Ny dokumentär om pälsindustrin

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav LILITH_ » 2015-03-10 23:16:56

Den helt igenom vidriga pälsindustrin fortsätter. Här visas arbetet inifrån med dold kamera filmad av djurrättsaktivister i Norge.

Dox. De sade att problemen på pälsfarmarna var lösta. Men när djurrättsaktivisten Frank får praktik hos Norges bästa uppfödare kan han med dold kamera dokumentera fruktansvärda scener bland minkar och rävar och en hänsynslös kultur. Filmen väckte våldsam debatt när den nyligen visades i Norge.

Kan ses till sön 7 jun 2015

http://www.svtplay.se/video/2737202/under-palsen/under-palsen-avsnitt-1

Hela dokumentären är rätt svårt att se men speciellt svårt var det att se hur blårävshonor insemineras genom att hängas upp på väggen med en snara runt halsen.
När rävarna då gör motstånd så får de ytterligare en strypanordning på halsen som gör att de knappt får luft. Sedan sticks inseminationssprutan in och jag tvivlar på att de här männen som utför det hela är särskild försiktiga. Det ser ut som och är en vidrig, smärtsam våldtäkt av ett fastbundet, halvstrypt djur.
Hur fan får sådant här fortfarande förekomma?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav Alien » 2015-03-11 2:00:48

Jag vågade inte ens se dokumentären. Såg de sista fem minuterna och de pratade om att stressade djur åt på andra i buren och honorna bet ihjäl sina ungar, en del djur skadade sig själva. Sedan såg man en stackars silverräv som sprang fram och tillbaka i buren.

Hur kan folk ens vilja bära pälsar av mink och silverräv? En annan sak är om det är en päls av fårskinn; fåren får gå ute och beta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav colaflaska » 2015-03-11 3:02:54

Jag tycker att pälsindustrin är fruktansvärd (mink, räv osv) men en dokumentär filmad av en djurrättsaktivist känns ungefär lika opartisk som ett nyhetsinslag av Fox News.

Det är ingen nyhet att djuren på pälsfarmarna lever under fruktansvärda förhållanden och det är naturligtvis inte okej någonstans, men en djurrättsaktivist som infiltrerar ett företag med dold kamera är knappast rätt väg att gå.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav LILITH_ » 2015-03-11 13:30:08

Hur ska man opartiskt kunna visa "fruktansvärda livsförhållanden"?
Eller menar du att om någon opartisk hade filmat så hade en sådan ofattbar mängd minkar inte varit ihjälbitna, hade blårävar inte blivit så hårt avlade att de fått livshotande organskador och missbildningar, hade hela livssituationen inte varit lika grym och vedervärdig för djuren?

Det låter som att du inte har sett dokumentären.
Mannen som filmat det mesta av filmmaterialet har utgett sig för att vara en aspirerande pälsfarmare och har under de premisserna blivit inbjuden att medverka i vardagslivet på pälsfarmer.
Han har alltså filmat i smyg och då kommit pälsfarmarna så in på livet att de avslöjat saker för honom som annars inte kommer ut när opartiska människor är i närheten såsom veterinärer och kontrollpersonal. Det framgår tydligt i dokumentären om man orkar se den.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav nescio » 2015-03-11 14:30:53

colaflaska skrev: men en djurrättsaktivist som infiltrerar ett företag med dold kamera är knappast rätt väg att gå.
Det låter som du är pälsfarmare.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav Puzzle » 2015-03-11 16:44:11

Oj, det finns så mycket att säga om pälsuppfödning men min skalle känns lite allmänt söndertrasslad efter att ha sett den där dokumentären.. Men av vad jag vet så tycker jag att han sammanfattar det rätt bra i slutet; silverräven är i regel lättstressad och mår därför väldigt dåligt av så trånga ytor med mycket rörelse, blåräven är sönderavlad för att bli så stor och tjock som möjligt och minken är mycket riktigt aggressiv och territorisk så att ha dom så pass nära varandra och även dela på dessa minimala burar är rent ut sagt idiotiskt.

Även om man ser "på papper" (alltså förutsatt att bestämmelserna följs) så är nog pälsuppfödningen ändå den gren av djuruppfödningsarbete som har utvecklats minst gällande att människan ska anpassa sig efter djurens verkliga liv och beteenden. Som exempel att mjölkkor ska ha rätt till grönbete även om det säkert även där fuskas väldigt friskt (..och att det av någon anledning inte gäller köttdjur som tjurar, men det är nog en annan diskussion).

Men att veterinärerna/inspektörerna inte kollar upp det bättre än vad dom gör är ju skandal, jag vågar nog säga att om dom hade blivit hårdare med det så hade farmarna antingen blivit bättre än vad dom är idag eller nedlagda.

