Cipralex (5 mg, 10 mg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav xty3457 » 2015-03-24 13:42:21

Tagit cipralex i två omgångar 2009-2011 och nu sedan september 2014 på grund av stressutlöst depression på grund av för hög belastning på en arbetsplats. Första gången gick jag upp i vikt till slutligen 92kg. Den här gången har jag inte gått upp i vikt. Varför vet jag inte. Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag haft större koll på mitt kaloriintag med hjälp av en smartphone app den här gången och intar jag inte mer än ca 8000-8500kj så går jag ner något i vikt även med Cipralex den här gången, precis som jag gjorde när jag inte åt Cipralex.

Väger nu kring ca 82kg och är 174cm lång och det har jag vägt innan även utan Cipralex. Tilläggas bör dock att jag har god aptit och lätt går upp i vikt.

Förra gången jag åt Cipralex intog jag mycket kalorier i början men därefter hade jag ett som jag tyckte i alla fall normalt kaloriintag, dock så räknande jag inte kalorier med hjälp av app då. Även om jag hade ett normalt kaloriintag om säg ca 9000-10000kj per dag när jag åt Cipralex förra gången så känns det i alla fall som att jag lättare gick upp i vikt på ett för stort kaloriintag Cipralxex än vad jag gör den här gången. Förra gången stannade jag vid 92kg i vikt och det tog också upp till ett halvår efter att jag slutat ta Cipralexen innan jag började gå ner i vikt.

Testade dock Sertralin en månad den här gången innan jag började med Cipralex på grund av att jag var rädd för Cipralexens viktuppgång. Av Sertralin fick jag dock istället problem med sexuella biverkningar, hjärtklappningen och lätt magkatarr.

Efter dessa biverkningar bytte jag till Cipralex med motiveringen bättre att väga lite mer och ha sexlust än att vara smal och olycklig.Hittills har jag dock inte gått upp i vikt av Cipralexen. Igen kan förklara varför inte min läkare, inte en läkare jag känner, inte läkemedelsupplysningen på läkemedelsverket, ingen på apoteket, igen.

Har ni fler teorier kring varför jag inte gått i vikt den här gången av Cipralex så får ni gärna svara mig i tråden.
Hälsningar
xty3457
man/32år
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav xty3457 » 2015-03-24 13:44:29

Tar cipralex 10mg en gång om dag.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav imagine » 2015-03-24 23:04:59

Jag tog sertralin istället pga att jag kom fram till att cepralex hade för många oönskade biverkningar. Sertralin fungerade väldigt bra mot oron dock.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Återgå till Aspergare och vården



Logga in