hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav hejpadig » 2015-03-30 21:14:36

Om jag ska utreda asperger. Hur mycket tid måste jag lägga ner på att utreda det.
Jag menar tiden jag måste lägga ner på att tala med psykolog/läkare och göra tester och annat. Jag menar inte hur många h mina föräldrar måste lägga ner. Jag undrar hur många h jag själv måste lägga på det ungefär? Ett lämpligt svar skulle kunna vara t.ex.:
1) 4 h 5 gånger. En gång i veckan 4 h i 5 veckor.
Eller något liknande. Jag måste veta hur mycket jag kommer behöva vara ledig från jobbet och hur mycket inkomst jag kommer förlora.

Det kan nog variera men om ni säger hur mycket tid ni behövde lägga på det så har jag något att utgå från.

Mvh.
hejpadig
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2015-03-06

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Sadistic » 2015-03-31 13:01:47

Jag lade väl bara tid då folk bad mig att göra det
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav alixha » 2015-03-31 13:27:56

Varje utredningstillfälle jag hade låg väl på ungefär 2 timmar/gång.
Det är lite luddigt för mig för jag gick redan hos psykologen och psykiatrikern varje vecka men själva utredningen kanske tog ... säg 6-8 timmar totalt under 1 - 1½ månads tid.

... men som sagt, det är lite luddigt :-)006
Senast redigerad av alixha 2015-03-31 13:30:16, redigerad totalt 1 gång.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav antonius » 2015-03-31 13:28:55

Så svårt att säga, en del team tar längre tid på sig verkar det som, är så länge sedan jag blev utredd, men räkna med en dryg månad med två tillfällen i veckan och en till två timmar per gång... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Zima33 » 2015-04-01 1:24:47

Jag minns inte exakt hur många gånger...tog väl två månader, en gång/v eller varannan v. 2-3 timmar per gång.
Det är olika, för en del tar det längre, för andra kortare. Du kan ju säga till utredarna att du inte vill förlora för mycket i inkomst, kanske de kan planera tiderna bättre då. Om du utreds av en privat vårdgivare kanske de har sena tider så du kan gå efter jobbet *spånar*

Din arbetsgivare kanske kan låta dig gå på arbetstid? En de arbetsgivare gör det, när jag jobbade kunde jag gå till tandläkaren på arbetstid, t.ex.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Ganapati » 2015-04-01 9:19:36

Två månader med max en timme per gång. Ca en gång per vecka eller varannan vecka. Det är ju något du kan diskutera med den/de som utreder dig. De brukar vara ganska öppna med tider när man kan och det passar och man orkar osv.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-04-01 9:25:31

Jag hade väl runt 1-2 timmar par tillfälle, 1-2 gånger i veckan i 5 månader. Men det beror som andra redan sagt mycket på, i mitt fall så fick jag göra en del "extra-tester" för att utesluta andra diagnoser. Har man tydligt asperger så går det nog snabbare.

Och som Ganapati säger så går det ju oftast att välja tider som passar så det går kanske att i första hand försöka ta tider efter jobbet eller dagar du inte jobbar om du inte jobbar varje dag.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav LordGarithos » 2015-04-01 10:52:38

för mig så tog det typ en och en halv månad och jag var där 1-2 timmar i veckan.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav kullan » 2015-04-01 11:06:07

Det tog typ 3 möten med själva testerna och sen tog det en månad innan jag fick resultatet på papper.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Flinta » 2015-04-01 15:49:14

kullan skrev:Det tog typ 3 möten med själva testerna och sen tog det en månad innan jag fick resultatet på papper.


Hade du ingen arbetsterapeut som utredde dig också? På plats i ens eget eller annans t ex kök, badrum, vardagsrum. Tänker på laga mat eller städa. Men d kanske inte ingår i alla utredningar?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Zima33 » 2015-04-02 18:42:18

Flinta skrev:
Hade du ingen arbetsterapeut som utredde dig också? På plats i ens eget eller annans t ex kök, badrum, vardagsrum. Tänker på laga mat eller städa. Men d kanske inte ingår i alla utredningar?

