Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Inläggav Alien » 2013-11-27 2:08:20

Det ska börjas i tid, att tjejer ska lära sig att killar har rätt att tafsa på deras kroppar.

svt skrev:Det var när Amalia hade en ”systerlig konversation” med sin 8-åriga lillasyster om hur livet kan vara i andra klass på lågstadiet som det uppdagades att lillasystern och andra tjejer i klassen blivit utsatta för ofredande av pojkar i klassen.

– Vi pratade om vardagliga problem med kompisar och killar. Sedan kom vi in på att vissa killar i klassen var jobbiga och jag frågade på vilket sätt. Hon berättade att det var jobbigt när vissa pojkar ”gjorde grävskopan”. Jag frågade vad grävskopan är för något och då blev hon generad men visade med en gest att det är när killarna tar en tjej på könet, som en grävskopa, säger Amalia.

”Leken” gick ut på att jaga tjejerna för att sedan ta dem på underlivet. Amalia blev chockad och upprörd och berättade om det hela för föräldrarna, som kontaktade skolan.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/8-ari ... s-i-skolan

Man kan ju undra om åttaåriga killar är så sexfixerade. Eller vet de inte vad de gör, kroppsdel som kroppsdel liksom?

– Killarna gör egentligen inte det för att sexuellt trakassera - för dem är det inget brott utan bara en lek. Men om man inte tar detta på allvar nu så normaliserar det ett sätt att bete sig på som i senare åldrar kan utvecklas till sexuellt våld. Även om det inte görs i ett sexuellt syfte så är det ändå så att de ger sig på det enda som skiljer dem åt.


Vi borde kanske ha det som i USA, tala om "private parts" som inga utomstående får tafsa på.

Rektorn på den berörda skolan, som ligger i Stockholm, berättar för SVT Nyheter att man känner till det som inträffat. Enligt rektorn handlar det om en kull-lek som går ut på att den som blir kullad också blir tagen mellan benen.

– Det här är allvarligt. Detta har observerats och lärarna har tagit tag i problemet och talat med de berörda eleverna och även haft ett samtal i klassen om att leken inte var okej. Man har även talat med de föräldrar som va involverade - som i sin tur pratat med sina barn. Alla är överrens om att detta inte får förekomma, säger rektorn.


Men när man leker kull så borde väl lika gärna tjejerna ta på killarnas "private parts"? Och killar på killars och tjejer på tjejers? Är det bara killar som tar på tjejers, då är det verkligen sexuella trakasserier.

Edit: Ändrade rubriken från Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass.

Moderator: Ändrade rubriken från "Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?" då tråden nu även handlar om trakasserier i skolan generellt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-27 2:22:41

Alien skrev:Men när man leker kull så borde väl lika gärna tjejerna ta på killarnas "private parts"? Och killar på killars och tjejer på tjejers? Är det bara killar som tar på tjejers, då är det verkligen sexuella trakasserier.

Ja jag läste nyss en artikel om detta på, kanske svt.se. Men nej givetvis är det någonting även flickor gör mot pojkar och detta är inte ett uttryck för någon sexism, objektifiering eller något annat sådant. I den åldern leks det och handlingen är ju bara en del i leken, om än med ett visst förnedrande inslag då den som fångats måste ta sitt straff vilket blir en av de regler som får leken att rulla.

Det är dock inget straff med direkta sexuella intentioner utan anledningen till att det upplevs så jobbigt för den utsatte, och så mäktigt för den som sprungit ikapp den andre beror ju på att just de kroppsdelarna, av föräldrar och av andra vuxna i omgivningen, givits extra skydd i form av att exempelvis tabubelägga nakenhet av de kroppsdelarna. Denna enligt mig högst befogade indoktrinering har dock sexuella grunder, så indirekt kan man anse att det rör sig om en sexuell kränkning, och det trots att varken gärningspersonen eller offret har någon aning om den saken.

