Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-13 15:05:37

Ytterligare en udda tråd av mig, denna gång om fenomenet barnböcker.. :wink:

"Where Willy went.."
Eh, ja, tror ju titeln och framsidan säger rätt så mycket men jag är inte helt säker på om jag tycker man ska ta det här i småbarnsböcker?
998256.jpg


"I wish daddy didn't drink so much"
Återigen, titeln säger det mesta och jag är fortfarande väääldigt tveksam till ämnet i boken.
51ASJPOmQYL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg


Har sparat det "bästa" (värsta?) till sist;

"Don’t Make Me Go Back, Mommy" - "A childens book about Satanic Ritual Abuse"
Alltså va? Vem tyckte det här var en bra idé till en barnbok? Är det verkligen ett så pass stort problem någonstans så det måste belysas? :lol:
5.jpg

Vigilant citizen: Don't make me go back, Mommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-13 15:19:51

Hiroshima No Pika
Det är någonting med tecknade bilder på döda människor efter en atombomb attack som jag inte heller tycker passar i en barnbok men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad.. :wink:

Spoiler: visa
enhanced-buzz-22048-1300743373-32.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Alien » 2015-05-13 16:40:43

Frågan är om dessa böcker är något barnen uppskattar el om det är vuxna som gillar att det inte är för idylliskt och mesigt.

Barnbok om satanism slår väl allt. Antar att det finns föräldrar där ute som tror att sådant finns och är ett verkligt hot mot barnen.

Den enda som jag kan se behovet av är "I wish Daddy didn't drink so much", men det beror ju på hur den slutar, förhoppningsvis lyckligt (pappan inser att han har ett problem och kommer på behandlingshem). Eftersom det kan finnas många barn som lever i sådana familjer och behöver få veta att de inte är ensamma.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Savanten Svante » 2015-05-13 17:10:10

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav nallen » 2015-05-13 21:15:34

WTF?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Lyysa » 2015-05-13 21:28:59



Dock läste jag detta:
However, Do You Want to Play with My Balls? is (like the popular 2001 book Go the F**k to Sleep) is not a work targeted for young readers but rather a parody of children’s books intended for a grown-up audience.
Read more at http://now.snopes.com/2015/05/05/play-b ... gcoo77s.99
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-13 22:52:21

Ännu en intressant barnbok;

My Beautiful Mommy
Skriven av plastikkirurgen Dr. Michael Salzhauer om en mamma som går igenom en buk- och näsplastikoperation.

my-beautiful-mommy.jpg

mybeautifulmommy3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-14 22:25:42

De första två ser jag inget fel med, men den om satanism, jösses.... :shock:
"Satanistic Ritual Abuse" lär ju vara en vandringsskröna, även om det nog har förekommit enstaka fall där barn faktiskt HAR varit med i ockulta ritualer.

Hiroshima no Pika heter Blixten över Hiroshima på svenska. Jag läste den som tio - elvaåring när Hiroshima/Nagasaki och Förintelsen var två saker som både intresserade och skrämde mig. Just denna bok har nog aldrig riktigt släppt taget om mig, jag tänker på den varje gång det är Hiroshimadagen och lyktnedsättning i Fyrisån. Jag tror jag var för ung för att klara av den, egentligen är den inte en bok för barn. Den är så fruktansvärt grafisk och hemsk att den får det att vända sig i magen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-14 22:33:46

Bild
I den här boken blir Maggie retad för att hon är tjock. Hon börjar banta, går ned i vikt och blir genast populär.

Bild
I den här boken får Albin veta att det är hans eget fel att han är lat och tjock.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-14 23:00:26

Bild
Nej, det är inget skämt. Boken finns faktiskt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-14 23:05:02

Bild
Eller vad sägs om den här?

Bild
Här har ni höjdpunkten (dock ur en norsk översättning)...

Ugh. :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-15 11:12:22

Alltså det är något väldigt otäckt med dietböcker för barn, är ju oftast föräldrarnas fel att barnen blir överviktiga. :-|

Den här boken är bara märklig och jag vet inte riktigt om man ska läsa in för mycket i den men den handlar om en gul prick och en blå prick som kramar varandra för hårt så dom smälter ihop till en grön prick och kan inte sära på varandra igen. När dom sen går hem till sina föräldrar så känner dom inte igen prickarna och släpper inte in dom i hemmet och det är inte förrän dom hysteriskt börjar gråta som dom går tillbaka till att vara en gul och en blå prick.
7883ac50-983a-0132-1e53-0a2c89e5f2f5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav stuck » 2015-05-15 12:52:24

Bröderna Grimms sagor.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03


Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-15 14:48:45


It's Just A Plant is a beautifully illustrated children's book that tells the tale of how a young girl learns about marijuana, the most widely-used illegal drug in the world. It is a tool for parents to use in creating conversation that educates, rather than merely frightens, their young children about cannabis use. It's Just A Plant provides honest and helpful information about the plant that puts the safety of children before politics.

