Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav plåtmonster » 2015-01-13 7:46:17

Kunskapskanalen: Min genetiska upptäcktsresa
UR (2014)
Genetic Me. Kan vi förändra vår personlighet? Vetenskapsjournalisten Lone Frank skildrar på ett humoristiskt sätt hur vårt genetiska arv påverkar beteende, personlighet och psyke.


Sänds: 13 jan (idag) klockan 10-11, 14 jan klockan 15-16, 17 jan.

Programmet tar upp hur genetik påverkas av uppväxtmiljö och vad som påverkas. Det visar också att vilka egenskaper som är bra eller dåliga också i stor utsträckning beror på omgivningen under uppväxten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav Maggi » 2015-01-13 12:00:04

Tack för tipset, intressant! Såna här rön kommer nog att förändra samhället mer och mer, till det bättre!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav plåtmonster » 2015-01-13 16:58:06

Lone Frank som leder programmet hade visst många självmord i släkten och gener för COMT med dubbel uppsättning MER som visst gör att man har lätt för att sitta ner och fokusera ordentligt. Men också benägenheten att fundera och grubbla utan att kunna släppa det. Så om man får något dåligt att fundera på så sitter det kvar.

En annan neurobiolog rekommenderade att i de fallen "checka ut" på något sätt och att ett glas vin eller två innan sängdags kunde fylla den funktionen. Men kanske hård träning, sex, eller meditation kan få samma effekt?

TV-programmet går att spela upp direkt här: UR: Min genetiska upptäcktsresa
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav Flia » 2015-01-15 13:06:56

Fan att man inte kan ladda ner det..... Det kommer försvinna innan jag hinner titta på det, och jag har aldrig tid när jag sitter vid datorn.

:(
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 13:27:25

Här är iaf all textning av programmet (109 kB):
http://undertexter.ur.se/186000-186999/186150-19.tt

(ladda ner och döp om till .html samt klicka på filen i webbläsaren)

Videofilen är i form av någon mp4 fil iaf. Tips.. 186150-29.mp4 om någon ids reda ut det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav Flia » 2015-01-15 13:57:08

plåtmonster skrev:Här är iaf all textning av programmet (109 kB):
http://undertexter.ur.se/186000-186999/186150-19.tt

(ladda ner och döp om till .html samt klicka på filen i webbläsaren)

Videofilen är i form av någon mp4 fil iaf. Tips.. 186150-29.mp4 om någon ids reda ut det.


De program jag har laddar inte ner den.
Vilket program laddar du ner med.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 14:19:45

wget
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav Alien » 2015-05-28 0:29:23

Bump!

Programmet går fortfarande att titta på här, på UR:s sida:

http://www.ur.se/Produkter/186150-Min-g ... tacktsresa

Följ med vetenskapsjournalisten Lone Frank när hon undersöker människans genetiska arv och hur det påverkar psyke och beteende. Lone genomgår ett personlighetstest och resultatet överraskar henne inte. Hon känner igen sig själv i beskrivningen och vill förändra det hon inte är nöjd med. Lone berättar om upplevelser under barndomen, om faderns alkoholism, mammans tidiga död i cancer och hur hon uppfattar att det har påverkat henne. Hon träffar forskare och professorer som berättar om sin forskning och ger nya perspektiv på frågan: "Varför är jag som jag är?" Själv är Lone biolog och övertygad om att förklaringen finns i våra biologiska förutsättningar, i vår hjärna och våra gener.

Mycket intressant. Det börjar med att Lone Frank berättar om att hon besökte en man i London. Hon hade väldigt trevligt och bjöd honom att besöka henne i Köpenhamn. Då sade han att han aldrig ville träffa henne mera. När hon trodde att hon varit charmig hade han tyckt att hon var otrevlig.

Lone gjorde ett test som testade de fem stora faktorerna (låter som Myers-Briggs) och det visade att hon var negativ, introvert och ovänlig. Hon är inte social men kreativ. Så vad är personlighet, kan man förändra den?

Spoiler: visa
Det tar upp MAOA (risk för kriminalitet) och SERT (risk för depression). Lone Frank träffar flera olika experter och forskare. En säger att det beror på hennes amygdala och prefrontala cortex. Hon måste lära sig att ta kontroll, tänka positivt och gärna dricka två glas vin varje dag (som hon redan gör). Vi för höra om VAL (warriorgenen) och MET (worrier-genen).

Hon träffar också professor James Fallon, den vänlige psysopaten. Han hade en bra barndom och en förstående mor; det var kanske det som hindrade honom från att bli kriminell. Han påpekar att det som hon ser som enbart negativt (sårbarheten för depression och ångest) kan vara det som gör henne kreativ.

Till slut träffar hon en forskare som berättar att en viss genotyp. Ett barn med den genotypen kan bli våldsam och kriminell, om det blir illa behandlat. Men ett barn med denna genotyp som blir väl behandlat i sin barndom kan tvärtom bli fantastiskt. Likaså kan ett barn med hög "resiliance" uthärda t ex föräldrars skilsmässa och död med jämnmod. Men om ett sådant barn får det mycket bättre så blir barnet inte bättre, som ett annat barn med mindre resiliance. Naturen garderar sig. Det som är dåligt under vissa förhållanden kan vara bra under andra.


Två andra trådar om "psykopatprofessorn" James Fallon (att berätta att han är psykopat tycks bara vara till fördel för honom, det har gjort honom superkänd):
dokumentaren-vem-ar-psykopat-med-james-fallon-t25886.html
psykprof-psykopat-james-fallon-intervjuad-i-skavlan-pa-svt-t42196.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Program om gener, uppväxtmiljö och personlighet i samverkan

Inläggav Kattmat » 2015-05-28 10:35:06

Ja, mycket intressant :)
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in