Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2010-01-12 23:07:51

Pemer skrev:Jag kanske ska ta Aspäng i stället, om ingen redan har gjort det. :)

Eller med gammalstavning Aspeng? ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Puzzle » 2015-05-18 23:53:25

Grävt fram ännu en gammal tråd men förhoppningsvis kan man få svar ändå.. :wink:

Hur bökigt är det egentligen att byta efternamn och vad kostar det allt som allt? (Om någon minns). Tänker att man måste ju skaffa nytt leg, pass och körkort, osv. och hur är det med till exempel posten, banken, försäkringskassan, hur många måste man informera om det nya namnet och hur mycket sker per automatik? :-)063

Är som sagt efternamnet jag funderar på, har ett "tråkigt" -son-namn och funderar som smått på att ta mammas som ogift.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Alien » 2017-08-10 13:42:45

Nya regler:

Byta efternamn

Den nya namnlagen ger dig fler möjligheter att välja efternamn, till exempel kan du byta till ett dubbelt efternamn eller till ett efternamn som redan bärs av minst 2 000 personer. Du kan byta efternamn flera gånger. Vissa namnansökningar är avgiftsbelagda medan andra är avgiftsfria.
https://www.skatteverket.se/privat/folk ... 20669.html

En nyhet i personnamnlagen är att du kan ta ett dubbelt efternamn. Ett dubbelt efternamn får endast bestå av två enkla efternamn och kan inte kombineras med ett mellannamn.

Det är möjligt att ha ett bindestreck mellan namnen i det dubbla efternamnet. Du kan lägga till eller ta bort ett bindestreck om du vill. Du kan också ändra ordningsföljden mellan namnen. Dessa ändringar är avgiftsfria.

Du kan byta till någon av dina föräldrars efternamn, och i de flesta fall även till ett efternamn som de tidigare har haft.


Men man har avskaffat möjligheten att anskaffa ett mellannamn (t ex makens efternamn el sin mors flicknamn).

Så förr fick man heta Eva Andersson Lindström med Andersson som mellannamn men inget bindestreck. Nu får man heta Eva Andersson-Lindström men inte skaffa något mellannamn.

Det är förvirrande att först införa begreppet mellannamn och sedan avskaffa det. De som skaffat det får behålla det, men inga nya får skaffa det.

Tänk om man skulle vilja ha ett gammalt släktnamn som mellannamn, nu går inte det. Inte heller får man lägga till det som förnamn, eftersom det inte låter som ett förnamn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav imagine » 2017-08-10 15:50:49

Anders Nopp är det bästa namnet på en skollärare som jag har hört..

Jag tycker inte att han ska byta..
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Pemer » 2017-11-14 4:08:11

Alien skrev:Tänk om man skulle vilja ha ett gammalt släktnamn som mellannamn, nu går inte det. Inte heller får man lägga till det som förnamn, eftersom det inte låter som ett förnamn.


Gamla släktnamn i släkten kunde man inte lägga till som just mellannamn ändå, bara ansöka om att ta som nytt efternamn.

Nu ska man i gengäld kunna skapa ett dubbelt efternamn genom att ansöka om ett gammalt släktnamn och lägga till det till sitt befintliga efternamn. Just den varianten skriver inte Skatteverket om som exempel på skapande av ett nytt dubbelt efternamn, men såvitt jag förstår bör det vara fullt möjligt. Jag har skickat några frågor till dem som jag väntar svar på...

Var det din farfars mor som var född Mornay? Det är fullt tillräckligt nära för att kunna anta/lägga till idag. Alla namn som burits upp till för "fyra generationer, räknat från ens föräldrar" sedan är fria att anta via ansökan som kostar 1800 kronor.

Av någon anledning har de fastnat i att alltid uttrycka det så i stället för "fem generationer från en själv".

