Hur många olika antidepressiva har du testat? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur många olika antidepressiva har du testat?

1
5
9%
2
8
15%
3
10
18%
4
1
2%
5
3
5%
6
6
11%
7
4
7%
8
3
5%
9
1
2%
10
0
Inga röster
Över 10
4
7%
Jag har inte behövt/testat någon alls än
10
18%
 
Antal röster : 55

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav CarolusRex » 2015-02-25 8:19:34

H2SO4 skrev:Paroxetin: Äter detta nu. Ganska effektivt på mig mot depression, generaliserad ångest och tvångtankar. Sover bättre och är lugnare i sinnet.
Biverkan: Stora sexuella problem, svettningar, förhöjd puls och svaga "stötar" i hjärnan vid ansträngning.

Ångrar att jag någonsin började med skiten. När jag väl har trappat ned paroxetin rör jag inte mediciner överhuvudtaget mer. Förutom alkohol vid vissa tillfällen då den är mer pålitlig.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav H2SO4 » 2015-02-25 17:54:38

CarolusRex skrev:
H2SO4 skrev:Paroxetin: Äter detta nu. Ganska effektivt på mig mot depression, generaliserad ångest och tvångtankar. Sover bättre och är lugnare i sinnet.
Biverkan: Stora sexuella problem, svettningar, förhöjd puls och svaga "stötar" i hjärnan vid ansträngning.

Ångrar att jag någonsin började med skiten. När jag väl har trappat ned paroxetin rör jag inte mediciner överhuvudtaget mer. Förutom alkohol vid vissa tillfällen då den är mer pålitlig.


Jag hade inte levt idag om det inte vore för paroxetinet. Helt säkert. Är nog många på forumet som kan bekräfta det.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Zima33 » 2015-02-25 18:53:17

Plasticfck skrev:
Är övertygad om att effekterna inte är tillräckligt studerade - och att negativa resultat i kliniska studier "slarvas bort".


Jag läste just detta på janusinfo.se

Studier med neg effekt av behandling med
antidepressiva läkemedel publiceras i begränsad
omfattning


:-)049

Hela dokumentet finns här: http://www.janusinfo.se/Global/Kloka%20 ... _2010.pdf/
Zima33
 
Inlägg: 3619
Anslöt: 2011-05-09

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav CarolusRex » 2015-02-25 19:22:51

H2SO4 skrev:
CarolusRex skrev:
H2SO4 skrev:Paroxetin: Äter detta nu. Ganska effektivt på mig mot depression, generaliserad ångest och tvångtankar. Sover bättre och är lugnare i sinnet.
Biverkan: Stora sexuella problem, svettningar, förhöjd puls och svaga "stötar" i hjärnan vid ansträngning.

Ångrar att jag någonsin började med skiten. När jag väl har trappat ned paroxetin rör jag inte mediciner överhuvudtaget mer. Förutom alkohol vid vissa tillfällen då den är mer pålitlig.


Jag hade inte levt idag om det inte vore för paroxetinet. Helt säkert. Är nog många på forumet som kan bekräfta det.

Och mitt liv hade varit bättre utan det. Det finns alltid två sidor. Båda ska fram i ljuset. Är dock glad att det funkar för dig men det är inte min grej.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Plasticfck » 2015-02-25 22:48:45

Zima33 skrev:
Plasticfck skrev:
Är övertygad om att effekterna inte är tillräckligt studerade - och att negativa resultat i kliniska studier "slarvas bort".


Jag läste just detta på janusinfo.se

Studier med neg effekt av behandling med
antidepressiva läkemedel publiceras i begränsad
omfattning


:-)049

Hela dokumentet finns här: http://www.janusinfo.se/Global/Kloka%20 ... _2010.pdf/


Om det som står där fortfarande gäller (dokumentet är från 2010 - som jag förstår det) - är det ju helt jävla sjukt :-)010

Mitt påstående ovan, kommer ifrån en TED-talks presentation jag såg för rätt länge sen!
Ska försöka hitta den
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Puzzle » 2015-02-26 20:21:05

Kan ju vara "duktig" och svara på min egen fråga också; Jag fick Sertrone förra veckan, eller egentligen står det Zoloft på receptet men av någon anledning så fick jag Sertrone av apoteket. (Den andra var kanske slut..? :-)063)
Men i alla fall så är det min första. Än så länge är det mest bara irriterande, hjärnan känns "fluffig" så man har svårt att koncentrera sig, trött, yr, illamående, men man får väl ge det ett par veckor till och se om det går över och blir bättre.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav H2SO4 » 2015-02-26 23:36:00

Puzzle skrev:Kan ju vara "duktig" och svara på min egen fråga också; Jag fick Sertrone förra veckan, eller egentligen står det Zoloft på receptet men av någon anledning så fick jag Sertrone av apoteket. (Den andra var kanske slut..? :-)063)
Men i alla fall så är det min första. Än så länge är det mest bara irriterande, hjärnan känns "fluffig" så man har svårt att koncentrera sig, trött, yr, illamående, men man får väl ge det ett par veckor till och se om det går över och blir bättre.


