Körkortstillstånd för HÖGRE Behörigheter?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Körkortstillstånd för HÖGRE Behörigheter?

Inläggav aalexanderr » 2015-03-01 22:44:16

Hej, Är så att jag nyligen har klarat att ta C körkort (lastbil) men klarade inte CE Kursen då jag behövde mer tid för att träna, skit bra lärare som gjorde allt va de kunde, men tidne räckte inte till. som de ser ut som nu kan kanske jag få en ny chans att gå om kursen och få mer tid att klara de, för det tvivlar inte lärarna alls på. Dock finns ett annat problem. Tanken var att jag skulle få ta C kort redan på gymnasie tiden, men de tog en sådan tid att få körkortstillstånd att det drog ut på tiden, vilket betyder att det är gammalt & Går ut nu. Problemet är att det inte finns någon som helst tid att vänta i ett halvår på ett nytt tillstånd. Vad jag har läst bland annat här så är de lika så bra att skita i att fylla i att man har aspberger & Transportstyrelsen inte har någon rätt att kolla i sjuk journaler & liknande? De anser att AS e en "Sjukdom", så frågan om man kan "bli av med den" i den nya ansökan. men frågan sen hur de påverkar när körkorten ska förnyas om 5 år.

Måste göra det för att jag inte kan vänta på deras söleri med As intyg. De verkar ha dålig kol själva. Vet att jag är en säker bilförare, har haft B kort i 6 år & C ett tag och kört mycket med släp, så både jag & Lärarna vet att jag e lämplig. Någon här med högre behörigheter som har någon koll?

Ska även passa på att söka för A och D & DE När man gör denna procedur, men de ska väl inte påverka något, inget som skadar att ha tillstånd för.
aalexanderr
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-04-16
Ort: Järna/södertälje

Körkortstillstånd för HÖGRE Behörigheter?

Inläggav Richard » 2015-03-11 19:44:17

Transportstyrelsen har iaf. ingen rätt att läsa dina sjukjournaler. De kan dock kräva ett läkarutlåtande.

Min läkare undrade lite om mitt körkort (jag har bara B-körkort, o dessutom fler diagnoser än Asperger).
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Körkortstillstånd för HÖGRE Behörigheter?

Inläggav antonius » 2015-03-11 20:34:41

aalexanderr skrev:Hej, Är så att jag nyligen har klarat att ta C körkort (lastbil) men klarade inte CE Kursen då jag behövde mer tid för att träna, skit bra lärare som gjorde allt va de kunde, men tidne räckte inte till. som de ser ut som nu kan kanske jag få en ny chans att gå om kursen och få mer tid att klara de, för det tvivlar inte lärarna alls på. Dock finns ett annat problem. Tanken var att jag skulle få ta C kort redan på gymnasie tiden, men de tog en sådan tid att få körkortstillstånd att det drog ut på tiden, vilket betyder att det är gammalt & Går ut nu. Problemet är att det inte finns någon som helst tid att vänta i ett halvår på ett nytt tillstånd. Vad jag har läst bland annat här så är de lika så bra att skita i att fylla i att man har aspberger & Transportstyrelsen inte har någon rätt att kolla i sjuk journaler & liknande? De anser att AS e en "Sjukdom", så frågan om man kan "bli av med den" i den nya ansökan. men frågan sen hur de påverkar när körkorten ska förnyas om 5 år.

Måste göra det för att jag inte kan vänta på deras söleri med As intyg. De verkar ha dålig kol själva. Vet att jag är en säker bilförare, har haft B kort i 6 år & C ett tag och kört mycket med släp, så både jag & Lärarna vet att jag e lämplig. Någon här med högre behörigheter som har någon koll?

Ska även passa på att söka för A och D & DE När man gör denna procedur, men de ska väl inte påverka något, inget som skadar att ha tillstånd för.


Det är bara om din läkare tar upp det med Transportstyrelsen som det kan komma ifråga, inte annars, AS är en funktionsnedsättning inte en sjukdom som du påpekade, så ta inte upp det i ansökan.

https://www.korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/korkortsbehorigheter_och_medicinska_krav.pdf
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Körkortstillstånd för HÖGRE Behörigheter?

Inläggav aalexanderr » 2015-03-11 21:00:13

Intressant, men det du länkar till är för körkortgrupp I, jag ska ha för II (Tynge körkort) Vet att det är Hårdare krav när det gäller hälsa & Liknande. exempelvis måste körkorten förnyas vart femte år, och då det med diagnosen tas upp igen.

Allt som har med B Behörighet är historia sen länge.
aalexanderr
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-04-16
Ort: Järna/södertälje

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in