Det började med en ren praxis hos PRV under 1983 års namnlag att fyra generationer från en själv eller högst 100 år skulle räknas som tillräckligt nära för att man skulle få anta namnet utan att be alla bärare om medgivande. Sedan utsträckte man det en generation just genom tillägget "räknat från dina föräldrar" hellre än att byta fyra till fem. Och nu i nya namnlagen upphöjdes den principen till lagstiftning, med en egen paragraf. Då ströks det andra alternativet med högst 100 år.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Alien » 2017-11-14 13:57:28

Nej, den siste med vallonnamnet var min farfars morfars far. Han föddes med det namnet, men ändrade sedan till ett vanligt gårdsnamnsefternamn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Alien » 2021-01-08 2:38:20

Det har blivit populärt för par som gifter sig att ta ett helt nytt efternamn. Som när Ola Norell gifte sig med Noomi Norén år 2001; då tog de det nyskapade efternamnet Rapace. (Sen skilde de sig iaf tio år senare men namnet har de kvar.)

Ett par bestämde sig för det nya namnet Drömhjärta. Mannen var egentligen nöjd med sitt efternamn, men kvinnan ville inte byta till det, eftersom hon då skulle fått exakt samma namn som hans mor (hon hade samma tilltalsnamn och andranamn.) Då var mannen beredd att ta kvinnans efternamn, men hon tyckte namnet Drömhjärta var så coolt. Mannens far hade tagit det med sin nya fru.

UNT 12 DECEMBER 2020 skrev:– Hur ska jag beskriva det, det är fint men jag jobbar i byggbranschen där alla tar minsta lilla chans att retas. Jag har alltid tänkt att jag skulle behålla mitt efternamn och att inte göra det, det var det svåraste att komma över, säger Rasmus.
https://unt.se/artikel/dromhjarta-vad-a ... n/jvekk1or

Hans fru Elin säger:
– För mig känns det som att namnet passar mig väldigt bra. Jag är en emotionell person som lever mycket på min fantasi och skapar saker.

– För mig har det inte hunnit sätta sig än. Det är som ett par nya skor, men jag tror att jag börjar klä i namnet, säger Rasmus.

Hans pappa blev glad över att sonen tog samma namn. Men bästa kompisen sa "Vi kommer göra narr av dig resten av livet".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Alien » 2021-11-30 4:20:43

Slavarna förlorade sina familjenamn. De amerikanska slavarna fick sina ägares efternamn. Därför har en del bytt namn nuförtiden och tagit ett afrikanskt efternamn.

Slavarna i de holländska kolonerna förlorade också sina familjenamn och fick nya av sina ägare.

TT/UNT 3 OKTOBER 2021 skrev:Befriade slavar fick nämligen inte själva välja sina namn, och fick enligt dåvarande lagar inte ha typiska nederländska personnamn. I stället fick de namn efter sina nederländska slavägare eller orter från ägarnas hemland. Den som heter Vriesde har till exempel sannolikt fått sitt namn från namnet De Vries, och det för slavar inte ovanliga namnet Madretsma var helt enkelt Amsterdam, fast bakvänt, skriver nu.nl.

Sådana namn anses stigmatiserade idag. Jag tycker iofs inte att man behöver skämmas över att härstamma från slavar, de har ju inte gjort något skamligt. Men många tycker tydligen det och vill byta men kan inte för att det är för dyrt.

Den som ansöker om att få heta något annat får enligt The Times betala minst 835 euro, motsvarande över 8 000 kronor.

Det vill de styrande i staden Utrecht ändra på för de vars förfäder var slavar eller på andra sätt behandlades illa under kolonialismen. De ska då i framtiden gratis få byta namn för att bli av med ett stigmatiserande efternamn.
---
Invånarna i Utrecht har till december i år på sig att ansöka om gratis namnbyte ett erbjudande som även Amsterdam, Rotterdam och Haag överväger att införa.

För alla andra som vill byta namn är det fortfarande lika dyrt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora fantastiska tråden om efternamn och namnbyten!

Inläggav Lynx-66 » 2021-12-05 2:44:11

Enda "roliga" efternamnet inom generationsgränsen jag hittat vid min släktforskning är Wisser.
Frågan är om jag också får byta förnamn till Besser?
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till Intressanta intressen



Logga in