Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill du att 5-sekundersfördröjningen i chatten/pausning vid skrift skall tas bort?

Ja - ta bort både fördröjningen och pausandet när man skriver
8
35%
Nej - låt både fördröjningen och pausandet när man skriver vara kvar
4
17%
Ta endast bort fördröjningen
5
22%
Ta endast bort pausningen
2
9%
Annat förslag (ange i tråden isåfall)
1
4%
Vet inte
1
4%
Bryr mig inte
2
9%
 
Antal röster : 23

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Hundralappen » 2015-03-29 20:08:40

Chattfördröjningen på meddelandena har tydligen nyligen sänkts från 10 sekunder till 5. Men ändå, ni vet hur det är. Man sitter i chatten och plötsligt poppar en hel radda meddelanden upp. Är inte detta jobbigare än kontinuerliga tjatt-meddelanden i realtid?

Sen är det det här med att chatten pausas när man skriver. Är den av intresse?

Tänkte det skulle vara intressant att undersöka i en poll. Rösta på!


Tjatt, tjatt, tjaaaaatt :-)050
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Hadraniel » 2015-03-29 20:16:45

Röstade på att ta bort båda. Dock behövs ju en manuell pausknapp om man tar bort paus vid skrift. Fast mycket bättre att kunna styra när man vill pausa själv och även kunna göra det utan att behöva påbörja att skriva något. Fattar inte varför man skulle vilja pausa medan man skriver för då vill man väl se om någon annan hinner skriva något som påverkar det man själv vill framföra just då. Paus behövs ju för att kunna läsa en bit tillbaka i chatten utan att det hoppar ner till slutet hela tiden.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav kullan » 2015-03-29 20:22:01

Jag röstade för att ta bort båda om det är tekniskt möjligt. Programkoden kan ju sätta käppar i hjulet ibland.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Moggy » 2015-03-29 20:50:25

Trycker man på @ framför namnet och dyker namnet upp i textrutan utan att chatten pausas så uppenbart går det att få text där utan att pausa. Därför borde det inte var nåt problem att göra samma sak med text som skrivs manuellt?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Liebert » 2015-03-30 17:04:17

Hundralappen skrev:Chattfördröjningen på meddelandena har tydligen nyligen sänkts från 10 sekunder till 5. Men ändå, ni vet hur det är. Man sitter i chatten och plötsligt poppar en hel radda meddelanden upp. Är inte detta jobbigare än kontinuerliga tjatt-meddelanden i realtid?

Dessvärre är 5 sekunder minimum då en snabbare uppdatering skulle innebära att funktionen tullar alltför mycket av serverns resurser.

Hundralappen skrev:Sen är det det här med att chatten pausas när man skriver. Är den av intresse?

Det går att ta bort pausen men jag är inte så säker på att alla är eniga om att det är en bra idé. Ofta skriver man ju något i respons till ett annat inlägg och har man inte snabba fingrar kan det inlägget försvinna fort som ögat. Chatten är rätt stressig som den är redan. Om pausen försvinner finns det också en risk att man skriver något, raderar pga av nya inlägg, skriver igen, raderar igen. Förlorar inte chatten lite av sin spontanitet om man alltid ska "ligga rätt" i flödet?

Edit: För de som inte redan känner till det har det tillkommit en finess i chatten. Alla inlägg som är adresserade till just dig har numera ljusgul bakgrund vilket förhoppningsvis gör det lättare att hålla isär konversionerna. Äran för denna nya funktion skall tillskrivas hearnothing.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Hadraniel » 2015-03-30 17:11:39

Liebert skrev:Det går att ta bort pausen men jag är inte så säker på att alla är eniga om att det är en bra idé. Ofta skriver man ju något i respons till ett annat inlägg och har man inte snabba fingrar kan det inlägget försvinna fort som ögat. Chatten är rätt stressig som den är redan. Om pausen försvinner finns det också en risk att man skriver något, raderar pga av nya inlägg, skriver igen, raderar igen. Förlorar inte chatten lite av sin spontanitet om man alltid ska "ligga rätt" i flödet?

