Frågor om att prata i grupp

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Hettan » 2015-02-13 18:10:13

När det är 3 eller fler personer i en diskussion, klarar ni av att hoppa in vid rätt tillfälle? Jag har svårt att finna rätt tillfälle, och när jag väl hoppar in får jag problem om någon avbryter mig, då tappar jag tråden helt. Känns det här igen?

Vid mycket buller tappar ni koncentration? Alltså t.ex. matsalar i skolan där alla babblar i mun och det blir något sorts sorl.. Det här är som rent tortyr för mig. Känner ni igen er?

Jag brukar använda min mp3-spelare och ha på ett sorts brus som filtrerar ut ljud i sådana här miljöer, fick dock reda på att en på samma behandling som mig uppfattade mig som asocial pg.a. det (jag hör ju inte heller vad mina kamrater pratar om) och han tyckte jag borde vara med i gruppen och prata... Men vad fan? Jag kan ju inte det :-)Raging Sen finner jag faktiskt inte mycket intresse vid kallprat. Vad tycker ni jag ska göra ang den här situationen?

Moderator Alien: Kompletterade rubriken för större tydlighet.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Några frågor

Inläggav Laika » 2015-02-13 19:09:21

Det hade kunnat vara jag som skrivit det här inlägget. Jag har EXAKT samma problem!

Turtagning i samtal är ett problem som jag aldrig har lyckats lösa. Om jag pratar för snart efter att någon pratat riskerar jag att avbryta och väntar jag för länge blir det jag tänkte säga inaktuellt. Att försöka hitta en lucka kräver stor ansträngning. Jag sitter på helspänn och tänker "NU! Nej... NU! Nej. NU?... NU!". Min nuvarande strategi är att helt enkelt chansa och hoppa in i samtalet där jag tror att det går bra. Råkar jag avbryta någon ber jag om ursäkt. Men det beror självklart på vilket sammanhang jag är i. Mina kollegor vet till exempel att jag har AS och tack vare det vågar jag chansa lite mer.

Jag kan inte föra konversationer över huvud taget på pubar, fester och andra högljudda platser. Det är som om jag saknar ett filter som gör att jag kan fokusera på vissa ljud och sålla bort andra. Som barn trodde jag att jag hörde dåligt men det gjorde jag inte.

Kan du höra låttexter? Jag har aldrig kunnat det eftersom orden liksom drunknar i musiken.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Några frågor

Inläggav Hettan » 2015-02-13 19:20:07

Laika skrev:Kan du höra låttexter? Jag har aldrig kunnat det eftersom orden liksom drunknar i musiken.

Först och främst tack för ditt inlägg! Jag kan höra lyrik i låtar ja, oftast tar det några spelningar innan jag känner igen texten dock.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Några frågor

Inläggav nescio » 2015-02-13 20:29:42

Hettan skrev:När det är 3 eller fler personer i en diskussion, klarar ni av att hoppa in vid rätt tillfälle? Jag har svårt att finna rätt tillfälle, och när jag väl hoppar in får jag problem om någon avbryter mig, då tappar jag tråden helt. Känns det här igen?
Nej, jag klarar inte av att hoppa in. Jag är helt tyst så länge andra pratar.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Några frågor

Inläggav Hettan » 2015-02-13 20:57:42

nescio skrev:
Hettan skrev:När det är 3 eller fler personer i en diskussion, klarar ni av att hoppa in vid rätt tillfälle? Jag har svårt att finna rätt tillfälle, och när jag väl hoppar in får jag problem om någon avbryter mig, då tappar jag tråden helt. Känns det här igen?
Nej, jag klarar inte av att hoppa in. Jag är helt tyst så länge andra pratar.

Precis samma här.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Några frågor

Inläggav Parvlon » 2015-02-14 2:05:10

Hettan skrev:Jag brukar använda min mp3-spelare och ha på ett sorts brus som filtrerar ut ljud i sådana här miljöer


Hettan skrev:[...]han tyckte jag borde vara med i gruppen och prata... Men vad fan? Jag kan ju inte det
menar du att du måste ha MP3 spelaren igång?

Det med att bara höra musiken i låtar är intressant för det var vad jag upplevde i min psykos. Det hade en lite lustig början för i början var det som att jag kunde "se" mina tankar i låtarna så jag mediterade mycket på låtar på det sättet. Sen efter ett tag var det som att jag kommunicerade med någon annan i låtarna och så hör/ser jag en fråga som att jag antingen får välja människornas text eller "hans/deras" och det var början på en mycket lustig resa för såklart blir jag inte rädd utan bara nyfiken.. men numera har jag inga problem med att höra/fokusera mig på människornas röst och jag lyssnar mest på lovsånger till Jesus. Typ Jason Upton. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Frågor om att prata i grupp

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-14 4:42:44

-Så länge folk inte är alltför hönsiga kan jag hantera grupperiet åtminstone hyfsat.

