Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2015-05-21 13:48:54

Bonuspoäng om du ritar en karta för att bevisa din poäng.

20maj2008.png


Det lila är vägar. Det blåa är min skola. Det gröna är hennes skola. Det turkosa är huset hon bodde i. Det röda är utgångar. Det gula är klassrummet jag hade dagens sista lektion i. Det svarta är platsen jag var på när jag ringde henne.

Jag kan inte komma fram till varför jag tagit huvudutgången istället för att ta den som var bredvid min engelskasal (gula rummet). Vi hade kommit överens om att ta en promenad efter skolan. Jag var under intrycket att hon skulle sluta 14.00 och sedan gå hem och vänta på att jag skulle ringa som vanligt. Jag skulle sluta samtidigt, men min lektion drog ut 10 minuter längre än planerat.

Då hade det logiska varit att ta närmaste utgång som dessutom var närmare hennes hem. Istället gick jag av någon anledning igenom skolan för att ta en omväg. Jag hade visserligen tankarna på annat håll vid det tillfället, men jag ser ändå ingen förklaring.

Förklaringar jag förkastat:

Utgången jag tog hade varit en omväg ifall jag varit påväg hem, så det var inte min vanliga väg som jag gick av gammal vana.

Jag hade inget med som jag lämnat vid huvudingången. Det var för varmt för att ha en jacka och jag bar omkring på alla mina skolsaker, så dom var i engelskasalen med mig.

Det var inget utanför engelskasalen jag ville undvika. Då hade det inte varit min vanliga väg och ärligt talat skulle jag inte ha noterat det i tid den dagen. Jag var för upptagen av att tänka på annat.

Jag ville inte undvika någon trängsel. Lektionerna hade tagit slut för 10 minuter sedan, dom flesta hade gått hem och "undvika trängsel genom att gå igenom en överbefolkad skola" är inte en logisk förklaring.

---------

Så, mysteriet tätnar. Vad gjorde jag vid svarta punkten?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tahlia » 2015-05-21 14:02:23

Meppe skrev:Så, mysteriet tätnar. Vad gjorde jag vid svarta punkten?

Gammal vana? Vad det än var lär det ha handlat om en automatiserad respons. Om det sedan var vana, närhet eller någon bakomliggande kunskap om att i huvudsak används huvudingången - det mysteriet förblir nog olöst.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2015-05-21 14:08:08

h88nv skrev:... att du egentligen har helt noll förstående om vad är skön/fin.

"var den tjejen fin du träffade?"
-- "jag vet inte"
"men du sett ju henne?"
-- "Ja!"
"så, ÄR hon fin då?"
-- "hur jag ska veta det om hon ÄR eller inte någon fin?!"


Precis! Sånt har hänt mig med. Fått frågan om ngn är snygg. Vaddå snygg? De tycker jag är skitkonstig som inte vet. Personen hade ögon, näsa, mun... Ja. Så det var väl OK.. eller..?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2015-05-21 14:10:52

h88nv skrev:... du e 30, och om någon frågar "har du familj?" då e folket helt överraskad på konstigt sätt när du säger "jaa, min mamma, pappa, syster, mormor, morfar"


När jag var yngre fick jag ofta frågan om jag bodde hemma. Jag sa att Var skulle jag ANNARS bo? Menar du hos mina föräldrar? Nej, där bor jag inte och de bor inte där vi bodde när jag var liten så jag har aldrig ens bott där de bor.

Suck.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2015-05-21 17:05:04

kiddie skrev:
h88nv skrev:... att du egentligen har helt noll förstående om vad är skön/fin.

"var den tjejen fin du träffade?"
-- "jag vet inte"
"men du sett ju henne?"
-- "Ja!"
"så, ÄR hon fin då?"
-- "hur jag ska veta det om hon ÄR eller inte någon fin?!"


Precis! Sånt har hänt mig med. Fått frågan om ngn är snygg. Vaddå snygg? De tycker jag är skitkonstig som inte vet. Personen hade ögon, näsa, mun... Ja. Så det var väl OK.. eller..?


Lite som när någon frågar om jag har en ny tröja. Vad svara man på det? Vad är en ny tröja? Det måste bero på hur ofta man handlar. Kanske också på hur mkt/lite man tvättat den och hur länge den hängt i garderoben (tja, eller butiken för den delen..)?

Trots allt tror jag att jag förstår det underliggande budskapet; människan vill signalera att ens klädval inte går hen obemärkt förbi (oavsett vilken smak hen har).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-05-21 22:21:33

Meppe skrev:Bonuspoäng om du ritar en karta för att bevisa din poäng.