Sertrone är bara ett annat läkemedelsnamn för samma preparat (Sertralin). Man får det som är billigast om inte läkaren kryssat i att det inte får bytas ut.
Man kan få alla möjliga konstiga symptom vid insättning och höjning av dos. Brukar ge med sig efter några veckor.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Puzzle » 2015-02-27 0:12:58

H2SO4 skrev: Sertrone är bara ett annat läkemedelsnamn för samma preparat (Sertralin). Man får det som är billigast om inte läkaren kryssat i att det inte får bytas ut.
Man kan få alla möjliga konstiga symptom vid insättning och höjning av dos. Brukar ge med sig efter några veckor.


Jaha, se där. Så det borde inte vara några problem att få ut "rätt" medicin (dvs. den som inte står på receptet) sen när man måste köpa mer? Har varit lite oroad över det för jag antar att man inte kan rakt av byta ut den ena mot den andra utan man måste då trappa ner och trappa upp även om dom ska vara liknande.

Och visst är det så, har ju dels nyss fått medicinen och även trappat upp den till 50 mg. så det är ju klart att kroppen inte är jättenöjd med det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav H2SO4 » 2015-02-27 0:20:20

Puzzle skrev:
H2SO4 skrev: Sertrone är bara ett annat läkemedelsnamn för samma preparat (Sertralin). Man får det som är billigast om inte läkaren kryssat i att det inte får bytas ut.
Man kan få alla möjliga konstiga symptom vid insättning och höjning av dos. Brukar ge med sig efter några veckor.


Jaha, se där. Så det borde inte vara några problem att få ut "rätt" medicin (dvs. den som inte står på receptet) sen när man måste köpa mer? Har varit lite oroad över det för jag antar att man inte kan rakt av byta ut den ena mot den andra utan man måste då trappa ner och trappa upp även om dom ska vara liknande.

Och visst är det så, har ju dels nyss fått medicinen och även trappat upp den till 50 mg. så det är ju klart att kroppen inte är jättenöjd med det.


Alltså det är exakt samma verksamma ämne i Zoloft som Sertrone, bara olika handelsnamn. Det enda som skiljer är namnet och att tabletten ser annorlunda ut.
Vill du ha Zoloft istället får du be läkaren kryssa i att det inte får bytas ut. Annars kan du ju alltid försöka att få zoloft om du frågar apotekspersonalen. Går säkert men kan bli väldigt dyrt för dig. Du behöver givetvis inte trappa ner det utan kan börja med det direkt eftersom det är precis samma.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Puzzle » 2015-02-27 0:29:49

H2SO4 skrev: Alltså det är exakt samma verksamma ämne i Zoloft som Sertrone, bara olika handelsnamn. Det enda som skiljer är namnet och att tabletten ser annorlunda ut.
Vill du ha Zoloft istället får du be läkaren kryssa i att det inte får bytas ut. Du behöver givetvis inte trappa ner det utan kan börja med det direkt eftersom det är precis samma.


Aha. Då fattar jag (sorry, är lite trög idag :lol:), trodde det var samma "huvudämne" men att det var vissa skillnader mellan dom ändå. Men är det helt samma sak så spelar det ju ingen roll. Tack för svaret, nu behöver jag ju inte oroa mig för det då.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav manne » 2015-02-27 18:26:42

Puzzle skrev:Som jag tror dom flesta här redan vet så finns det ju en mindre uppsjö av antidepressiva läkemedel och man behöver oftast testa sig fram innan man hittar "rätt" eller om man kanske till och med behöver en kombination av flera olika. Så då undrar jag nu hur många har du testat?

(Eller så kan man kanske snarare kalla det en lite halvdant försök att ta reda på hur många det är "vanligt" att man måste testa).


cipramil fungerade inte för mig blev manisk och uppe i varv och kunde inte sova på lång tid.
sedan så fungerade inte ejakulering som det skulle..

