Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alien » 2015-01-30 15:12:36

Richard skrev:En grej jag har lagt märke till är att alla i serien, har nästan alltid samma kläder på sig hela tiden...


Det har jag inte lagt märke till. Antar att du är mer intresserad av kläder än jag. :P

Enda gången jag lagt märke till det var i första säsongen av danska serien Brottet, där Sarah Lund har på sig samma stickade olle hela tiden (blir det aldrig för varmt inomhus, tänkte jag).

Betr Sofia och Simon är det ju realistiskt om de har samma kläder, de verkar ju inte ha så gott om pengar, så de har råd att byta varje dag. Elin och de andra i Rosenbad verkar ju ha samma slags strikta kläder, så där räcker det med att byta från en vit blus/skjorta till en annan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav antonius » 2015-01-30 20:01:08

Alien skrev:Betr Sofia och Simon är det ju realistiskt om de har samma kläder, de verkar ju inte ha så gott om pengar, så de har råd att byta varje dag. Elin och de andra i Rosenbad verkar ju ha samma slags strikta kläder, så där räcker det med att byta från en vit blus/skjorta till en annan.


+1
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alien » 2015-02-01 2:46:00

Jag har en önskelista på vilka jag önskar ska dö i serien.
Mattias och Gustav förstås, de är farliga för andra människor.

yakamoko skrev:Okej. Min tankar om BlåÖgon då. Angående karaktärerna i alla fall.

För det första så tycker jag att trygghetspartiet verkar vara ett relativt lugnt och vettigt parti jämfört med det andra där alla är luriga och oärliga mot varandra och mot allmänheten. Oavsett deras politik.
Spoiler: visa
När det kommer till Sofia så känns hon äkta. Hon har blivit utsatt för en misshandlande man och föll säkert för den mjuka och omhändertagande (om än falska) sidan hos Mattias. Mattias är en läskigt manipulerande filur (har råkat ut för en sån människa själv och kan mycket lätt sätta mig in i Sofias situation, även om personen jag utsattes för inte var riktigt så extrem som Mattias är i programmet).

Spoiler: visa
Mattias manipulerar förstås Sofia, men hon var väldigt hård och hatisk redan från början. Det var ju inte som att hon mötte Mattias utan att veta vem han var, blev kär i honom och sedan indragen i Veritas. Det hon som börjar med att ta kontakt och berömma Veritas för att de mördat pedofiler. Senare så sköt hon kallblodigt ihjäl en kvinna med små barn, det visar hur lite empati Sofia har. Hon sköt väl ihjäl folk vid den stora terrorattacken senare också. Hon förtjänar inte att själv få överleva, känner jag. Och inte kan hon bli någon bra mor för Love så full av hat som hon är.

Spoiler: visa
Simon då, tja, självklart så sätter han sig inte upp mot det där gänget. Han har ju ingen annan än Sofia och Love i sitt liv längre och vill naturligtvis inte riskera att förlora dem med. Även om det verkar som om hon tar fel beslut och umgås med "fel folk". Han ser väl upp till henne med, antar jag, och hoppas kanske på att hon ska "vakna upp" och komma hem eller hur man säger.

Spoiler: visa
Ja, det är ju just det som gör att jag tycker han är mesig; han har inga starka åsikter som får honom att bryta sig loss. Och hur han skulle se upp till Sofia efter att hon skjutit ihjäl kvinnan, det förstår jag inte.

Spoiler: visa
Elin. Ja, hon undrar väl hur allt ligger till. Vem hon kan lita på. Kan hon lita på någon överhuvudtaget? Hon känner sig säkerligen ensam, även privat. Angående att hon ljög för mamman som sökte sin dotter, det kan ju varit för att hon ville att mamman skulle säga någonting mer om dottern, ge Elin någon ledtråd till de konstigheter som hon känner pågår?

Spoiler: visa
Jag tycker det mer verkar som hon tänker "vad skulle Gunnar tycka, säkrast att ljuga". Noll empati för de oroliga föräldrarna, hon kunde åtminstone sagt att hon hört att hon var tjänstledig el hänvisat till Gunnar såsom varande Sarahs chef.


Sedan får man komma ihåg att allt inte är som i verkligheten, karaktärerna är bara påhittade om än hyfsat verklighetstrogna, och kanske har författarna inte tänkt igenom precis allt som en tittare tänker på (särskilt inte de tittare som analyserar varenda liten vinkel eller detalj), och kanske har författarna eller producenterna gjort nåt misstag här eller där, sånt händer ju.


