Rökning - Hur slutar jag?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Blezza » 2015-05-23 14:31:28

Själv rökte jag i cirka ett år, tror det var lite mer. Sen använde jag ecig i ungefär 2 år eller så, på väldigt hög nikotinhalt också (24mg). Slutade cold turkey för typ 3 månader sedan, det var också efter att jag gått ner från 142 kg till 120 (åt inget godis, socker kom från naturalla källor mestadels frukt, mjölk och jag åt nyttigare).. Kort efter så började jag äta socker och lite så igen, men har gått ner till 116kg.


Att e-cig inte fungerar är konstigt, det är nikotinet man är beroende av i grund och botten. Andra ämnen kanske gör det mer beroende såklart. Får anta att det beror på att du rökt i sådan lång tid och lite yngre ålder än jag gjorde. Jag rökte när jag var 18 eller 19. Är 22 nu.

Att sluta har mycket med motivation att göra, t.ex har jag köpt godis idag (vilket då i mitt fall inte är bra). Det som funkar för mig när jag vill skärpa mig är att tänka på allt det negativa som medföljer. I ditt fall är KOL ett faktum (antagligen) om du fortsätter, om du inte redan har det... Efter KOL kanske cancer.

Min far har KOL och kan knappt gå fler än några meter utan att hans andning låter lite grann som en visselpipa. Han har väldigt låg lungkapacitet (han slutade i 30års åldern och börja röka när han var 12 eller något och nu är han snart 60 år).

Om du slutar cold turkey så är det nog bra om du tränar, jag gjorde inte det men det är bra att ha något att göra. Om du sitter stilla mycket och får fundera finns det risk att du går och röker eftersom uttråkning ofta gör beroenden och beroendebeteenden värre.

Det där med att motivation försvinner efter 30 minuter känner jag ofta också.. Men som jag sa, det beror nog på uttråkning.. Man måste helt enkelt ha saker att göra om man känner så! Och om man bli trött på det hitta något nytt.
Senast redigerad av Blezza 2015-05-23 14:38:11, redigerad totalt 4 gånger.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Toblerone » 2015-05-23 17:44:55

Det viktigaste är viljan att sluta. Utan det går det inte. Jag har slutat (för en längre tid) två gånger, men har försökt många gånger när jag inte riktigt ville det själv. Och då går det inte. Första gången slutade jag bara tvärt och stod ut med det. Andra gången gjorde jag det med medicin. Den kan jag också rekommendera, den tar bort röksuget helt om man har tur. Om man har otur får man dock en massa obehagliga biverkningar, jag hade verkligen dem flesta. Dock försvann nästan alla efter tre dagar, så jag tyckte det var ändå värt det. Kommer inte ihåg vad den heter.....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-23 17:48:43

Kanske Apoteket har en loggat vilken medicin du tog om du minns tidpunkten på en månad när? Isåfall är det bara att gå till det statliga Apoteket, legitimera sig och fråga "vilken medicin tog jag ut år X månad Y ?". Om den inte är receptfri dock..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Zima33 » 2015-05-23 21:09:20

Det är väl bupropion (Voxra/Zyban/Wellbutrin) som används vid rökkavvänjning?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav tahlia » 2015-05-23 21:13:29

Om du lyckas sluta får du gärna tala om hur. Själv kan jag heller inte sluta. Jag blir självmordsbenägen och halvvägs till sinnessjuk när jag försöker, det är helt jäkla hopplöst.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-24 1:46:28

Fungerar det inte ens med nikotinplåster? eller iaf snusa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav tahlia » 2015-05-24 2:24:24

plåtmonster skrev:Fungerar det inte ens med nikotinplåster? eller iaf snusa?

Nej, har provat båda. Jag har även provat e-cigg vilket inte heller funkat. Jag misstänker att en sida av min autism ställer till det (har funderat massor över det här). Om allt inte är som vanligt så får jag exakt samma upplevelse som om jag tvärt slutar med allt. E-cigg smakar inte, luktar inte och känns inte som cigg exempelvis och ger därför ingen lindring alls. Och de jäkla symptom jag får är helt galna... Lobotomi känns som enda möjliga lösningen i dagsläget.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Puzzle » 2015-05-28 10:39:19

Hittade precis Sluta röka linjen, har väl i för sig bara snabbkollat runt där då jag inte röker eller snusar själv men det kan säkert finnas mycket hjälpa att få där. Går bland annat att ringa dom kostnadsfritt på 020-84 00 00.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 18:05:13

Kan va svårt för oss aspies om vi har invanda rutiner som vi inte tycker om att förändra. Jag är också rökare.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav alixha » 2015-06-02 23:52:16

Många bra tips här från er alla, tack så mycket!

Min granne hade härom dagen köpt en annan sorts e-cigarett än den jag provat innan.
Jag blev så torr i munnen och halsen av den jag provat innan och den där kittlande känslan i halsen fanns inte där (jag gillar den).

Hursomhelst, fick prova grannens och jag tyckte faktiskt om den!
Man kan själv välja styrka på nikotinet och trappa ner successivt, jag blev inte torr i munnen och halsen, den kittlande känslan i halsen var där och det kom ett fint rökmoln när man andades ut.
+ att man kan välja smak! :D

Det är svårt att bryta rutinerna så detta kanske kan vara en bra start mot att sluta röka iallafall.
Funderar på att skaffa en sådan som grannen har.

