Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre prestationer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Frimodig » 2015-03-08 19:37:29

CarolusRex skrev:
<Infoga användarnamn> skrev:Det är tråkigt när folk inte förstår.

A. Brudar är lite felgjorda. Ni anpassar er på ett dåligt sätt till rådande förhållanden.

B. För att bli bra in the long run så behöver brudar en tydlig struktur. Tydliga spelregler.
De fattar väldigt långsamt.

C. När ni tvingas in i en sån här auktoritär struktur, så presterar ni.

Killar är bättre gjorda, i alla avseenden. Om de får lika villkor, så tar de över, inom de flesta områden. Apropå 8 mars.

Sen kan man fundera över Alien. Vad hen står för

<Infoga användarnamn>

Hur låter det nu?


En kul grabb. Som lever var?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav CarolusRex » 2015-03-08 19:42:52

Frimodig skrev:
CarolusRex skrev:
<Infoga användarnamn> skrev:Det är tråkigt när folk inte förstår.

A. Brudar är lite felgjorda. Ni anpassar er på ett dåligt sätt till rådande förhållanden.

B. För att bli bra in the long run så behöver brudar en tydlig struktur. Tydliga spelregler.
De fattar väldigt långsamt.

C. När ni tvingas in i en sån här auktoritär struktur, så presterar ni.

Killar är bättre gjorda, i alla avseenden. Om de får lika villkor, så tar de över, inom de flesta områden. Apropå 8 mars.

Sen kan man fundera över Alien. Vad hen står för

<Infoga användarnamn>

Hur låter det nu?


En kul grabb. Som lever var?

Frimodig

På planeten jorden. Det var måhända inte du som författade SCUM-manifestet?

CarolusRex
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Lispington » 2015-03-08 19:45:54

CarolusRex skrev:Det var måhända inte du som författade SCUM-manifestet?

Det var Valerie Solanas som gjorde det, om du nu verkligen undrar. Om du var sarkastisk kan du bortse från det här inlägget.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-03-08 19:52:59

Frimodig skrev:
Sen kan man fundera över Alien. Vad hen står för


Moderator:

Följ bara forumreglerna så behöver du inte grubbla över mig. Och försök hålla dig till ämnet här.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav antonius » 2015-03-08 20:10:53

Lispington skrev:Jag har kunnat använda en hel del av de rutiner, som jag lärde in under den tiden även flera decennier efteråt.


+1
antonius
 
Inlägg: 21898
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-03-08 20:17:03

LOL

Har ofta hört frimodig komma med sitt svammel runt män eller pojkar. oftast säger han att vi är felgjorda eller rent utav ett naturens misstag

Konstigt då att föregångarna av män de lyckades att överleva med ryggen mot mot den värsta motståndaren av alla:naturen, vare det gäller infektioner, sjukdomar eller varelser som av barn idag skulle katalogiseras som fantasidjur eller monster. I flera hundratusentals överlevde män i de här omöjliga omständigheterna och har konsekvent ledit oss till mer innovationer för varje setgs, däreibland en dator där svamlande män som frimodig kan få klaga på hur det måste vara något fel på män.

Nej en mer vuxen analys är att män under 99% tiden vi existerat hållit oss levande och tagit under brutala omständigheter, tills dit vi är nu, en tid överflöd och i en värld som aldrig varit säkrare.


Och då kommer feminister och metrosexuella svammlare som fridmodix till slutsatsen att mannen är något som hör till soptippen.

Det faktum att pojkar har det svårt nu, kan inte ha att göra med att deras basala genetiska komposition fortfarande är den samma som de otroligt skickligare jägare vi hade för 100 000 år sedan. Vi är inte gjorda att sitta framför en jävla skolbänk8 timmar om dagen. Vi är inte heller gjorde för en hysterisk institution som bestraffar all form av fysisk lek. Vi är inte eller gjorde för en skola, där rätt inte är rätt, utan bara man kan förklara hur man har fel så får man en guldstjärna Sedan hjälper det ju inte direkt att det är socialt accepterat att hata pojkar. Är det sedan en överraskning att pojkar dras sig tillbaka till tvspel och shooters där deras primala jakinstinkter och tävlingsinstikter stimuleras.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav antonius » 2015-03-08 20:34:58