Spoiler: visa
Nåväl. Min känsla för programmet är stark. Jag tycker att den är spännande, och läskig med tanke på mina erfarenheter med manipulativ pojkvän och jag undrar hur långt Sofia är villig att gå. Kommer hon att se Mattias som den han faktiskt är? Kommer hon att tro på honom eller sin bror då det gäller incidenten i skogen? Kommer hon att välja att lämna veritas eller kommer någonting att hända henne eller Love? Kommer hon att välja att se på när de jagar Simon?

Spoiler: visa
Sofia har ju köpt Veritas ideologi, oavsett vad hon skulle tycka om att Mattias är beredd att skjuta ett barn och hennes egen bror. Hon kan inte få bara lämna Veritas och gå tillbaka till sitt vanliga liv, hon måste få sitt straff. Det tycker iaf jag. Allt annat skulle kännas som ett otillfredsställande slut.


Om man blir tagen som gisslan, så ska man inte bli lugnad om någon säger "Ta det lugnt, snart är det över".

En risk med seriens skildring av de intrigerande politikerna är att tittarna fylls med politikerförakt. "De är samma kålsupare allihopa, varför ens rösta?" Eller att tittarna tycker att Trygghetspartiet (SD) verkar faktiskt bäst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav atoms » 2015-02-01 14:34:35

Jag har missat ett eller ett par avsnitt men jag tycker att storyn håller ihop ordentligt. Händelseförloppet är också ganska tajt och man slipper ju de mer osannolika grejerna som är vanliga i t.ex. Bron för där skarvades det alldeles för mycket med utryckningstider och dylikt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Kostymhippie » 2015-02-01 16:10:02

Gillar serien skarpt.

Till alla kränkta rasister: tagga ner för fan, det är en serie och inte på riktigt eller i syfte att uppmuntra till vissa åsikter eller att motverka andra. Det är fiktion, punkt. Blir spyfärdig på grisälskare och manshatare som ska analysera fiktion i alla lägen och komma med moraliska pekpinnar.

Två avsnitt kvar och flera frågetecken kvarstår:
- Hur kom det sig att Sofia från ingenstans reggade sig på nazzeforum och så fort kom i kontakt med Veritas?
- Varför försvann Sara, och vem låg bakom hennes försvinnande och död?
- Vem mördade Annika Nilsson och varför?
Finns säkert fler oklarheter men kommer inte på fler just nu.
Tycker serien, trots stor skillnad i handling, har ett liknande dramaturgiskt upplägg som den eminenta serien Tjockare än vatten som gick på SVT i fjol.
Tror därmed att alla frågetecken kommer rätas ut i sista avsnittet.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav atoms » 2015-02-08 23:58:46

Kostymhippie skrev:Tror därmed att alla frågetecken kommer rätas ut i sista avsnittet.


Jag tyckte att mycket rätades ut i det nionde avsnittet.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav antonius » 2015-02-09 0:20:19

atoms skrev:
Kostymhippie skrev:Tror därmed att alla frågetecken kommer rätas ut i sista avsnittet.


Jag tyckte att mycket rätades ut i det nionde avsnittet.


Är inte lika säker, tycker det uppstod en del frågetecken, fattade inte riktigt de där turerna kring uranbrytningsaffären, är väl för korkad.

Spoiler: visa
och vad var det för 'hitmen' som helt plötsligt dök upp och knäppte justitsieministerns livvakt, vem hade beställt dem, strange? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Mortalis » 2015-02-09 0:24:58

Hur tolkar ni slutet?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Mortalis » 2015-02-09 0:34:36

Spoiler: visa
Antonius skrev:och vad var det för 'hitmen' som helt plötsligt dök upp och knäppte justitsieministerns livvakt, vem hade beställt dem, strange? :-)063


Det var kanske samma folk som mördade Annika Nilsson och Sarah Farzin. Det verkar som att någon på Indal ger uppdragen.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Mortalis » 2015-02-09 0:39:48

Jag hade hoppats på ett 'riktigt' avslut: en tragisk epilog, en punkt. Men nu känns det lite som att SVT filar på en andra säsong :?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav antonius » 2015-02-09 1:53:20

Mortalis skrev:Jag hade hoppats på ett 'riktigt' avslut: en tragisk epilog, en punkt. Men nu känns det lite som att SVT filar på en andra säsong :?


