Kan man få demens av atarax och propavan?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man få demens av atarax och propavan?

Inläggav kiddie » 2015-03-18 4:18:06

"Alltid" hört att förvirring av antikolinergika går tillbaka när man slutar. Nu hör jag annorlunda. Att det som ger mest antikolinergisk effekt ökar risken av sann demens. Tycker det låter lite läskigt. Sökt på svenska, hittat noll...

Här är länkar på engelska:

http://archinte.jamanetwork.com/article ... id=2091745

http://www.peoplespharmacy.com/2015/02/ ... gic-drugs/

Om någon är duktig på att förklara får denne gärna göra det, hur stora riskerna är och så.

En grej jag reagerade på var att både atarax och propavan som anses de säkraste medsen i svensk psykiatri finns med som "farliga".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan man få demens av atarax och propavan?

Inläggav Zima33 » 2015-03-19 3:14:17

Jag orkar inte läsa på engelska men jag tänker så här:

Har de testat läkemedlen på friska personer och kommit fram till detta? Eller har de sammanställt data på patienter som tar läkemedlen pga någon sjukdom? Om det är som i det senare fallet kan det ju vara sjukdomen som höjer risken för demens.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Kan man få demens av atarax och propavan?

Inläggav kiddie » 2015-03-19 4:17:49

Jag tror det är gjort enbart på uppföljningar. Men antikolinerga läkemedel ges ju till en stor grupp som är varierad, några antipsykotiska hör dit, några allergimediciner/antihistaminer, någon magsårsmedicin osv.

Vissa av sjukdomarna de behandlar kanske i sig själva kortar av livet eller ger demens, men vissa av tillstånden verkar allvarliga och andra lindriga.

Sedan undrar jag varför paroxetin/seroxat och xanor finns med men inte t ex zoloft och temesta. Är de senare inte antikolinergika eller inte med i undersökningen bara?

Wiki kanske inte alltid tillförlitligt men hajar till över detta:

Side effects

Long term use increases the risk of both mental and physical decline. It is unclear if they affect the risk of death. Possible effects of anticholinergics include:
(...)
Dementia
(...)


Det står iofs demens i Wiki just av anledningen av JAMA-länken ovan. Men att det är ovisst om man dör av medicinen... jag veeet inte, helst skulle jag nog vilja att det var bevisat att man inte gör det.

Bara som lite kul fakta så står det även i Wiki som bieffekt "tendency to be easily startled". Har aldrig kunnat beskriva vad jag upplev på atarax men var nog just detta. På lite större dos blev jag trött samtidigt som minsta ljud fick mig att hoppa till jättemycket. Förklarade det för läkaren som sa att det var inbillning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan man få demens av atarax och propavan?

Inläggav Lispington » 2015-03-19 11:33:09

Här är några fler länkar till artiklar i JAMA Internal Medicine, i omvänd kronologisk ordning.

Grey et al. 2015. Cumulative Use of Strong Anticholinergics and Incident Dementia – A Prospective Cohort Study (samma artikel som kiddie länkar till ovan; inte gratis, men med en ovanligt informativ sammanfattning)

Carrière et al. 2009. Drugs With Anticholinergic Properties, Cognitive Decline, and Dementia in an Elderly General Population – The 3-City Study (gratis)

Rudolph et al. 2008. The Anticholinergic Risk Scale and Anticholinergic Adverse Effects in Older Persons (gratis)

Ling et al. 2001. Use of Medications With Anticholinergic Effect Predicts Clinical Severity of Delirium Symptoms in Older Medical Inpatients (gratis)
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in