Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmat » 2015-01-08 20:29:19

tunga moln skrev:...du tror att du måste ge en mycket utförlig självbiografi om allt som någonsin hänt i livet fram tills nu när någon frågar "hur är läget?". Men det slutar med att du står där helt tyst och är socialt utmattad för dagen...


När "vad tänker du på?" är en fråga som du hatar och fruktar, eftersom du känner att du MÅSTE svara med EXAKT vad du precis just nu tänker och du kan inte ljuga.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2015-01-08 20:38:58

Hettan skrev:
Miche skrev:
rbroberg skrev:...du blir irriterad på att folk inte vet om det var hönan eller ägget som kom först. Det är ju självklart att det var hönan. Man fick ju lära sig i skolan att nya arter utvecklas från redan befintliga arter, och såvitt jag vet är hönan en art, men inte ägget!

Ledsen, men det är precis tvärtom, ägg har lagts av djur långt innan det fanns hönor.

Frågan är väl snarare, vilket kom först, hönan eller höneägget, vilket i så fall beror på om man ser ägget efter vad som lägger det eller vad det innehåller.

Låt oss kalla arten innan hönen för "Pre-hönan".

Pre-hönan lägger ett ägg som innehåller en höna

är det ett pre-höneägg eller ett höneägg? Jag röstar på pre-höneägg med en höna(kyckling) i.

Då kom alltså hönan först om vi går efter den här logiken.
Eftersom hönan utvecklats under några av de miljoner år som gått sen dinosaurerna dog ut och det är ytterst ovisst när första fågeln dök upp som kan klassificeras som en höna så tycker jag att hela frågeställningen är obsolet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav alixha » 2015-01-08 22:56:42

... du vet att ägget kom först och du vet att du har rätt men ändå inte förstår varför hönan och ägget hör hemma i "Du vet att du är en aspie när..." tråden. :-)063
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav TheWonderer92 » 2015-01-09 0:22:18

När du:

* ...tvivlar på dig själv i onödan (t.ex. i arbetet, ett tal du ska hålla m.m.) i rädsla för att glömma bort varje detalj som du tror är lika viktig för alla andra som för dig själv. Du kan få för dig att bli strikt bedömd och genomskådad om det inte blir perfekt på det viset du anser perfektion bör vara.

* ...har svårt att förlika dig med att vissa människor är framstående som enligt dig inte verkar ha mycket i skallen och du kan därmed missa poängen att social framgång också är en framgång. Du kan provoceras av att dessa personer har så många beundrare.

* ...ofta hamnar i illusionen att alla tänker, analyserar och känner som du i vissa situationer. Du sänker garden och blir helt dig själv (i tron om att alla andra fungerar som dig) och blir ledsen/upprörd/förvirrad om du inte alltid får den respons och bekräftelse som du anser dig vara berättigad till. Du tvingas vakna upp till verkligheten igen.

*...avfärdar dina "infantila beteenden" som mänskliga för att känna dig "normal" när du innerst inne vet att det handlar om överkompensering av något slag. Du fastnar alltså i vissa stadier allt för länge medan de flesta ligger flera steg framför dig. Det kan kännas alltför frustrerande och benämner dina närmast obotliga tillkortakommanden som "mänskliga" vilket inte ligger alltför långt ifrån sanningen - därav användningen av begreppet.

*...kan skriva en uppsats om det mesta

*...kan studera människor runt omkring dig detaljerat och plötsligt bryta ut i skratt när människan i fråga kommer på dig med att glo. Detta kan ske vart som helst t.ex. i en väntlokal, på en restaurang, i skolan, på stan, på en släktträff m.m. Du har siktat in dig på en person helt enkelt för att detaljstudie är det bästa du vet - men när detta övas på levande varelser kan det få oväntade konsekvenser... :lol:

* ...är i ett socialt sammanhang och i brist på inövade repliker och kroppsspråk studerar en annan människa som du ser upp till och tar till dig dennes personliga manér och gester för att verka socialt belevad. Det brukar hålla i max 5 minuter.

*...inte kan låta bli att känna lite förakt mot till synes ständigt glada och bekymmersfria människor. Har de inte fattat vad livet handlar om?!

*...antingen höjer din diagnos till skyarna eller tycker att den är det värsta du vet. Något mellanting är svårt att hitta.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav TheWonderer92 » 2015-01-09 1:16:29

En till:

När du har skrivit ett inlägg och för sent upptäcker vissa brister i dina resonemang och förbereder välformulerade svar till de som möjligen kommer ifrågasätta din logik. Du väntar spänt på de annalkande frågorna och vill ivrigt förfäkta din oantastliga analyseringsförmåga med näbbar och klor och kanske förklara det oförklarliga. Det leder då till oundvikligt självrättfärdigande vilket i sig inte blir så speciellt rättfärdigat :lol:

Istället för att erkänna att det förelåg lite dubbelmoral i ens text eller att man analyserade irrationellt så tar stoltheten över. Inte alltid, men ibland. :-)Happy
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav jesusiscool » 2015-01-09 1:46:14

MsTibbs skrev:Jag börjar med att citera Vetej från tråden "damage control and coping":

1. You know you're an aspie when you know how to kill yourself with your special interest.

is making ropes the special interest....sorry for the stupid joke!