... samtidigt har jag läst att e-cigaretter är farligare än vanliga cigaretter men kan det verkligen stämma?


Jag önskar så innerligt att jag kunde gå tillbaka i tiden och inte känna behovet av att passa in, fan vad helt otroligt korkad man kan vara :-)051
När jag var liten hatade jag att min mamma rökte, jag brukade till och med sno hennes limpor och slänga dom i containern ... ironin ...
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Asperger76 » 2015-06-03 1:04:38

Börja snusa så får du i dig nikotinet. Och så munblossar du cigarililler/cigarrer för känslan. Åtminstone en lite mindre hälsorisk.
Senast redigerad av Asperger76 2015-06-03 1:07:09, redigerad totalt 1 gång.
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Re: Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Asperger76 » 2015-06-03 1:06:21

Började röka när jag var 13, för att man skulle. Och snusa. Slutade röka för 12 år sedan, men snusar konstant.
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav AlgoJerViA » 2015-06-06 13:30:44

Min erfarenhet säger mig att för att sluta röka så måste man först och främst inse att nikotin inte är en tung drog. I propagandan jämförs det med heroin vilket är rent absurt, både heroin och nikotin är starkt beroendeframkallande på grund av att det går snabbt att föra drogerna till hjärnan. Det blir alltså lätt för hjärnan att koppla ihop drogen med stimuleringen av belöningscentret. Men den fysiska avtändningen från nikotin är visserligen ganska långvarig men också löjligt lindrig. Svårigheterna ligger helt och hållet på den psykiska sidan.

Den andra saken man får inse är att man inte får ut något av att röka, känslan är ju att det ska lindra stressen, men problemet är att kroppen är så stressad av rökningen till att börja med att man aldrig blir lika lugn av att röka som om man slutar röka. Man når helt enkelt inte upp till en normal stressnivå ens när man aktivt puffar på pinnen. Det är också värt att notera att försöka skrämma sig själv genom att titta på ut och invända lungor och dylikt är tämligen kontraproduktivt eftersom det helt enkelt talar till dödsångesten och ökar stressen som ja just det ja, vi lindrar med rökning för tillfället. Gör istället tvärtom, fokusera på att du blir friskare av att inte röka. En del grejer så som syresättningen i blodet går ganska snabbt.

Det finns mycket forskning som visar på att det finns två saker som får människor att droga sig i allmänhet och det är tillgång och tristess. Har du möjlighet och det är något som faller dig i smaken, bege dig ut på fjällvandring en vecka eller något i still med det. Där du dels inte har tillgång till cigg och dels har något att göra.

Sluta inte att sluta bara för att du råkar röka lite under tiden. Att sluta cold turkey innebär ofta att man slutar cold turkey ett antal gånger efter varandra, dvs en form av nedtrappning trotts allt. Personligen tror jag inte att alla dessa sluta röka preparat är någonting annat än läkemedelsindustrins försök att fånga en ny marknad. Risken att man blir beroende av dessa preparat istället för att sluta helt är överhängande. Dessa ger också i regel en absurt hög dos nikotin. Lugnande och ångestdämpande preparat tex antihistaminer är nog betydligt smartare i sådana fall.

Reflektera också över att du sannolikt slutar röka en ganska lång period varje natt utan att det ens stör sömnen. Eller andra situationer när man inte får röka så som bio i två timmar eller så. Visst är det väl så att har man något att fokusera på så är det inga större problem att låta bli.

Något sådant kanske.
AlgoJerViA
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2015-05-27
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Re: Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav tahlia » 2015-06-06 14:21:45

Du citerar nästan precis flera passager i den där sluta röka-boken. Du har läst den misstänker jag. Jag provade den också.
Saken är den att den tog upp sådant man redan vet och hjälpte därför inte alls. :(
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav AlgoJerViA » 2015-06-06 14:28:17

Jo har läst den så mycket är därifrån. Den fick mig att inse att jag kunde sluta. Tog dock ungefär ett år efter det som jag faktiskt ville sluta och då var det väldigt enkelt.
AlgoJerViA
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2015-05-27
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav sigterm » 2015-06-11 8:15:26

Jag gick över till elcigg, det är väl inte så jävla bra det heller, men känns mycket mycket mjukare mot kroppen. Jag känner verkligen av bieffekterna nu när jag prövar att röka en vanlig cigg, kroppen säger ifrån direkt.

Jag började med att köpa en elcigg och juice för 250 kr från lightmyfire.se. Växlade mellan den och cigg då och då, men sen köpte jag en bättre elcigg för totalt 1000~ kr. Nu använder jag bara den. En stor fördel är att jag kan röka inne och lukterna fastnar varken på väggarna eller mina kläder.

Cirka 300-400 kr i månaden kostar det för mig nu, skillnad mot 2000 kr i månaden med vanlig cigg :-)Happy
Jag röker ungefär 2 ml juice per dag som har 18 mg nikotin. När jag går i skolan så röker jag hälften av det.

Kontakta mig om någon har frågor eller vill ha rekommendationer!
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in