Jag har numera strategier och verktyg för att handskas med grupper.
Men jag blir väldigt uttröttad av det. Det är sällan trevligt utan känns mest som en charader, vilket det ofta är...i synnerhet om grupperiet är av mingelkaraktär.


Är det nåt jag hatar lika mycket som inskränkta agrarfascister och reformpedagoger så är det mingel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Hettan » 2015-02-14 9:25:32

Parvlon skrev:menar du att du måste ha MP3 spelaren igång?

Alltså i miljöer som matsalar där det blir ett sorl får jag panik till slut därför har jag en mp3-spelare med ett brus som filtrerar ut alla ljud. http://simplynoise.com/ med brown noise är det jag har.

KrigarSjäl skrev:-Så länge folk inte är alltför hönsiga kan jag hantera grupperiet åtminstone hyfsat.

Jag har numera strategier och verktyg för att handskas med grupper.
Men jag blir väldigt uttröttad av det. Det är sällan trevligt utan känns mest som en charader, vilket det ofta är...i synnerhet om grupperiet är av mingelkaraktär.


Är det nåt jag hatar lika mycket som inskränkta agrarfascister och reformpedagoger så är det mingel.

Jag hatar inte det, men jag finner ingen mening direkt att prata skit.. Däremot vill jag ibland hoppa in om jag har något att säga men jag kan ju inte det, så det blir oftast att jag skiter i det ändå. På ett sätt är det väl bra, för jag lär mig att ha självbehärskning och det ger mig inte något förutom möjligtvis kanske samtycke som jag bör klara mig utan, den som lyssnar lär ju sig mycket mer än den som bara pratar ju.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Bazooka » 2015-02-14 11:17:19

KrigarSjäl skrev:-Så länge folk inte är alltför hönsiga kan jag hantera grupperiet åtminstone hyfsat.

Jag har numera strategier och verktyg för att handskas med grupper.
Men jag blir väldigt uttröttad av det. Det är sällan trevligt utan känns mest som en charader, vilket det ofta är...i synnerhet om grupperiet är av mingelkaraktär.


Är det nåt jag hatar lika mycket som inskränkta agrarfascister och reformpedagoger så är det mingel.


Kan du lite tydligare definiera "hönsiga"?

Men allmänt, håller med av hjärtat. Ett mingel, vad fan ser NS för vits med det? Ren tortyr för mej, enda strategin för mej på större fester är att våga gå runt, hitta nån annan ensam och hoppas att man snabbt kan komma in på nåt intressant. Alkohol fungerar som ångestdämpare också.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Bazooka » 2015-02-14 11:19:55

Lite allmänt till trådstartaren - Fikabord skall man hålla sig undan från. Fika är en underbar sysselsättning som utövas i upphöjd ensamhet, med en god bok eller liknande som sällskap. Det kan generaliseras till de flesta tillfällen då det här turordnandet blir aktuellt. Ni kommer aldrig att lära er uppskatta det. Prata med en person i taget, om ni måste vara med i socialt sammanhang.
Senast redigerad av Bazooka 2015-02-14 11:22:48, redigerad totalt 1 gång.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Kattmat » 2015-02-14 11:22:10

Jag klarar högljudd omgivning ganska bra även om jag förstås inte tycker omdet.

Gruppsamtal brukar funka bra när jag redan från början är med i samtalet, men ska jag hoppa in i ett redan pågående samtal märker de samtalande ofta inte ens att jag sagt något. Om det beror på att jag är dålig på att hitta rätt tillfälle, att fånga deras uppmärksamhet, eller att folk helt enkelt inte märker omgivningen när de är inne i ett samtal, vet jag inte. Det är nog inte brist på respekt eftersom det även gäller personer som annars beter sig hyggligt mot mig.

Vardagsprat handlar mest om att stå ut... Jag menar alltså när det är övervägande vardagsprat av typen "min dammsugare är sönder" och "jag hälsade på X häromdagen" under en längre stund. Har jag något att göra (t.ex. fika, eller ett block att klottra i) står jag ut längre. Jag älskar att fika om det samtalas mer om intressantare saker.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Wine » 2015-02-14 12:04:35

Jag har svårt att komma in vid rätt tillfälle i en grupp där något diskuteras, ofta har det varit så att jag lyssnar på de som pratar och tills de pratat klart och när jag väl ska komma in med det jag har tänkt ut att jag vill säga då är det liksom för sent eller dålig timing. När det handlar om kallprat i en grupp har jag oftast bara suttit med i gruppen och lyssnat och kanske försökt verka delaktig, lyssnande och så men har ju själv inte haft mycket att komma med. Min erfarenhet och upplevelse är att jag oftast sakta "glider ur" grupper.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Frågor om att prata i grupp

Inläggav H2SO4 » 2015-02-14 12:10:48

Är det personer jag känner väl går det fint. Kräver ofta mycket energi från min sida däremot att följa konversationen och vara aktiv.
I grupper med 3+ mer obekanta personer blir jag mer eller mindre knäpptyst pga blyghet och svårighet att komma på något att säga.