you know you're an aspie when you have a diagnosis, I guess...works only if they didn't give you the wrong diagnosis...
du vet att du är en aspergare när du överdrivet grubblar på hur det sociala fungerar... :-)063
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2015-02-17 3:03:51

...du går och ser filmen "The imitation game" för att du hoppas kunna känna igen dig lite (fast IRL var Alan Turing både charmig och humoristisk - i filmen var han som en deprimerad Sheldon).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2015-03-10 21:00:34

Går omvägar (eller rentav flyr) på stan när du just sett dina närmsta vänner. Du vill ju vara förberedd o tänka ut frågor du kan få o tänka ut lämpliga svar på dom.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2015-03-10 21:34:24

..du svarar "Nej d va frisören som gjorde det" på frågan "Har du klippt dig?" förutsatt att d va frisören som gjorde d och inte du själv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav geocache » 2015-03-10 22:43:05

Flinta skrev:..du svarar "Nej d va frisören som gjorde det" på frågan "Har du klippt dig?" förutsatt att d va frisören som gjorde d och inte du själv.


:lol: :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Jackal » 2015-03-11 10:16:53

alixha skrev:... du vet att ägget kom först och du vet att du har rätt men ändå inte förstår varför hönan och ägget hör hemma i "Du vet att du är en aspie när..." tråden. :-)063

du vet att organiska monomer kom först och inte fattar vad ägg har med saken att göra.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Chrilleb » 2015-03-11 11:56:26

du ordnar med ett diskschema på ditt arbete ( haha ) (kan vara iaf)
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav cocos » 2015-03-11 12:28:18

...kan äta samma mat i en vecka utan att bry dig.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-03-11 13:24:42

...du har fullt med blåmärken för du konstant går in i saker för att du tänker på annat.

..du ser inte folk du känner när du är ute och går.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Laika » 2015-03-11 16:50:11

Puzzle skrev:...du har fullt med blåmärken för du konstant går in i saker för att du tänker på annat.

... och för att du är klumpig och har så dålig kroppsuppfattning att du hela tiden råkar slå i saker. Din partner har också blåmärken eftersom du då och då råkar slå till henom.

Mitt lågvattenmärke var när jag gick in i en lyktstolpe för att jag var så glad att jag hade köpt en ny kudde. Det gör förbaskat ont.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dagobert » 2015-03-11 17:07:34

...du fixar en tabell så dina arbetskamrater kan mäta upp kaffet i den stora bryggaren med några få decilitermått istf hundratals kaffemått och ingen bryr sig utan fortsätter som förut.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-03-11 19:24:56

Laika skrev:Mitt lågvattenmärke var när jag gick in i en lyktstolpe..

Yes! Jag är inte den ändå som har lyckats med det! Känns bra. :wink:

Du vet att du är en aspie när... Du måste sitta ner eller våldsamt vingla ståendes när du tar på strumpor eller skor för du har dåligt balanssinne.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2015-03-11 22:20:51

... du gör din läxa och skriver en uppsats. Sen vägrar du öppna textfilen i några år, varje gång du tänker på den så anser du att den är sämre än förra gången du tänkte på den. Nästan 6 år senare skriver du en uppdaterad version för att ha en vettig version av första texten du skrev om ditt specialintresse.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav notwoodstock » 2015-03-12 0:10:14

...man tycker att det var tur att man "gick in i väggen" och blev psykiskt sjuk (för annars hade jag aldrig fått mitt Bibelordsintresse). Fast psykologen trodde var gamla livet med schackhobbyn som var specialintresse.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Chrilleb » 2015-03-12 0:53:29

@Puzzle



Det där med att vingla när man tar på sig strumpor tillexempel, känner jag väl till, hah...
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lamprecht » 2015-03-12 2:15:06

Dagobert skrev:...du fixar en tabell så dina arbetskamrater kan mäta upp kaffet i den stora bryggaren med några få decilitermått istf hundratals kaffemått och ingen bryr sig utan fortsätter som förut.


Du får gärna skicka den här tabellen till mig!
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dagobert » 2015-03-12 3:16:10

Lamprecht skrev:
Dagobert skrev:...du fixar en tabell så dina arbetskamrater kan mäta upp kaffet i den stora bryggaren med några få decilitermått istf hundratals kaffemått och ingen bryr sig utan fortsätter som förut.


Du får gärna skicka den här tabellen till mig!

Den finns inte kvar, men ett kaffemått är väl ca 15ml, så 1 dl blir ca 7 mått.
Ok, hundratals var att ta i men det kändes så. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Puzzle » 2015-03-12 19:18:33

Chrilleb skrev:@Puzzle



Det där med att vingla när man tar på sig strumpor tillexempel, känner jag väl till, hah...


Hehe, härligt, se det som en billig fylla... :wink: :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2015-03-13 19:33:44

..du inte gillar kläder som sitter åt för att du e "hudkänslig".

..du sätter kläders funktion o kvalitet framför stil o rådande mode. D en grov generalisering såklart. Jag ser mig själv som sådär lite lagom modeintresserad, handlar billigt på h&m ibland o har alltid "lösa" byxor utan att se "sluskig" ut för d (ja, jag e kvinna).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in