Rädd för att gå in i väggen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 16:23:48

Jag går just nu en behandling som är utformad för neurotypiska. Jag har insett att miljön är mycket stimulerande för mig och att jag sakta men säkert blir mer och mer utmattad. Jag har gått där halva tiden än så länge och är rädd att jag inte kommer orka med.

Behandlingen är på tre dagar i veckan vilket kan verka lite, men sen är jag orutinerad och ovan också nu. Tre dagar i en miljö med mycket skratt, högljutt snack och stimmiga extroverta människor är jättedränerande för mig.

Sen när jag kommer hem orkar jag inte någonting... Jag fastnar framför datorn mer eller mindre och skiter i alla mina sysslor för jag inte har energin att starta upp något projekt oavsett hur litet som att diska osv.

Undrar mest om det finns någon annan som har liknande erfarenheter av att energin sakta men säkert tar slut, drivkraften tryter och av rädslan att gå in i väggen igen?

Hälsningar,

En utmattad människa.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav plåtmonster » 2015-03-27 16:27:04

Hur sker själva behandlingen? Måste den inkludera stimmiga extroverta människor?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 16:28:12

plåtmonster skrev:Hur sker själva behandlingen? Måste den inkludera stimmiga extroverta människor?

Japp det är gruppterapi så det är självklart man får träffa alla typer av människor där, fast introverta är ju sällsyntare såklart. Jag är ensam introvert i gruppen.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav plåtmonster » 2015-03-27 16:29:46

Byt grupp? eller minska ner exponeringstiden? ett mellanalternativ är att gå undan när det är paus.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 16:34:08

plåtmonster skrev:Byt grupp? eller minska ner exponeringstiden? ett mellanalternativ är att gå undan när det är paus.

Byta grupp går inte för det finns bara en grupp. Att minska ner är inget alternativ säger dom och mellanalternativet är det enda jag kan göra men knappast så att det räcker.

Är som sagt mer ute efter att höra om andra gått igenom liknande och klarat sig igenom utan att få psykbryt
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav plåtmonster » 2015-03-27 16:38:00

Gör något som kompenserar för det hela? promenader på landet? träna sig svettig? sex? chocklad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 16:45:24

plåtmonster skrev:Gör något som kompenserar för det hela? promenader på landet? träna sig svettig? sex? chocklad?

Har ju inte ork att sätta igång med något projekt pg.a. min utbrändhet. Kanske orkar slita iväg mig på en promenad efter jag vaknat men det tar 4 timmar att fatta beslutet... Det är skitjobbigt
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav plåtmonster » 2015-03-27 16:47:50

Kanske det finns andra terapiformer som fungerar bättre? (vad är terapin till för egentligen?)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 16:49:25

plåtmonster skrev:Kanske det finns andra terapiformer som fungerar bättre? (vad är terapin till för egentligen?)

Det är för alkoholister och drogberoende. Kommer troligtvis gå en annan terapiform som riktar sig för folk som har aspergers i framtiden men just nu vill jag fullfölja den här (det är givande att ha att göra med neurotyper och lära sig hantera dom).
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Puzzle » 2015-03-27 18:14:36

Hur lång är behandlingen? Är det möjligt att bita ihop, stå ut och leva med papptallrikar och låta allt det andra mer eller mindre "förfalla" tills behandlingen är klar?

Så gjorde jag i en liknande situation men det är ju bara möjligt att göra det under en begränsad tid.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav plåtmonster » 2015-03-27 18:18:32

Puzzle skrev:men det är ju bara möjligt att göra det under en begränsad tid.

"Nu när behandlingen går så bra så har vi beslutat att förlänga den med 1 år till, nu blir du väl glad? varför ser du så sur ut?" :D :-)048
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 18:55:05

Puzzle skrev:Hur lång är behandlingen? Är det möjligt att bita ihop, stå ut och leva med papptallrikar och låta allt det andra mer eller mindre "förfalla" tills behandlingen är klar?

Så gjorde jag i en liknande situation men det är ju bara möjligt att göra det under en begränsad tid.