Bland massajerna räknas man inte som en riktig man fören man naken dödat ett lejon med bara ett litet spjut, men försök nu inte det, för vi är ju van att mamma får döda små spindlar på muggen innan vi törs gå in... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21898
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-03-08 23:55:05

Lispington skrev:Värnplikten var nog bra för många av oss med AST-diagnoser

Det är en grov generalisering. Hurvida det är bra är beroende av individen.

bardamu skrev:Och då kommer feminister och metrosexuella svammlare som fridmodix till slutsatsen att mannen är något som hör till soptippen.

Det fungerar nog så länge de inte kommer i kontakt med den verklighet som ordnar mat, värme och bostäder osv.

bardamu skrev:Vi är inte gjorda att sitta framför en jävla skolbänk 8 timmar om dagen. Vi är inte heller gjorde för en hysterisk institution som bestraffar all form av fysisk lek. Vi är inte eller gjorde för en skola,

Skolan har väl blivit konformistisk faktastoppning utan sammanhang eller praktik.. :-)065
Sedan är det där med motivation. Det lär fungera lättare att säga åt tjejer att plugga på något. Än att försöka samma sak med killa utan en specifik motivation vad det skall vara bra för.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-03-09 1:11:52

Motivationen är ju att de ska få jobb efter skolan/kunna läsa vidare för att få ett akademikeryrke. Av någon anledning fungerar det för flickor men inte för pojkar. Förr var det väl snarare så att flickor inte behövde tänka på det; de skulle ju iaf gifta sig och stanna hemma och ta hand om barn och hushåll.

Kanske tänker inte barn så långt. Då skulle motivationen för flickor vara att de gläder sina föräldrar med goda vitsord. Visserligen fick de förr betyg först i åttan, men föräldrarna blev väl glada under föräldrasamtalen med fröken. Medan pojkarna struntar i sina föräldrars känslor?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 11:55:34

Det måste vara motivation per ämne och läsmoment. Att måla upp en bild nästan ett decennium senare är väldigt teoretiskt. Man måste beröra studenterna för att de skall bli engagerade.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Lispington » 2015-03-09 12:57:41

plåtmonster skrev:
Lispington skrev:Värnplikten var nog bra för många av oss med AST-diagnoser

Det är en grov generalisering. Hurvida det är bra är beroende av individen.

Jag skrev "nog bra", vilket knappast är generaliserande och verkligen inte grovt generaliserande. Vi är alla individer, men vi delar många egenskaper. En sådan, något som slås fast i flera vetenskapliga studier, är nyttan av tydliga strukturer.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Lispington » 2015-03-09 12:58:43

plåtmonster skrev:Man måste beröra studenterna för att de skall bli engagerade.

Nja, då får man sparken på grund av sexuellt ofredande.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Wine » 2015-03-09 13:09:36

Lispington skrev:
plåtmonster skrev:
Lispington skrev:Värnplikten var nog bra för många av oss med AST-diagnoser

Det är en grov generalisering. Hurvida det är bra är beroende av individen.

Jag skrev "nog bra", vilket knappast är generaliserande och verkligen inte grovt generaliserande. Vi är alla individer, men vi delar många egenskaper. En sådan, något som slås fast i flera vetenskapliga studier, är nyttan av tydliga strukturer.


Ja jag tror också att värnplikten kan vara bra av den anledningen som anges ovan, att människor i allmänhet mår bra av tydliga strukturer är ju något som många kanske missar, det är inte bara individer med neuropsykiatrisk problematik som mår bättre av just tydliga strukturer. Kanske var det även därför skolan fungerade bättre förr, det är vilsamt att veta vad som gäller, man kan lägga energin på det som är viktigt då man vet vad som förväntas och vad som gäller i ett sammanhang. Många gånger har jag tänkt att man säkert skulle ha fungerat bättre eller haft det lättare om man hade vuxit upp längre tillbaks i tiden, någon gång före 1970-talet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Lispington » 2015-03-09 13:15:57

Jag ska nog påpeka, att jag hade tur och kom till en väldigt bra enhet inom det militära. Sen ansökte jag om vapenfri tjänsteplikt och kom istället till en mycket bra enhet inom totalförsvaret. Vissa jag känner hatade varje sekund av sin plikttjänstgöring. I de fallen spelar varken struktur eller uppgift någon roll, tyvärr.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 17:01:16

Lispington skrev:Nja, då får man sparken på grund av sexuellt ofredande.

