Skämta om ISIS?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skämta om ISIS?

Inläggav Puzzle » 2015-03-18 23:27:37

"Sometimes, you have to mock, to belittle. Because sometimes, belittlement is your enemy's greatest fear" (Från Huffingtonpost länken nedan).

Kort förklarat så har Mellanöstern och i synnerhet Egypten börjat skämta om ISIS, bland annat en man som fejkade en ISIS-kidnappning på sitt bröllop, en förlöjligande version av deras "nationalsång" och en sarkastisk hashtag "I_will_join_ISIS", som exempel;

“If I don’t pass my exams, #I_will_join_ISIS,”

I vanlig anda så är jag lite för bekväm utav mig för att skriva ett allt för långt inlägg utan jag länkar helt enkelt till ett par artiklar men i alla fall, vad tror ni om att reta/skämta om ISIS, är det bra eller dålig (eller något mellanting)..?

Personligen så är jag lite kluven. På ett sätt kan det ju vara bra att reta för att förminska sin fiende som citatet i början säger men samtidigt är jag lite oroad över att man kan reta upp en redan (oturligt nog) mäktig terroristgrupp vilket kan få förfärliga konsekvenser. Dessutom så känns det på ett sätt lite respektlöst mot dom drabbade/dräpta. Men samtidigt så är det ju inte bättre att sitta och huttra av skräck heller, så, ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka än, få se vad som händer.

This Is How People In The Middle East Are Making Fun Of ISIS (Huffingtonpost)

The Case for Making Fun of ISIS (Motherjones)

Egyptians poke fun with new ISIS hashtag (english.alarabiya.net)

Egyptian groom springs Isis kidnap prank on bride (The Guardian)

Egyptians Gleefully Remix ISIS “National Anthem”

Och samma "nationalsång" fast med engelsk text, länken ovanför har en roligare ihopklippt dansnummer dock:

Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skämta om ISIS?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-18 23:41:37

Det kan vara dåligt för att det kanske normaliserar ISIL. Men man skall också komma ihåg en del överlevare från koncentrationslägrerna gjorde just det, skämtade. Tror nog att det är bra trots allt även om det inte är en självklarhet. Dessutom kan människor behöva släppa loss i all dysterhet. :-)Hug
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skämta om ISIS?

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-03-18 23:45:29

Dom är ett gäng mördare, våldtäktsmän och psykopater. Som gömmer sig bakom religion. Så jag ser inga problem med at skämta. Vet du skillnaden mellan en hink med skit och en ISIS medlem? Hinken.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Skämta om ISIS?

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-19 0:12:49

Jag tror på att reta upp islamistiska extremister, så att skämta om det är bra.
Visst kommer folk att ta skada av deras vrede, men det händer ju redan nu. Att börja stryka medhårs är enligt mig inte bra. Kanske kommer det att bli krig, men krig är bättre än att låta dessa människor hota, misshandla och avrätta meningsmotståndare obehindrat. Skoja på!
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Skämta om ISIS?

Inläggav Puzzle » 2015-03-19 0:21:02

plåtmonster skrev:Det kan vara dåligt för att det kanske normaliserar ISIL. Men man skall också komma ihåg en del överlevare från koncentrationslägrerna gjorde just det, skämtade. Tror nog att det är bra trots allt även om det inte är en självklarhet. Dessutom kan människor behöva släppa loss i all dysterhet. :-)Hug


Det också men jag är rädd att det bitvis redan har hänt, tydligen så leker vissa barn i Egypten "ISIS and victims".

Angående koncentrationslägrerna så var ju det som jag förstod i efterhand och då är det ju säkrare på ett sätt, ingen tyrann man kan reta upp. Hade jag varit med i ISIS (..and thank god I'm not :wink: ) så hade ju jag sett till att bli tio gånger värre om jag märkte att folk skämtade om en som ett sätt att visa att man verkligen menar allvar. Men om ISIS plötsligt skulle trappa upp våldet så skulle nog i för sig omvärlden också trappa upp motståndet och på så sätt förkorta deras "skräck-herravälde".

(Vadå övertänka? :wink: )

xGOVINDAx skrev:Jag tror på att reta upp islamistiska extremister, så att skämta om det är bra.
Visst kommer folk att ta skada av deras vrede, men det händer ju redan nu. Att börja stryka medhårs är enligt mig inte bra. Kanske kommer det att bli krig, men krig är bättre än att låta dessa människor hota, misshandla och avrätta meningsmotståndare obehindrat. Skoja på!


Det är ju visserligen sant men det som oroar mig är ju som sagt att det kan bli bra nog mycket värre än vad det redan är, det bästa hade ju varit om världen hade kunnat ta det lite seriösare och se till att sätta stopp för ISIS innan det ska behöva bli någon typ av tredje världskriget.. :roll:


Kom att tänka på det här klippet också, en äldre kvinna går fram och skäller ut ISIS medlemmarna, snacka om kurage.

Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skämta om ISIS?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-19 0:25:44

Situationen påminner på ett visst sätt om mobbare. Och erfarenheten där är att stryka medhårs eller göra eftergifter fungerar inte det ger bara låg påökning. Rak käftsmäll utan förhandling ger det budskap de behöver för att sluta eller i förlängningen bli så trasiga att de inte kan fortsätta sitt onda uppsåt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skämta om ISIS?

Inläggav Richard » 2015-03-21 15:45:16

Hittade en rolig Musse Pigg-serie:

http://i.imgur.com/hEExxCq.jpg

Fast jag har för mig att Isis var en egyptisk gud, som fanns innan terrorist-klubben.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Skämta om ISIS?

Inläggav Cellardoor » 2015-03-21 15:50:52

Richard skrev:Fast jag har för mig att Isis var en egyptisk gud, som fanns innan terrorist-klubben.


Isis var den viktigaste gudinnan i gammalegyptisk gudstro. Hon hade makt över livet, över döden och var även den som styrde över naturen och magin.

Musse Pigg-serien refererar uppenbarligen till den egyptiska gudinnan och inte terrorgruppen som numera dessutom går under namnet IS bara.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Återgå till Intressanta intressen



Logga in