandras könsorgan. Sen att små barn och etik inte alls går ihop gör det inte bättre. Vad är det för fel på lärarna kan man istället fråga. Det är ju dem som tycker att det är okej att göra så uppenbarligen. Eller så är de inte närvarande, vilket också är åt helvete.

Jag ska säga, att jag tror inte att jag någonsin har blivit tafsad mellan benen. (Sparkad några gånger av andra killar. Boxad en gång av en tjej, men hon var inte riktigt som hon skulle.) Däremot har jag blivit utsatt för våld av olika slag, som ni också beskriver. Som svenska lärarkåren gärna bagatelliserar för att få slippa jobba.

Kan bara säga att jag tycker att det är jävligt trist att många tjejer verkar bygga upp ett pojkförakt i unga år. Och jag har ofta märkt av detta förakt under skolåren. Man är inte riktigt betrodd. Vilket också är tungt.

Och jag vill verkligen inte bagatellisera tjejers problem. Jag vill bara säga att det inte alltid har varit så lätt att vara pojke heller.

tahlia skrev:Om du inte kan förstå just hur jävligt det kan strula till en ung kvinnas känsloliv och senare även sexliv så får vi checka av det som en sådan där "tjejgrej" som "Killar aldrig kan förstå".


Jag förstår det verkligen. Jag förstår att man blir reserverad. Fullt naturlig påföljd.

Men det är bättre att man ger sig på lärarna istället, och utbildar dem. Istället för att dra alla småpojkar över en kam.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav tahlia » 2015-06-01 22:34:48

CarolusRex skrev:Jag förstår det verkligen. Jag förstår att man blir reserverad. Fullt naturlig påföljd.

Men det är bättre att man ger sig på lärarna istället, och utbildar dem. Istället för att dra alla småpojkar över en kam.


Mjo, men poängen är ju att lärarna ska lära pojkarna att det inte är ok eftersom föräldrarna bevisligen inte gjort det. Visst, till en viss grad kan jag blämma lärare och andra vuxna, det handlar likt förbannat i slutändan om att utbilda pojkar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-01 22:43:24

Bättre låta de som blir trakasserade få slippa skolplikten.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav CarolusRex » 2015-06-01 22:54:53

tahlia skrev:
CarolusRex skrev:Jag förstår det verkligen. Jag förstår att man blir reserverad. Fullt naturlig påföljd.

Men det är bättre att man ger sig på lärarna istället, och utbildar dem. Istället för att dra alla småpojkar över en kam.


Mjo, men poängen är ju att lärarna ska lära pojkarna att det inte är ok eftersom föräldrarna bevisligen inte gjort det. Visst, till en viss grad kan jag blämma lärare och andra vuxna, det handlar likt förbannat i slutändan om att utbilda pojkar.


Och nu tycker JAG att du är en könsrasist. Det handlar om att lära SMÅ BARN om vad som är RÄTT och FEL. Alla pojkar håller inte på såhär, och alla flickor är inte änglar. Och visst, fördelningen är inte jämn. Och visst, det beror nog mestadels på hur barnen har uppfostrats hemma. Föräldrar behöver också utbildning. Men det rättfärdigar inte att man drar en hel grupp individer över samma kam.

Till viss grad... Jag är mållös.

Jag hatar det här jävla kategoritänket som vi människor verkar ha FASTNAT i. Vi är alla individer med olika inre och yttre attribut. Ska det vara så svårt att acceptera? Jag blir arg.

Det är precis lika idiotiskt som rasisterna som förespråkar utvisning av vissa människor bara att de ser ''annorlunda'' ut...
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav tahlia » 2015-06-01 23:15:56

CarolusRex skrev:Och nu tycker JAG att du är en könsrasist. Det handlar om att lära SMÅ BARN om vad som är RÄTT och FEL. Alla pojkar håller inte på såhär, och alla flickor är inte änglar. Och visst, fördelningen är inte jämn. Och visst, det beror nog mest på hur barnen har uppfostrats hemma. Men det rättfärdigar inte att man drar en hel grupp individer över samma kam.


Och jag tycker att du gör dig bra mycket dummare än din avatar ser ut att vara.

Hur, föreslår du, ska man veta just vilka av dessa pojkar som kommer att bli de som använder tjejer som deras egna, privata jävla nöjesfält? Ska vi vänta till de redan har börjat? Eller ska vi lära ALLA pojkar hur man uppför sig?