Sen kan jag tycka att delen där dom besökte den Kinesiska farmen i dokumentären var i för sig intressant men samtidigt så säger det ändå väldigt lite om hur det verkligen är där för självklart så både kan och troligtvis har den farmen städat upp sig inför att det kommer besökanden från Skandinavien.

..Och för att avsluta med lite siffror så den minsta tillåtna burstorleken för en dvärgkanin (dvs. under 3 kg) är 0,5 m² och kortaste sidan måste vara minst 0,5 m medan den rekommenderade storleken för burar till räv är 1,0 x 0,9 m och för mink är det längd 0,8 och en bottenyta på 0,24 m². Hmmm...

Källa:
Kanin som sällskapsdjur och Föreskrifter om djurhållning m.m. (från Jordbruksverket).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav colaflaska » 2015-03-11 21:36:09

LILITH_ skrev:Hur ska man opartiskt kunna visa "fruktansvärda livsförhållanden"?
Eller menar du att om någon opartisk hade filmat så hade en sådan ofattbar mängd minkar inte varit ihjälbitna, hade blårävar inte blivit så hårt avlade att de fått livshotande organskador och missbildningar, hade hela livssituationen inte varit lika grym och vedervärdig för djuren?

Det låter som att du inte har sett dokumentären.
Mannen som filmat det mesta av filmmaterialet har utgett sig för att vara en aspirerande pälsfarmare och har under de premisserna blivit inbjuden att medverka i vardagslivet på pälsfarmer.
Han har alltså filmat i smyg och då kommit pälsfarmarna så in på livet att de avslöjat saker för honom som annars inte kommer ut när opartiska människor är i närheten såsom veterinärer och kontrollpersonal. Det framgår tydligt i dokumentären om man orkar se den.


Jag har inte sett dokumentären nej. Jag har inte ett skit till övers för djurrättsaktivister så jag tänker inte se den heller. Jag vet redan att pälsdjur har det förjävligt men de kommer inte få det bättre bara för att någon från en så hatad grupp som djurrättsaktivister faktiskt är gör en dokumentär.

nescio skrev:
colaflaska skrev: men en djurrättsaktivist som infiltrerar ett företag med dold kamera är knappast rätt väg att gå.
Det låter som du är pälsfarmare.

Absolut, jag har runt 30 rävar i min lilla etta. Är du dum i huvudet på riktigt eller gör du dig till? Allt du spottar ur dig är fan rent babbel.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav nescio » 2015-03-15 14:51:25

colaflaska skrev:Jag har inte ett skit till övers för djurrättsaktivister
Det finns bara två sorters människor: djurrättsaktivister och pälsfarmare. Det låter som du är pälsfarmare.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav LordNelson » 2015-03-31 18:09:07

nescio skrev:
colaflaska skrev:Jag har inte ett skit till övers för djurrättsaktivister
Det finns bara två sorters människor: djurrättsaktivister och pälsfarmare. Det låter som du är pälsfarmare.

Troligen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav LILITH_ » 2015-12-01 19:08:24

Jag gör ingen ny tråd utan postar här istället.
Pälsdetaljer är inne nu igen, har jag observerat under hösten. Pälskragar finns lite överallt. Fejkvarianten för det mesta troligtvis men det gör att populariteten ökar och folk glömmer vad det handlar om. Och med fejkpäls ökar toleransen för att använda riktig päls.
Sprid vidare:
https://www.facebook.com/367501903439542/videos/459613537561711/

Alternativ länk, där man även kan skriva på en protestlista, om man inte vill till Fejjan:
http://www.yousignanimals.org/Hundreds-of-animals-skinned-alive-for-trendy-Canada-Goose-jackets-It-isnt-worth-it-t-5198
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav Puzzle » 2015-12-01 19:17:55

Alltså jag fattar inte varför man flår djuren NÄR DOM LEVER! Det borde ju som bara vara svårare.. Mår illa men skriver såklart under och hoppas på förändring även om jag är skeptisk till vad och hur mycket namninsamlingar hjälper.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Ny dokumentär om pälsindustrin

Inläggav LILITH_ » 2015-12-01 19:24:20

Namninsamlingen fattar inte jag heller hur den ska hjälpa men däremot den där lilla videosnutten, det är väl den som gör skillnad. Önskar att alla som tycker att de själva ska få välja ifall de bär päls, ska kedjas fast i en stol och nonstop tvingas titta på det där djuret i en timme i sträck.

Fast i kommentarerna läste jag redan att vissa inte alls blir berörda...vad är det för fel på oss människor?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in