Excentriska vetenskapsmän och deras experiment

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Excentriska vetenskapsmän och deras experiment

Inläggav Puzzle » 2015-03-28 20:55:52

Ännu en tråd tillägnad till det bisarra men denna gång inom vetenskap och kan redan nu varna känsliga läsare för jag vet redan vad jag kommer skriva om.. :wink:

Försök gärna hålla den relativt ren så den inte slutat som en "anti-tråd".

Och med det sagt så börjar jag med några av dom extremare;

Vladimir Petrovich Demikhov
18/7-1916 – 22/11-1998

Demikhov var en Sovjetisk forskare och pionjär inom fältet organtransplantation som till en början helt enkelt handlade om att kunna återuppväcka och hålla organ vid liv även utanför kroppen, försöksobjekten var oftast hundar.

Allteftersom så utökade han experimentet till att utföra verkliga transplantationer av hjärta och lungor från ett djur till ett annat för att se om det var möjligt och hur djuren reagerade på det nya organet.

Än så länge kan man säga att ändamålet helgar medlen men jag lovade ju extremt excentrisk och ja, jag babblar på med flit för att filmklippet jag ska lägga till inte hamnar rätt i ansiktet sensitiva personer som har råkat klicka in på tråden men jag tror nog att det räcker nu. Så skyll inte på mig nu om ni scrollar ner och får mardrömmar.. :wink:

Det som han senare troligtvis blev mest känd för var hans experiment med tvåhövdade hundar, vad jag vet så finns det två kända fall där han transplanterade huvud och framben på en hund till en annan för att se hur och om det var möjligt att med kirurgi "koppla ihop" två djur med en enda cirkulation.

Vid båda fallen överlevde "skapelserna" fast för den som levde längst så var det endast i 38 dagar. Dom som arbetade med hundarna kunde bekräfta att alla inblandade hundar behöll sina personligheter.



Liknande experiment har utförts i Sovjet och sammanställts i en kort dokumentär som heter "Experiments in the Revival of Organisms" som jag såklart också lägger till. Bara så ni vet innan ni ger er in på den så avlivar dom hundar för att återuppliva dom samt ett hundhuvud som hålls vid liv utan kropp.



Experimenten ledde senare till Dr. Robert Whites försök till en total huvudtransplantation av två apor. Apan med det nya huvudet överlevde men eftersom dom misslyckades med ryggraden så kunde den inte röra sig men den vaknade och reagerade på rörelse i ansiktet.



Och om nu någon läst, sett och på något sätt ändå uppskattade mitt sjuka lilla intresse så måste jag bara säga som man gärna sa förr i Finland efter fest, "Kiitos ja anteeksi", "tack och förlåt"... :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Excentriska vetenskapsmän och deras experiment

Inläggav Puzzle » 2015-03-29 12:23:25

Humanzee, Chuman eller även Manpanzee
Ännu ett Sovjetiskt experiment där man försökte skapa en hybrid mellan människor och schimpanser då vi har så pass mycket gemensamt DNA men det var även på väg att bli ett försök mellan en mänsklig "Kvinna G" och en orangutang "Tarzan" men eftersom att orangutangen dog så genomfördes aldrig det experimentet. Ilya Ivanov, mannen som utförde dessa experiment åt självaste Stalin blev efter misslyckandet avsatt och utvisad och dog kort därefter.

Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Excentriska vetenskapsmän och deras experiment

Inläggav Ganapati » 2015-03-29 14:04:54

Läs på http://www.elchocker.se

Där finns mycket bisarrt, som pågår nu. Sverige är förmodligen det land som ger flest ECT-behandlingar under tvång. Även till barn.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in