Men visst händer det även att flickor i den åldern gör detsamma mot pojkar. Detta är inte en könsfråga utan om man vill stävja beteendet räcker det att en lärare vid skolan förbjuder leken: precis som den läraren eller någon annan av barnets vuxna auktoriteter förbjudit offentlig nakenhet eller andra beteenden som i våra vuxna ögon kan få ge sexuella associationer. Så det är ju bättre att lärarna förbjuder den leken så att barnen kan leka någonting annat som slipper uppröra oss vuxna och som slipper inducera ångestkänslor i den kroppsligt integritetskränkte förloraren i leken; ett bra exempel på en alternativ och bättre lek är ju vanlig kull - där straffet istället blir att den kullade blir han och måste springa efter de andra. Då blir både vi vuxna och de involverade barnen nöjdare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav Trollmor » 2013-11-27 2:49:32

Om den som blir utsatt tycker att det är jobbigt så räcker väl det för att reagera precis som både skolan och föräldrarna tycks ha gjort?

Byt ut "grävskopan" mot "mulla" så framgår väl det? Skitjobbigt att bli mullad!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav Intressant » 2013-11-27 3:13:50

Asså, det var ju det folk sa på 90-talet, snart är det kaos. När jag gick i plugget hade vi Musse Pigg tröja, på klassfotot, 90210 var väl högsta modet att ha på sig med under den tiden.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-27 14:54:05

Jag var mobbad hela mellan och högstadiet. Grävskopemanövrar var en del av min vardag. Jag upplevde det som väldigt sexuellt från killarnas sida. Det var inte den enda kroppsdel de tog på som om den vore allmängods.

Men jag vågade aldrig berätta för någon. De vuxna skulle bara ha sagt "de är väl kära i dig".
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav Trollmor » 2013-11-27 15:31:54

sugrövmanövern skrev:De vuxna skulle bara ha sagt "de är väl kära i dig".
Ja, så sa de när killarna kastade snöboll på mig också. Jag sa just inget, var mycket blyg, men redan som ganska liten kände jag att jag betackade mig för den sortens "kärlek".

Och fick en fördom mot alla manspersoner, som jag inte kom över förrän långt efter 20-årsåldern.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav plåtmonster » 2013-11-27 15:57:49

Vad slags fördom då?

(tycker för övrigt att småtjejer som får denna sortens "kärlek" bör älska tillbaks med en pungspark :P )
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav Trollmor » 2013-11-27 16:21:25

plåtmonster skrev:Vad slags fördom då?

(tycker för övrigt att småtjejer som får denna sortens "kärlek" bör älska tillbaks med en pungspark :P )
1: Fördomen att alla pojkar är elaka.

2: Håller med, men det är inte så lätt. Själv "älskade jag tillbaks" genom att hårt puffa min skolbänk rakt upp i bröstet på en kille - som jag åratal efteråt begrep var helt oskyldig till det jag hade utsatts för av andra pojkar.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-27 23:04:26

Trollmor skrev:
sugrövmanövern skrev:De vuxna skulle bara ha sagt "de är väl kära i dig".
Ja, så sa de när killarna kastade snöboll på mig också. Jag sa just inget, var mycket blyg, men redan som ganska liten kände jag att jag betackade mig för den sortens "kärlek".


Klassiker. Fick man höra även om man precis hade fått en knytnäve i ryggen så att man knappt kunde stå upp.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav kiddie » 2013-11-27 23:39:56

Aldrig nån som sa det till mig. När jag fick en oprovocerad isboll i ögat som kastades generellt mot hela gruppen, tyckte folk att det nog var mitt fel på något vis. Att jag retat den som kastade. Så var det alltid. "Vad gjorde DU för att de skulle reagera så....?" Jag gjorde fan aldrig något, jag var snäll.

:-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav alixha » 2013-11-27 23:54:53

Alien skrev: Man kan ju undra om åttaåriga killar är så sexfixerade. Eller vet de inte vad de gör, kroppsdel som kroppsdel liksom?


