Lena Sundström: "Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Kattmat » 2015-05-28 8:41:53

Alien skrev:Men nu tycks det ligga i människans natur att tänka att alla avvikelser som inte är självklart positiva, måste vara negativa. Därför så har alla sådana ord en negativ klang.


Så tänkte jag också först. Sen insåg jag att det finns ungefär lika många neutrala ord för olik, som negativa.
Att "avvikelse" har negativ klang kan nog bero på att det använts av läkare och liknande om saker som just homosexualitet, på den tiden då det klassades som en sjukdom.

Jag insåg också att samtidigt som människor stigmatiserar det annorlunda, så strävar de också efter att utmärka sig och vilja ha det annorlunda och ovanliga. En del annorlunda människor blir extremt upphöjda medan de flesta ses lite ner på. Så mänsklighetens inställning till annorlundahet är ambivalent.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav plåtmonster » 2015-05-28 11:57:11

Kattmat skrev:Saker kan vara fel på olika sätt. Det kan vara fel som i att det är dåligt, och det kan vara fel som i att det inte är grundsyftet/den ursprungliga meningen med en viss sak. Ex. vis när jag var kock, så råkade min chef ha i smultronpuré istället för hallonpuré i det som skulle bli hallonmousse. Så det blev smultronmousse. Det blev alltså fel - men det blev inte dåligt, det var lika gott.

Den nyansen tycker jag ofta missas, när människor blir upprörda över yttranden som Måns'.

Det där tyckte jag var en riktig bra illustration av en innehållsnyans när dessa uttryck används. Dessvärre så uppfattar jag det som att läkare anser att asperger mm är fel och dåligt rakt av.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav bardamu » 2015-06-29 2:56:03

Nour El Refai om hatande feminister

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6199327

Detta och artikeln i ts är kul att se.

Hoppas åsiktskorridoren krymper och det blir mer och mer outhärdligt att ständigt tippa på tårna och antirasister/feminister fortsätter att hata och hänga ut varandra :-)Happy
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Re: "Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan tr

Inläggav tahlia » 2015-06-29 3:36:23

Så du ogillar antirasister? Är det motsvarigheten till att öppet "komma ut" som rasist?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav snuggelhund » 2015-06-29 4:00:31

bardamu skrev:
Nour El Refai om hatande feminister

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6199327

Detta och artikeln i ts är kul att se.

Hoppas åsiktskorridoren krymper och det blir mer och mer outhärdligt att ständigt tippa på tårna och antirasister/feminister fortsätter att hata och hänga ut varandra :-)Happy


Nour El Refai är underbar och intelligent som alltid. :-)154

Ditt medföljande dravel däremot ger jag inte mycket för....
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Huggorm » 2015-06-29 9:37:17

snuggelhund skrev:Nour El Refai är underbar och intelligent som alltid. :-)154
Jag minns henne som korkad på gränsen till efterbliven när hon var på P3. Visserligen snygg men det räcker ju inte.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: "Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan tr

Inläggav tahlia » 2015-06-29 10:27:46

Vet inget om människans intelligens men hennes så kallade humor har jag tidigare haft problem med. Tillika hennes mognadsgrad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav bardamu » 2015-06-29 16:48:49

tahlia skrev:Så du ogillar antirasister? Är det motsvarigheten till att öppet "komma ut" som rasist?


Det var ett svart-vitt sätt att se på saken. Som vanligt.

Nej, det handlar om att de flesta antirasister inte vet vad tolerans handlar om. Som den mesta identitetspolitiken så är deras definition av tolerans: håll med oss annars karaktärsmördar vi dig.

Exakt samma svart-vita tänk som du just demonstrerade...
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Re: "Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan tr

Inläggav tahlia » 2015-06-29 17:02:47

Om jag nu var så svart-vit hade jag ju inte brytt mig om att fråga.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav snuggelhund » 2015-07-06 19:14:22

Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:Nour El Refai är underbar och intelligent som alltid. :-)154
Jag minns henne som korkad på gränsen till efterbliven när hon var på P3. Visserligen snygg men det räcker ju inte.


