Vem bestämmer - gode mannen eller jag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-30 16:57:28

-Varför har du God man?

Du verkar ju kunna ta större ansvar än den där göken.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-30 19:35:20

Det var ett erbjudande jag fick från Habiliteringen. Jag har svårt att hushålla med energi och för att jag ska ha mer energi till min dotter och sånt som jag mår bra av, så tyckte terapeuten att det var en grej som nog skulle passa mig. Men med den här gode mannen så har det bara blivit värre.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav nescio » 2015-03-30 19:44:14

Att betala räkningar via internetbank är väl inget svårt? Det tar inte särskilt lång tid heller.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-30 19:55:59

nescio skrev:Att betala räkningar via internetbank är väl inget svårt? Det tar inte särskilt lång tid heller.


Känner inte att jag behöver försvara mina val. Men tack för ett kanonbra inlägg. Mycket tänkvärt.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav slackern » 2016-04-24 12:38:59

Det låter ju farligt att ha godman.

Under flera års tid tog den goda mannen Lena Lindbergs pengar. Lena hamnade i djup fattigdom och mådde mycket dåligt. När hon försökte slå larm ville ingen lyssna. Lena blev av med hundratusentals kronor.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/god-m ... ad-med-mat
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Zima33 » 2016-04-24 19:50:00

slackern skrev:Det låter ju farligt att ha godman.

Under flera års tid tog den goda mannen Lena Lindbergs pengar. Lena hamnade i djup fattigdom och mådde mycket dåligt. När hon försökte slå larm ville ingen lyssna. Lena blev av med hundratusentals kronor.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/god-m ... ad-med-mat


Man måste ju inte ge godemannen tillgång till ens bankkonto. Ja om man behöver hjälp med det ekonomiska så måste man ju det iofs.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav kiddie » 2016-04-24 20:26:49

Det finns en del onda goda män därute. Därför är det väldigt bra om man själv eller någon annan kollar med jämna mellanrum att det går rätt till. Jag vet en som har god man och jag blev tillfrågad om det verkade ha gått rätt till, jag fick skärmbild på internetbankens inbetalningar och kunde konstatera att allt såg bra ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Julianus » 2016-04-25 19:25:53

Jag har en god man men sköter min ekonomi helt själv. Betalar alla räkningar, handlar mat, köper kläder och annat.

Jag har god man endast för bevaka min rätt, ingenting annat.
Kan ju inte prata med myndigheter så.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Flinta » 2016-04-25 22:24:17

Försäkring läste jag ska vara bra att ha innan man börjar använda sig av god man. Om du blir lurad på pengar t ex. Så som jag förstått det finns inget skydd från början utan det måste man ordna själv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Liljan » 2016-04-25 22:34:07

yusuke20 skrev:
kullan skrev:Det beror på vilka behov du bedöms ha.

Jag känner de som har god man och de får inte ens handla kläder utan att fråga sin god man. Då har man bedömt att de behäver ha någon som håller koll på en. Och nä det behöver inte alls vara en förvaltare som har den uppgiften. Men man kan även ha en god man till att betala räkningar och sköta deklarationen en gång om året. Sen har en god man även uppgiften att lägga undan pengar till din folkpension så du har en hyffsat inkomst då du fyller 65 eller vilken ålder det nu är vid den punkten då du räknas som ålderspensionär.


anledningen att jag skaffade god man är att jag inte vet hur man betalar räkningar,

Jag är dessutom inte omyndighetsförklarad och jag har dessutom ingen förvaltare

betyder det att jag har fullmakt över mina pengar och bankkonto?

Sen är jag intresserad att fråga om huvudmän kan säga upp sina förvaltare?

Om den enda anledningen till att du har en Godman är att du inte vet hur man betalar räkningar så föreslår jag att du lär dig det och säger upp den godemannen. Det tog fem minuter för mig att lära mig, det är inte svårt alls.

För att få ett MasterCard/VISA går du bara in på banken och ansöker om det, du borde kunna göra det själv om du inte är omyndigförklarad, men jag antar att posten kommer till din godeman så det kan vara bra att berätta vad du tänker göra.