Nyfikna är mer troligt.
Om man läser barns utvecklingspsykologi så kan man ganska tydligt se när barn är i olika stadier/faser, bland annat åldrarna när dom är nyfikna på det motsatta könet .. och sitt eget.
Sen om barnen uttrycker det på "rätt" eller "fel" sätt är väl upp till dom vuxna att lära barnen kan jag tycka. Tycker inte att man kan förvänta sig att barn förstår att detta är fel beteende.

Om nu "grävskopan" inte är acceptabelt så får ju dom vuxna förklara för barnen och lära barnen hur dom kan uttrycka sin nyfikenhet på andra sätt.
Ingen ska känna sig kränkt, oavsett kön.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 6:41:44

"Om du visar din så visar jag min" - är nog ett mer civiliserat sätt.. :mrgreen:

(men det kräver nog mer mental förmåga än vad lärare och föräldrar fixar för att lära ut)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Killar "gör grävskopan" på tjejerna i andra klass

Inläggav slackern » 2013-11-28 13:48:58

plåtmonster skrev:"Om du visar din så visar jag min" - är nog ett mer civiliserat sätt.. :mrgreen:

(men det kräver nog mer mental förmåga än vad lärare och föräldrar fixar för att lära ut)


Det gör dom ju redan när dom leker mamma pappa barn. Eller Dr leken.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav bardamu » 2015-05-30 18:38:42

Det är inte så otroligt. T.ex Sveriges kändaste feminist som också verkar ha en iq på omkring 75-85 skriver om saker som att hon hatar 8 åriga pojkar. Eller att hon skulle hata om hennes son blev heterosexuell. Han tvingas nog ha på sig klänning och skit hela tiden....

Med en sådan giftig uppväxt när man är så känslig som pojkar i den åldern är och mest av allt vill tillfredsställa sin mamma. Det är ju inte otroligt att en pojke då börjar önska att han är en tjej då. För att bli mer accepterad av sin mamma och göra henne glad och så.

Alien skrev:Han hade ju en äldre bror, som tydligen överlevt att ha två flator som föräldrar utan att vilja byta kön.


En del soldater stupar. En del överlever.

Moderator: Flyttat från insemination-av-singelkvinnor-snart-tillatet-i-sverige-t40282.html
Senast redigerad av bardamu 2015-05-30 18:45:09, redigerad totalt 2 gånger.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Re: Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav tahlia » 2015-05-30 23:24:45

bardamu skrev:Det är inte så otroligt. T.ex Sveriges kändaste feminist som också verkar ha en iq på omkring 75-85 skriver om saker som att hon hatar 8 åriga pojkar. Eller att hon skulle hata om hennes son blev heterosexuell. Han tvingas nog ha på sig klänning och skit hela tiden....


Du har en otrevlig förmåga att konsekvent döma en hel grupp människor utefter extremvarianten (i detta fall en enda extremperson).

Det är kanske inte underligt att världen ser ut som den gör om fler också tar en historia sensationell nog för exempelvis aftonbladet och sedan applicerar den på alla som, med lite fantasi, kommer i närheten av att kunna grupperas med historien.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav Alien » 2015-05-31 1:27:12

bardamu skrev:Det är inte så otroligt. T.ex Sveriges kändaste feminist som också verkar ha en iq på omkring 75-85 skriver om saker som att hon hatar 8 åriga pojkar. Eller att hon skulle hata om hennes son blev heterosexuell. Han tvingas nog ha på sig klänning och skit hela tiden....

Med en sådan giftig uppväxt när man är så känslig som pojkar i den åldern är och mest av allt vill tillfredsställa sin mamma. Det är ju inte otroligt att en pojke då börjar önska att han är en tjej då. För att bli mer accepterad av sin mamma och göra henne glad och så.

Alien skrev:Han hade ju en äldre bror, som tydligen överlevt att ha två flator som föräldrar utan att vilja byta kön.


En del soldater stupar. En del överlever.