Jo det är väl så det ser ut att det blir. Jag har gått där halva tiden, och har 6 veckor kvar... Sen efter det är det bara 1 gång i veckan vilket tillåter mig att återhämta mig. Frågan är om jag står ut 6 veckor till? Ska försöka, ta vecka för vecka. Men det kommer definitivt bli utmanande.
plåtmonster skrev:
Puzzle skrev:men det är ju bara möjligt att göra det under en begränsad tid.

"Nu när behandlingen går så bra så har vi beslutat att förlänga den med 1 år till, nu blir du väl glad? varför ser du så sur ut?" :D :-)048

:-)006
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Puzzle » 2015-03-27 20:10:26

Hettan skrev:Jo det är väl så det ser ut att det blir. Jag har gått där halva tiden, och har 6 veckor kvar... Sen efter det är det bara 1 gång i veckan vilket tillåter mig att återhämta mig. Frågan är om jag står ut 6 veckor till? Ska försöka, ta vecka för vecka. Men det kommer definitivt bli utmanande.


Puzzles topp tio tips på att överleva tillfällig slutkörning;

1. Papptallrikar, plastbestick, plastglas osv. så det går att slänga så man slipper disk.
2. Nudlar, har man vattenkokare så går det snabbt och är ändå relativt "bra" att äta. Hämtmat är också bra om man orkar med det.
3. Sov så mycket som möjligt.
4. Hörlurar och ett lugnt hörn på behandlingsplatsen under rasterna kan funka som egentid.
5. Socker, kaffe och valfri sportdryck, vissa kombinationer är faktiskt helt ok.... :wink:
6. Strunta helt i att städa. Är du som mig och blir stressad av stöket så göm det i förrådet, bakom dörrar, under soffan, i lådor, garderoben.
7. Dusch och tvätt går att sammanföra om det krisar.
8. Nedräkning kan vara lugnande, "Bara 18 gånger kvar.."
9. Är det möjligt så försök få in någon promenad eller så på rutin så du gör det varje dag.
10. Och den sista som kanske egentligen borde vara först, se om någon kan hjälpa dig med städning, tvättning, disk och matlagning.. :wink:

Känner mig allmänt snuskig och onyttigt nu av någon inte allt för konstig anledning men som sagt under kortare perioder så går det ändå att leva så. Försök att inte stressa upp dig för att du känner att du inte får någonting gjort utan se bara till att ta igen det sen.

plåtmonster skrev:
Puzzle skrev:men det är ju bara möjligt att göra det under en begränsad tid.

"Nu när behandlingen går så bra så har vi beslutat att förlänga den med 1 år till, nu blir du väl glad? varför ser du så sur ut?" :D :-)048

Åh gud, nej, i det läget hade jag hoppat ut genom fönstret oavsätt våning.... :lol: :-)040
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 20:19:43

Tack puzzle för ett väldigt bra svar!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Puzzle » 2015-03-27 20:24:18

Hettan skrev:Tack puzzle för ett väldigt bra svar!


Så lite så och ytterligare ett litet tips, sjukskriv dig om du känner att det verkligen inte funkar. Säg att du är magsjuk så vill dom inte ha dig där på en vecka... :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 21:33:28

Puzzle skrev:
Hettan skrev:Tack puzzle för ett väldigt bra svar!


Så lite så och ytterligare ett litet tips, sjukskriv dig om du känner att det verkligen inte funkar. Säg att du är magsjuk så vill dom inte ha dig där på en vecka... :wink:

Jo men ogillar att ljuga, vill bli respekterad men det verkar bli svårt.. men ditt tips är väl en nödlösning =)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Puzzle » 2015-03-27 22:23:23

Hettan skrev:Jo men ogillar att ljuga, vill bli respekterad men det verkar bli svårt.. men ditt tips är väl en nödlösning =)


Har egentligen också svårt för det men det går ju att tumma mindre på sanningen som "jag mår inte så bra idag så jag tror det är bäst att jag står över". Men ja, man ska nog ha det som nödlösning för det är ju bra att vara med så mycket som möjligt på behandlingen.