Har aldrig hört henne på P3.

Däremot sett henne i humorprogrammet "ballar av stål" och lite av hennes stand up Comedy rutin.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Alias » 2015-07-06 19:19:52

Moggy skrev:
plåtmonster skrev:
(man kan förstås undvika känsliga ämnen som inte ger något att diskutera t.ex negerboll)


Man kan alltid beställa en negerboll om man går och fikar med några. Då märker man om nån bekänner färg som lättkränkt och börjar gnata om att man inte ska säga det. Nu är det mest på internet som folk har nåt emot det ordet, de man träffar IRL brukar inte ha nåt emot det.


Det beror väl på vad man har för umgängeskrets. Men jag skulle skruva på mig och känna att det var en pinsam situation. OK, om någon riktigt gammal människa säger det kan jag förstå.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Re: "Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan tr

Inläggav Julianus » 2015-07-06 19:51:39

Det var det mest korkade krönika man har läst. Klart som fan att man inte får säga N-ordet. Ändå ska idioter ta till sig friheten att använda det med korkade argument som denna klassiker "det har alltid hetat så" :P Vad är det för idioti?

Världens mest förtryckta folkgrupp är svarta afrikaner. Ingen annan folkgrupp har blivit utsatt för 400-600 års slaveri än svarta afrikaner. Vita människor har aldrig varit förtryckta, men ska ändå diktera över vad som är rasism och inte rasism.
Julianus
 
Inlägg: 9387
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Alias » 2015-07-06 19:58:01

Julianus skrev:Världens mest förtryckta folkgrupp är svarta afrikaner. Ingen annan folkgrupp har blivit utsatt för 400-600 års slaveri än svarta afrikaner. Vita människor har aldrig varit förtryckta, men ska ändå diktera över vad som är rasism och inte rasism.


Du har nog rätt i att dom svarta har varit dom mest förtryckta människor. Både kristna och muslimer har tagit slavar därifrån. Men vissa vita grupper har använts som slavar utav andra vita människor. Romarriket var beroende utav krig, krigsfångar och övriga befolkningens förslavande. Sedan var förslavandet utav icke kristna vita tillåtet.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav bardamu » 2015-07-06 20:42:25

I princip alla kulturer har sysslat med slaveri. Vi hade slavar här i Skandinavien också. Bara att det var vita slavar. Så därmed är det ju inte intressant längre.

Jag undrar varför det inte talas om att norrmän och danskar ska kompensera och tycka synd om engelsmän, kelter och skottar för vad de utsatte dem för. Eller varför ska inte Italien kompensera och tycka synd om Fransmän, Slaver eller Tyskar. Eller varför ska inte Turkar tycka synd om och kompensera i princip alla angränsande för att de tog deras barn som slavar :-)063
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav bardamu » 2015-07-06 20:55:00

Julianus skrev:Vita människor har aldrig varit förtryckta, men ska ändå diktera över vad som är rasism och inte rasism.


Det där är ett tankesätt från vit universitetsstuderande medelklassfeminism. Så varför följer du inte ditt eget råd och upprepar något som inte kommer från vit medelklass?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav gadas » 2015-07-07 13:14:06

Julianus skrev:Vita människor har aldrig varit förtryckta, men ska ändå diktera över vad som är rasism och inte rasism


Nej, inte för att de är vita kanske...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Alien » 2015-07-27 2:50:15

Ibland misstänker jag att det inte rör sig om folk som själv känner sig kränkta el känner sig kränkta å andras vägnar utan helt enkelt ett sätt att platta till andra för att själv få känna sig bättre. Oneupmanship kallas det på engelska. Sedan kommer drevet, alla andra hakar på.

Detta med att peka finger åt folk som använt "fel ord" känns ju löjligt. Ok, säg till om ni tycker det är kränkande men att personen ifråga sedan ska fördömas i all evighet är så överdrivet.

Det senaste jag läste om handlar om Louise Andersson Bodin ("den roliga Grumstjejen"), TV 4 och Adam Tensta.