20maj2008.png


Det lila är vägar. Det blåa är min skola. Det gröna är hennes skola. Det turkosa är huset hon bodde i. Det röda är utgångar. Det gula är klassrummet jag hade dagens sista lektion i. Det svarta är platsen jag var på när jag ringde henne.

Jag kan inte komma fram till varför jag tagit huvudutgången istället för att ta den som var bredvid min engelskasal (gula rummet). Vi hade kommit överens om att ta en promenad efter skolan. Jag var under intrycket att hon skulle sluta 14.00 och sedan gå hem och vänta på att jag skulle ringa som vanligt. Jag skulle sluta samtidigt, men min lektion drog ut 10 minuter längre än planerat.

Då hade det logiska varit att ta närmaste utgång som dessutom var närmare hennes hem. Istället gick jag av någon anledning igenom skolan för att ta en omväg. Jag hade visserligen tankarna på annat håll vid det tillfället, men jag ser ändå ingen förklaring.

Förklaringar jag förkastat:

Utgången jag tog hade varit en omväg ifall jag varit påväg hem, så det var inte min vanliga väg som jag gick av gammal vana.

Jag hade inget med som jag lämnat vid huvudingången. Det var för varmt för att ha en jacka och jag bar omkring på alla mina skolsaker, så dom var i engelskasalen med mig.

Det var inget utanför engelskasalen jag ville undvika. Då hade det inte varit min vanliga väg och ärligt talat skulle jag inte ha noterat det i tid den dagen. Jag var för upptagen av att tänka på annat.

Jag ville inte undvika någon trängsel. Lektionerna hade tagit slut för 10 minuter sedan, dom flesta hade gått hem och "undvika trängsel genom att gå igenom en överbefolkad skola" är inte en logisk förklaring.

---------

Så, mysteriet tätnar. Vad gjorde jag vid svarta punkten?

Så mycket mysig asperger här så jag kan inte låta bli att kommentera det. För det första att du ritat en bild följt av en detaljerad beskrivning av vad du gjorde för flera år sen.. :-)005

EDIT; Och jag såg nu att du döpt bilden till datumet? Även där får du ett litet stilpoäng. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2015-05-21 23:43:39

kiddie skrev:
h88nv skrev:... du e 30, och om någon frågar "har du familj?" då e folket helt överraskad på konstigt sätt när du säger "jaa, min mamma, pappa, syster, mormor, morfar"


När jag var yngre fick jag ofta frågan om jag bodde hemma. Jag sa att Var skulle jag ANNARS bo? Menar du hos mina föräldrar? Nej, där bor jag inte och de bor inte där vi bodde när jag var liten så jag har aldrig ens bott där de bor.

Suck.


Min lilla kusin frågade restaurangägarna: Boor ni häär? efter att hen fått menyn med hemlagad mat uppläst för sig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-21 23:53:37

Flinta skrev:
kiddie skrev:
h88nv skrev:... du e 30, och om någon frågar "har du familj?" då e folket helt överraskad på konstigt sätt när du säger "jaa, min mamma, pappa, syster, mormor, morfar"


När jag var yngre fick jag ofta frågan om jag bodde hemma. Jag sa att Var skulle jag ANNARS bo? Menar du hos mina föräldrar? Nej, där bor jag inte och de bor inte där vi bodde när jag var liten så jag har aldrig ens bott där de bor.

Suck.


Min lilla kusin frågade restaurangägarna: Boor ni häär? efter att hen fått menyn med hemlagad mat uppläst för sig.

-Är din kusin en hen?

Eller menar du att du inte vet vilket kön din egen kusin har?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2015-05-22 0:02:59

KrigarSjäl skrev:
Flinta skrev:
kiddie skrev:
När jag var yngre fick jag ofta frågan om jag bodde hemma. Jag sa att Var skulle jag ANNARS bo? Menar du hos mina föräldrar? Nej, där bor jag inte och de bor inte där vi bodde när jag var liten så jag har aldrig ens bott där de bor.

Suck.


Min lilla kusin frågade restaurangägarna: Boor ni häär? efter att hen fått menyn med hemlagad mat uppläst för sig.

-Är din kusin en hen?

Eller menar du att du inte vet vilket kön din egen kusin har?


Jag vill inte avslöja könet, det kan ju få oanade konsekvenser :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2015-05-22 21:15:50

Puzzle skrev:
Meppe skrev:Bonuspoäng om du ritar en karta för att bevisa din poäng.

20maj2008.png


Det lila är vägar. Det blåa är min skola. Det gröna är hennes skola. Det turkosa är huset hon bodde i. Det röda är utgångar. Det gula är klassrummet jag hade dagens sista lektion i. Det svarta är platsen jag var på när jag ringde henne.

