Utvecklingen av googles sökresultat

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-02-03 9:06:35

googles sökresultat fascinerar mig ganska mycket. Att dom förändras hela tiden är ju en sak som är säker, men jag har inte så bra koll på vad folk i allmänhet tycker om förändringarna av sökresultaten.

Vad tycker ni: går sökresultaten mot det bättre eller sämre?

Jag vill inte direkt försöka påverka Era åsikter (i det här skedet) men passar på att nämna att jag verkligen avskyr google.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav CireDirts » 2015-02-03 10:08:11

Jag tycker att det är dåligt att Google bygger upp en profil runt dig, vilket betyder att du kommer få de resultaten som "passar" dig bäst. Det är inte bra, men så är det också på flera andra sidor också, jag är inget direkt fan av det. Ibland måste man sitta och trixa lite med formuleringarna bara för att få fram det man egentligen ville ha.
CireDirts
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-11-07
Ort: Gävle/Oslo/GBG

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav Parvlon » 2015-02-03 12:12:53

jag saknar en "random" knapp men annars har jag inte märkt av något mer än att mina egna poster kommer upp oftare än förr men det beror nog mest på mitt ganska grova specialintresse
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav kullan » 2015-02-03 12:17:53

Det händer ganska ofta att jag hittar fel när jag söker. Min pojkvän kan söka och få rätt men sen när jag söker så får jag upp en helt annan lista på förslag. Och den listan kan vara lika hopplöst fel som att man har lök i en äppelpaj.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav Miche » 2015-02-03 12:20:35

Man kan komma runt "problemet" (det är ju en definitionsfråga om det är ett problem eller inte) genom att surfa inkognito, på så sätt vet inte google vem du är och det sparas ingenting i datorn som hjälper google att styra sökningen.

I mitt jobb har jag ofta nytta av att google håller koll men om jag vill söka på något annat kan det strula till det.

En sak som fascinerar mig är när jag söker produkter, ofta är det pricerunner (som jag anser vara urusla) som kommer upp och inte prisjakt (som jag föredrar), misstänker att pricerunner betalar en hyfsad slant för att hamna högt upp på listan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav kullan » 2015-02-03 12:25:16

Vad menas med att man surfar Inkognito? Jag är aldrig inloggad på mitt google - konto. Utan det blir väl mer att det reggas vilka sökningar som sker från vilken IP - adress. Google har ingen aning om att det är " jag" som surfar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav Miche » 2015-02-03 12:36:33

kullan skrev:Vad menas med att man surfar Inkognito? Jag är aldrig inloggad på mitt google - konto. Utan det blir väl mer att det reggas vilka sökningar som sker från vilken IP - adress. Google har ingen aning om att det är " jag" som surfar.
Nej, det vet inte google men de sparar cookies på din dator och håller koll på dina tidigare frågor och kan styra sökresultaten utifrån det. När du surfar inkognito så sparas inga cookies.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav kullan » 2015-02-03 12:39:09

Miche skrev:
kullan skrev:Vad menas med att man surfar Inkognito? Jag är aldrig inloggad på mitt google - konto. Utan det blir väl mer att det reggas vilka sökningar som sker från vilken IP - adress. Google har ingen aning om att det är " jag" som surfar.
Nej, det vet inte google men de sparar cookies på din dator och håller koll på dina tidigare frågor och kan styra sökresultaten utifrån det. När du surfar inkognito så sparas inga cookies.


Ok. Då förstår jag vad du menade.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-02-03 14:47:23

CireDirts skrev:Jag tycker att det är dåligt att Google bygger upp en profil runt dig, vilket betyder att du kommer få de resultaten som "passar" dig bäst.


Det går att komma runt men kräver väldigt stora ansträngningar. Om man ska vara positiv så är det ju lättare att hitta bra resultat snabbt. Om man ska vara negativ kan man väl säga att det är ett jävla mög.

Parvlon skrev:jag saknar en "random" knapp


Hur menar du med det?

kullan skrev:Det händer ganska ofta att jag hittar fel när jag söker.


Utveckla gärna det där lite.

kullan skrev:Och den listan kan vara lika hopplöst fel som att man har lök i en äppelpaj.


Testa samma sökning i inkognito och se om det går bättre.

Miche skrev:Man kan komma runt "problemet" (det är ju en definitionsfråga om det är ett problem eller inte) genom att surfa inkognito, på så sätt vet inte google vem du är och det sparas ingenting i datorn som hjälper google att styra sökningen.


Det "hjälper" inte med bara inkognito säger expertisen men det är svårt att bevisa det.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav Parvlon » 2015-02-03 15:04:51

hearnothing skrev:Hur menar du med det?
Att man randomiserar sökresultaten.