Om du hänvisar till vad någon skrivit så varför inte ange länken? Annars kan man ju tro att det är något du hittat på. Eller något du tagit helt ur sitt sammanhang.

Precis som när du pratar om att en soldat stupat för att en kille känner att han är tjej. Vad är det om en tjej känner att hon är kille då?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav tahlia » 2015-05-31 7:45:59

bardamu skrev:Så en fyra åring gillar en tjej. Han försöker ge en puss, förmodligen på kinden för det brukar vara det vanliga i den ålder.....och hans äckel till far som god feminist börjar ge honom en lektion om våldtäkt.

Detta är psykologiskt våld på barn av perversa människor.


Det vete fan. Om någon hade bestämt sig för att förklara vad som är ok och inte för de killar jag delade högstadietiden med, när de fortfarande var relativt små och mottagliga så hade högstadietiden säkerligen varit trevligare för oss tjejer. Istället fick vi leva med att dagligen bli tafsade på.

Dessa killar nöjde sig inte med att öppet klämma på varje bröst de kom åt. Var gång du mötte någon av dem i korridoren så riskerade du att få en hand mellan benen.
Rent ut vidrigt. Lärarna? De förutsatte att killar bara busar för att de tycker om tjejen.

Kan visst känna att det inte är lämpligt att prata om just våldtäkt med en fyraåring men tycker absolut att det är läge att prata om gränser och att tjejer inte är en leksak som man får göra som man känner med hur som helst.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav Maggi » 2015-05-31 8:46:49

tahlia skrev:
bardamu skrev:Så en fyra åring gillar en tjej. Han försöker ge en puss, förmodligen på kinden för det brukar vara det vanliga i den ålder.....och hans äckel till far som god feminist börjar ge honom en lektion om våldtäkt.

Detta är psykologiskt våld på barn av perversa människor.


Det vete fan. Om någon hade bestämt sig för att förklara vad som är ok och inte för de killar jag delade högstadietiden med, när de fortfarande var relativt små och mottagliga så hade högstadietiden säkerligen varit trevligare för oss tjejer. Istället fick vi leva med att dagligen bli tafsade på.

Dessa killar nöjde sig inte med att öppet klämma på varje bröst de kom åt. Var gång du mötte någon av dem i korridoren så riskerade du att få en hand mellan benen.
Rent ut vidrigt. Lärarna? De förutsatte att killar bara busar för att de tycker om tjejen.

Kan visst känna att det inte är lämpligt att prata om just våldtäkt med en fyraåring men tycker absolut att det är läge att prata om gränser och att tjejer inte är en leksak som man får göra som man känner med hur som helst.
Låter ju helt otroligt att de betedde sig så, var dom sjuka? Jag har aldrig varit med om det eller hört talas om det under min skoltid. Möjligen om nån var full! Men det var ju ett tag sen!
Senast redigerad av Maggi 2015-05-31 8:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav antonius » 2015-05-31 9:13:37

tahlia skrev:Det vete fan. Om någon hade bestämt sig för att förklara vad som är ok och inte för de killar jag delade högstadietiden med, när de fortfarande var relativt små och mottagliga så hade högstadietiden säkerligen varit trevligare för oss tjejer. Istället fick vi leva med att dagligen bli tafsade på.

Dessa killar nöjde sig inte med att öppet klämma på varje bröst de kom åt. Var gång du mötte någon av dem i korridoren så riskerade du att få en hand mellan benen.
Rent ut vidrigt. Lärarna? De förutsatte att killar bara busar för att de tycker om tjejen.


När jag gick högstadiet var det ett gäng tjejer där som var så där mot oss killar, dom var skittuffa punkarbrudar som man definitivt inte muckade med. De tvekade inte att klippa till eller nypa en i skrevet, särskilt blyga och rädda killar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav tahlia » 2015-05-31 9:38:04

Maggi skrev:Låter ju helt otroligt att de betedde sig så, var dom sjuka?