Nej, det är inte alla som får träffa arb.terapeut.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Liljan » 2015-04-06 6:08:20

Jag kan bara svara på hur lång tid jag fick lägga ner, jag vet inte hur det är generellt. Min utredning tog sex veckor, under dessa träffade jag psykolog eller läkare en gång i veckan, varje besök var ca två timmar. Alltså 12 timmar totalt fördelat på sex tillfällen (restiden är inte inräknad här)
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Liljan » 2015-04-06 6:10:51

Flinta skrev:
kullan skrev:Det tog typ 3 möten med själva testerna och sen tog det en månad innan jag fick resultatet på papper.


Hade du ingen arbetsterapeut som utredde dig också? På plats i ens eget eller annans t ex kök, badrum, vardagsrum. Tänker på laga mat eller städa. Men d kanske inte ingår i alla utredningar?

Jag har inte fått göra något sådant. Ingen var hemma hos mig ch en arbetsterapeut var inte med i utredningen. Det var bara en psykolog och en läkare. Alla tester gjordes på mottagningen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Pussel » 2015-04-28 15:31:36

Jag hade ett möte i veckan i tre månader.
Pussel
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-04-28

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav Alienerad » 2015-04-28 16:00:47

Hur går utredningen till?
Alienerad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-21

hur mycket tid måste man lägga ner på att utreda Asperger?

Inläggav antonius » 2015-04-28 16:13:00

Alienerad skrev:Hur går utredningen till?


Saxat från '1177 Vårdguiden'

"Undersökningar och utredningar

Utredning av barn och ungdomar

Om man tror att ett barn har Aspergers syndrom görs en utredning, oftast inom barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, eller på barn- och ungdomshabiliteringen. Det finns olika utredningar för barn i olika åldrar. Utredningsmetoden anpassas till barnets ålder.

Som förälder eller vårdnadshavare får man berätta om barnets tidiga utveckling och aktuella problem. Man får frågor om till exempel barnets språk, lekar, intressen och kontakter med andra barn och vuxna.

De som gör utredningen brukar besöka barnets skola eller förskola för att se hur barnet fungerar tillsammans med lärare och klasskamrater. Barnets kognitiva förmåga, som till exempel minne, koncentration och förmåga att planera, undersöks också, liksom förmågan att planera, organisera och genomföra aktiviteter.

När utredningen är avslutad får föräldrar eller vårdnadshavare ta del av resultatet både muntligt och skriftligt. Personer som är viktiga för barnet, till exempel någon i skolan eller i familjens nätverk, kan ibland få ta del av utredningen.

Utredning av vuxna

Om man genomgår en utredning som vuxen kan upplägget variera något mellan olika landsting. Vanligen genomförs utredningen inom psykiatrin.

Innan en utredning påbörjas är det bra att tänka igenom vilken nytta man har av en eventuell diagnos och om det är mödan värt att genomgå en utredning, då den tar en del tid och energi i anspråk. Men det kan finnas vissa fördelar, till exempel att få en förklaring och namn på sina svårigheter och det kan i sin tur göra att man förstår sig själv bättre och får ökad förståelse från omgivningen. En diagnos inom autismspektrum medför också att man omfattas av särskild lagstiftning, LSS som betyder Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och kan vara berättigad till olika stödinsatser från kommun och landstingets habilitering efter deras bedömning.

Läkare och psykolog intervjuar

Utredningen genomförs i princip på samma sätt för vuxna som för barn. Man själv och en närstående som känt en som barn intervjuas av läkare och/eller psykolog, men även andra yrkeskategorier som till exempel arbetsterapeuter kan bidra i utredningsarbetet. Frågorna handlar om vilka symtom man haft som barn, hur utvecklingen har sett ut och vilka aktuella svårigheter som finns.

Oftast kompletteras intervjuerna med frågeformulär. Ibland kan man också få göra olika tester för att undersöka till exempel begåvningsnivå och olika aspekter av minne, koncentration och förmåga att planera. Läkaren gör dessutom en medicinsk och psykiatrisk bedömning. Många vuxna med autismspektrumtillstånd har andra besvär som till exempel ångest eller depression.

När utredningen är avslutad får man ta del av resultatet både muntligt och skriftligt. Det kan vara bra att ha en närstående eller god vän med sig när man får veta resultatet av utredningen
".

http://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/?ar=True#section-4
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in