Depression - få motivation

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Depression - få motivation

Inläggav xxxxx » 2015-04-09 22:33:01

Hej!

Jag har väldigt svårt att ta tag i saker osv. Jag är samtidigt deprimerad. Jag skulle behöva tips, jag kan tänka mig att flera har varit/är i liknande situationer. Jag Hill hinna orkar /motivationen att ta tag i livet. Jag vill orka ta tag i träning och äta nyttigt. Men jag söker bara snabba kikar från all skräpmat som jag äter varje dag. Jag måste ändra min livsstil men här ska jag orka? Jag orkar knappt gå utburna bara sitta i soffan.
Är det någon som känner igen sig?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Depression- få motivation

Inläggav Puzzle » 2015-04-09 23:46:22

Har du någon kontakt med psykiatrin?

Funkar ju lite olika för alla men för min del så hjälpte det enormt att få antidepressiva just för att få den där första "pushen" till att börja ändra sina vanor och sen så har det (än så länge) mer eller mindre bara rullat på.

Annars finns det ju andra sätt som psykiatrin kan hjälpa som i terapi eller gruppträffar med andra i liknande situationer som kan vara bra om man har svårt att börja.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Depression - få motivation

Inläggav plåtmonster » 2015-04-10 2:35:21

Inget intresse som du tycker om? aktivitet som du älskar?

Hörde en ganska insiktsfull sak igår: "Lek är motsatsen till depression"

En tidigare sak man upptäckt är att man kan testa för deprission genom att ta rätt på om de är nyfikna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression - få motivation

Inläggav xxxxx » 2015-04-10 22:10:38

Jag har kontakt med psykiatrin!
Plåtmonster- vad menar du med det sista stycket?
Jg hade intressen förr men bryr mig inget om något längre. Har inga intressen längre. Kanske är för deprimerad
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Depression - få motivation

Inläggav Puzzle » 2015-04-10 22:38:02

Testa att försöka börja med dina intressen igen, ibland kan det vara så att det känns väldigt drygt att påbörja något men när man väl gör det så kan intresset vakna till igen.

Promenader, frisk luft och vara ute och röra på sig kan också vara värt att försöka tvinga sig till. Annars som sagt medicin, även om jag egentligen är mer för "egen-läkning" men i det här fallet så gjorde jag ett undantag och det var värt det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Depression - få motivation

Inläggav Braincandy » 2015-04-10 22:38:28

Tag kommando över dina tankar. Låt dem ej flöda iväg okontrollerat.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Depression - få motivation

Inläggav plåtmonster » 2015-04-11 0:13:39

xxxxx skrev:Plåtmonster- vad menar du med det sista stycket?

En forskare hade lyckats hitta en tydlig markör för depression som inte tidigare uppmärksammats. Denne upptäckte att de som var deprimerade hade slutat vara nyfikna.

Med risk för att vara tjatig.. Ta kontroll genom att börja göra de saker som var dina intressen så att det kanske väcks igen eller iaf minnena. Ta promenader på morgonen när solen går upp utomhus med frisk luft. Om du börjar tänka på negativa saker så börja aktivt tänka på något trevligt eller intressant. Sök dig till personer och omgivningar som är givande istället för tärande. Inte sällan uppstår depression genom överbelastning så klipp bort det som tynger ner.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression - få motivation

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-12 16:10:31

Hej xxxxx, jag känner verkligen till mig själv i vad du beskriver och en sak jag vill påminna om är att vi som är deprimerade har blivit drabbade av en allvarlig sjukdom som tar jättemycket kraft och energi. Så vi kan inte kräva av oss själva att vi ska vara igång med fysisk träning, äta nyttigt, ha ett regelbundet livsstil osv. Ok, det är saker som främjar båda fysisk och mental hälsa men när man har en akut depression så kan man inte leva som en frisk människa. Du skulle inte heller börja träna om du var förkyld eller hade maginfluensa, eller hur? Så ta en dag och en stund i taget, känn efter hur det känns och agera utifrån den känslan. Depression beror nämligen på att man har tappat kontakt med sina känslor och lever inne i huvudet istället, i mitt fall i alla fall. Mig brukar det hjälpa när jag äter när jag är hungrig, sover när jag är trött, går på promenad när jag behöver frisk luft, gråter när jag känner för det, osv. Strunta i vad du har planerat med träning, nyttig mat osv., det får komma sen när du mår bättre! Lycka till och kom ihåg att du är inte ensam! :-)Hug
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Depression - få motivation

