Kommunikationsstöd för personer med autism

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-12-17 12:07:39

Dessa metoder passar inte alla och vissa personer med AST kan till och med uppleva dem som kränkande. Varje ”metod” eller verktyg måste individanpassas. (sid 23.)

Men om inte individen får prova det som finns, hur ska då individen veta vad som fungerar?
Och om inte de som ska vägleda individen kan metoden, hur ska dom då kunna individanpassa?

Att undanhålla individen fungerande metoder är kränkande!
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Miche » 2011-12-17 13:08:44

Jo, ett överklagande borde kunna gå igenom, att man utestänger ett antal personer från terapi är inte acceptabelt eftersom man inte ens provar olika metoder.

En sak om metoderna vore dyra som fan, men kommunikationsmattan kan knappast vara dyr då man kan producera materialet själv!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Palindromus » 2012-02-24 14:20:35

Intressant och upplysande. Men allting stämmer inte för alla. Därför behövs det etableras genuin kontakt på rätt våglängd så tidigt som möjligt. Det är inte alltid det fungerar och det gör det inte alltid för "icke aspergare" heller. Det finns knappast två "aspergare" som föredrar att bli bemötta på exakt samma sätt.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2012-09-25 19:21:38

Nu har jag som individ anpassat mig, tagit saken i egna händer och gått kurs i "Samtalsmattan". :-)049 Nu ska jag samla in bilder och börja använda metoden. :-)Happy
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2012-09-26 20:51:40

I dag har jag gjort klart min matta och börjat samla bilder och nästa vecka ska jag inviga den. :-)Happy
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Kromatik » 2012-09-26 21:27:51

Är det någon som vet om det finns någon typ av kommunikationsstöd för att förbättra sin verbala förmåga?
Det verbala är det som ställer till det mest för mig. Med mitt värdelösa kroppsspråk har jag bara det språkliga att kommunicera med och eftersom att båda delarna är bristfälliga känner jag att jag behöver hjälp med åtminstone ett utav dem.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2012-09-26 22:42:32

Jag har inget vettigt svar, för jag har bara letat efter det som passar mig och nu har jag hittat det. Det är nog bara att fråga och leta, så finner du säkert något som passar dig. Vi är ju som sagt individer med olika behov. Hoppas att du hittar det du söker. "Att formulera problemet är halva lösningen."
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Kromatik » 2012-09-27 13:32:37

milve skrev:Jag har inget vettigt svar, för jag har bara letat efter det som passar mig och nu har jag hittat det. Det är nog bara att fråga och leta, så finner du säkert något som passar dig. Vi är ju som sagt individer med olika behov. Hoppas att du hittar det du söker. "Att formulera problemet är halva lösningen."


Vart skall jag leta då? Finns det stöd att få via LSS eller Hab? Eller är det psykiatrin jag bör vända mig till?
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2012-09-27 20:50:58

Kromatik skrev:Vart skall jag leta då? Finns det stöd att få via LSS eller Hab? Eller är det psykiatrin jag bör vända mig till?


Det låter som en bra idé att fråga dom allesammans. :-)Happy
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Knapp » 2015-04-12 18:26:15

Jeg er unik, ikke et barn - den setningen likte jeg.
Knapp
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-02-11

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav plåtmonster » 2015-04-13 0:43:39

Sammanfattning av länkarna i denna tråd:

FoU-trainee Uppsats nr 16 Oktober 2010
Malmö.se: Kommunikationsstöd för personer med autism (2010)

Om hur avsaknad av mimik kan göra att hälsoproblem missas av personal:
sfgate.com: Autism and health: “He didn’t tell me he was sick…” (2011)

Hitta jobb strategier:
sfgate.com: Employment strategies 101 for the autism community (2015)**

Instruktion för läkare i vården?
developmentalmedicine.ucsf.edu: What I wish my doctor knew about me as a person on the Autism Spectrum (dokument saknas)
aspergerforum.se: Vad jag vill att min läkare ska veta om mig som en person på det autistiska spektrumet (aspergare) (översättning 2011 av ucsf.edu dokumentet)

Instruktion för personal vid möten med personer med autism eller asperger:
autismforum.se: Stöd vid möten (2011?)

