Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dåre eller Geni?

Dåre
6
18%
Geni
25
74%
Lagom
3
9%
 
Antal röster : 34

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 13:16:04

Vad jag förstår av hans verk eller vettiga intervjuer och berättelser om och med honom, så var han mycket intelligent, musikalisk och allmänt begåvad.

Vann skrivartävling som barn, och har väl skrivit en del svensktoppslåtar också (med lätthet, sådant verkar ha ramlat ur honom bara).

Och visst är det svängigaste med bäst musik ofta kombinerade med skruvade texter.

Emellanåt skymtar man genialiteten i vissa texter, och att han hade ganska stor allmänbildning, SÄRSKILT med tanke på omständigheterna.

Men jag håller med KS om vilka som lyssnar på honom. Förr satte jag inte i samband hur jag blev bemött och hur jag själv betedde mig, men med mer kunskap inser jag att jag inte bör lyssna eller prata om Eddie Meduza hur som helst eller med vem som helst.

Jag träffade honom en gång, (eller två men jag pratade bara med honom lite riktigt en av gångerna), vid olika spelningar. Och han verkade INTE som de knäppisar som lyssnade på honom. Han gav ett udda och intelligent intryck.

Han hade en extremt kass uppväxt. Som barn fick han väl både höra och se sin mamma ha sex med olika män, och han flyttade typ rekordartat många gånger.

Lite synd att folk bara ser, som Eddie själv uttryckte det, "en ritad kuk" och så slår det slint i hjärnan och allt är skit. Man måste tydligen ha en särskild hjärna för att se det geniala trots könsuttryck. Åter igen, det som KS skrev om: de flesta som gillar EM verkar inte inse genialiteten utan dras till könsorden och det provocerande (inte det intelligent provocerande som det faktiskt finns en hel del av, utan de dras till att könsord och sånger om sprit i allmänhet är provocerande). Lite trist. Jag tror att jag bara träffat 2 personer som verkar fatta det intelligenta, resten skriker om brännvin och att Karin Söder är ful.

Även det mest tramsiga och barnsliga, som verkar som ett gytter, har lite av karaktären Picasso över sig, d.v.s. det ser ut som kaotiskt skräp (eller låter då) men försök göra om det. Häver man bara ur sig vad som helst, så blir det bara en brun röra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 13:18:11

Förresten, "dåre eller geni". De flesta genier är dårar på något sätt, så det går inte att svara annat än "både och". "Lagom" var det sista han var dock.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav troglodyten » 2015-01-03 13:50:48

@Bror Duktig

Du sätter ord på min stora förundran och kärlek till vår riksdåre/geni här.
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-03 13:54:46

Bror Duktig skrev: "Lagom" var det sista han var dock.



:lol:
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-03 13:58:31

Bror Duktig skrev:de flesta som gillar EM verkar inte inse genialiteten utan dras till könsorden och det provocerande (inte det intelligent provocerande som det faktiskt finns en hel del av, utan de dras till att könsord och sånger om sprit i allmänhet är provocerande). Lite trist. Jag tror att jag bara träffat 2 personer som verkar fatta det intelligenta, resten skriker om brännvin och att Karin Söder är ful.



Ja, när jag väkste upp så var Eddie Meduza något man hörte på fest, det var 20 `rånere` (som vi sejer i Norge) med skinnjakke och gammal volvo, mycket sprit, öl och skriking. Jag tror inte någon egentligen fikk med sej hva han sang om, det vara bara "kuken och mera sprit, nu kjör vi!" hela jävla tiden. Mycket av hans talang druknade i skrik och brännvin.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Chevelle » 2015-01-23 16:27:14

Eddie har jag aldrig varit mycket för men Errol är ett geni!
Kan säga att Errol själv inte gillade när han blev tvungen att skapa Eddie, mycket tragisk historia om ett musikaliskt geni...
Chevelle
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2015-01-22
Ort: Skövde

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav thefilosofer » 2015-02-03 10:44:11

KrigarSjäl skrev:Svårt att besvara trådfrågan, jag är ingen expert på Eddie Meduza...inget ont om honom, verkar ha varit ett hårt levnadsöde och sånt har jag respekt för.