Fluxetien/fontex så om jag testade senare hade mindre biverkningar tycker jag..käkade fontex under ca 3 års tid

den ända drogen som var bra för mig var Fontex..sov djupt när jag hade den också. :!:

i dag så äter jag antipsykos medel så någon antidepressive drog är inte aktuellt längre. :!:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav manne » 2015-02-27 18:36:55

Puzzle skrev:Som jag tror dom flesta här redan vet så finns det ju en mindre uppsjö av antidepressiva läkemedel och man behöver oftast testa sig fram innan man hittar "rätt" eller om man kanske till och med behöver en kombination av flera olika. Så då undrar jag nu hur många har du testat?

(Eller så kan man kanske snarare kalla det en lite halvdant försök att ta reda på hur många det är "vanligt" att man måste testa).


jag just det man skall inte drick alkohol på dessa droger för då så blir det dubbeleffekt och man kan bli otrevlig och gapig och så.alkohol går fett bort. :-)056
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav colaflaska » 2015-02-27 21:20:36

Zoloft, Citalopram, Cymbalta, Strattera, Voxra, Venlafaxin och Litium (osäker på om den senare räknas som antidepressiva dock). Nu käkar jag Venlafaxin sedan 6 år tillbaka och Voxra sedan 3 år tillbaka. Läkaren försökte få mig att testa TCA men jag vägrade.

Har provat en hel del andra psykofarmaka också.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Nisse1982 » 2015-02-27 22:05:25

Citalopram, cipralex, venlafaxin, sertralin, voxra, mirtazapin, ritalin, equasym, concerta. Även testat litium som colaflaska men den var allt annat än antideppressiv :-)003

Ritalin funkar bäst för mig. Cipralex var extremt bra och dålig på samma gång, väldigt bra om man är nere men för mig orsakade den även flertalet panikångestanfall, någonting jag aldrig ens haft tidigare så den har jag slutat med. Alla reagerar ju olika men enligt mig bör den tas på egen risk.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav colaflaska » 2015-02-27 23:35:49

Nisse1982 skrev:Citalopram, cipralex, venlafaxin, sertralin, voxra, mirtazapin, ritalin, equasym, concerta. Även testat litium som colaflaska men den var allt annat än antideppressiv :-)003

Ritalin funkar bäst för mig. Cipralex var extremt bra och dålig på samma gång, väldigt bra om man är nere men för mig orsakade den även flertalet panikångestanfall, någonting jag aldrig ens haft tidigare så den har jag slutat med. Alla reagerar ju olika men enligt mig bör den tas på egen risk.

Ritalin, Concerta och Equasym är inte antidepressiva.

Litium stod listad som antidepressiv någonstans men är ju främst mot bipolaritet. Jag hade egentligen verkligen behövt det eftersom jag får jättemycket problem pga att jag är bipolär, men jag stod inte ut med biverkningarna.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Neutrino » 2015-02-28 16:57:58

Till skillnad från de flesta andra som skrivit i denna tråd så har jag själv inte vågat prova några än. Jag skulle med stor säkerhet egentligen behöva antidepressiva (vilket jag till exempel känner av väldigt tydligt idag) men jag förstår inte hur jag ska våga testa. Jag är för orolig. Har haft ett paket Venlafaxin i en av mina byrålådor i säkert 1,5 år nu men det närmaste jag kommit att prova dem har varit de tillfällen då jag öppnat paketet och bara tittat på tabletterna.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav manne » 2015-02-28 17:31:39

Neutrino skrev:Till skillnad från de flesta andra som skrivit i denna tråd så har jag själv inte vågat prova några än. Jag skulle med stor säkerhet egentligen behöva antidepressiva (vilket jag till exempel känner av väldigt tydligt idag) men jag förstår inte hur jag ska våga testa. Jag är för orolig. Har haft ett paket Venlafaxin i en av mina byrålådor i säkert 1,5 år nu men det närmaste jag kommit att prova dem har varit de tillfällen då jag öppnat paketet och bara tittat på tabletterna.


testa att käka dem de är inte farliga.!så många äter dem ju.. :D
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Richard » 2015-02-28 17:39:24

Mianserin
Mirtazapin
Paroxetin
Venlafaxin
Fluoxetin
Aurorix

Venlafaxin o ECT funkar jättebra!
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav manne » 2015-02-28 17:54:25

Richard skrev:Mirtazapin


Mirtazapin är ju annars benzo dessa ju och är svåra att komma över. :cry:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Zima33 » 2015-02-28 18:39:07

manne skrev:
Richard skrev:Mirtazapin


Mirtazapin är ju annars benzo dessa ju och är svåra att komma över. :cry:

Nej den är inte benso!
Zima33
 
Inlägg: 3619
Anslöt: 2011-05-09

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Zima33 » 2015-02-28 18:40:09

Neutrino skrev:Har haft ett paket Venlafaxin i en av mina byrålådor i säkert 1,5 år nu men det närmaste jag kommit att prova dem har varit de tillfällen då jag öppnat paketet och bara tittat på tabletterna.