Beröring i mentalt avseende.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Lispington » 2015-03-09 17:55:57

plåtmonster skrev:
Lispington skrev:Nja, då får man sparken på grund av sexuellt ofredande.

Beröring i mentalt avseende.

:)

Ja, det gäller att hålla intresset uppe. Men på universitetsnivå är det oftast inget större problem eftersom de som läser där gör det p.g.a. ett grundintresse och dessutom är där av egen fri vilja. Man får mer respons av studenterna där än av eleverna på gymnasiet, enligt min erfarenhet. På gymnasienivå, däremot, kan det vara avgörande. Numera är ju gymnasiet i stort sett obligatoriskt, om än inte på pappret. Där finns det många som läser bara för "att man ska" och inte för att de verkligen vill det.

Bättre då att ta ett sabbatsår eller jobba lite ett tag för att sedan komma tillbaka till skolan med mindre skoltrötthet i huvudet och kanske också en klarare bild av vad man vill syssla med.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Frimodig » 2015-03-09 22:06:55

bardamu skrev:LOL

Har ofta hört frimodig komma med sitt svammel runt män eller pojkar. oftast säger han att vi är felgjorda eller rent utav ett naturens misstag

Konstigt då att föregångarna av män de lyckades att överleva med ryggen mot mot den värsta motståndaren av alla:naturen, vare det gäller infektioner, sjukdomar eller varelser som av barn idag skulle katalogiseras som fantasidjur eller monster. I flera hundratusentals överlevde män i de här omöjliga omständigheterna och har konsekvent ledit oss till mer innovationer för varje setgs, däreibland en dator där svamlande män som frimodig kan få klaga på hur det måste vara något fel på män.

Nej en mer vuxen analys är att män under 99% tiden vi existerat hållit oss levande och tagit under brutala omständigheter, tills dit vi är nu, en tid överflöd och i en värld som aldrig varit säkrare.


Och då kommer feminister och metrosexuella svammlare som fridmodix till slutsatsen att mannen är något som hör till soptippen.

Det faktum att pojkar har det svårt nu, kan inte ha att göra med att deras basala genetiska komposition fortfarande är den samma som de otroligt skickligare jägare vi hade för 100 000 år sedan. Vi är inte gjorda att sitta framför en jävla skolbänk8 timmar om dagen. Vi är inte heller gjorde för en hysterisk institution som bestraffar all form av fysisk lek. Vi är inte eller gjorde för en skola, där rätt inte är rätt, utan bara man kan förklara hur man har fel så får man en guldstjärna Sedan hjälper det ju inte direkt att det är socialt accepterat att hata pojkar. Är det sedan en överraskning att pojkar dras sig tillbaka till tvspel och shooters där deras primala jakinstinkter och tävlingsinstikter stimuleras.


Jag är väldigt hedrad över dina beteckningar på mig. Väldigt hedrad.

Man kan säga att dumskallar väsentligen definierar sig själva. Det krävs egentligen ingen utomstående.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 22:25:44

Lispington skrev:Men på universitetsnivå är det oftast inget större problem eftersom de som läser där gör det p.g.a. ett grundintresse och dessutom är där av egen fri vilja.

Nja, en hel del göra bara vad de måste för att kvittera ut en examen..
Eller statusjobb osv.

Lispington skrev:Man får mer respons av studenterna där än av eleverna på gymnasiet, enligt min erfarenhet.

Skulle nog säga att det beror en hel del på vilket program det rör sig om och till viss del vilken kultur som råder på skolan. I princip brukar de studieförberedande programmen bestå av lyhörda studenter. Nyfikna studenter är dock något HELT annat ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-03-09 22:39:07

Återigen vad du skriver makes no sense. Dumskallar definierar sig sjäva? Vad pratar du om? Jag tror vad du ville ha sagt är "människor som slänger epiteter efter andra helt vilt dumförklarar bara sig själva". Men nu handlade det ju om svammel och jag förklara ganska utförligt att du svammlar.