öööh....? :-)014 Man blir ju fascinerad ibland av vad som skrivs.. :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-15 15:27:47

Om någon känner för att "förstöra" fler Disneyfilmer med att läsa om dom riktiga historierna som dom är baserade på.. :wink:

The Dark Origins of Disney Movies
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Neutrino » 2015-05-15 17:05:02

Det finns tydligen en barnbok vid namn Melanie's Marvelous Measles. Den är skriven av en "anti-vaxxer" (det vill säga en person som är emot det här att man ska vaccinera sina barn) och handlar om att mässlingen är bra och fördelaktig för barn. Beskrivning:

"Melanie's Marvelous Measles was written to educate children on the benefits of having measles and how you can heal from them naturally and successfully. Often today, we are being bombarded with messages from vested interests to fear all diseases in order for someone to sell some potion or vaccine, when, in fact, history shows that in industrialised countries, these diseases are quite benign and, according to natural health sources, beneficial to the body."

Blir ju arg.

Bild
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Neutrino » 2015-05-15 17:19:27

Puzzle skrev:Har sparat det "bästa" (värsta?) till sist;

"Don’t Make Me Go Back, Mommy" - "A childens book about Satanic Ritual Abuse"
Alltså va? Vem tyckte det här var en bra idé till en barnbok? Är det verkligen ett så pass stort problem någonstans så det måste belysas? :lol:


Alien skrev:Barnbok om satanism slår väl allt. Antar att det finns föräldrar där ute som tror att sådant finns och är ett verkligt hot mot barnen.


Nu vet jag inte riktigt vad boken handlar om men jag tyckte mig läsa att den skrevs 1990. Skrevs den i USA så kanske det inte är så jättekonstigt att den faktiskt skrevs. Under 80- och 90-talet pågick en slags hysteri i USA (och även i Storbritannien om jag inte minns fel) angående just satanistiska rituella övergrepp. Man trodde bland annat att satanister kidnappade barn och offrade dem eller angrep sig på dem sexuellt. Kallas numera för SRA-hysterin.

Men ja, konstig bok.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-15 19:31:06

Neutrino skrev:Nu vet jag inte riktigt vad boken handlar om men jag tyckte mig läsa att den skrevs 1990. Skrevs den i USA så kanske det inte är så jättekonstigt att den faktiskt skrevs. Under 80- och 90-talet pågick en slags hysteri i USA (och även i Storbritannien om jag inte minns fel) angående just satanistiska rituella övergrepp. Man trodde bland annat att satanister kidnappade barn och offrade dem eller angrep sig på dem sexuellt. Kallas numera för SRA-hysterin.

Men ja, konstig bok.

Yes, den skrevs 1990 under SRA-hysterin. Summeringen på baksidan säger;

“When five-year-old Allison’s parents begin to see a change in her behavior at home, they seek professional help for her. They find that Allison and other children have been ritually abused at a day care center. Thus begins Allison’s recovery through counseling and through her parents’ affirmations that it was not her fault, that she is precious and loved, and they will keep her safe.”

Så det är väl tänkt som en "hjälpbok" för dom som har blivit utsatta blandat med klumpiga formuleringar om vad SRA skulle vara.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-15 20:25:01

Neutrino skrev:Det finns tydligen en barnbok vid namn Melanie's Marvelous Measles. Den är skriven av en "anti-vaxxer" (det vill säga en person som är emot det här att man ska vaccinera sina barn) och handlar om att mässlingen är bra och fördelaktig för barn. Beskrivning:

"Melanie's Marvelous Measles was written to educate children on the benefits of having measles and how you can heal from them naturally and successfully. Often today, we are being bombarded with messages from vested interests to fear all diseases in order for someone to sell some potion or vaccine, when, in fact, history shows that in industrialised countries, these diseases are quite benign and, according to natural health sources, beneficial to the body."

Blir ju arg.

Bild


Jag med. Med tanke på vilken mördare mässningen faktiskt kan vara. Två av tusen dör av mässling. Det kan dessutom leda till blindhet, hjärnhinneinflammation och lunginflammation, bl.a.
Jag är vaccinerad och har inte märkt några som hllst komleplinkgationerrggggg :-)097
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-15 20:30:36

Bild
Vi hade en bok med Robert Högfeldts bilder hemma när jag var liten och i den fanns ett utdrag ur den här trevliga (eh) barnboken. Jag tyckte om den, men den har inte direkt överlevt sin tid...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Puzzle » 2015-05-15 21:34:25

Fick mig att tänka på den här;

aefb9119-173d-48f3-92c6-a466cd7d9f08.jpg

Sju kinesiska bröder som tydligen är så pass lika att ingen ser skillnaden på dom.. :wink:
Dom har var sin märklig egenskap (en är stark, ens ben kan bli jättelånga osv.) och dom "byter plats" med varandra när kejsaren försöker bestraffa dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-15 21:45:05

Bild
Okej, inte direkt en barnbok, men...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Märkliga barnböcker (som inte borde skrivits..?)

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-15 21:54:07

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in