Könsrasist. det var det dummaste jag hört. Det ÄR skillnad mellan tjejer och killar. I just den här frågan behöver du lära dem 2 olika saker. Du behöver lära killar att de inte får ta på tjejer bäst fan de vill och att nej alltid är nej samt lära tjejerna att de har rätt att säga nej, rätt till sin kropp och att inte säga nej när de menar ja, för det blir osedvanligt förvirrande för killarna.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Puzzle » 2015-06-01 23:23:21

CarolusRex skrev:Det handlar om att lära SMÅ BARN om vad som är RÄTT och FEL. Alla pojkar håller inte på såhär, och alla flickor är inte änglar. Och visst, fördelningen är inte jämn. Och visst, det beror nog mest på hur barnen har uppfostrats hemma. Men det rättfärdigar inte att man drar en hel grupp individer över samma kam.

Jag hatar det här jävla kategoritänket som vi människor verkar ha FASTNAT i. Vi är alla individer med olika inre och yttre attribut. Ska det vara så svårt att acceptera? Jag blir arg.

Jag håller med om det där men till stor del så tror jag det beror på antika värderingar, "sunt pueri pueri", "boys will be boys", osv. Pojkar har tidigare haft större "rätt" att bete sig lite hur som helst och detta uråldriga tänk hänger tyvärr kvar av någon anledning.

Det är ju verkligen inte så att det inte går att lära pojkarna som håller på med sådant här vad som är rätt och fel (eller att alla flickor är snälla och väluppfostrade) men av någon anledning har man fortfarande ett visst överseende med att vissa pojkar missköter sig och tyvärr gå det oftast ut över hela "gruppen".

Människor "förenklar" gärna på så sätt är jag rädd.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav CarolusRex » 2015-06-01 23:29:04

tahlia skrev:Och jag tycker att du gör dig bra mycket dummare än din avatar ser ut att vara.


Detsamma.

tahlia skrev:Hur, föreslår du, ska man veta just vilka av dessa pojkar som kommer att bli de som använder tjejer som deras egna, privata jävla nöjesfält? Ska vi vänta till de redan har börjat? Eller ska vi lära ALLA pojkar hur man uppför sig?


Du lär ALLA barn från dag 1 att man rör inte en annan människa om denne inte vill. Sen får man AGERA när det händer något. Visa att det är på allvar. Man ska inte börja med att lära små pojkar att de är förövare av naturen och att de därav måste tuktas kollektivt.

tahlia skrev:Könsrasist. det var det dummaste jag hört. Det ÄR skillnad mellan tjejer och killar. I just den här frågan behöver du lära dem 2 olika saker. Du behöver lära killar att de inte får ta bäst fan de vill och att nej alltid är nej samt lära tjejerna att de har rätt att säga nej, rätt till sin kropp och att inte säga nej när de menar ja, för det blir osedvanligt förvirrande för killarna.

Könsrasist...
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav CarolusRex » 2015-06-01 23:31:03

Puzzle skrev:Jag håller med om det där men till stor del så tror jag det beror på antika värderingar, "sunt pueri pueri", "boys will be boys", osv. Pojkar har tidigare haft större "rätt" att bete sig lite hur som helst och detta uråldriga tänk hänger tyvärr kvar av någon anledning.

Det är ju verkligen inte så att det inte går att lära pojkarna som håller på med sådant här vad som är rätt och fel (eller att alla flickor är snälla och väluppfostrade) men av någon anledning har man fortfarande ett visst överseende med att vissa pojkar missköter sig och tyvärr gå det oftast ut över hela "gruppen".

Människor "förenklar" gärna på så sätt är jag rädd.


Jag är helt med dig.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav tahlia » 2015-06-01 23:39:27

CarolusRex skrev:Könsrasist...


Så du menar att det inte på något plan går att urskilja tydliga och frekvent förekommande skillnader mellan pojkar och flickor, killar och tjejer samt kvinnor och män? Seriöst? Du hävdar att majoriteten är något mellanting eller s.k "avvikande"? Har du provat att vara den där avvikande? För det blir VÄLDIGT tydligt att det finns en skillnad då ska jag säga dig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Puzzle » 2015-06-01 23:49:19

tahlia skrev:
CarolusRex skrev:Könsrasist...


Så du menar att det inte på något plan går att urskilja tydliga och frekvent förekommande skillnader mellan pojkar och flickor, killar och tjejer samt kvinnor och män? Seriöst? Du hävdar att majoriteten är något mellanting eller s.k "avvikande"? Har du provat att vara den där avvikande? För det blir VÄLDIGT tydligt att det finns en skillnad då ska jag säga dig.