Att vara rolig innebär ofta att bryta mot tabun. Men Louise Andersson Bodin gick över gränsen när hon lade upp videon
Spoiler: visa
"Negerbög <3".


DN Kultur skrev:I våras slog Louise Andersson Bodin från Grums i genom viralt. Som en protest mot ”Uppdrag gransknings” uppmärksammade program om kommunen, postade hon videoklipp på Facebook med grova skämt om sig själv och sin hemort.
Spoiler: visa
Raljerade på bred dialekt om droger, arbetslöshet, silikonbröst, invandring och ordet hen. I media var hon ”den roliga Grumstjejen” och den värmländska humorns framtid. TV4 fick upp ögonen för henne. I slutet av maj bjöds hon in till Nyhetsmorgon i egenskap av personlig tränare.

Det var i samband med detta som Louise Andersson Bodin la upp det rasistiska filmklippet där hon använder n-ordet. Det väckte massiv kritik på sociala medier och går numera inte att hitta på nätet.

Kvällen innan sin medverkan i Nyhetsmorgon blev Louise Andersson Bodin kontaktad av TV4 som ville diskutera innehållet i videon. Situationen klarades upp samma kväll.
Kanalens krav var att Louise skulle radera videon, vilket hon gjorde.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv ... tt-ansvar/

När videon tagits bort var allt ok enligt TV4.

DN Kultur skrev:– Vi har ofta gäster med privata åsikter TV4 långt ifrån alltid delar. Jag tror att de flesta, trots allt, inte vill ha ett annat medieklimat. Vart skulle det leda i förlängningen om vi skulle åsiktskontrollera och registrera vad potentiella gäster säger privat, på Facebook eller Youtube?
---
Kontrakt skrevs. Louise Andersson Bodin och sambon uppmanades att vara tillgängliga under åtta veckors inspelning. Sambon sa upp sig från sitt jobb för att kunna medverka.

Förra torsdagen gästade Adam Tensta Nyhetsmorgon. Besöket blev kort. Istället för att prata om sin skiva riktade han skarp kritik mot TV4-gruppens normaliserande av rasism. Sen reste han sig och gick.

Dagen efter svarade TV4 med att avbryta allt samarbete med Louise Andersson Bodin.

Så det som var ok förut, var inte ok sedan den kände Adam Tensta kritiserat det. TV4 verkar som ett vajande rö för vinden.

Många har också påpekat dubbelmoralen hos Adam Tensta och andra:
Men hade Tensta fostrats i tankesättet att alla former av rasism och våldsglorifiering är lika anskrämliga av principiella skäl, hade han långt tidigare kunnat rikta sin kritik mot Ken Ring, Dani M och Sebbe Staxx, och hans ställningstagande skulle då vara mer trovärdigt. Han hade rentav kunnat be om ursäkt för att återkommande ha använt n-ordet i sina texter, bidragit till normalisering av ordet, och dessutom försvarat det. Louise Andersson Bodin hade åtminstone förstånd att be om ursäkt för sitt misstag och inte upprepa det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21144849.ab

Hanne Kjöller i DN påpekar samma sak. Först om Sebbe Staxx:
Spoiler: visa
Mars 2012. Rapartisten Sebbe Staxx postar ett inlägg på Facebook:

”Jimmie Åkessons mammas fitta! Vill tortera han i 3 dygn med avbitartång locktång blåslampa för att stoppa blödningarna me! Jag vill döda bögen”.
Januari 2013. Sebbe Staxx döms för olaga hot. Samma månad har han bjudits in till TV4:s Nyhetsmorgon för en 20 minuters soffsession. Någon ursäkt vill han inte ge men förklarar inlägget med: ”Jag uttrycker mig på ett speciellt sätt när jag är sned”.
November 2013. Sebbe Staxx släpper tillsammans med Timbuktu låten ”Svarta duvor & vissna liljor”, mer känd för textraden om att dunka Jimmie gul och blå. I den kommenterar Staxx i rapform mordhotanklagelserna och klargör att någon ursäkt inte heller denna gång är att vänta:

”Ha, Sebbe fucking Staxx gör vad han vill.