landstingetsörmland.se: Dammsdal-oppnar-dorrar/../Sokrautiska-samtal/ (dokument saknas)

landstingetsörmland.se: Dammsdal-oppnar-dorrar/../Sociala-berattelser/ (dokument saknas)

landstingetsormland.se: Jag har förmågan att läsa in betyg - men jag kan inte konsten att leva” (2013)**
”Jag har förmågan att läsa in betyg - men jag kan inte konsten att leva” En elevs tankar


habilitering.se/../Samtalsbilder_samtalsmattan (dokument saknas)

liv.se/../Allas rätt till kommunikation TeKo Slutrapport.pdf (dokument saknas)

socialstyrelsen.se/../nationellpsykiatrisamordning2005-2007/../R9VagledningsdokumentASTslutversion.pdf (dokument saknas)

milve skrev:Dessa metoder passar inte alla och vissa personer med AST kan till och med uppleva dem som kränkande. Varje ”metod” eller verktyg måste individanpassas. (sid 23.)

Återhittat här:
yumpu.com: utgångspunkten är att a
(leta i källkoden efter "utgångspunkten är att alla människor har resurser och kapacitet för att definiera sina egna problem och att utveckla handlingsstrategier")

**Bonus material funnit vid internetsökning
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav plåtmonster » 2015-04-13 1:26:05

Läste tråden som hastigast och det var dessa inlägg som gjorde mig lite nyfiken:

milve skrev:Samtalsmattan - ett genialt kommunikationsredskap


milve skrev:Ett arbetssätt kan vara ”sociala berättelser”, som innebär att personen får hjälp med att skriva ner fakta kring den besvärliga situationen och en beskrivning av det ändamålsenliga beteendet som personen behöver tillägna sig. Han/hon kan sedan genom att ”läsa på” lära in ett nytt beteende.


Problemet kan konstateras ovan med att länkarnas dokument är borta och de finns inte på archive.org heller.

Tänkte att det fanns dokumentation eller publikationer angående effektiv social färdighetsträning på lite högre nivå. Men så vart det tydligen inte och FoU-trainee uppsatsen verkar baseras på en miljö för barn inom autism eller personer med kognitiva kapacitetsbegränsningar. Kanske inte så aktuellt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Alien » 2015-04-13 1:47:14

Jag kunde inte låta bli att le åt Matthews bokstavlighet fast det faktiskt är farligt om man inte kan kommunicera att man har smärtor.

I picked Matthew up the next morning, by which time his condition had gotten worse. I took him to Emergency Room and helped doctors and nurses communicate with him.

Nurse: What is your pain on a 1 to 10 scale?

Matthew: I didn’t weigh the pain

***

Doctor: What brings you to the Emergency Room today?

Matthew: My mother.

With my help, the wonderful staff at John Muir Hospital in Walnut Creek were able to treat Matthew, and referred him to a gastroenterologist.

But what if he hasn’t been with me?
http://blog.sfgate.com/lshumaker/2011/0 ... -was-sick/

Men just frågan om att skatta smärtan på en skala tycker jag också är svår, även om jag förstår vad som menas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav ehmd93 » 2015-04-30 22:54:14

verkar som diagnosen har inte stor hinder i livet med studier och kommande arbete vid senare tillfällen
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Flinta » 2015-04-30 23:36:18

Jag går nästan aldrig till min terapeut eller till andra viktiga möten utan att i förväg skrivit ner vad jag vill ta upp o prata vidare om. Mitt minne sviktar o då e detta en lösning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav majvor » 2015-06-10 15:44:15

Har det förändrats något sedan 2011?
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav majvor » 2015-07-16 17:01:51

milve skrev:Dessa metoder passar inte alla och vissa personer med AST kan till och med uppleva dem som kränkande. Varje ”metod” eller verktyg måste individanpassas. (sid 23.)

Men om inte individen får prova det som finns, hur ska då individen veta vad som fungerar?
Och om inte de som ska vägleda individen kan metoden, hur ska dom då kunna individanpassa?

Att undanhålla individen fungerande metoder är kränkande!


Jag vill prova "metoder". Finns det någon som kan något?
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav mondo beyondo » 2015-07-16 22:10:46

Här kan man nog få hjälp

http://www.affekt-abc.se
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav majvor » 2015-08-07 12:37:14

Tack för alla tips!! Jag tar mig en tur till Australien, hittade den här.

http://innovativeresources.org
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav majvor » 2015-08-31 22:19:51

Är det någon som har björnkorten? Dom vill jag prova.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in