Asperger med aktivitetsersättning + jobb?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger med aktivitetsersättning + jobb?

Inläggav ThLoser » 2015-03-06 15:14:41

Hejsan!

För det första vill jag säga att jag är ny här så har inte så stor koll hur det funkar på forumet och har bara kollat lite snabbt, har en fråga som gör mig lite arg samtidigt som den gör mig lite besviken på hur det verkligen fungerar med aktivitetsersättningen (eller ja det är väl personalen som är problemet).


Men iallafall här följer min fråga:

Jag började jobba i december, jag jobbar natt 2 timmar och 40 minuter varje natt. Så jag gick till vårat kontor vi har här, och anmälde mig att jag skulle börja arbeta, för jag hade full aktivitetsersättning, så den var tvungen att ändras till 50% (Hur länge får man arbeta med 50% aktivitetersättning?), så jag anmälde det.

Sen nu ett antal månader efteråt så märkte jag att jag fortfarande får samma summa från försäkringskassan (jag är inte ens sån som kollar bankkonto och konto utdrag utan jag vet när pengarna kommer mer vet jag inte). Iallafall, så jag var inne idag igen, och då påstår den så kallade handläggaren jag har att jag ska bli betalningsskyldig för dom månaderna jag har arbetat. Men vafan? Jag anmälde ju att jag skulle börja jobba, dom kan väl inte lägga det så det blir mitt fel? Eller kan dom det?

Och sen jag började på försäkringskassan med aktivitetsersättning för 7 år sen, så har jag inte haft en enda aktivitet sen jag började, sen nu när jag har ett jobb så kommer allt gnäll nu? Borde det inte kommit när jag inte gjort något överhuvudtaget?

Fråga: Hur mycket får jag jobba med 50% alltså hur många timmar per dag?



Moderator atoms - korrigerade rubriken.
ThLoser
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-03-06

Aspberger med aktivietsersättning + jobb?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-03-06 15:45:37

Tyvärr blir man återbetalningsskyldig fastän de gjort fel. Var med om liknande.

Fick pengar från KPA som en del i arvet efter min mor. Anmälde det som eventuell inkomst. De kunde inte svara på om det skulle tas som inkomst.

Hörde inget. Efter typ 7 månader kom fk på att de ville ha tillbaka 9000:- från mig :-| .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger med aktivitetsersättning + jobb?

Inläggav ac4iv » 2015-03-06 16:38:07

Med full aktivitetsersätning får man tjäna 2000 kr i månaden osäker hur det är med 50% .
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Asperger med aktivitetsersättning + jobb?

Inläggav Zima33 » 2015-03-06 21:17:37

Har du 50% aktivitetsersättning så får du ju jobba 50% dvs 20 timmar i veckan.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Asperger med aktivitetsersättning + jobb?

Inläggav Zima33 » 2015-03-06 21:19:21

ThLoser skrev: Iallafall, så jag var inne idag igen, och då påstår den så kallade handläggaren jag har att jag ska bli betalningsskyldig för dom månaderna jag har arbetat. Men vafan? Jag anmälde ju att jag skulle börja jobba, dom kan väl inte lägga det så det blir mitt fel? Eller kan dom det?

Ja, de kan kräva tillbaks pengar som du fått för mycket.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in