Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav nano » 2015-05-06 22:47:50

Citerar en artikel i aftonbladet 2010-09-13
Detta borde ha blivit lag nu, om någon vill leta reda på motionen hos riksdagen så vore det troligen toppen för en o annan av oss.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 2513447.ab

Aftonbladet skrev:Tvinga kassan att betala straffavgift
Mats Odell (KD): Ingen ska behöva vänta längre än en månad på utbetalning


Mats Odell
Mats Odell
FAKTA

Mats Odell (KD) är andre vice ordförande i Kristdemokraterna.
Vi har alla hört berättelserna om människor som tvingas vänta i månader på besked från myndigheter. Kanske är du själv en av dem som fått vänta på utbetalningen från Försäkringskassan. Eller så kanske du har vänner som tvingats söka socialbidrag eller be bekanta om ett lån för att ha råd att betala hyra och mat i väntan på att deras ärende ska handläggas hos myndigheterna.
Det finns många sådana berättelser i vårt land. Ett fåtal når ända fram till tidningssidorna. Men bakom varje berättelse finns en oro och en upplevelse av att ha blivit sviken av det samhälle man varit med att bygga med sina skattepengar och satt sin tilltro till. Kanske blir denna känsla av att vara sviken större av att man vet att om situationen varit den omvända, om jag hade varit sen med något som staten efterfrågar, så hade jag blivit bestraffad.
Om vi som medborgare inte lämnar in uppgifter i tid kan vi beläggas med straffavgifter. Våra ansökningar kan avslås så att vi tvingas börja om en process från början. Och lämnar vi felaktiga uppgifter kan vi till och med dras inför domstol. Men det finns inga, eller endast mycket små, möjligheter för oss som medborgare att få ersättning när vi tvingas vänta på myndigheterna.
Vi Kristdemokrater vill ändra på det. Vi anser att ingen ska behöva vänta i mer än en månad på att få en utbetalning från Försäkringskassan eller a-kassan från det att man har lämnat in en komplett ansökan. Ingen ska heller behöva vänta i mer än en månad på att få ett beslut i ett enklare bygglovsärende eller tre månader på att få beslut i ett vanligt bygglovsärende.
Precis som medborgare idag kan behöva betala straffavgifter om man lämnar in felaktiga eller försenade uppgifter till myndigheter vill vi att även myndigheter ska ha en skyldighet att ersätta medborgare och företag vid försenade utbetalningar eller beslut som drar ut på tiden trots att den som ansöker lämnat in alla de uppgifter som behövs. Om myndigheten inte klarar servicegarantin bör den betala en ekonomisk kompensation som motsvarar 20 procent av ersättningen. Är det inte fråga om utbetalning av en ersättning ska istället ett schablonbelopp betalas ut.
När man vänder sig till en myndighet ska man redan från början veta vad man kan förvänta sig. Därför bör varje myndighet utfärda tydliga servicegarantier som på ett enkelt sätt berättar för de som söker hjälp hos myndigheten vilken service de kan förvänta sig. Hur lång tid ska man behöva vänta innan man får träffa en handläggare om man besöker myndighetens kontor? Hur länge ska man behöva vänta i telefon? Och hur lång tid tar det att för myndigheten att fatta ett beslut? Myndigheten ska också ha en skyldighet att berätta hur väl man lever upp till dessa garantier.
Vi ska som medborgare kunna ha samma förväntan på stat och kommun om att få svar i tid som de har på oss. Det är hög tid att vi som politiker svarar upp mot det kravet.
Mats Odell (KD)


Moderator Sjuckert: Lade in citatet i en ruta och flyttade tråden från avd. Övriga Aspergerfrågor.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav plåtmonster » 2015-05-07 0:05:55

Mycket intressant förslag. Nyttan av att betala skatt till välfärden blir ju decimerad av myndigheter som är långsamma. Men det kommer att kräva ökade anslag för fler handläggare. Där lär det göra ont i budgeten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav Puzzle » 2015-05-07 14:55:32

nano skrev:Detta borde ha blivit lag nu, om någon vill leta reda på motionen hos riksdagen så vore det troligen toppen för en o annan av oss.


Har ärligt talat inte läst igenom allt men men jag vågar nog påstå att det handlar om den här:

Motion 2010/11:Sf335 -Servicegaranti och kompensation vid försenad utbetalning från Försäkringskassan.

Något senare startades en utredning gällande ersättning vid försenad utbetalning.

Regeringen skrev:I dag har Utredningen om kompensationstillägg överlämnat sitt betänkande Kompensationstillägg - om ersättning vid försenade utbetalningar (SOU 2010:41) till socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

Utredningen har haft i uppdrag att undersöka förutsättningarna för att införa en skyldighet för Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten att ekonomiskt kompensera enskilda som har fått vänta på en utbetalning av ersättning under oacceptabelt lång tid. Utgångspunkten för utredningens arbete har enligt uppdraget varit att föreslå ett regelsystem för detta.

...

- En ordning som ger ekonomisk kompensation vid lång handläggningstid skulle kunna bidra till att stärka den enskildes rätt till en förmån, säger den särskilde utredaren Sven Johannisson. Det kan emellertid konstateras att det även skulle medföra stora administrativa kostnader att införa en sådan ordning.


Enligt Sven Johannisson gör utredningen den bedömningen att den enskilde inte skulle vinna så mycket genom ett system med ekonomisk kompensation att det är värt de kostnader som är förknippade med systemet.


