Fråga om boendestöd och Attention

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fråga om boendestöd och Attention

Inläggav Nasheim » 2015-02-09 20:19:52

1.)
Idag när jag träffande min arbets terapuet uppkom en diskussion om Attention. Jag är dåligt insatt i vad de gör, jag vet att försöker informera och utbilda svenska folket. Men jag är lite intresserad om vad de kan göra för oss som har någon form av NPF.

När jag söker på Google så är det mest Asperger föreningar som kommer upp, och på ett sätt är det rätt, men på ett annat plan är det fel, jag har ju inte Aspergers, utan HFA. Vad jag menar är att folk i allmänhet är jättebra på att stämpla folk, att man skall vara på ett visst sätt och jag har aldrig känt att jag tillhört något fack, utan alltid känt mig som den där udda personen.

2.)
Boende stöd var också en punkt som uppkom. Jag har börjat läsa om det, men jag tänker att det är lika bra att fråga, vad har ni för erfarenhet av det?

Ps.
Dela gärna intressanta länkar som ni kan tänka jag kan ha användning av.

Moderator marxisten: Ordnade särskrivning i rubriken.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Fråga om boendestöd och Attention

Inläggav plåtmonster » 2015-02-10 0:45:59

1) Attention är en förening som drivs av anhöriga till personer med autism/asperger. Det kanske bör utfärdas en liten varning att det kan förekomma att anhöriga vill "klappa på huvudet" på personer med dessa diagnoser. Träffar med andra som har samma diagnos är väl en av sakerna de kan göra.

2) Det är en person som kommer hem och hjälper en med olika saker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fråga om boendestöd och Attention

Inläggav MsTibbs » 2015-02-10 19:42:48

plåtmonster skrev:1) Attention är en förening som drivs av anhöriga till personer med autism/asperger. Det kanske bör utfärdas en liten varning att det kan förekomma att anhöriga vill "klappa på huvudet" på personer med dessa diagnoser. Träffar med andra som har samma diagnos är väl en av sakerna de kan göra.


Jag sitter i Attention Karlstad/Värmlands styrelse sedan flera år och vi är flera med diagnos(er) tom i styrelsen utan att jag vill outa vilka, det får de isf göra själva. Jag har aldrig upplevt att jag blivit klappad på huvudet, men, det är givetvis en personfråga. I Värmland åtminstone styr vettigt folk som jag känner oh jag personligen tror att mixen egen diagnos/anhörig/mix är konstruktiv. Själv känner jag mig som en "tolk" mellan NPF:are och NT. :-)173
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Fråga om boendestöd och Attention

Inläggav Zima33 » 2015-02-10 20:24:45

Boendestödet hjälper dig med det som står i beställningen. Mina sitter oftast och tittar :-| när jag städar, diskar osv men ibland hjälper de till att bära iväg skräp eller vika lakan.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Fråga om boendestöd och Attention

Inläggav MsTibbs » 2015-02-10 20:28:19

Håller med Zima33.

Mina kommer, pratar lite hur jag mår och så. Har papper med översikt när jag gjorde nått senast, sen hjälps vi oftast åt att städa, de dammar och jag dammsuger eller tvärtom. Vissa personer hjälper till, endel pratar och nån sällan person tittar på, men dem brukar jag sätta i arbete. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Fråga om boendestöd och Attention

Inläggav alixha » 2015-02-10 22:48:01

Häng inte upp dig på AS vs HFA, det är väl i princip samma sak nu för tiden sen dom tog bort AS?

Mitt boendestöd kommer en gång i veckan, vi pratar lite och sen hjälper dom mig med veckoplanering och handelslista.
Innan hjälpte dom mig att handla också men det har jag valt bort nu då jag gör det med en granne istället.
Har också haft matlagning en gång i veckan för att lära mig nya saker men det tog jag bort för det krånglade så .. och så gillar jag ju faktiskt att äta samma mat hela tiden 8)
Har även ledsagning vid behov, till exempel när jag ska till tandläkaren för annars går jag inte dit :lol:

Tycker att det fungerar bra, man får säga till mycket själv vad man behöver och inte behöver vilket är bra.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Fråga om boendestöd och Attention

Inläggav plåtmonster » 2015-02-11 3:11:56

MsTibbs skrev:I Värmland åtminstone styr vettigt folk som jag känner oh jag personligen tror att mixen egen diagnos/anhörig/mix är konstruktiv.

Låter bra ;) Tidigare inlägg av andra hintar dock om att så inte alltid är fallet så kanske man får känna av läget i de andra föreningarna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in