Jag tror att vad Carolus menar är att väluppfostrade pojkar som inte tafsar på tjejer inte heller borde behöva bli "uppläxade" att man inte ska göra så ("döma ut alla för vad en del gör", så att säga).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav tahlia » 2015-06-02 0:00:21

Puzzle skrev:Jag tror att vad Carolus menar är att väluppfostrade pojkar som inte tafsar på tjejer inte heller borde behöva bli "uppläxade" att man inte ska göra så ("döma ut alla för vad en del gör", så att säga).


Och jag har aldrig sagt något om uppläxning, jag pratar om undervisning. Det borde vara lika grundläggande som svenska, engelska och matematik och det bör påbörjas tidigt som fasen så att chansen finns att förebygga dylikt beteende hos de som är i riskzonen.

Ska de börja när de måste läxa upp dem är det säkerligen för sent. Börja prata om de här sakerna redan på dagis och fortsätt sedan i skolan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Puzzle » 2015-06-02 0:13:00

tahlia skrev:Och jag har aldrig sagt något om uppläxning, jag pratar om undervisning. Det borde vara lika grundläggande som svenska, engelska och matematik och det bör påbörjas tidigt som fasen så att chansen finns att förebygga dylikt beteende hos de som är i riskzonen.

Ska de börja när de måste läxa upp dem är det säkerligen för sent. Börja prata om de här sakerna redan på dagis och fortsätt sedan i skolan.

Fast att enbart undervisa pojkar att inte tafsa på tjejer tror jag lätt kan uppfattas som "uppläxning i förtid" eller vad man kan kalla det. Men en allmän undervisning om uppförande kan jag hålla med om vore på sin plats fast då ska det vara för alla barnen och inte (konstant*) könsindelat.

*vissa saker kan nog vara bra att ha i olika könsklasser som "retas/jaga inte pojkar som är rädda för 'tjejbaciller' " eller "sitt ner när du kissar om du inte kan sikta".
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav CarolusRex » 2015-06-02 0:18:20

tahlia skrev:
CarolusRex skrev:Könsrasist...


Så du menar att det inte på något plan går att urskilja tydliga och frekvent förekommande skillnader mellan pojkar och flickor, killar och tjejer samt kvinnor och män? Seriöst? Du hävdar att majoriteten är något mellanting eller s.k "avvikande"? Har du provat att vara den där avvikande? För det blir VÄLDIGT tydligt att det finns en skillnad då ska jag säga dig.


Jag påtalade att fördelningen inte är jämn. D.v.s. att det mestadels är pojkar som håller på såhär.

tahlia skrev:Och jag har aldrig sagt något om uppläxning, jag pratar om undervisning. Det borde vara lika grundläggande som svenska, engelska och matematik och det bör påbörjas tidigt som fasen så att chansen finns att förebygga dylikt beteende hos de som är i riskzonen.

Ska de börja när de måste läxa upp dem är det säkerligen för sent. Börja prata om de här sakerna redan på dagis och fortsätt sedan i skolan.


Och på denna undervisning... Vilka ska närvara? Pojkar och flickor i samma eller separat? Eller bara pojkar? Vad ska läras ut? Att pojkar inte får ta på flickornas kön eller att ingen får ta på ett annat barns kön?

Gruppen ''pojkar'' innehåller en stor variation. Vad gör man t.ex. med transsexuella flickor som i regel betraktas som pojkar i den åldern? Ska de också ingå i den kollektiva undervisningen? Eller är det också bluff?

Sen verkar vi ha helt olika syn på biologi, men det ska väl tas i en separat tråd...

tahlia skrev:Har du provat att vara den där avvikande? För det blir VÄLDIGT tydligt att det finns en skillnad då ska jag säga dig.


Vad menar du med detta? Vilka är avvikare i sammanhanget?
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav tahlia » 2015-06-02 0:49:33

CarolusRex skrev:
tahlia skrev:Har du provat att vara den där avvikande? För det blir VÄLDIGT tydligt att det finns en skillnad då ska jag säga dig.


Vad menar du med detta? Vilka är avvikare i sammanhanget?


Jag börjar bakifrån eftersom det knyter an till resten.

