Japanska kul-ledsdockor eller annan finare docka.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Japanska kul-ledsdockor eller annan finare docka.

Inläggav kullan » 2015-03-09 21:44:01

Jag söker en dockmodell som man kan klä upp själv. Det ska inte vara Barbie , Baby newborn eller skrållan. Dockan jag söker ska enbart vara prydnad. Det ska vara en finare sort. Dock vill jag helst bara ha dockkroppen för kläderna ska jag sy , sticka och virka.

Nu har jag under dagen försökt googla fram något men jag hittar bara skrållan och co. Den dockan passar bra till ett barn men jag ska inte leka med denna / dessa dockor. Har ni något tips? finns det på tradera tex? Eller annan svensk försäljare?

På 1990 - talet sålde panduro porslinsdockor man kunde klä själv men det slutade de med för rätt så många år sedan. Ja porslinsdocka skulle duga det med då ingen ska leka med dockan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Japanska kul - ledsdockor eller annan finare docka.

Inläggav Sadistic » 2015-03-09 21:49:43

Super dollfie
japanese balljointed doll
BJD
Volks

är bra sökord för just den sortens dockor, det finns en del på etsy av personer som själv tillverkat dem och man kan finna dom ibland på tradera har jag sett :)

finns också numera många som köper tex monster high dockor som dom sedan fixar till så dom ser bättre ut och mer konstlika ( dom är dom närmaste man kan hitta för en billig peng i butik )

ska finnas stora porslinsdockor som är 'vuxna' eller tonåringar men jag tror alla dessa är med fast sydd dress om jag inte missminner mig?

lycka till
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Japanska kul - ledsdockor eller annan finare docka.

Inläggav kullan » 2015-03-09 21:57:25

Tack så mycket för tipsen. ska kolla upp detta.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Japanska kul - ledsdockor eller annan finare docka.

Inläggav Lilla Gumman » 2015-03-09 22:30:05

Vet inte om det hör till ämnet, men jag har en trasdocka och en stickad docka som bägge ska få kläder. Dock är det svårt att göra egna mönster.

Den stickade dockan har ett runt huvud och svart hår. Fötter och armar är runda kulor (avsnörpt från armar och ben. Hon ska få tomtekläder är det tänkt. Byxor, tröja, mössa, vantar, skor.

Trasdockan har platt huvud. Hon ska få en fin klänning eller liknande. Jag har försökt att göra trosor och byxor men de sitter inte uppe. Det är svårt att göra en mössa, då huvudet är platt. Virkning eller stickning är det som gäller.

Tips mottages. Hur gör man egna kläder efter egen design? Hur hade du tänkt göra till dina dockor, kullan?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Japanska kul - ledsdockor eller annan finare docka.

Inläggav kullan » 2015-03-09 22:43:56

Lilla Gumman skrev:Tips mottages. Hur gör man egna kläder efter egen design? Hur hade du tänkt göra till dina dockor, kullan?


Jag har mönster till att sy kläder till dockor. Och jag kommer sy andra kläder än vad som en trasdocka ska ha. Vet ej hur man ska få kläder att sitta på en stickad docka tyvärr. När jag har stickat dockor brukar kläderna stickas in i dockan så att säga. Dvs benen blir blå för jeans och överkropp röd för tröjan osv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag


Återgå till Intressanta intressen



Logga in