Så Säpo är ni med? Här kommer ett hot till!

Kungsgatan med Soran, hade jag varit med hade jag tagit järnröret och lag dom i koma, alla tre.”
http://www.dn.se/ledare/signerat/hanne- ... -la-carte/

Juni 2014. En rad kända artister hotar med att hoppa av Peace & Love-festivalen i protest mot att Staxx avbokats efter invändningar från huvudsponsorn Dalarnas Tidningar. Programledaren Ametist Azordegan anklagar festivalen för nymoralism. Artisten Stefan Sundström kallar avbokningen ett ”scary brott mot yttrandefriheten”. I en debattartikel skriver han tillsammans med sex andra att Staxx ”talar det språk han lärt sig om det hans ögon ser”. Rapparen Adam Tensta beskriver agerandet ”ryggradslöst”.

Juli 2015. Samme Adam Tensta reser sig ur soffan efter att ha kritiserat TV4 för att de bjudit in Andersson Bodin. Den här gången var det tydligen ryggradslöst att INTE avboka. Och än en gång tar artisteliten till orda.

Men nu är det ingen som sjunger yttrandefrihetens lov. Stefan Sundström skriver ingen debattartikel på temat att Andersson Bodin ”talar det språk hon lärt sig och det hennes ögon ser”. Ametist Azordegan säger ingenting om nymoralism utan ifrågasätter hur TV4 kan samarbeta med någon som uttalat sig rasistiskt.

Ja, det är väl allmänmänskligt. Kränkningar mot ens egen grupp är oförlåtliga, kränkningar från någon i ens egen grupp kan alltid ursäktas.

Ledarskribenten Hanne Kjöller påpekar att det går att avsky vissa ord utan att för evigt brännmärka den som använt dem. Och här håller jag med henne.

Artisterna kräver att TV4 agerar konsekvent mot rasism. Om samma krav på konsekvens skulle avkrävas på det sexistiska fältet lär det bli rätt skralt med rapartister i tevesofforna framöver. Ännu tommare skulle det bli om alla kvinnor och homosexuella skulle resonera och agera som Adam Tensta och vägra sitta i en soffa där det tidigare suttit en person som i någon gång i livet låtit ett kvinnoförnedrande eller hbtq-fientligt ord passera läppar eller tangentbord.

Tråkigt nog har nu både Louise Andersson Bodin och Adam Tensta råkat ut för näthatet, bägge har blivit mordhotade och kvinnan har dessutom hotats med våldtäkt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Wine » 2015-07-27 10:14:07

Alien skrev:...

Många har också påpekat dubbelmoralen hos Adam Tensta och andra:
Men hade Tensta fostrats i tankesättet att alla former av rasism och våldsglorifiering är lika anskrämliga av principiella skäl, hade han långt tidigare kunnat rikta sin kritik mot Ken Ring, Dani M och Sebbe Staxx, och hans ställningstagande skulle då vara mer trovärdigt. Han hade rentav kunnat be om ursäkt för att återkommande ha använt n-ordet i sina texter, bidragit till normalisering av ordet, och dessutom försvarat det. Louise Andersson Bodin hade åtminstone förstånd att be om ursäkt för sitt misstag och inte upprepa det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21144849.ab

Hanne Kjöller i DN påpekar samma sak. Först om Sebbe Staxx:
Spoiler: visa
Mars 2012. Rapartisten Sebbe Staxx postar ett inlägg på Facebook:

”Jimmie Åkessons mammas fitta! Vill tortera han i 3 dygn med avbitartång locktång blåslampa för att stoppa blödningarna me! Jag vill döda bögen”.
Januari 2013. Sebbe Staxx döms för olaga hot. Samma månad har han bjudits in till TV4:s Nyhetsmorgon för en 20 minuters soffsession. Någon ursäkt vill han inte ge men förklarar inlägget med: ”Jag uttrycker mig på ett speciellt sätt när jag är sned”.
November 2013. Sebbe Staxx släpper tillsammans med Timbuktu låten ”Svarta duvor & vissna liljor”, mer känd för textraden om att dunka Jimmie gul och blå. I den kommenterar Staxx i rapform mordhotanklagelserna och klargör att någon ursäkt inte heller denna gång är att vänta:

”Ha, Sebbe fucking Staxx gör vad han vill.

