Bra hudvård

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bra hudvård

Inläggav Lilla Gumman » 2015-02-11 2:10:01

På Kupolen i Borlänge stod några försäljare och sålde hudvårdsprodukter i torsdags. Först smörjer man in händerna med mineraler, verkar det som i alla fall. Sedan har man någon slags olja, eller något liknande, och gnider in händerna med. Händerna blir mycket mjuka, en självspricka jag har på vänster knoge försvann till hälften.

Tyvärr var produkten dyr, "ordinarie pris 599 kr, idag endast 300 kr", och försäljaren talade nästan uteslutande engelska, så jag köpte inget. Men bra för händerna var det, har aldrig provat nåt lika bra förr.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bra hudvård

Inläggav plåtmonster » 2015-02-11 4:24:11

Memorera innehållsförteckningen nästa gång ;)

Den som kan köpa en produkt kan lösa sitt problem för dagen. Den som kan bereda själv kan lösa det för alltid. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bra hudvård

Inläggav Sadistic » 2015-02-11 11:47:40

låter som ngt liknande jag köpte från mary kay
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Bra hudvård

Inläggav Miche » 2015-02-11 14:45:55

plåtmonster skrev:Memorera innehållsförteckningen nästa gång ;)

Den som kan köpa en produkt kan lösa sitt problem för dagen. Den som kan bereda själv kan lösa det för alltid. ;)
Det svåra med ditt förslag är att företagen som tillverkar kosmetika har beteckningar som inte är alltför enkla att begripa (de kan ha egna namn på ingredienserna), mängderna framgår inte heller.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra hudvård

Inläggav 145852 » 2015-02-11 14:52:33

Miche skrev:Det svåra med ditt förslag är att företagen som tillverkar kosmetika har beteckningar som inte är alltför enkla att begripa (de kan ha egna namn på ingredienserna), mängderna framgår inte heller.


Det är oftast några nyckel ingredigenser och massa andra fyllnads ämnen..
alla ingredienser som har kosmetiska namn går att finna källa på.
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Bra hudvård

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-11 15:31:37

-Ingredienser.

-Nyckelingredienser.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bra hudvård

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-11 16:11:10

Om det är Mary Kay så är deras produkter baserade på mineralolja = skräp. Det står ingenting på deras tuber, men jag har hittat innehållsförteckningarna på internet.

Det är lätt att bli lurad att produkten är bra för att man gör något man aldrig gjort förut - peela händerna tex. Händerna blir ju mjuka av det, men man kan göra det med vilken scrub/peelingkräm som helst, eller göra egen, tex av socker eller salt och honung.

Olja in händerna kan man göra med vilken olja man vill, tex kokosolja, olivolja eller vad man har hemma.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Bra hudvård

Inläggav Sadistic » 2015-02-11 16:16:44

sugrövmanövern skrev:Om det är Mary Kay så är deras produkter baserade på mineralolja = skräp. Det står ingenting på deras tuber, men jag har hittat innehållsförteckningarna på internet.

Det är lätt att bli lurad att produkten är bra för att man gör något man aldrig gjort förut - peela händerna tex. Händerna blir ju mjuka av det, men man kan göra det med vilken scrub/peelingkräm som helst, eller göra egen, tex av socker eller salt och honung.

Olja in händerna kan man göra med vilken olja man vill, tex kokosolja, olivolja eller vad man har hemma.


det var ingen olja inblandad, det var vax (typ) och en peeling.
det var ju några år sedan så den är säkert borta nu :P
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Bra hudvård

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-11 16:30:55

Sadistic skrev:
sugrövmanövern skrev:Om det är Mary Kay så är deras produkter baserade på mineralolja = skräp. Det står ingenting på deras tuber, men jag har hittat innehållsförteckningarna på internet.

Det är lätt att bli lurad att produkten är bra för att man gör något man aldrig gjort förut - peela händerna tex. Händerna blir ju mjuka av det, men man kan göra det med vilken scrub/peelingkräm som helst, eller göra egen, tex av socker eller salt och honung.

Olja in händerna kan man göra med vilken olja man vill, tex kokosolja, olivolja eller vad man har hemma.


det var ingen olja inblandad, det var vax (typ) och en peeling.
det var ju några år sedan så den är säkert borta nu :P
Jo, de tar väl bort produkterna innan "bluffen" avslöjas :P . Jag var på ett Mary Kayparty 2012 och det var nog samma jag provade då gissar jag, men minns bara just peelingen.

Hittade ingredienslistorna om nån är intresserad: http://www.cosmetic-ingredients.net/pro ... r&brand=76

Dock finns inga handvårdsprodukter med där :-)063 .

Jag frågade försäljaren om det var mineralolja i produkterna, men hon undvek smidigt att svara på det. Jag köpte några ansiktsprodukter, men de var inte bra alls när man väl började använda dem hemma.

Som jag upplevde det så kändes det bra när man provade grejerna på partyt, men när man väl ser ingredienslistan så kan man se varför det känns bra för stunden på huden. Paraffin och dimethicone stänger in fukten och ger en silkeslen känsla - i någon timme ungefär. Utan att vårda huden, så effekten kvarstår inte någon längre stund.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Bra hudvård

Inläggav Alien » 2015-02-12 2:50:48

Nyligen stod det om ett test av hudlotioner, där de billigaste (HTH och Apoliva) fick högst betyg:

http://www.testfakta.se/tester/kropp-oc ... 4st-i-test
http://www.testfakta.se/sites/default/f ... 150121.pdf
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bra hudvård

Inläggav plåtmonster » 2015-02-12 3:05:53

Vad används hudlotion egentligen till?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bra hudvård

Inläggav Alien » 2015-02-12 3:42:13

Smörja in huden (ansiktet och kroppen) eftersom man annars blir uttorkad av "sol, vind och vatten" (t ex flitigt duschande).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bra hudvård

Inläggav Miche » 2015-02-12 4:02:01

Duschandet torkar inte ut, det är tvålen som är uttorkande. Om man inte absolut måste använda tvål så låt bli, det tror jag är bättre för huden än att behöva smörja in med konstgjorda grejer efteråt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra hudvård

Inläggav Alien » 2015-02-12 16:10:45

Miche skrev:Duschandet torkar inte ut, det är tvålen som är uttorkande. Om man inte absolut måste använda tvål så låt bli, det tror jag är bättre för huden än att behöva smörja in med konstgjorda grejer efteråt.