Inläggav Knapp » 2015-04-12 17:03:06

For meg, hjelper det å fokusere på små ting. Glemme å tenke langsiktig. are leve fra minutt til minutt. Det er krevende nok. Og mer enn jeg noen ganger klarer. Selvsagt må rammene rundt meg være stabile, og de rundt meg må tenke litt lenger enn ett minutt. Spesialinteressene mine og å høre på musikk gjør ting litt enklere.
Knapp
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-02-11

Depression - få motivation

Inläggav Petra63 » 2015-05-18 5:49:17

Hur hanterar man all frustration från ljud, ljus, och beröring av märkliga människor?
Petra63
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-03-27

Depression - få motivation

Inläggav h88nv » 2015-05-18 10:52:57

xxxxx skrev:Hej!

Jag har väldigt svårt att ta tag i saker osv. Jag är samtidigt deprimerad. Jag skulle behöva tips, jag kan tänka mig att flera har varit/är i liknande situationer. Jag Hill hinna orkar /motivationen att ta tag i livet. Jag vill orka ta tag i träning och äta nyttigt. Men jag söker bara snabba kikar från all skräpmat som jag äter varje dag. Jag måste ändra min livsstil men här ska jag orka? Jag orkar knappt gå utburna bara sitta i soffan.
Är det någon som känner igen sig?


Känner sig igen. :) Been there, done that. Ofta just.

Om du inte hade kontakt med psykiatrin, då grattis, undvik det, annars du får massor av tabletter och kan bli risken att bli beroende.

MOTIONERING, MAT, UNDVIK NEGATIVA KÄLLOR, SYSSLA med något du älskar.

tips 1. -- motionering (5km vore bra varje dag), solljus,
tips 2. -- c-vitamin (massor av apelsiner, helst 2..3 styck varje dag). undvik
skräpmat (chips, hamburger, fläskdryck). (OBS! inget kaffe, inte hellre mycket socker). Sallader, havregryngröt för varje frukost e bra. Fast undvik tröstätandet!
Istället för choklader och chips ät frukt. :) !!

tips 3. -- sätt tid för dig själv och skriv ut dina tankar, bara för dig, på papret.
4 vägar runt dig, och för sådant koppla av radio, telefon, tv, även dator. Tyst och lugnt. SOligt.

tips 4. -- skriv upp ALLA dina hobbysysselsättningar du tyckte om och som vore bra att börja med. Dessa som behöver AKTIV sysselsättning. (filmtittande e inte sådant).

tips 5. -- UNDVIK folk, nyhetskanaler, reklam!
För sådant tid koppla av telefon. UNDVIK tidningar, nyheter, titta inte tv, UNDVIK att vara i stan/bus/metro/tåg i rusningstimmar (till exempel jag känner att hur mycket mörk negativitet det ger). Handla helst när det e mycket lite folk i butik.

tips 6. -- SÖMN! Sov så mycket du kan. Det spelar inte roll om du även byter dag och natt. Huvudsak e att du sysslar med något du tycker om.

tips 7. -- om du e mycket känslig av röran runt dig, då se att omgivning runt dig e i ordning, det även gör dig må bättre om du städar ditt hushåll.

tips 8. -- rekommenderas att vistas med dessa vem sysslar 90 timmar i vecka med sin älskande hobby. Du får strax sådant känslan att "oj hur vill jag syssla med sådant också!". Det hjälper åtminstone komma ut ifrån stressen sakta.