Alltså vi säger att en sökning ger 500 träffar och de är på 50 sidor. Då när man tryckt på knappen ska varje länk på den första sidan vara från någon helt annan sida (random), enligt så som det är nu.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav Miche » 2015-02-03 15:22:53

hearnothing skrev:Det "hjälper" inte med bara inkognito säger expertisen men det är svårt att bevisa det.
Man kanske även ska ha en fejkad IP-adress (VPN, eller finns det andra lösningar) som varierar från gång till gång...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-02-03 15:48:40

Miche skrev:Man kanske även ska ha en fejkad IP-adress (VPN, eller finns det andra lösningar) som varierar från gång till gång...


Att byta IP vid varje sökning är nog ett minimum för att lura google fullt ut. Det hävdas (eller hävdades) att en pws=0-parameter ska göra sökningen neutral/inte personlig men det har jag aldrig trott på så jag använder det inte.

T.ex.: https://www.google.se/search?q=lars+ada ... isyr&pws=0
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-02-04 13:05:27

Tänk på det här nästa gång ni söker:
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-02-08 4:00:57

Parvlon skrev:Alltså vi säger att en sökning ger 500 träffar och de är på 50 sidor.


Ett tips där är att ändra så att du får se 100 resultat per sida. Det går att ändra i sökinställningarna. Man får se lite fler olika siter då i alla fall.

https://www.google.se/preferences?hl=sv&fg=1
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav kiddie » 2015-02-08 20:10:36

Det märks att man är förföljd.

Dessutom är jag rätt sur att mindre sajter inte kan komma upp sig mer. Det går enbart om man har den på en känd blogg eller liknande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-03-06 21:43:00

kiddie skrev:Det märks att man är förföljd.


Det är det minsta man kan säga.

kiddie skrev:Dessutom är jag rätt sur att mindre sajter inte kan komma upp sig mer.


Samma här. Men välj att visa 100 sökresultat per sida så får man se lite mer.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-03-06 21:46:32

Det Senaste™ (tyvärr inget skämt om jag tolkar det hela rätt)

google vill ranka websiter baserat på antal korrekta fakta. Google bestämmer då (troligen mycket baserat på wikipedia) vad som är sant och inte sant:
http://science.slashdot.org/story/15/03 ... -not-links

Is Google becoming the 'Ministry of Truth?
http://www.msnbc.com/now/watch/is-googl ... 7705155881
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 22:16:06

Hur ska de deducera fakta överhuvudtaget från brödtext? :-)051

Ett tips är att rensa cookies, det kan man göra sajt för sajt. Så att man undviker optimering efter de söktermer google tror att man vill ha.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-03-07 12:43:25

plåtmonster skrev:Hur ska de deducera fakta överhuvudtaget från brödtext?


Det är mycket som är oklart kring det här måste jag säga. Men man kan nog konstatera att google har ballat ur helt (sedan länge).

Här kan man få lite insyn i deras fakta och "sanningar". 2.7 miljarder fakta:
https://www.freebase.com/

... och det finns ännu mer i Knowledge Graphen:
http://www.google.com/insidesearch/feat ... ledge.html
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav plåtmonster » 2015-03-07 16:23:16

De är uppenbart usla förklarare. I vilket fall som helst så verkar det bygga på associationsnätverk av ord som är kopplade till varann. Istället för att det bygger på länkar. Men det är lite väl mycket gissningslek om än kvalificerad sådan.

Så om t.ex nätverk och ipv6 nämns på flera ställen tillsammans och ipv6 samt Ethernet nämns på andra ställen. Så kan man i andra dokument som nämner nätverk koppla det till ipv6 som är kopplat till Ethernet. Men är det kunskap i någon kvalikativ bemärkelse? jag tvivlar.

Effektiv associationssökning kanske, men det verkar inte ge någon kvalikativ kunskap. Och det blir mycket svårare så fort det blir mer av Q = dm/dt * c * DT som googles nya teknik lär missa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utvecklingen av googles sökresultat

Inläggav hearnothing » 2015-03-07 18:33:16

Det blir ju fort ganska rörigt kring sk. "sanningar". För att ta ett ganska uppenbart exempel här: vad är egentligen "sant" kring AS? Hur google ska lyckas få fram några sk. "sanningar" kring det skulle jag vilja veta.

Allmänna/kollektiva "sanningar" förändras ju ganska snabbt också. Vad gäller kring kost t.ex.? Hur många gånger om dagen ska man äta? Och hur skiljer sig uppfattningen om det i världen?

Troligen sitter google inne på sin sanning kring det och kommer kanske ranka sidor efter vad dom anser stämmer.

Jag kan ju passa på att nämna att google ledsnade på katt-å-råtta-leken med deras algoritmer (länkspam) för några år sen och valde att basera (nästan) allting på "Trust" och "Entities" (istället för nyckelord och ren text).

Numera köper man blogginlägg istället för länkar, för att bygga "Trust". Grattis till alla bloggare där ute. :-)050

Det blir väl till att plocka fram sina Guinness Rekordböcker och börja spamma sanningar och fakta inom kort.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in