Nejdå, de var bara uppvuxna med att hela tiden bli mer eller mindre uppmuntrade när de gav sig på en tjej. Oavsett om det var knuffar, nyp eller rena slag så fick de se hur lärarna sade åt tjejerna att "han är bara kär i dig" eller "han tycker ju om dig, killar gör så då".
De fick alltså lära sig, redan från lågstadiet, att det var helt ok att göra precis vad man vill med en tjej, det var ju bara positivt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Puzzle » 2015-06-01 15:59:56

bardamu skrev:Det är inte så otroligt. T.ex Sveriges kändaste feminist som också verkar ha en iq på omkring 75-85 skriver om saker som att hon hatar 8 åriga pojkar. Eller att hon skulle hata om hennes son blev heterosexuell. Han tvingas nog ha på sig klänning och skit hela tiden....

Med en sådan giftig uppväxt när man är så känslig som pojkar i den åldern är och mest av allt vill tillfredsställa sin mamma. Det är ju inte otroligt att en pojke då börjar önska att han är en tjej då. För att bli mer accepterad av sin mamma och göra henne glad och så.

För den oinsatte så pratar Bardamu om "Lady Dahmer" eller Natashja Blomberg som hon egentligen heter. Ett extremfall helt klart som säger och gör mycket strunt men just det där med att hon hatar 8-åriga pojkar handlar ju om att hon själv som 8-årig skrek det i klassrummet.

Lady Dahmer skrev:”Fy fan vad jag hatar pojkar!” skrek jag rakt ut i klassrummet. Jag var 8 och jag var först i klassen att kliva över i puberteten. Små tuttar växte fram. Att vara först är inte så lattjo som det kan låta. Tjejerna retades, mamma envisades med BH och småpojkarna tog för sig. Rätt så friskt. Att bli nertryckt bakom skolan för att gänget vill känna är inte heller speciellt kul, och på den vägen var det. Det pågick tills jag var gott upp i tonåren. Jag minns att andra flickor i klassen blev indragna på toaletten och avklädda mot sin vilja och jag minns inte att nån vuxen reagerade överhuvudtaget.

”Fy fan vad jag hatar pojkar!” skrek jag förtvivlat och välte bänken i ett raseriutbrott. Varför lyssnade inte läraren? Varför sa han inte till? Varför var det ingen som tog mina protester på allvar? Jag sprang hem den eftermiddagen. Precis som dagen innan. Och dagarna efter.


Skriver du så tydligt om en specifik person så vore det bra om du skrev ut vem det är i fortsättningen Bardamu, det underlättar för dom som inte läst på. :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav bardamu » 2015-06-01 20:03:33

Jag fick min snopp klämd av en tjej i förskolan. De flesta pojkar har nog fått det. Är det sexuella trakasserier också? :roll:

I Sverige ska hetsen mot pojkar börja tidigt.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Huggorm » 2015-06-01 20:07:12

bardamu skrev:Jag fick min snopp klämd av en tjej i förskolan. De flesta pojkar har nog fått det. Är det sexuella trakasserier också? :roll:

I Sverige ska hetsen mot pojkar börja tidigt.
Om det stämmer hör jag till en minoritet.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav tahlia » 2015-06-01 20:11:58

bardamu skrev:Jag fick min snopp klämd av en tjej i förskolan. De flesta pojkar har nog fått det. Är det sexuella trakasserier också? :roll:

I Sverige ska hetsen mot pojkar börja tidigt.


Ja helst, så att tjejer inte behöver leva med skiten i åratal sedan. Säg mig, har du tillbringat åratal med att, dag ut och dag in, inte ha rätt till din egen kropp? Där du fråntas rätten att själv bestämma vem som får ta på den, när och hur? Där dina sexuellt förknippade kroppsdelar är lovligt byte för varenda människa av motsatt kön som kommer nära nog att sträcka ut en hand?
Om du inte kan förstå just hur jävligt det kan strula till en ung kvinnas känsloliv och senare även sexliv så får vi checka av det som en sådan där "tjejgrej" som "Killar aldrig kan förstå".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in