Går det inte lägga in en manuell pausknapp istället? Då kan man ju pausa om man behöver kolla på något specifikt man vill ha i blickfånget medan man skriver. Dessutom får man ju möjligheten att pausa för att hinna med att läsa av historiken även när man inte ska skriva något just då. Som det är nu blir det väldigt besvärligt att läsa en bit tillbaka i chatten då den hoppar ner hela tiden så fort någon skriver något nytt. Går ju påbörja att skriva något för att få igång pausen, men då måste man ju oftast ladda om sidan för att få bort pausen igen om man inte vill skriva något i chatten just då.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Meppe » 2015-03-30 17:17:37

Hadraniel skrev:
Liebert skrev:Det går att ta bort pausen men jag är inte så säker på att alla är eniga om att det är en bra idé. Ofta skriver man ju något i respons till ett annat inlägg och har man inte snabba fingrar kan det inlägget försvinna fort som ögat. Chatten är rätt stressig som den är redan. Om pausen försvinner finns det också en risk att man skriver något, raderar pga av nya inlägg, skriver igen, raderar igen. Förlorar inte chatten lite av sin spontanitet om man alltid ska "ligga rätt" i flödet?

Går det inte lägga in en manuell pausknapp istället? Då kan man ju pausa om man behöver kolla på något specifikt man vill ha i blickfånget medan man skriver. Dessutom får man ju möjligheten att pausa för att hinna med att läsa av historiken även när man inte ska skriva något just då. Som det är nu blir det väldigt besvärligt att läsa en bit tillbaka i chatten då den hoppar ner hela tiden så fort någon skriver något nytt. Går ju påbörja att skriva något för att få igång pausen, men då måste man ju oftast ladda om sidan för att få bort pausen igen om man inte vill skriva något i chatten just då.


Pausen upphör om du klickar på "Rensa" under skrivrutan.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Hadraniel » 2015-03-30 17:20:41

Meppe skrev:Pausen upphör om du klickar på "Rensa" under skrivrutan.

Tack för tipset! Men tycker fortfarande att det hade varit bra med en manuell pausknapp bredvid de andra knapparna istället för automatiskt paus vid skrift.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Liebert » 2015-03-30 17:25:26

Hadraniel skrev:Går det inte lägga in en manuell pausknapp istället?

Det finns tyvärr ingen sådan funktion och därför är jag ovillig att ta bort pausen. Det skulle ju göra det omöjligt att läsa ikapp en sida utan att ständigt halka ner vid nya inlägg.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Zirre » 2015-03-30 22:25:48

Pausa autoscroll heter den funktion folk frågar efter.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ta bort 5-sekundersfördröjningen i tjatten? (Intressetråd)

Inläggav Neurofunk » 2015-06-02 14:36:24

Liebert skrev:
Hundralappen skrev:Chattfördröjningen på meddelandena har tydligen nyligen sänkts från 10 sekunder till 5. Men ändå, ni vet hur det är. Man sitter i chatten och plötsligt poppar en hel radda meddelanden upp. Är inte detta jobbigare än kontinuerliga tjatt-meddelanden i realtid?

Dessvärre är 5 sekunder minimum då en snabbare uppdatering skulle innebära att funktionen tullar alltför mycket av serverns resurser.

Hundralappen skrev:Sen är det det här med att chatten pausas när man skriver. Är den av intresse?

Det går att ta bort pausen men jag är inte så säker på att alla är eniga om att det är en bra idé. Ofta skriver man ju något i respons till ett annat inlägg och har man inte snabba fingrar kan det inlägget försvinna fort som ögat. Chatten är rätt stressig som den är redan. Om pausen försvinner finns det också en risk att man skriver något, raderar pga av nya inlägg, skriver igen, raderar igen. Förlorar inte chatten lite av sin spontanitet om man alltid ska "ligga rätt" i flödet?

Edit: För de som inte redan känner till det har det tillkommit en finess i chatten. Alla inlägg som är adresserade till just dig har numera ljusgul bakgrund vilket förhoppningsvis gör det lättare att hålla isär konversionerna. Äran för denna nya funktion skall tillskrivas hearnothing.


Dina svar här Liebert summerar precis min åsikt. Har haft ett uppehåll på ett par månader och tyckte nästan fem sekunder bara det blev stressigare. Dock måste jag också säga att pausandet är helt till min fördel som har ADD, jag tappar redan koncentrationen hela tiden som det är och att få paus medan man skriver är en betydande stressreducerare.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in