Jag kan inte komma fram till varför jag tagit huvudutgången istället för att ta den som var bredvid min engelskasal (gula rummet). Vi hade kommit överens om att ta en promenad efter skolan. Jag var under intrycket att hon skulle sluta 14.00 och sedan gå hem och vänta på att jag skulle ringa som vanligt. Jag skulle sluta samtidigt, men min lektion drog ut 10 minuter längre än planerat.

Då hade det logiska varit att ta närmaste utgång som dessutom var närmare hennes hem. Istället gick jag av någon anledning igenom skolan för att ta en omväg. Jag hade visserligen tankarna på annat håll vid det tillfället, men jag ser ändå ingen förklaring.

Förklaringar jag förkastat:

Utgången jag tog hade varit en omväg ifall jag varit påväg hem, så det var inte min vanliga väg som jag gick av gammal vana.

Jag hade inget med som jag lämnat vid huvudingången. Det var för varmt för att ha en jacka och jag bar omkring på alla mina skolsaker, så dom var i engelskasalen med mig.

Det var inget utanför engelskasalen jag ville undvika. Då hade det inte varit min vanliga väg och ärligt talat skulle jag inte ha noterat det i tid den dagen. Jag var för upptagen av att tänka på annat.

Jag ville inte undvika någon trängsel. Lektionerna hade tagit slut för 10 minuter sedan, dom flesta hade gått hem och "undvika trängsel genom att gå igenom en överbefolkad skola" är inte en logisk förklaring.

---------

Så, mysteriet tätnar. Vad gjorde jag vid svarta punkten?

Så mycket mysig asperger här så jag kan inte låta bli att kommentera det. För det första att du ritat en bild följt av en detaljerad beskrivning av vad du gjorde för flera år sen.. :-)005

EDIT; Och jag såg nu att du döpt bilden till datumet? Även där får du ett litet stilpoäng. :wink:


Det är en lång historia, men jo, jag har koll på datumet. Jag ville ha lätt att hitta min bild, därför döpte jag den efter något jag vet att jag skulle leta på om jag vill se den i framtiden.

Jag stod i duschen och tänkte, helt plötsligt insåg jag den bristande logiken i mitt vägval. Jag brukar få en massa märkliga infall medan jag duschar, den här gången var det att rita en bild av hur jag gick. Tror att det börja med att jag notera att dåvarande gårdagen var första lugna 20 maj jag fått i Polen.

Och jag antar att jag framstår mer och mer aspig med mina datumnoteringar. Just vad det är med dagen jag gick omvägen är jag för närvarande inte bekväm med att skriva ut, men det fick mig att notera datumet alla år efteråt. Det är därför jag hade koll på mina 2 tidigare dagar i Polen. Det, och att jag planera dom dagarna utifrån 2008...
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-05-23 9:48:32

"Du vet du är en aspie när du får märkliga infall i duschen."
Händer mig också med jämna mellanrum men mina infall brukar snabbt bli utfall igen för man glömmer bort det när man blir "distraherad" av att ta på sig kläderna igen.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav antonius » 2015-05-23 10:08:40

Puzzle skrev:"Du vet du är en aspie när du får märkliga infall i duschen."
Händer mig också med jämna mellanrum men mina infall brukar snabbt bli utfall igen för man glömmer bort det när man blir "distraherad" av att ta på sig kläderna igen.. :wink:


Man borde ha något sätt att memorera sina idéer vid dylika tillfällen, för sekunden senare har den briljanta iden flugit sin kos och hur man än grubblar får man inte tillbaka den, så jobbigt att vara en förvirrad aspie... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-05-23 10:38:04

antonius skrev:
Puzzle skrev:"Du vet du är en aspie när du får märkliga infall i duschen."
Händer mig också med jämna mellanrum men mina infall brukar snabbt bli utfall igen för man glömmer bort det när man blir "distraherad" av att ta på sig kläderna igen.. :wink:


Man borde ha något sätt att memorera sina idéer vid dylika tillfällen, för sekunden senare har den briljanta iden flugit sin kos och hur man än grubblar får man inte tillbaka den, så jobbigt att vara en förvirrad aspie... :-)004

Jag funderar på en sån där gammal vattentålig mobil så man kan ha med den överallt och skriva små påminnelser men då är nästa problem att jag ibland inte helt förstår eller minns mina egna påminnelser som jag skriver ner ändå. Men det fungerar kanske bättre för såna som inte är helt borta.. :-)018
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav antonius » 2015-05-23 15:17:43

Puzzle skrev:Jag funderar på en sån där gammal vattentålig mobil så man kan ha med den överallt och skriva små påminnelser men då är nästa problem att jag ibland inte helt förstår eller minns mina egna påminnelser som jag skriver ner ändå. Men det fungerar kanske bättre för såna som inte är helt borta..