Förmodligen...
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav atoms » 2015-02-09 13:29:59

Jag tolkade det som att Indal låg bakom Veritas (de hade ju gott om resurser) och att attentatet mot börsen skedde för att skapa en situation där Indal kunde gå in och deala med statens företrädare. Allt det andra som Veritas gjorde var en rökridå men Veritas visste nog inte vilka som skapat dem.

Inte helt realistiskt men det är ju fiktion.

Storföretagen har en lång historia av att stödja diktaturer och verka i antidemokratiska miljöer.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav antonius » 2015-02-09 15:15:39

atoms skrev:Jag tolkade det som att Indal låg bakom Veritas (de hade ju gott om resurser) och att attentatet mot börsen skedde för att skapa en situation där Indal kunde gå in och deala med statens företrädare. Allt det andra som Veritas gjorde var en rökridå men Veritas visste nog inte vilka som skapat dem.

Inte helt realistiskt men det är ju fiktion.

Storföretagen har en lång historia av att stödja diktaturer och verka i antidemokratiska miljöer.


Veritas var bara deras lydiga redskap sas... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Kostymhippie » 2015-02-10 18:51:49

Hmmm, intressant det där med kopplingen mellan Indal och Veritas, låter helt logiskt om man tänker efter. Fast jag tror att vissa individer, speciellt Gustav, är/var nazister på riktigt och hade egna personliga och politiska visioner med det hela.

Tyckte inte heller om slutet, hade hoppats på ett definitivt slut, det här kändes bara avslaget helt klart...besvikelse är ordet.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav atoms » 2015-02-10 20:36:52

Kostymhippie skrev:Hmmm, intressant det där med kopplingen mellan Indal och Veritas, låter helt logiskt om man tänker efter. Fast jag tror att vissa individer, speciellt Gustav, är/var nazister på riktigt och hade egna personliga och politiska visioner med det hela.


Jag tänker mig också att de som ingick i gruppen var övertygade nazister och att kopplingen till Indal nog var okänd för dem alla. Jag kan inte se någon fördel för Indal att det skulle på annat sätt och jag kan tänka mig att det fanns flera länkar i kedjan mellan dem just för att mörka.

Kostymhippie skrev:Tyckte inte heller om slutet, hade hoppats på ett definitivt slut, det här kändes bara avslaget helt klart...besvikelse är ordet.


Luften gick liksom ur, tycker jag.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Mortalis » 2015-02-10 23:49:41

Egentligen var allt upplagt för att Elin skulle offras.

Hon var på plats när Annika Nilsson mördades, när Sarah Farzin mördades och när Rebecka Lundström mördades. Plus att det hade varit lätt att visa att hon i hemlighet snokade i Sarahs lägenhet och bland Annikas efterlämnade papper.

Dessutom ljög hon för vakterna på Rosenbad för att kunna identifiera Sarahs bil i samma stund som Sarah blev bortförd och mördad.

Även SÄPO hade avslöjat henne med att ljuga upprepade gånger.

Denna Elin, med sin obegränsade lojalitet till fadersgestalten Gunnar, hade kunnat bli en perfekt syndabock för alla inblandade. Hennes blå ögon hade kunnat bana väg för att hon likt lammet leddes fram till offeraltaret.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Mortalis » 2015-02-11 1:37:50

Hade varit mer gripande än det där blask-slutet iaf...
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Kostymhippie » 2015-02-11 9:38:00

Fast nu hade ju Elin inte blå utan gröna ögon.
Att hon sen var blåögd och inte förstod på ett tidigare stadium att Gunnar var insyltad i härvan eller att SÄPO m.fl. skulle avslöja hennes lögner är en annan femma.

Ja luften gick ur serien totalt i sista avsnittet, enda roliga var rasse-Olle när han röstade på sig själv och försökte nita Juhlin men kraschade glaset i fejan på sig själv. Och när Gustav ringde anonymt och angav sig själv och sen sa det där om att nya rekryter till sin morfar så var det seriens sista riktigt spännande scen.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-11 9:44:57

Det blev inget avslut i stor stil direkt...snarare en mild avtoning.

Jag hade velat se ett annat avslut, mer...ptja, hämnd, mer av en smäll.

Nu blev det "hum hum, jaha..."

Sen tycker jag inte att alla skådisar riktigt levde upp till sina roller...den typiska svenska sjukan replikskifteskådespeleri...och låtsade bekymmersrynkor när kameran filmar närbild.
Jag saknar nerv och riktig tyngd i skådespeleriet.