Jag är tjej, har alltid identifierat mig som tjej, trivts med det och ofta varit "stolt" (i brist på bättre ord) över det. Just varför jag identifierar mig som tjej kan jag inte säkert säga. Visst, jag har anatomin men det är också en inre känsla som har litet och inget med kroppsdelar att göra.
Men, jag upptäckte relativt omedelbart att jag avvek. Visst, jag ansåg mig vara tjej men det vetefasen om de andra tjejerna gjorde. Det visade sig att jag hade absolut ingenting gemensamt med dem, inte intressen, inte samtalsämnen, inte aktiviteter eller sätt att vara. Istället passade jag med killar så redan från dagis var bästa vännen en av motsatt kön och så fortsatte det under de perioder jag hade kompisar öht.

Det blev väldigt tydligt att tjejer var en sorts människor och killar en helt annan. Skillnaderna framgick med all önskvärd tydlighet kan sägas.

CarolusRex skrev:Och på denna undervisning... Vilka ska närvara? Pojkar och flickor i samma eller separat? Eller bara pojkar? Vad ska läras ut? Att pojkar inte får ta på flickornas kön eller att ingen får ta på ett annat barns kön?


Som nämnts, delar av den går att hålla med alla barn tillsammans, andra saker är bättre lämpade att göra i en grupp av "sina egna". Ja vad ska man lära dem - vanligt hyfs vill jag helst säga men då förolämpar jag väl alla killar som inte tyckte det var någon stor grej att tafsa lite hit och dit. För mig känns det som vanligt hyfs... respekt är ett annat passande ord.

CarolusRex skrev:Gruppen ''pojkar'' innehåller en stor variation. Vad gör man t.ex. med transsexuella flickor som i regel betraktas som pojkar i den åldern? Ska de också ingå i den kollektiva undervisningen? Eller är det också bluff?


Varför skulle det vara en bluff? Är du tjej så är du tjej även om du råkar vara född i en killkropp och vice versa. Det jag tänker är att de barnen kommer att kunna känna sig rätt trygga med att det motsatta könet har koll eftersom de själv bevittnat det fram till det att de kom fram till var de befann sig könsmässigt.

Saken är den att jag länge har känt att mänskligheten i stort skulle tjäna enormt på om vi hjälpte våra barn att tidigt förstå sig på den andra sidan. Tjejer och killar tolkar ju varandra som gud vet vad, specifikt under tonåren, något som också blir vansinnigt tydligt när man själv hänger med "motsatta" sidan.
Istället för att tvinga alla att lära sig den hårda vägen kan vi väl lära dem på ett smidigare sätt så tjejer kan sluta tro att han är intresserad när han bara vill ligga - och killar kan sluta tro att hon är kär när hon bara ser honom som en kompis.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav CarolusRex » 2015-06-02 1:20:28

Tack, det var utförligt skrivet och jag kan förstå varför du tänker som du gör. Jag respekterar dina erfarenheter.

Som nämnt så verkar skillnaden mellan oss ligga i vår syn på biologin.

Rekommenderar detta avsnitt av Vetenskapen värld angående biologi-biten: http://www.svtplay.se/video/2762547/vet ... -avsnitt-8
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav bardamu » 2015-06-02 1:29:44

tahlia skrev:Det vete fan. Om någon hade bestämt sig för att förklara vad som är ok och inte för de killar jag delade högstadietiden med, när de fortfarande var relativt små och mottagliga så hade högstadietiden säkerligen varit trevligare för oss tjejer. Istället fick vi leva med att dagligen bli tafsade på.

Dessa killar nöjde sig inte med att öppet klämma på varje bröst de kom åt. Var gång du mötte någon av dem i korridoren så riskerade du att få en hand mellan benen.
Rent ut vidrigt. Lärarna? De förutsatte att killar bara busar för att de tycker om tjejen.

Kan visst känna att det inte är lämpligt att prata om just våldtäkt med en fyraåring men tycker absolut att det är läge att prata om gränser och att tjejer inte är en leksak som man får göra som man känner med hur som helst.


Typisk manipulativ argumentationsteknik från en feminist genom att manipulera fram sympati. Sorry jag är opåverkad av sådant nu. De pojkarna i högstadiet har ingen relation till en fyra-åring som gör något så oskyldigt som att ge en tjej en puss. Speciellt när pojkens reaktion på avfärdandet är att lugnt bara acceptera det. Men det finns fanimej inget moralisk berättigande att börja tala om våldtäkt och göra så att en liten pojke naturligt kommer göra den känslomässiga associationen att det han gjorde, att ge en oskyldig puss, med något väldigt hemskt och ondskefullt.

Det är psykisk barnmisshandel. end of. Att man ens behöver säga det här. Man behandlar inte fucking fyraåringar som potentiella våldtäktsmän.