- Utredningen avråder därför från att införa ett system med ekonomisk kompensation vid lång handläggningstid, säger Sven Johannisson.

SOU 2010:41, Kompensationstillägg - om ersättning vid försenade utbetalningar

Har inte läst den där, kunskapsletare som är för lat för att läsa långa rapporter i en rätt intressant kombo som jag är.. :wink:

Vet inte hur det var förut men för närvarande så väntar jag ju på ett beslut av FK angående sjukskrivning/aktivitetsersättning och då ska jag tydligen kunna få en "klumpsumma" för de månaderna som jag fått vänta. Alltså att jag får aktivitetsersättning för de 3-4 månader som det tog för dom att fatta beslutet i efterhand.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav nano » 2015-05-07 22:41:27

Bravo Puzzle, och tack för letandet :)
Kommer nog att läsa igeom en hel del när jag får tid, är upptagen med myndighetshandboken just nu.
https://myndighetshandboken.files.wordp ... uppl_5.pdf
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav Puzzle » 2015-05-07 23:56:30

nano skrev:Bravo Puzzle, och tack för letandet :)
Kommer nog att läsa igeom en hel del när jag får tid, är upptagen med myndighetshandboken just nu.

Inget att tala om, kan tycka att det är ganska kul att få rota fram sånt där. :wink:

Hoppas du får ut något intressant av det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav plåtmonster » 2015-05-08 0:13:03

Synd att det saknas straffavgift för de politiker som säger saker som inte stämmer. Vore bra när man ändå är igång så att säga :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav Puzzle » 2015-05-08 13:15:30

plåtmonster skrev:Synd att det saknas straffavgift för de politiker som säger saker som inte stämmer. Vore bra när man ändå är igång så att säga :D

Och vad hade du tänkt göra med dom miljarderna då? :wink:
Själv så hade jag nog hellre sett straffavgifter när dom inte håller vad dom lovar men med tanke på gällande situation så lär ju det knappast hända... Wops. :-)002
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav marroba » 2015-05-13 8:50:27

Jag läste den långa rapporten: Statens offentliga utredningar (SOU) 2010:41 Kompensationstillägg - om ersättning vid försenade utbetalningar (html)

Utredningen har kommit fram till att vår rätt till ersättning inom rimlig tid behöver stärkas, men inte genom kompensation till dem som får vänta.

Utdrag från 'Sammanfattning' (sid 11-18) skrev:Utredningen anser sammanfattningsvis att den enskildes rätt att få en förmån utbetald inom rimlig tid behöver stärkas. Detta kan tänkas ske på olika sätt. Ett sätt skulle kunna vara att införa ett system med ekonomisk kompensation vid långa handläggningstider. Utredningen kan emellertid konstatera att ett sådant system
skulle medföra stora kostnader. Frågan blir därför om de kostnader som är förknippade med systemet uppvägs av de fördelar som den enskilde kan få med kompensationen.

---

Sammantaget gör utredningen den bedömningen att den enskildes skydd för rätten att få en förmån utbetald inom rimlig tid inte skulle vinna så mycket genom ett system med ekonomisk kompensation att det är värt de kostnader som är förknippade med systemet. Utredningen avråder därför från att införa ett sådant system.

---

När det gäller frågan om vid vilken tidpunkt beslut om kompensationstillägg bör fattas, anser utredningen att det saknas skäl att i lag eller förordning reglera detta. Detsamma gäller beträffande frågan om vid vilken tidpunkt utbetalning av kompensationstillägg bör ske. I stället bör det ankomma på den handläggande myndigheten att själv ta ställning i dessa frågor.


Utredningen ger dock ett lagförslag:

Utdrag från 'Författningsförslag' (sid 19-33) skrev:Förslag till lag om ändring i socialförsäkringsbalken

--- ett nytt kapitel, 108 a kap., fem nya paragrafer, 108 kap. 10 a, 18 a och 20 a §§, 112 kap. 8 § och 113 kap. 41 §, samt närmast före 108 kap. 10 a, 18 a och 20 a §§ och 113 kap. 41 § nya rubriker av följande lydelse. ---


Men enligt lagen.nu Socialförsäkringsbalk (2010:110) så har förslaget från utredningen inte blivit lag. Jag ser inte om det ens blivit en proposition.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Tidningsartikel: Tvinga kassan att betala straffavgift

Inläggav Puzzle » 2015-05-13 12:31:33

marroba skrev:Utredningen ger dock ett lagförslag:

Utdrag från 'Författningsförslag' (sid 19-33) skrev:Förslag till lag om ändring i socialförsäkringsbalken

--- ett nytt kapitel, 108 a kap., fem nya paragrafer, 108 kap. 10 a, 18 a och 20 a §§, 112 kap. 8 § och 113 kap. 41 §, samt närmast före 108 kap. 10 a, 18 a och 20 a §§ och 113 kap. 41 § nya rubriker av följande lydelse. ---


Men enligt lagen.nu Socialförsäkringsbalk (2010:110) så har förslaget från utredningen inte blivit lag. Jag ser inte om det ens blivit en proposition.

Det där var lite märkligt, har sökt runt en del och hittat det där lagförslaget lite här och där med texten;

"Denna lag träder i kraft den 1 januari 2014 och tillämpas i fråga om förmåner som hänför sig till tiden efter ikraftträdandet. "
Kompensationstillägg – om ersättning vid försenade utbetalningar (sida 21-27)

Men jag hittar inte vart, hur eller varför den försvann eller blev uppskjuten sen. Märkligt. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in