Har man en förvaltare kan man ansöka om att säga upp förvaltaren, men det är tingsrätten (tror jag) som avgör om man får det eller inte. Det är inte helt lätt att bli av med en förvaltare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Re: Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Julianus » 2016-04-26 2:30:58

Varför är det svårare att bli av med en förvaltare?
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav kiddie » 2016-04-26 12:53:16

God man är din anställde så att säga, som gör ett jobb åt dig. Du kan representera dig själv men om du vill kan även gode mannen göra det. Du har stora valmöjligheter. Och kan säga upp gode mannen.

Förvaltaren är mer eller mindre en som gör saker åt dig och du har inte alls samma inflytande, ofta för att någon annan har bevisat att du är så okapabel att du inte klarar dig med en god man. Förvaltaren gör saker istället för dig och det är svårt att säga upp förvaltaren. Det händer att folk får förvaltare mot sin vilja. God man kan man inte få mot sin vilja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-26 14:55:27

Jag har läst att en god man kan uppgradera sig själv till förvaltare utan att man kan säga nej. Det är alltså riskabelt att ha en god man eftersom lagen inte tar hänsyn till att den gode mannen kan vara kriminell.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-26 14:56:48

Julianus skrev:Jag har god man endast för bevaka min rätt, ingenting annat.
Kan ju inte prata med myndigheter så.


Varför kan du inte prata med myndigheterna? Menar du kommunpsyk och öppenpsyk? Det är ju inte så svårt att prata med dem?
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Julianus » 2016-04-26 16:31:16

kiddie skrev:God man är din anställde så att säga, som gör ett jobb åt dig. Du kan representera dig själv men om du vill kan även gode mannen göra det. Du har stora valmöjligheter. Och kan säga upp gode mannen.

Förvaltaren är mer eller mindre en som gör saker åt dig och du har inte alls samma inflytande, ofta för att någon annan har bevisat att du är så okapabel att du inte klarar dig med en god man. Förvaltaren gör saker istället för dig och det är svårt att säga upp förvaltaren. Det händer att folk får förvaltare mot sin vilja. God man kan man inte få mot sin vilja.


Stort tack för informationen om förvaltare. Trodde inte att det var så illa.

Defekt Mupp skrev:Varför kan du inte prata med myndigheterna? Menar du kommunpsyk och öppenpsyk? Det är ju inte så svårt att prata med dem?


För att jag förstår inte myndighetsspråk.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav kiddie » 2016-04-26 16:37:51

Trött på uttalanden som att det inte är svårt att betala räkningar, inte svårt kontakta myndigheter och sjukvård. Något som verkar jävligt svårt är att fatta att alla inte är precis som en själv.

Dessutom blir jag galen på vården här. Det går ofta inte att få tag på någon, man kan ringa dag efter dag efter dag och ingen svarar. Då kan man behöva ngn som hjälper för själv blir jag rasande efter ett tag när alla avvisar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav kiddie » 2016-04-26 16:40:07

Hur kan den gode mannen uppgradera sig själv? Svårt att tro det om det inte är kriminalitet involverat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Alien » 2016-04-26 17:37:46

Om man behöver en god man för att ta tillvara ens rätt gentemot myndigheter, borde ett personligt ombud fungera lika bra:
skillnad-pa-personligt-ombud-och-en-god-man-t6733.html

Då bestämmer man själv, medan man måste kontakta tingsrätten för att få och bli av med en god man.

Men dels har inte alla kommuner personligt ombud, dels kan de säga att aspergare inte tillhör målgruppen.
Spoiler: visa
I Uppsala vet jag att aspergare har rätt att anlita personligt ombud.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav marxisten » 2016-04-26 17:56:28

Defekt Mupp skrev:Jag har läst att en god man kan uppgradera sig själv till förvaltare utan att man kan säga nej. Det är alltså riskabelt att ha en god man eftersom lagen inte tar hänsyn till att den gode mannen kan vara kriminell.


Knappast. För att få god man krävs beslut av tingsrätten, precis som det krävs vid upphävande av god man.

Förvaltare krävs också beslut i tingsrätten om, så en god man kan inte "uppgradera sig själv" då det krävs domstolsbeslut för en sådan förändring.