Men det visar verkligen hur kyliga och vilken inhuman syn ni godhetskrigare har på pojkar. En riktig ögonöppnare.
Senast redigerad av bardamu 2015-06-02 1:34:17, redigerad totalt 1 gång.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav tahlia » 2015-06-02 1:33:55

CarolusRex skrev:Tack, det var utförligt skrivet och jag kan förstå varför du tänker som du gör. Jag respekterar dina erfarenheter.

Som nämnt så verkar skillnaden mellan oss ligga i vår syn på biologin.

Rekommenderar detta avsnitt av Vetenskapen värld angående biologi-biten: http://www.svtplay.se/video/2762547/vet ... -avsnitt-8


Min nyfikenhet på din åsikt i den frågan är härmed väckt. Ska se avsnittet så snart jag har möjlighet. Tack för tipset!
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-02 2:05:19

CarolusRex skrev:svenska lärarkåren gärna bagatelliserar

Där är huvudproblemet. Då föräldrarna har misslyckats med att tukta lite folkvett i barnen så får skolan göra det. Det borde ges undervisning i att varje individs kropp är en fredad zon och att överträdelse inte är okej. Börja tidigt, repetera och ta tag i de som inte respekterar detta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-02 2:17:50

Alltså, kommer spontant att tänka på en av mina värsta mobbare.. Han hade en kompisrelation med sin mamma, tror de knarkade tillsammans. Undervisa sådana till att inte slita i 12-åriga tjejers boobs.. Asså jag kan se det meningslösa.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-02 2:26:45

Inga problem. Man ger Lisa 12 år ett basebollträ att undervisa värstingmobbarna med. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-02 2:46:12

Man får ju lära sig redan som blöjunge att det är fel att slåss. Men ja, man borde få försvara sig.

Dock blir det ju repressalier om man skadar andra barn, och man vågar nog inte berätta om varför, asså det är väldigt pinsamt att berätta att någon har tagit en på fittan och slitit av en tröjan. Jag skämdes asmycket och kommer aldrig berätta för mina föräldrar om vad som hände i skolan.

Alltså inte ens i vuxen ålder kan jag tala om det med närstående.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 13:24:49

Jag blev inte sexuellt trakasserad i lågstadiet eller trakasserad över huvud taget. Dock blev jag sexuellt utnyttjad av två tjejer i min klass på gymnasiet som ville att jag skulle göra vissa sexuella tjänster till dem och om jag gjorde dessa lurades jag till att tro att jag skulle bli mer populär hos dessa tjejer men dagen efter jag gjort det för dem så behandlade dem mig som luft. Tog ett bra tag innan jag kunde lita på tjejer när det kom till sex och relationer på så sätt.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Alien » 2016-06-09 12:56:36

Bump!

Här berättar en expert varför tonårskillar sextrakasserar; det är ett sätt att visa sin manlighet. Ja, det gäller väl inte åttaåringar, men det kryper ned i åldrarna.

Aftonbladet skrev:Vad är det som får helt vanliga killar och män att tafsa och ropa ”hora”?
– Det är ett sätt att visa sin heterosexualitet, säger Johan Lilly Gyberg, utbildare på föreningen Män för jämställdhet.
---
– Dels finns det en norm för maskulinitet där det ingår att manifestera en viss sexualitet, att man är intresserad av tjejer. Att tafsa blir ett sätt att skapa sin manlighet.
– Dels handlar det om vad killarna i fråga lärt sig om respekt för andra människor, främst kvinnor. En del ser det som att en man kan ta sig rätten att ta på kvinnors kroppar. Ibland även när det gäller grövre saker. Våld ingår tyvärr i den traditionella synen på manlighet.
---
Sexuella trakasserier normaliseras
Johan Lilly Gyberg minns tafsande på tjejer från sin egen högstadietid. Liksom skällsord som ”Jävla bög” för den kille som stod emot och inte följde normen.
Men han anser att sexuella trakasserier normaliserats mer och mer.
– Det är som att samhället vant sig. Det här beteendet kryper ner i åldrarna. Ofta reagerar inte vuxenvärlden, eller så bagatelliserar man, som ”Det är bara på skoj”, ”Typiskt killar” eller ”Han gillar ju dig”. Det är att försvara det här beteendet, och gör att den som drabbas drar sig för att prata med en vuxen.


Det finns ju likabehandlingsplaner och program mot mobbning i skolorna, där borde sexuella trakasserier tas upp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in