När är man för gammal för att köra buss?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

När är man för gammal för att köra buss?

Inläggav Alien » 2015-03-17 16:31:06

Är man över 70 år är man för gammal enligt bussföretaget Keolis.

Enligt svensk lag har man numera rätt att arbeta fram till 67 års ålder, sedan är det arbetsgivaren som bestämmer om man får jobba kvar.

Raul har kört buss i 38 år och har sedan han fyllt 67 år fått tidsbegränsade kontrakt på ett år. Men nu är det slut. Rimligt el åldersdiskriminering?

DN Sthlm skrev:Förra året fick han beskedet att han inte längre fick fortsätta.

– Jag fick muntligt besked om att jag inte skulle få jobba vidare två veckor innan mitt kontrakt gick ut, säger han. Jag hann knappt söka ett nytt jobb eller planera vad jag skulle göra.

Marie Nordström, jurist på diskrimineringsombudsmannen, DO, menar att Keolis gjort sig skyldiga till åldersdiskriminering. DO har anmält Raul Blancos fall tillsammans med två andra liknande fall till arbetsdomstolen. Hon menar på att 67 årsregeln inte gäller i dessa tre fall.

– Han har haft tidsbegränsade anställningar sedan han fyllde 67. Då ska man göra en ny prövning varje år eftersom det tekniskt sett är en nyanställning, säger hon.
http://www.dn.se/sthlm/anses-vara-for-g ... kora-buss/

Den som är över 70 år kan få fortsätta att jobba inom Keolis men i trafiken. Men det är ju just som busschaufför han kan jobba, det är där han har erfarenhet. Raul menar att företaget ska gå efter hälsoundersökning och inte efter ålder.

Johan Nordfjäll säger att det är svårt att avgöra hur många gånger man skulle behöva göra hälsokontroller på de som är över 70.

– Reaktionsförmåga, syn och hörsel försämras snabbare med åldern. Hur många hälsokontroller är det rimligt att göra på en person varje år? Vi behöver ha en policy som är rättvis mot alla.


Tja, knappast en hälsokontroll varje månad. En varje halvår? Men då blir det ju dyrare för företaget.

Det blir iaf intressant att se vad DO säger.

Det kanske är rimligt med 70-årsgräns för yrkeschaufförer. Men arbetsgivare är överlag ointresserade av att behålla (och ännu mindre locka till sig) äldre arbetskraft.

DN Ledare skrev:Samma egenskaper som dyrkas på arbetsmarknaden – flexibilitet, kreativitet och energi – förknippar vi med ungdomens dygder. Dessutom är det ju en erfarenhet i sig att vara ung. Att ha varit ung är naturligtvis inte samma sak.
---
Om åldersnojan visade sig vara typisk för svenska företag vore det illa. Tyvärr verkar det inte bättre. En undersökning av konsultbolaget Manpower visade häromåret att arbetsgivare i Sverige utmärker sig – ovanligt få har en genomtänkt idé om hur man lockar äldre medarbetare och förmår dem att stanna kvar. Annan forskning bekräftar den bilden.

AMF:s senaste pensionsrapport vittnar också om att många pensionärer gärna hade stannat i yrkeslivet. Atmosfären hos arbetsgivaren visar sig dock vara en viktig faktor.

Det är ingen hemlighet att fler behöver arbeta längre. Pensionsåldersutredningen föreslog 2013 en rad förändringar med syftet att höja snittåldern för pension. Annars går inte välfärdsekvationen ihop.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ett ... ldersnoja/

Det som är bra från samhällets synpunkt, är dåligt (tros vara det iaf) från arbetsgivarens synpunkt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46470
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är man för gammal för att köra buss?

Inläggav cocos » 2015-03-17 16:44:46

60 år tycker jag låter lagomt förutsatt att personen i fråga har perfekt syn och har reaktionerna i behåll.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

När är man för gammal för att köra buss?

Inläggav Alien » 2015-03-19 1:23:51

Då blir det verkligen åldersdiskriminering, eftersom alla har rätt att jobba till 67 års ålder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46470
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När är man för gammal för att köra buss?

Inläggav kiddie » 2015-03-19 2:39:46

Pilot får man jobba som tills 67. Låter som en rimlig ålder även för busschaufförer. De har ju samma ansvar för folks liv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När är man för gammal för att köra buss?

Inläggav Dagobert » 2015-03-19 3:21:23

kiddie skrev:Pilot får man jobba som tills 67.

Även ensampilot med passagerare?
Vet inte hur många passagerare en ensam pilot får ha. Annars har de copilot som kan ta över. Ständiga checklistor, flygledare, automatik, oftast tid att fatta beslut.
Busschaufförer har hela ansvaret och måste fatta snabba beslut.
Känns som jag hellre åker stort passagerarplan med två 67-åringar än buss med en 67-åring.
Dagobert
 
Inlägg: 14301
Anslöt: 2010-11-30

När är man för gammal för att köra buss?

Inläggav kiddie » 2015-03-19 5:03:47

Jag tror det gäller om de är två. Innan så fick den över 60 inte vara förstapilot längre hur bra han än var. Han blev andrapilot vid passerat åldersstreck. Om jag fattat det rätt anpassade sig Sverige till internationella regler. Men jag tror heller inte vi i Sverige får hitta på att piloter får flyga om de är 70 (med passagerare). Jag tror vi måste foga oss efter regler i resten av världen.

Tycker att det är rätt praktiskt om det finns fasta regler. Att inte alla bussbolag har sina egna. Jag har iofs åkt en busslinje där chauffören helt klart är över 70 och det är helt OK.

Vissa busslinjer är små och de som äger kör själva. Då kan de bestämma själva då att de får köra till de är 90. Det känns snett.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in