Man kan ju iofs tala in ett meddelande, eller använda en diktafon som läkare brukar använda eller skaffa en talför papegoja, just kidding... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Tardis89 » 2015-05-23 16:16:40

- När du känner igen dig i mycket av det som står i den här tråden, och inser att: VA? är det där aspigt? Goosh!!

:D
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-05-24 1:26:32

antonius skrev:
Puzzle skrev:Jag funderar på en sån där gammal vattentålig mobil så man kan ha med den överallt och skriva små påminnelser men då är nästa problem att jag ibland inte helt förstår eller minns mina egna påminnelser som jag skriver ner ändå. Men det fungerar kanske bättre för såna som inte är helt borta..


Man kan ju iofs tala in ett meddelande, eller använda en diktafon som läkare brukar använda eller skaffa en talför papegoja, just kidding... :-)018

Nej, usch och fy! Jag hatar att höra min röst på så sätt, i sådana fall blir det papegoja. :P

Du vet du är en aspie när du har hjärnan full med värdelöst vetande
(Som tex. att anledningen att många oftast ogillar att lyssna på inspelningar av sig själv är för att man inte är van sin egna röst då den även färdas från stämbanden och på insidan av kroppen till öronen vilket leder till att rösten låter mer dämpad).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav antonius » 2015-05-24 9:35:14

Puzzle skrev:Nej, usch och fy! Jag hatar att höra min röst på så sätt, i sådana fall blir det papegoja.

Du vet du är en aspie när du har hjärnan full med värdelöst vetande
(Som tex. att anledningen att många oftast ogillar att lyssna på inspelningar av sig själv är för att man inte är van sin egna röst då den även färdas från stämbanden och på insidan av kroppen till öronen vilket leder till att rösten låter mer dämpad).


Behöver kanske inte vara du som talar in det, eller man skulle få det uppspelat med en syntetisk röst, som låter som Stephen Hawking... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2015-05-24 9:50:06

Puzzle skrev:(Som tex. att anledningen att många oftast ogillar att lyssna på inspelningar av sig själv är för att man inte är van sin egna röst då den även färdas från stämbanden och på insidan av kroppen till öronen vilket leder till att rösten låter mer dämpad).


Tack. Den infon behövde jag. Och den infon behövde jag idag. Det där är inte värdelöst vetande.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-05-24 18:35:22

antonius skrev:Behöver kanske inte vara du som talar in det, eller man skulle få det uppspelat med en syntetisk röst, som låter som Stephen Hawking... :-)005

Det kan ju i för sig var nåt, så låter man lite "smart" också. :P

Meppe skrev:Tack. Den infon behövde jag. Och den infon behövde jag idag. Det där är inte värdelöst vetande.

Inget att tacka för, lika bra att infon i huvudet kommer till någon nytta. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2015-05-24 19:34:28

...du minns portkoden som din syster hade år 1990 (fastän hon bodde långt bort och du bara hälsade på hos henne en vecka).

8)
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Huggorm » 2015-05-24 21:17:33

Zima33 skrev:...du minns portkoden som din syster hade år 1990 (fastän hon bodde långt bort och du bara hälsade på hos henne en vecka).

8)
Jag kunde inte ens minnas mitt eget mobilnummer så jag betalade extra för att få ett annat som var enklare att komma ihåg. Men jag får fortfarande tänka efter noga :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22260
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tahlia » 2015-05-24 23:15:41

Zima33 skrev:...du minns portkoden som din syster hade år 1990 (fastän hon bodde långt bort och du bara hälsade på hos henne en vecka).

8)


Hahah, gud det där känner jag igen, har fulla huvudet med onödiga sifferkombinationer. De hemnummer vi haft sedan jag föddes (4 stycken), morsans gamla mobilnummer sedan 5 år tillbaka, släktingars hemnummer (släktingar som inte längre finns bland oss), två av mina ex's personnummer plus en av deras yngre bröders personnummer.... ja, jag skulle kunna hålla på ett tag, det är helt hysteriskt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Huggorm » 2015-05-24 23:28:44

Trehundra decimaler av pi?
Huggorm
 
Inlägg: 22260
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav stuck » 2015-05-24 23:37:01

Huggorm skrev:Trehundra decimaler av pi?

Hur är det, är det vanligt för människor med Asperger att ha inlärnings egenskaper såsom "Rainman"? eller är det vanligare bland atypiska autister?
(Rainman = film som handlar om en autist, han är en baddare på att räkna kort t.ex :) )
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in