Möjligen kan en god man ansöka om förvaltarskap för någon (vet dock inte varför de skulle det) men det krävs oavsett vilket ett domstolsbeslut för en sådan förändring. Att ge någon ansvar för någon annans ekonomi är inget som görs lättvindigt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav marxisten » 2016-04-26 18:04:26

kiddie skrev:Trött på uttalanden som att det inte är svårt att betala räkningar, inte svårt kontakta myndigheter och sjukvård. Något som verkar jävligt svårt är att fatta att alla inte är precis som en själv


Själva processen att betala räkningar i internetbank är dock inte det minsta svårt, klarar nog de flesta av när man sett det göras en gång. Att däremot komma ihåg att betala i tid eller minnas var man lägger räkningarna är dock något som är mycket svårare att lösa för vissa men just själva processen hur man betalar borde inte vara nån omöjlighet för någon att lära sig.

Om man dessutom fixar e-faktura blir det ju ännu lättare. Bocka i och acceptera ungefär, inte krångligare än att logga in på en vanlig hemsida, speciellt om man sett nån göra det.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav slackern » 2016-04-26 18:10:15

marxisten skrev:
kiddie skrev:Trött på uttalanden som att det inte är svårt att betala räkningar, inte svårt kontakta myndigheter och sjukvård. Något som verkar jävligt svårt är att fatta att alla inte är precis som en själv


Själva processen att betala räkningar i internetbank är dock inte det minsta svårt, klarar nog de flesta av när man sett processen. Att däremot komma ihåg att betala i tid eller minnas var man lägger räkningarna är dock något som är mycket svårare att lösa för vissa men just själva processen hur man betalar borde inte vara nån omöjlighet för någon att lära sig.


Skaffa 2 pappershållare i plast som man ställer bredvid varandra som man brukar ha på kontor: en för räkningar att betala och en för räkningar som är betalad, jag har så dom står i en bokhylla hemma hos mig. Själv har jag problemet med att komma igång med att betala räkningarna så himla trist och jobbigt att logga in även fast jag har mobilapp, men jag gör det ändå till slut betalar mina räkningar i tid. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav kiddie » 2016-04-26 18:13:33

Jag betalar mina räkningar via internetbank, de som är opraktiskt att ha på autogiro. När jag mår dåligt är jag ganska sifferblind så skriver in fel i dosan, fel i sidan, läser fel på räkningen. Jag skulle inte pga det vilja ha ngn som gör det åt mig, men det är tärande och frustrerande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav kiddie » 2016-04-26 18:18:02

PO har inte fler rättigheter än en privatperson. Jag kan ge min vän fullmakt att representera mig men flera instanser godkänner inte detta och då är det bara kört. T ex så kan du ha PO och vården (som oftast är den del av samhället som strular med sådant här) kan vägra tala med PO. God man har större juridisk kraft att sätta ner foten. De får vägra tala med PO men de har samma skyldighet att tala med gode mannen som att tala direkt med patienten. Mitt BS har jag ibland tillåtit tala för mig men de har ganska ofta fått luren i örat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav marxisten » 2016-04-26 18:22:24

kiddie skrev:Jag betalar mina räkningar via internetbank, de som är opraktiskt att ha på autogiro. När jag mår dåligt är jag ganska sifferblind så skriver in fel i dosan, fel i sidan, läser fel på räkningen. Jag skulle inte pga det vilja ha ngn som gör det åt mig, men det är tärande och frustrerande.


Om du har smartphone har jag för mig bankerna har en OCR-läsare i sina appar, så det du gör är att hålla mobilen över OCR-numret, är ju smidigt om man är sifferblind.

Annars på de ställen som du kan skulle jag rekommendera dig att ta e-faktura. Det man behöver göra då är i princip att bocka i räkningen och klicka på "betala". Alla uppgifter (OCR osv) är redan ifyllda på e-fakturor, och det är dessutom som en vanlig faktura så sätt att den betalas när du väljer att betala den (du kan också skriva ut den om du vill ha faktura på papper och sätta in i pärm), samt att den dras inte bara helt plötsligt som autogiron.

Ett annat plus med e-faktura är ju dessutom att man slipper den månatliga fakturaavgiften som man alltid får med pappersfakturor.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in