Idrott som skolämne helt fel utformat!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav bardamu » 2015-05-08 13:12:22

Syftet med idrott i skolan borde framför allt vara att det är jobbigt fysiskt. Man har bättre lugn och koncentration efter man gått igenom rejäl träning. Ingen större vits att ha betyg i idrott.

Idrotten som jag minns den var sällan krävande fysiskt. Oftast var man inte ens svettig när lektionen var slut.
Senast redigerad av bardamu 2015-05-08 13:14:11, redigerad totalt 1 gång.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Re: Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav tahlia » 2015-05-08 13:13:29

Huggorm skrev: Efter det lät hon dörrarna till omklädningsrummet stå öppna så hon kunde hålla koll på mig. Även resten av klassen kunde då se när jag bytte om och gick till duschen, inklusive tjejerna. I efterhand ser jag nästan det som ett övergrepp och det var kanske då min aversion mot skolidrott föddes.

Skulle något liknande hända idag och media fick nys om det skulle det bli en jävla kalabalik och lynchstämning. Vilket jag kan känna för en gång skull möjligen skulle vara på sin plats. Jag ser det också som ett övergrepp, psykologisk terror.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav jesusiscool » 2015-05-08 15:39:18

Det är ju för f-n hela f*****g skolan som är fucked up!!!
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav plåtmonster » 2015-05-08 15:56:40

Jo så är det. Men att kunna svenska är rätt viktigt. Medan att kunna slå volter i gymnastik knappast är viktigt och därmed inte något elever skall slösa sin mentala hälsa på. Det idrottslektionerna borde gå ut på är att lära eleverna att det är viktigt och hitta en form som fungerar för dessa. I dagsläget lär man ut en aversion mot idrott och all kultur som har med den att göra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav Flinta » 2015-05-08 21:28:30

Deadly_Nightshade skrev:Vad skolidrotten borde lära ut:
-Det är viktigt att träna
-Det behöver inte vara tråkigt att träna
-Det är viktigt att äta rätt


D där har d flesta unga koll på idag.. Teoretiska undervisningen borde va inriktad på hur vi kan skapa balans i livet o därmed nå så god hälsa som möjligt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav plåtmonster » 2015-05-09 0:49:32

Det är väl mest praktik på idrotten? (värdelösa bollspel) Väldigt lite teori? Hur mycket tar elever in egentligen?

Allvarlig tanke: Kan ingen offentligt ifrågasätta dessa idrottsivrare så att de får bekänna färg offentligt ifråga om mobbning och målsättning samt form för idrottsundervisningen?

Att blint anse att mer idrott ger bättre fysisk hälsa är rent tyckande. Det finns många sakområden där sambanden tycks enkla men realiteten är mycket mer komplex!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav Grapefrukt » 2015-05-09 3:58:31

Jag minns att jag angående detta läste en debattartikel i någon tidning för länge sedan. Dock minns jag icke detaljerna.
Grapefrukt
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2014-10-04

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav cocos » 2015-05-09 11:32:40

Tycker man kan slänga in aktiviteter under veckodagarna för eleverna istället. Man väljer det som passar bäst efter sina förutsättningar. Sedan skulle man kunna komplettera med teoretiska studier inom hälsa och kost/motion istället.

Momentet simning bör däremot vara obligatoriskt.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav aspiemason » 2015-05-10 22:19:25

Våran idrott kanske skiljde sig en del. Lagsporter fans att välja på men det fanns även styrketräning i gym om man inte ville vara med i lagsporter. Eller för dem som medvetet glömde sina gymnastikkläder blev det långpromenad istället. Vi hade alltså alternativ. Alla behövde inte syssla med samma sak under idrottspassen.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav Huggorm » 2015-05-10 22:24:17

Vi hade oftast bollsport men ibland idrott. På sommarhalvåret var det ofta löpning längs en sträcka utomhus. Jag och en kompis som också var lat smet upp i skogen och tog en genväg, sedan satt vi och väntade till de andra började anlända och då sprang vi ut och gick i mål under stort flås. Det var timat så att vi precis han med den tidiga bussen hem då. Men så var det någon som skvallrade och så fick man skäll. Det blev tvåa i betyg på högstadiet, det var inte så illa ändå. Några fick etta faktiskt.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav plåtmonster » 2015-05-11 0:58:19

Sedan var betygssystemet utformat så att om betyget i idrott drog ner medelbetyget så räknades det inte. Det kanske är ändrat, man vet aldrig med dagslägets populistiska politiker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Idrott som skolämne helt fel utformat!

Inläggav Flinta » 2015-05-11 17:46:53

Att vi allihopa - helt plötsligt - utan lektioner i t ex powerwalk eller jogging skulle springa 60 meter på tid förstår jag inte meningen med - helt. Kanske är idén att sporra dom som redan e intresserade o låta dom smitta andra? Praktiska o teoretiska lektioner i löpningens grunder skulle jag uppskattat o säkert smittat fler än 60 meter på tid..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in