En annan iakttagelse är att alla såg ungefär likadana ut, likadant klädda etc.
Miljöerna, fotot...kunde också vara bättre. Kändes rätt sterilt allting.
Man kunde ha jobbat mer med visuella intryck, gjort nåt lite mer personligt av det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alien » 2015-02-12 4:05:16

Jag känner mig fortfarande förvirrad.

Spoiler: visa
På vilket sätt gav Indal Veritas order att skjuta ihjäl människor på börsen? Fanns det någon sådan scen, det har jag missat i så fall.

Jag tyckte nog att Mattias och Gustav och de andra verkar rätt övertygade nazister.

I nionde avsnittet sade ju Mattias rent ut till Sofia att de tagit in henne för att hon var så lätt att manipulera. Men det gäller väl de flesta medlemmar i nazistpartier (och andra extremiströrelser). Några få hårdföra karismatiska ledare och resten manipulerade följare.

Slutet med Sofia och Simon var också otillfredsställande.
Spoiler: visa
Varför var Simon så absolut emot när Sofia i ren desperation ville gå till polisen? Varför gick Simon aldrig själv till polisen? För att han då skulle åkt dit själv som medhjälpare? Samtidigt kunde han inte tänka sig att fortsätta som förut utan ville att Sofia skulle försvinna. Och då gjorde hon det helt snällt, utan att ta med sig sin son. Det kändes inte trovärdigt. Simon visade iaf sent omsider sig modig när han vägrade att ge efter för Sofia trots att hon siktade på honom med ett skjutvapen.


Gustav var redan efterlyst, ändå reagerade inte personalen på flygplatsen.
Spoiler: visa
Och varför vände Gustav åter, bara för att få prata med sin farfar, var han beredd att sitta i åratal i fängelse för den skull?


Elin var också värsta mesen tyckte jag när det gällde Gunnar. Hon stod emot alla andra försök att ta ifrån henne pappren. Men gentemot Gunnar var hon mjuk som vax.
Spoiler: visa
Och argumentet att "förändra inifrån" var det lamaste jag hört. Hur skulle Elin kunna ändra något inifrån när Gunnar visade sig vara mer intresserad av egen makt än av principer? Enda sättet att ändra något hade varit att svika den svekfulle Gunnar och gå till pressen.


Nej, slutet var en besvikelse.
Spoiler: visa
Samlingspartiet, Trygghetspartiet, Veritas, samma skit allihop; alla var emot demokratin, alla var beredda att gå över lik.
Men det är väl ofta så med politiska thrillers; det blir bara konspirationsteorier av alltihop.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Mortalis » 2015-02-12 17:21:49

Inte helt omöjligt att producenterna skapade två slutavsnitt: ett definitivt slut ifall serien skulle floppa, och ett "säsongsslut" som bäddar för en ny omgång avsnitt. I så fall fick vi se det senare.

Det skulle kunna förklara varför så många noggrannt planterade trådar spårade ur eller lämnades utan konklusion.

Blå Ögon visas just nu på Berlin International Film Festival. Kan tänka mig att Svt/Strix är intresserade av att sälja serien till andra länder. Här är gänget på plats på festivalen:

090215_EW_0040_IMG_FIX_1200x800.jpeg
Skönt att se nassarna lite avspända också :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Richard » 2015-02-12 19:29:03

Tycker att serien var hyfsad, den får 5,5 av 10 av mig. Slutet syddes ihop lite väl snabbt.

Han som spelar Gunnar är ju cool, en slags Terminator!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alien » 2015-02-13 1:35:09

Olle som typ ägnat sitt liv åt Trygghetspartiet och hade partiet som sin enda familj, han kastades brutalt ut. Där hade man en tråd som inte ledde någon vart. Fick känslan att Olle skulle hämnas på något sätt el möjligen att han skulle ompröva sina åsikter om partiet, men fick bara se honom bli en patetisk loser. Varför visa så mycket om honom?

Möjligen skulle man dra en parallell till att samlingspartiets och trygghetspartiets ledare agerade likadant; offrade sina trogna medarbetare utan att blinka när det gällde risk att förlora makt/inflytande. I samlingspartiets fall offrades Rebeckas liv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Mortalis » 2015-02-15 9:53:27

Olle kände inte till den hemliga förhandlingarna mellan Välfärdspartiet och Trygghetspartiet som Indal lobbade för (staten får bestämma om uranbrytning i kommunerna och dessa får i gengäld bestämma om flyktingmottagandet).

Den som däremot verkar ha gjort det var Janina. Det var tydligt att partiledningen satt henne på att kontrollera Olle.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in