I alla fall, syssla då med någon hobby och det ger dig energi, och sakta kommer du på gång. Försök hitta ditt eget sanna jag och vad du vill mest.
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Depression - få motivation

Inläggav h88nv » 2015-05-18 11:00:09

xxxxx skrev:Jag har kontakt med psykiatrin!
Plåtmonster- vad menar du med det sista stycket?
Jg hade intressen förr men bryr mig inget om något längre. Har inga intressen längre. Kanske är för deprimerad


sätt tid för dig själv och dina tankar, skriv ut och bland annat påminn dig att vad var det du tyckte om syssla med -- dina tidigare hobbysysselsättningar.
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Depression - få motivation

Inläggav plåtmonster » 2015-05-18 11:41:34

Fler tips som inte tagits upp:
* Sov regelbundet
* Gå upp lite innan solen börjar lysa.
* Försök tänka tankar om sådant som du tycker om. Även om det är rena fantasier.
* Undvik miljöer, saker, människor osv som triggar negativa tankar.

Se upp med piller och psykiatriker/psykologer som inte kommer frammåt i ev behandling.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression - få motivation

Inläggav nescio » 2015-05-18 14:25:40

plåtmonster skrev:* Gå upp lite innan solen börjar lysa.
Men då har man ju just gått och lagt sig. Då får man ju inte sova alls.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Depression - få motivation

Inläggav bardamu » 2015-05-18 16:31:44

Jag började måla för några år sedan. Jag fann inte heller någon lust i att måla trots att det var ganska lätt att lära sig. Får fortfarande tvinga mig själv att måla. Men på det hela är det värt det eftersom jag ser resultaten av att jag blir bättre på något.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Re: Depression - få motivation

Inläggav tahlia » 2015-05-19 10:10:52

Folk har bra tips. Men... För att komma igång med det som hjälper dig upp för stegen (motion, bra mat etc) så måste du stå.på första pinnen. För mig krävdes ECT för att komma upp på första steget, för andra behövs tid för läkning, terapi och/eller mediciner. Vad jag vill säga är att du inte alls är misslyckad om det är omöjligt att komma igång med alla råd, du har bara inte hittar första pinnen än. Lete reda på det först.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Depression - få motivation

Inläggav H2SO4 » 2015-05-19 10:52:21

Tänk inte så mycket utan agera istället. Gör en lista och bocka av om det är lättare. Annars är psykofarmaka som höjer nivåerna dopamin och noradrenalin hjälpsamma för att bli mer aktiv och få ökat driv och ork. Finns däremot en viss risk att få ökade tvångstankar och ångest (Om man har sådana) samt att ohälsosam mat kan locka mer. Det sistnämnda behöver inte ske.

Voxra (bupropion) kanske kan vara något att ta upp med ev läkarkontakt.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Depression - få motivation

Inläggav Zkall » 2015-05-19 11:20:13

Sitter lite i samma båt nu, gått omkring som en zombie på anafranil o mirtazapin och bytte tillbaka till venlafaxin igen, men överbyttet har gjort mig ännu mer passiv och omotiverad, jag har allt jag kan drömma om men ändå är det bara skit. Blir väll bättre med doshöjning om en vecka :/
Zkall
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-05-18
Ort: Örebro

Depression - få motivation

Inläggav Minan96 » 2015-05-22 15:41:44

Lite motion brukar hjälpa. Bara att gå en rask promenad. Brukar kanske va lite jobbigt när man gör det men man får mer energi efteråt..

Hoppas det kan hjälpa lite iallafall :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

Depression - få motivation

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-22 15:59:39

Jag har tvingat mig iväg på saker. Jag har fortfarande depression eller dystymi (varierar) men det ger mig enormt mycket att åka till kyrkan och spela orgel, eller vara med i kyrkokören. Komma iväg, och göra sådant jag gillar och tycker är värdefullt. Utvecklas även med orgelspelandet, vilket inte var helt lätt med utbrändhetshjärnskador.

Att komma igång lite, gör att det är lättare att komma igång med mer saker.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in