Att lyssna på musik samtidigt som man förväntas vara aktiv i en konversation går inte ihop tyvärr. Dina kamrater kommer att tro att du vill vara för dig själv och inte finner deras samtal intressant. Det är ett konstigt beteende. Kan det vara läge att förklara varför du gör det?
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Frågor om att prata i grupp

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-14 12:13:44

Bazooka skrev:Lite allmänt till trådstartaren - Fikabord skall man hålla sig undan från. Fika är en underbar sysselsättning som utövas i upphöjd ensamhet, med en god bok eller liknande som sällskap. Det kan generaliseras till de flesta tillfällen då det här turordnandet blir aktuellt. Ni kommer aldrig att lära er uppskatta det. Prata med en person i taget, om ni måste vara med i socialt sammanhang.

"Upphöjd ensamhet" - vilket fantastiskt bra uttryck!

Man brukar ju tala om upphöjt lugn men upphöjd ensamhet låter minst lika bra.
Det här med upphöjt associerar jag i det här sammanhanget till någonting lugnt, värdigt, egenskapen tillförsikt och kontroll.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-02-14 12:14:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Hettan » 2015-02-14 12:14:08

H2SO4 skrev:Är det personer jag känner väl går det fint. Kräver ofta mycket energi från min sida däremot att följa konversationen och vara aktiv.
I grupper med 3+ mer obekanta personer blir jag mer eller mindre knäpptyst pga blyghet och svårighet att komma på något att säga.

Jag tror det har mycket att göra med att vi är försiktigare individer, som har något med att göra att i evolutionen så var vi personer som var försiktiga och uppmärksamma, inte risktagare. Därför kan det bli svårt att vara spontan då det kan verka farligt, som att ge sig hejdlöst ut i stormen. Jag kunde däremot i ett rum med 12 personer trotsa rädslan och prata utan problem, men det beror på att 1 pratade i sänder och det gjorde att jag kunde fokusera.

Wine skrev:Min erfarenhet och upplevelse är att jag oftast sakta "glider ur" grupper.

Jo jag tror jag med kommer glida ur gruppen, har liksom inget intresse av mingel heller. Men folk verkar inte vilja acceptera att jag fungerar som jag gör.

Kattmat skrev:Gruppsamtal brukar funka bra när jag redan från början är med i samtalet, men ska jag hoppa in i ett redan pågående samtal märker de samtalande ofta inte ens att jag sagt något. Om det beror på att jag är dålig på att hitta rätt tillfälle, att fånga deras uppmärksamhet, eller att folk helt enkelt inte märker omgivningen när de är inne i ett samtal, vet jag inte. Det är nog inte brist på respekt eftersom det även gäller personer som annars beter sig hyggligt mot mig.

Så här upplever jag också det.

Bazooka skrev:Lite allmänt till trådstartaren - Fikabord skall man hålla sig undan från. Fika är en underbar sysselsättning som utövas i upphöjd ensamhet, med en god bok eller liknande som sällskap. Det kan generaliseras till de flesta tillfällen då det här turordnandet blir aktuellt. Ni kommer aldrig att lära er uppskatta det. Prata med en person i taget, om ni måste vara med i socialt sammanhang.

Jag brukar syssla med meditation under raster
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Miche » 2015-02-14 13:08:43

Kattmat skrev:[...] ska jag hoppa in i ett redan pågående samtal märker de samtalande ofta inte ens att jag sagt något.
Så där var det för mig förut men jag har med åren lyckats skaffa mig mer utrymme i samtalen så att människor numera märker att jag är där och hör vad jag säger. Jag vet inte om det beror på min ålder (jag ser ändå som om jag är 10-20 år yngre än vad jag är) eller om jag med min röst har blivit mer dominant.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Parvlon » 2015-02-14 13:25:25

Hettan skrev:Alltså i miljöer som matsalar där det blir ett sorl får jag panik till slut därför har jag en mp3-spelare med ett brus som filtrerar ut alla ljud. http://simplynoise.com/ med brown noise är det jag har.
men du stänger av den när andra pratar till dig?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Hettan » 2015-02-14 15:01:40

Parvlon skrev:
Hettan skrev:Alltså i miljöer som matsalar där det blir ett sorl får jag panik till slut därför har jag en mp3-spelare med ett brus som filtrerar ut alla ljud. http://simplynoise.com/ med brown noise är det jag har.
men du stänger av den när andra pratar till dig?

Nej i matsalar och andra sådana miljöer hör jag ändå inte vad folk säger, men om de talar tydligt och högt så kan jag lyssna, men det ska vara viktigt då också..
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Frågor om att prata i grupp

Inläggav Alien » 2015-02-19 16:16:49

En tråd om att debattera och övertyga i en större grupp:

problem-att-diskutera-i-en-grupp-t13089.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in