Vet inte om du redan har gjort det men det går ju också att försöka prata med ledaren om att man har asperger och/eller svårt att vara i den miljön och om det vore möjligt att ta en halvdag eller få vara ledig någon dag men som sagt så är det ju bra att försöka vara där så mycket som det bara går.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-27 22:42:24

Puzzle skrev:
Hettan skrev:Jo men ogillar att ljuga, vill bli respekterad men det verkar bli svårt.. men ditt tips är väl en nödlösning =)


Har egentligen också svårt för det men det går ju att tumma mindre på sanningen som "jag mår inte så bra idag så jag tror det är bäst att jag står över". Men ja, man ska nog ha det som nödlösning för det är ju bra att vara med så mycket som möjligt på behandlingen.

Vet inte om du redan har gjort det men det går ju också att försöka prata med ledaren om att man har asperger och/eller svårt att vara i den miljön och om det vore möjligt att ta en halvdag eller få vara ledig någon dag men som sagt så är det ju bra att försöka vara där så mycket som det bara går.

Jo jag har snackat med dom om det så de är medvetna. Jag pushar mig in i det sista. Får väl se om jag orkar med annars så får det bli nödlösningen som du föreslog. Tror nog att om jag är ärlig om att jag känner mig när att rasera (om det händer) så har de överseende med det. Inte fan ska jag behöva ljuga för att få vila om jag behöver det. Men tror inte det är något problem egentligen. Men det är som du säger, bra att jag är med så mycket som möjligt för det är ju effektivast om jag tänjer mina gränser för det är lite det utveckling handlar om :)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav plåtmonster » 2015-03-28 3:13:53

Puzzle skrev:1. Papptallrikar, plastbestick, plastglas osv. så det går att slänga så man slipper disk.

Diskmaskin är det man skall ha ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Petra63 » 2015-03-28 7:09:55

Hur förbättrar jag mina svagheter som aspergare?
Jag är så himla trött och slut under dagen även om sovit hyfsat bra på nätterna.
Jag har funderat på länge om det är nåt som kunde hjälpa.
Nu hittar jag en lösning som kan vara bra.
Jag ska vara aktiv 5 timmar sen mediterar jag och villa i huvet, man kan vara liggande och sover ungefär 30 minuter sen vara aktiv 5 timmar och vila i 30 minuter med slutna ögon, ostört.
Önskar alla fin helg och se om det hjäper !
Petra63
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-03-27

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Puzzle » 2015-03-28 10:53:37

plåtmonster skrev:Diskmaskin är det man skall ha ;)


Varför då, man kan ändå inte diska papptallrikar... :wink:

Nämen, är man duktig och lyckas få in på rutin att man alltid ställer in disken när man är klar så är det ju bra med diskmaskin. Men är man som jag och sprider disken överallt eller möjligtvis kan ställa in den på diskbänken när den är i vägen så blir det ändå ett "jobb" och är man slutkörd så är man och då är det lika bra att kunna slänga bort eländet. Sen kan man stapla sopsäckarna i förrådet som då låg i huset mittemot lägenheten så det börjar stinka död apa.. :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rädd för att gå in i väggen

Inläggav Hettan » 2015-03-28 12:18:20

Petra63 skrev:Hur förbättrar jag mina svagheter som aspergare?
Jag är så himla trött och slut under dagen även om sovit hyfsat bra på nätterna.
Jag har funderat på länge om det är nåt som kunde hjälpa.
Nu hittar jag en lösning som kan vara bra.
Jag ska vara aktiv 5 timmar sen mediterar jag och villa i huvet, man kan vara liggande och sover ungefär 30 minuter sen vara aktiv 5 timmar och vila i 30 minuter med slutna ögon, ostört.
Önskar alla fin helg och se om det hjäper !

Håll oss uppdaterade.. Jag mediterar en del men bara en-två gånger dagligen just nu.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in