Så Säpo är ni med? Här kommer ett hot till!

Kungsgatan med Soran, hade jag varit med hade jag tagit järnröret och lag dom i koma, alla tre.”
http://www.dn.se/ledare/signerat/hanne- ... -la-carte/

Juni 2014. En rad kända artister hotar med att hoppa av Peace & Love-festivalen i protest mot att Staxx avbokats efter invändningar från huvudsponsorn Dalarnas Tidningar. Programledaren Ametist Azordegan anklagar festivalen för nymoralism. Artisten Stefan Sundström kallar avbokningen ett ”scary brott mot yttrandefriheten”. I en debattartikel skriver han tillsammans med sex andra att Staxx ”talar det språk han lärt sig om det hans ögon ser”. Rapparen Adam Tensta beskriver agerandet ”ryggradslöst”.

Juli 2015. Samme Adam Tensta reser sig ur soffan efter att ha kritiserat TV4 för att de bjudit in Andersson Bodin. Den här gången var det tydligen ryggradslöst att INTE avboka. Och än en gång tar artisteliten till orda.

Men nu är det ingen som sjunger yttrandefrihetens lov. Stefan Sundström skriver ingen debattartikel på temat att Andersson Bodin ”talar det språk hon lärt sig och det hennes ögon ser”. Ametist Azordegan säger ingenting om nymoralism utan ifrågasätter hur TV4 kan samarbeta med någon som uttalat sig rasistiskt.

Ja, det är väl allmänmänskligt. Kränkningar mot ens egen grupp är oförlåtliga, kränkningar från någon i ens egen grupp kan alltid ursäktas.

Ledarskribenten Hanne Kjöller påpekar att det går att avsky vissa ord utan att för evigt brännmärka den som använt dem. Och här håller jag med henne.

Artisterna kräver att TV4 agerar konsekvent mot rasism. Om samma krav på konsekvens skulle avkrävas på det sexistiska fältet lär det bli rätt skralt med rapartister i tevesofforna framöver. Ännu tommare skulle det bli om alla kvinnor och homosexuella skulle resonera och agera som Adam Tensta och vägra sitta i en soffa där det tidigare suttit en person som i någon gång i livet låtit ett kvinnoförnedrande eller hbtq-fientligt ord passera läppar eller tangentbord.

Tråkigt nog har nu både Louise Andersson Bodin och Adam Tensta råkat ut för näthatet, bägge har blivit mordhotade och kvinnan har dessutom hotats med våldtäkt.


Tycker det var bra att dubbelmoralen uppmärksammades, Hanne gillar jag som skribent, hon är klarsynt och skriver ofta bra. Det är tråkigt att denna händelse nu lett till ökat näthat och att stämningen trissas upp ytterligare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav plåtmonster » 2015-07-27 15:01:12

Ingen vågar stå för något och alla är kränkta. Glöm inte alla permanenta banningar. Ta fram popcornen och betrakta den värdeladdade härdsmältan i mediadammen ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Lena Sundström: Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Julianus » 2015-07-27 15:25:24

Tråkigt att Adam Tensta fått ta emot dödshot.

Som 2Pac sa i sin låt med samma text. "We live in a white mans world"
Julianus
 
Inlägg: 9387
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Lena Sundström: "Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Alien » 2023-04-02 14:45:41

Bump!

Spoiler: visa
Så det är inte tråkigt att Louise Andersson Bodin fått ta emot dödshot? Är vita mindre värda än svarta?

Nu begriper jag mig iofs inte alls på henne, men det gör jag inte på dubbelmoralisten Adam Tensta heller.


