Bamsetråd (björnen med blå luva)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bamsetråd (björnen med blå luva)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-09 21:00:08

Fast Vargen i Bamse har ju blivit snäll.

Skalman och Teddy har tydliga drag av Aspergers, tycker jag. Mini-Hopp (Lille Skutts son) och Nalle-Maja har drag av ADHD. Brumma verkar mer ha någon kombination av autism och Downs. Hon stänger världen ute när hon är rädd och upprörd, men samtidigt är hon väldigt kramig och det brukar ju inte personer med autism vara.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bamsetråd (björnen med blå luva)

Inläggav ullstrumpan » 2015-05-18 19:58:29

Permuterade länge på Bamse i min familj. Har sparat alla tidningar än idag.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Bamsetråd (björnen med blå luva)

Inläggav Kattastrof » 2015-07-20 21:48:26

Jag tycker Bamse är både en bra och dålig förebil. Citat som -Är man stark måste man vara snäll. Är ju verkligen nått att ta till sig i dagens samhälle, där man borde skänka en extra tanke till den som har det svårt. Däremot tykcer jag inte konceptet med dunderhåhung är så himla passande.
Kattastrof
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-07-20

Bamsetråd (björnen med blå luva)

Inläggav Moggy » 2016-03-26 21:36:20

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 2514082.ab

När Vargen stjäl ett halsband från den rika damen tänker Bamse att det var ”godhjärtat” och ”hjärtat ­säger en sak, lagen en ­annan”.


Dagens Bamse-kreatörer klarar dock inte den balansgången. Som i nummer tre. Termerna ”fattiga” och ”­rika” används konsekvent. De fattiga framställs som goda men helt utan egen makt över sitt öde. De rika är själviska, inskränkta och otrevliga, som damen i fina huset. Att de jobbar hårt och betalar mycket skatt till ­välfärden? Asch. Den som tjänar pengar är ond, som Krösus Sork.



Bamse spirder politiska budskap igen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bamsetråd (björnen med blå luva)

Inläggav slackern » 2016-03-26 21:46:33

Moggy skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/jenniferwegerup/article22514082.ab

När Vargen stjäl ett halsband från den rika damen tänker Bamse att det var ”godhjärtat” och ”hjärtat ­säger en sak, lagen en ­annan”.


Dagens Bamse-kreatörer klarar dock inte den balansgången. Som i nummer tre. Termerna ”fattiga” och ”­rika” används konsekvent. De fattiga framställs som goda men helt utan egen makt över sitt öde. De rika är själviska, inskränkta och otrevliga, som damen i fina huset. Att de jobbar hårt och betalar mycket skatt till ­välfärden? Asch. Den som tjänar pengar är ond, som Krösus Sork.



Bamse spirder politiska budskap igen.


Det har han väl alltid gjort? Gjordes ju först under proggiga 60 och 70-talet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in