Menar du all slags tvål? Källa på det i så fall.

Jag har läst att parfymen i tvålen kan torka ut huden, men det finns ju parfymfria duschkrämer och duscholjor. Jag tvättar aldrig mitt ansikte med tvål (enbart rengöringskräm och ansiktsvatten), men huden har alltid varit torr ändå och det blir förstås bara värre med åldern.

Hudens skyddande fetthinna försvinner när man duschar; det är därför man behöver smörja in sig efteråt. Kanske inte alla, men känner man att huden stramar så.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bra hudvård

Inläggav kullan » 2015-02-12 16:45:59

Alien skrev:Hudens skyddande fetthinna försvinner när man duschar; det är därför man behöver smörja in sig efteråt. Kanske inte alla, men känner man att huden stramar så.


Nej. Vatten är i sig en fuktgivare för huden. Tvålämnena i tvålen tvättar bort hudfettet. Det är det man ersätter med lotionen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Bra hudvård

Inläggav Laika » 2015-02-12 16:46:22

Miche skrev:Duschandet torkar inte ut, det är tvålen som är uttorkande. Om man inte absolut måste använda tvål så låt bli, det tror jag är bättre för huden än att behöva smörja in med konstgjorda grejer efteråt.

Har du någon källa på det? Det låter konstigt. Jag har torr hud och den blir ännu värre efter att jag har badat i till exempel badkar, även om jag inte använder tvål. Om jag inte smörjer in huden med "konstgjorda grejer" flagnar den.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Bra hudvård

Inläggav kullan » 2015-02-12 16:47:31

Här är en artikel om tvål som torkar ut huden:

http://huden.se/hudsjukdomar-%C3%B6/torr-hud
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Bra hudvård

Inläggav Laika » 2015-02-12 16:53:40

Jag betvivlar inte att tvål torkar ut huden. Det jag är skeptisk till är att vatten i sig inte torkar ut. Och här har vi ett citat:

huden.se skrev:Väder och vind påverkar också hudens kvalité. Andra orsaker till uttorkad hud är vatten, tvål och diskmedel.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Bra hudvård

Inläggav Lilla Gumman » 2015-02-12 16:58:30

Jag vägrade ha vantar som barn. Jag frös inte och med tumvantar kunde jag inte forma figurer i snön. Så mina tjocka vantar åkte av oftast. Jag förstörde huden på händerna genom att inte ha vantar på mig när det var kallt.

Om jag tar av mig vantarna numera, så får jag självsprickor på nolltid. Händerna ser förskräckliga ut på vintern.

Eftersom jag inte ville bli lurad att köpa nåt skräp som inte fungerar, så köpte jag inget. Men händerna blev mjuka efteråt. Till och med dan efter var de mjuka och fina. I normalfallet måste jag smörja massor under lång tid för att uppnå samma resultat som jag fick den gången.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Bra hudvård

Inläggav Lilla Gumman » 2015-02-12 17:01:04

Tror det var salt från döda havet eller nåt lika exotiskt. Även om det var mineraler, så var det bra för just mina händer.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bra hudvård

Inläggav Miche » 2015-02-12 17:22:46

Laika skrev:
Miche skrev:Duschandet torkar inte ut, det är tvålen som är uttorkande. Om man inte absolut måste använda tvål så låt bli, det tror jag är bättre för huden än att behöva smörja in med konstgjorda grejer efteråt.

Har du någon källa på det? Det låter konstigt. Jag har torr hud och den blir ännu värre efter att jag har badat i till exempel badkar, även om jag inte använder tvål. Om jag inte smörjer in huden med "konstgjorda grejer" flagnar den.
Det är som kullan skrev, tvål tar bort hudfettet men har man inget skyddande hudfett så gör det antagligen varken till eller från...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra hudvård

Inläggav Laika » 2015-02-12 17:43:26

Jag fick tips om att smörja in händerna med olivolja när jag har gått och lagt mig. Det fungerar bra. Förutom det har jag blivit väldigt förtjust i Rituals handskrubb: http://se.rituals.com/sv-se/handskrubb/ ... l#start=72
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Bra hudvård

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-12 18:48:56

Jag får väldigt torr hud av varmvatten, så jag undviker att ha allt för hett vatten och använder tvål och dushcreme. Blir hur bra som helst, men man får ju prova sig fram till vad för slags rengöringsgrejer som är bäst.

Jag undviker sådant med silikoner i då jag upplever att sådant torkar ut huden och håret.

Vill tipsa om en onlinebutik som har bra hemkokta grejer:
http://www.handelshusetkallan.se/16-hudvard

Lanolincremen är skitbra mot torra armbågar och självsprickor på fingrarna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Bra hudvård

Inläggav plåtmonster » 2015-02-13 1:30:56

sugrövmanövern skrev:Jag undviker sådant med silikoner i då jag upplever att sådant torkar ut huden och håret.

Finns glidmedel som är silikonbaserat. Det kanske inte är en bra idé om det sabbar huden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in