Personer sökes till studie om Asperger och föreningsidrott

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Personer sökes till studie om Asperger och föreningsidrott

Inläggav Ockelbo » 2015-04-01 11:23:05

Jag heter Fredrik Andersson och är student på Idrottsvetenskapliga programmet vid Umeå Universitet. I vår ska jag skriva min kandidatexamen inom idrottspedagogik där jag är intresserad av vad individer med Asperger syndrom har för upplevelser till föreningsidrotten, samt hur man kan öka förståelsen och kunskapen inom området. Det finns tre teman kring denna studie och det är Upplevelser, hinder och främjande.

Bakgrund

En av Riksidrottsförbundets fyra värdegrunder är allas rätt att vara med i föreningsverksamhet, oavsett nationalitet, religion, kön, ålder, sexuell läggning eller fysiska och psykiska förutsättningar får vara med i föreningsverksamhet. Neuropsykiatriska funktionshinder [NPF] är ett samlingsbegrepp för diagnoser så som ADHD, Aspergers syndrom, autism samt språk- och talstörning samt dyslexi. Tidigare forskning visar attt många barn och ungdomar med funktionsnedsättning har negativa erfarenheter från förenings- och skolidrotten. Idrottsrörelsen har tagit initiativ till att öka delaktigheten och tillgängligheten för barn och ungdomarr med funktionsnedsättning så som olika projektanslag. Trots denna satsning kan dessa barn känna ett visst utanförskap inom föreningsidrotten. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för individer med Asperger och deras upplevelser till föreningsidrotten.

Jag skulle gärna uppskatta om du kunde ta dig tid att fundera på dessa frågor (se nedan) och besvara dem du kan. ÄR det någon fråga du upplever svårt att svara på eller att du inte förstår hur den är ställd så kommentera gärna det vid den aktuella frågan.

Känner du att du skulle vilja vara med i denna studie så går det bra att kontakta mig på 0704619262 eller mejl: 1985fredrikandersson@gmail.com intervjuerna kommer att ske under april månad och i första hand via skype eller telefon beroende på vad som passar dig bäst, bor du i Stockholm eller uppsala alternativt i Västerbotten så kan vi träffas för att ha intervjun.

Intervjufrågor

Ålder:

När fick du din diagnos?

- Utövar du någon idrott idag?
o Om ja vilken idrott
 Hur länge har du varit aktiv ?
o Hur gammal var du när du började idrotta
o Har du hållit på med flera idrotter?
 Om ja vilka då?
o Om nej vad beror det på

Upplevelser
- Hur har du upplevt föreningsidrotten?
o Kan du beskriva lite närmare vad du menar det...
- Vad betyder föreningsidrotten för dig?

- Vad har du för upplevelser kring individuella idrotter?

o Vad tror du det finns för skillander mellan att delta individuella idrotter jämfört med lagidrotter?
o Kan du berätta lite mer om hur du tänker?

- Vad tycker du om föreningsidrotten?

o Vad betyder den för dig?

Främjande
- Vad motiverar dig till att idrotta?

- Hur tror du föreningsidrotten kan hjälpa personer med Asperger?


- Vad tycker du det finns för fördelar med att delta i föreningsidrott?


Hinder
- Finns det något som hindrar dig från att delta i föreningsidrotten?
o om ja: Hur kommer det sig att du känner så?

- Har du några negativa erfarenheter från att ha deltagit i föreningsidrott?

- Tror du det finns hinder för personer med Asperger att inte delta, vilka hinder tror du kan finnas?

- Kan du se några nackdelar med att delta i någon föreningsidrott?

- Är du medlem i någon annan förening utanför idrotten?
o Kan du berätta lite mer om hur det fungerar I den förening?



Tack för att du tog din tid att ställa upp på intervjun :-)Happy // Fredrik Andersson
Ockelbo
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-03-17

Personer sökes till studie om Asperger och föreningsidrott

Inläggav nano » 2015-04-01 15:41:41

Så intressant, jag vill gärna svara men har inte tid just nu.
Påminn mig gärna om jag inte svarat innan lördag, bör ha hunnit svara på torsdag senast, PM är nog bäst för påminnelse.

Och så risken med att skriva på ett aspergerforum, man kan få sina stavfel rättade, verkar vara vanligt att man har öga för stavfel, hos tex mig så lyser stavfelen ut utan att jag direkt behöver läsa texten.
Det var ett r för mycket i ordet ungdomarr.
Inget illa menat, bara att jag har lätt att se stavfel och hjälper gärna till och korrigerar dem.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Personer sökes till studie om Asperger och föreningsidrott

Inläggav AmandaPanda » 2015-04-02 11:32:58

Jag gick i friidrott när jag var liten, har även deltagit i andra sporter. Har telefonfobi (social fobi) så då går det inte att delta för mig. Intervju, va läskigt.
AmandaPanda
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2015-03-27

Personer sökes till studie om Asperger och föreningsidrott

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-03 3:04:21

Har svarat förra gången det frågades, tycker det räcker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Personer sökes till studie om Asperger och föreningsidrott

Inläggav Tiblan » 2015-04-03 9:03:14

Tror idrott och aktiviteter i alla former är bra för alla oavsett om man har diagnos eller inte det gäller bara att hitta "sin" idrott.

Det största hindret för oss med diagnos är pengar, allt kostar pengar och det har vi inga vanligtvis eller så lever vi så knapert så vi måste avstå.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in