Nu finns det ju ett ord för detta att om man säger fel ord ska man frysas ut: cancelkultur

Ännu ett engelskt låneord. Men alla svenska ord för företeelsen är längre

Cancelkultur (från engelskans cancel culture), ibland kallat utfrysningskultur, kränkthetskultur eller utraderingskultur,[1] är en modern form av ostracism. Det innebär att någon kastas ut från sociala eller professionella kretsar – på internet, i sociala medier, eller från andra arenor i livet. Den som utsätts för denna ostracism sägs ha blivit "cancelled".[1] Uttrycket cancelkultur har till övervägande del negativa konnotationer och används ofta i debatter om yttrandefrihet och censur.
---
Ordet cancelkultur beskrevs i Språkrådets nyordslista för 2020 som "aktivism som syftar till att personer med kontroversiella åsikter ska berövas sina plattformar för att föra ut dessa åsikter".[5]

I en intervju om boken Skör demokrati sade en av författarna, Sten Widmalm, att "[vi ser] hur det kan kosta nästan ingenting för någon att dra igång ett drev som sen förstör en annan människas liv". Han sade att utöver konsekvenserna för den angripna individen så färgar det även av sig på resten av samtalsklimatet så att andra inte vågar yttra sig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cancelkultur
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lena Sundström: "Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Alien » 2023-04-03 1:27:59

Ytterligare ett engelskt ord ang utfrysningen (cancelkulturen) är deplatforming.

En krönika av Karin Ohlsson i Expressen om detta:

Expressen 23 dec 2018 skrev:Debatten om deplatforming nådde Sverige på allvar 2018. Det betyder ungefär att "ta ifrån någon en plattform” och strategin har blivit populär.

Istället för att bara kritisera meningsmotståndaren försöker man också ge sig på dess möjlighet att uttrycka eller försörja sig. Vi har sett det gång på gång under året.
https://www.expressen.se/nyheter/det-ka ... -onskvard/

I stället för att behöva anstränga sig att debattera med sakargument ser man till att motståndaren inte längre har en chans att höras.

Några exempel:

I februari avbokades skribenten Kajsa Ekis Ekman från Roks konferens i Göteborg om prostitution och porr, trots att hon var inbjuden i egenskap av expert. Hennes artiklar i transfrågor på Aftonbladets kultursida hade gjort henne kontroversiell i vissa läger.
---
I september drabbades Cissi Wallin själv av en typ av deplatforming. Hennes SVT-program om abortlagstiftning i Polen stoppades på grund av att hon väntas bli förtalsåtalad för en metoo-outning. Programmet handlade inte alls om det ämnet.

Samma månad drog en docent i Göteborg i gång en namninsamling för att få GP:s politiska redaktör Alice Teodorescu sparkad.
---
Men det känns som om samtiden visar tendenser till en antiintellektuell nypuritanism där toleransen är beklämmande låg. Det är svårt att få bort så etablerade namn som jag har nämnt i denna krönika, men uppmärksammade exempel som dessa skapar en rädsla.

Människan lär sig snabbt. Säger man något som är omoraliskt, omodernt eller bara obekvämt kan man råka ut för en svans av tiotusentals människor i sociala medier som inte bara hatar en själv, utan också alla som ger dig uppdrag.

Då är ju yttrandefriheten i fara. Den krönikan skrevs för över fyra år sedan och det har antagligen bara blivit värre sedan dess. Det brukar vara så, ändå tills tillräckligt många protesterar och det vänder. Men frågan är när det vänder, det är alldeles för skönt att tjuta med ulvarna och få se att den med fel åsikter straffas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lena Sundström: "Offerkofta i XXL känns därför sällan trång"

Inläggav Mats » 2023-04-03 9:00:46

Tja, deplatforming förekommer ju här på Aspergerforum också. Senaste exemplet är Karamell.

Så frågan man kan ställa sig är väl om deplatforming alltid är något dåligt eller om det är motiverat i vissa fall.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in