Jag frågar igen mer kortfattat: om män är felkonstruerade hur har de då uder 99.9% av sin tid öå denna jord överlevt den största mördare som finns: moder natur. Och varför använder du massa teknologisk komfort av felkonstruerade människor. Jag måstå också fråga mig hur en sådan vis man som du själv hur länge skulle du klara dig utan all den teknologiska komfort du nu nyttjarskulle tro en liiiite kortare tid än dina felkonstruerade förfäder.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Lispington » 2015-03-09 22:48:53

plåtmonster skrev:
Lispington skrev:Men på universitetsnivå är det oftast inget större problem eftersom de som läser där gör det p.g.a. ett grundintresse och dessutom är där av egen fri vilja.

Nja, en hel del göra bara vad de måste för att kvittera ut en examen..
Eller statusjobb osv.

Vilket m.a.o. är deras grundintresse. Universitet är något man måste söka själv och klara själv, vilket jag brukar påpeka för dem jag undervisar: jag gör mitt bästa för er och så länge jag inte gör något större misstag, så kommer ev. dåliga tentamensresultat att bero på er egen insats. Läs det ni skall läsa, skriv det ni skall skriva, diskutera med varandra och fråga oss föreläsare om det är något ni undrar. Inga godkända betyg ges utan att ni faktiskt förtjänar det. Här bjuds varken gräddfil eller räkmackor. Den som pillar med telefonen kan göra det utanför föreläsningssalen och ta av er mössorna om ni är inne i densamma.

plåtmonster skrev:
Lispington skrev:Man får mer respons av studenterna där än av eleverna på gymnasiet, enligt min erfarenhet.

Skulle nog säga att det beror en hel del på vilket program det rör sig om och till viss del vilken kultur som råder på skolan. I princip brukar de studieförberedande programmen bestå av lyhörda studenter. Nyfikna studenter är dock något HELT annat ;)

Gymnasiet är som sagt en annan sak. Jag är vanare vid universitetsstudenter.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 23:24:23

Gymnasister inom vissa ämnesområden kan nog vara nästintill lika tacksamma som universitetsstudenter. Däremot skulle jag undvika grundskolan som pesten rakt av.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Frimodig » 2015-03-11 22:52:02

Jag kom på hur det är för nån månad sen, varför killar lyckas så dåligt i skolan i Sverige. Varför tjejer är så enormt mkt duktigare.

Kärnan är att killar behöver en mkt auktoritär strukur i skolan för att göra sig själva hygglig rättvisa.

Killar behöver tydliga auktoriteter som styr dem på ett auktoritärt sätt.

Brudar är mer välgjorda så de klarar en rätt liberal miljö, utan tydliga auktoriteter.

Killar är the lunatic fringe, brudar är the middle road. Det beror på att killar skall sätta på brudar, och brudar skall föda barn och ta hand om barn. Sen är nog killar en sorts upptäcktsresande i tillvaron, de testar gränser, blir galna, och författare och sånt. Och överbefolkar fängelser och mentalsjukhus.

Rent iq-mässigt tror jag inte det finns nån större skillnad. Det är personligheten som ställer till det.

Ungefär.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-03-12 1:11:43

Man behöver nog vara tydlig med vad som krävs (meritokrati) men auktoritär styrning kan stanna hemma på 50-talet. Människor har olika saker de finner givande och fungerar på olika sätt något som auktoritära system sällan tar hänsyn till.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Frimodig » 2015-03-12 21:09:47

plåtmonster skrev:Man behöver nog vara tydlig med vad som krävs (meritokrati) men auktoritär styrning kan stanna hemma på 50-talet. Människor har olika saker de finner givande och fungerar på olika sätt något som auktoritära system sällan tar hänsyn till.


Du förstår inte. Det är själva den auktoritära strukturen som får killar att göra sig själva någorlunda rättvisa. Utan auktoritär struktur så presterar killar som idag i Sverige.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in