Den är jobbig att sluta med men det har du säkert redan läst om...
Zima33
 
Inlägg: 3619
Anslöt: 2011-05-09

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Nisse1982 » 2015-02-28 19:07:33

colaflaska skrev:Ritalin, Concerta och Equasym är inte antidepressiva.

Haha, jag förstod efter postningen att någon skulle reagera på det :D Du har både rätt och inte rätt. De används ju främst för Adhd/Add problem (har själv adhd diagnos) men det finns många studier som visar på att de har en antidepressiv effekt för många patienter som inte ens har problem med uppmärksamheten och föreskrivs därför av vissa läkare just i det syftet.
Vissa har underskott på serotonin medans andra har underskott på dopamin eller någon annan receptor.

Det finns antidepressiva effekter av mediciner i andra kategorier med, som abilify och liknande, så trots att de inte tillhör ssri, snri, tca släktet så kan de ändå fungera som sådana. Det kan ju ses mer som en tolkningsfråga vad som ska klassas som antidepressiv medicin och inte.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Neutrino » 2015-03-01 8:24:50

Zima33 skrev:
Neutrino skrev:Har haft ett paket Venlafaxin i en av mina byrålådor i säkert 1,5 år nu men det närmaste jag kommit att prova dem har varit de tillfällen då jag öppnat paketet och bara tittat på tabletterna.

Den är jobbig att sluta med men det har du säkert redan läst om...


Ja, det har jag läst om. Det är en av anledningarna till att jag inte vågar prova just Venlafaxin. Vet inte om jag någonsin kommer våga prova något annat heller (fast jag borde nog tvinga mig till det).
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hur många olika antidepressiva har du testat?

Inläggav Richard » 2015-03-01 16:14:15

Alla psykmediciner jag testat, inte bara antidepressiva;

Lugnande:
Xanor - Mycket bra, tar bort ångesten helt
Stesolid - Bra, funkar bra mot ångest
Librium - Sådär, hjälper lite, finns ej i Sverige
Temesta - Mycket bra, tar bort ångesten helt
Iktorivil - Mycket bra, tar bort ångesten helt
Sobril - Bra, lugnar ner en
Fenemal - Dålig, märker inte mycket
Atarax - Dålig, märker ingenting
Neurontin - Dålig, märker knappt nått
Lyrica - Bra, lugnar ner en
Heminevrin - Mycket dålig, mycket hemska biverkningar
Buspar - Dålig, märkte ingenting
Lergigan - Dålig, märkte knappt nånting

Sömnmedel:
Propavan - Bra, sover gott
Flunitrazepam - Bra, somnar gott
Nitrazepam - Sådär, somnar efter ett tag
Theralen - Mycket bra, somnar mycket bra på
Midazolam - Bra, somnar iaf.
Valeriana - Dålig, åt upp ett helt paket utan att bli trött
Zolpidem - Bra, somnar gott
Zopiklon - Bra, somnar gott
Lobac Natt - Sådär, hjälper lite, finns ej i Sverige
Secobarbital - Mycket bra, somnar som en stock, finns ej i Sverige
Kloralhydrat - Sådär, somnar bra men otäcka biverkningar
Melatonin - Sådär, hjälper ibland

Antidepressiva:
Seroxat - Sådär, hjälpte lite
Efexor/Venlafaxin - Mycket bra, hjälper jättebra
Fluoxetin - Sådär, märkte väl lite
Mianserin - Dålig, hjälper inte alls
Remeron/Mirtazapin - Bra, hjälper, men går upp i vikt
Aurorix - Bra, hjälper hyfsat
5-HTP - Dålig, hjälpte inte

Neuroleptika:
Haldol - Mycket bra, hjälper utan nån biverkning
Risperdal - Bra, hjälper men blir trött på den
Nozinan - Bra, hjälper men blir trött på den
Esucos - Sådär, hjälpte lite
Zeldox - Dålig, hjälpte inte alls
Zyprexa - Mycket dålig, hjälpte inte alls, men jag gick upp jättemycket i vikt
Abilify - Dålig, hjälpte inte alls

Övriga:
Concerta - Bra, kan koncentrera mig bättre på den
Metamina - Bra, kan koncentrera mig bättre på den

Nu har jag Venlafaxin, Haldol, Iktorivil, Theralen och Imovane.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in