Det jag brukar ha svårt för är de som gillar Eddie Meduzas musik; obildade raggare, slarviga korkade lantliga människor med jord under naglarna som röstar SD, inte tar hand om sina hundar och tycker att man ska köpa tatueringskit på postorder och öva sig på andra raggar-tattar-bönder.

Det blir inte bättre av att de inte ens vet att deras idol är död sen en tid tillbaka.

En så pass kompakt obildning - plus deras allmänntillstånd och övriga egenskaper - gör att jag helst inte vill ha med dom att göra.


Det här är nog det mest fördomsfulla inlägget jag läst i hela mitt liv.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav hearnothing » 2015-02-03 10:53:01

Geni...

KrigarSjäl skrev:Det jag brukar ha svårt för är de som gillar Eddie Meduzas musik; obildade raggare, slarviga korkade lantliga människor med jord under naglarna som röstar SD.


Jag har minst ett högskolepoäng. Röstar inte på SD. Gillar (en del) raggare.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Miche » 2015-02-03 12:25:17

hearnothing skrev:Geni...

KrigarSjäl skrev:Det jag brukar ha svårt för är de som gillar Eddie Meduzas musik; obildade raggare, slarviga korkade lantliga människor med jord under naglarna som röstar SD.


Jag har minst ett högskolepoäng. Röstar inte på SD. Gillar (en del) raggare.
Det Krigis skriver betyder inte att alla som gillar ED faller under obildningskategorin (även om många gör det, jag har personligen träffat på sådana personer).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav hearnothing » 2015-02-03 12:48:34

Miche skrev:Det Krigis skriver betyder inte att alla som gillar ED faller under obildningskategorin


Jag förstod det. Till skillnad från Krigarsjäl kan jag kalla mig expert på Eddie Meduza och det är en liten andel (gissar lite utan att ha vetenskaplig backup) av dom som gillar E. Meduza som är som klyschorna i inlägget. Men dom finns. Jag har sett, och tom. pratat med, en och annan IRL.

Krigarsjäl skrev:Det blir inte bättre av att de inte ens vet att deras idol är död sen en tid tillbaka.


Det har jag inte sett/hört. Men någon gång kommer väl bli den första.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-03 14:44:57

Jag känner till många som gillar EM och som är helt bôsiga. Som mest tycker det är kul att vrôla på "Mera brännvin" så högt det går för att enbart provocera, gärna stå jämte, flina, halsa brännvin och se hur medelsvensson reagerar.

Det betyder inte att alla är sådana, men enligt min erfarenhet, en majoritet. Då har jag hängt en hel del med raggare förut. Kanske därför.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav hearnothing » 2015-02-03 15:02:56

Bror Duktig skrev:Det betyder inte att alla är sådana, men enligt min erfarenhet, en majoritet.


Enligt mina erfarenheter är det nästan ovanligt att t.ex. sk. "hårdrockare" och punkare inte gillar E. Meduza . Många fans har han i alla fall.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav hearnothing » 2015-02-19 10:13:37

Det viktigaste eventet på internet just nu:

"Eddie Meduza på 200 lappen ja tack!"
https://www.facebook.com/events/4179764 ... 214942152/
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Hundralappen » 2015-02-20 1:22:59

hearnothing skrev:
Bror Duktig skrev:Det betyder inte att alla är sådana, men enligt min erfarenhet, en majoritet.


Enligt mina erfarenheter är det nästan ovanligt att t.ex. sk. "hårdrockare" och punkare inte gillar E. Meduza . Många fans har han i alla fall.


Samtidigt är ju hans katalog ett helt smörgåsbord. Han kunde både spela country, rockabilly, punk, rock, pop, elektroniskt och tillochmed lite rapinslag hade han i några låtar. Ringer någon klocka att det var sonen Anders som sa att det enda han inte kunde spela var hårdrock i någon intervju. Och mig veterligen kommer jag inte på någon hårdrockslåt han gjort. Så dom flesta lär väl hitta åtminstonde något dom kan lyssna på inom hans låtar.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav hearnothing » 2015-02-20 9:59:35

Hundralappen skrev:Han kunde både spela country, rockabilly, punk, rock, pop, elektroniskt och tillochmed lite rapinslag hade han i några låtar.


Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror inte många lyssnar på Den Store E för att han är bra musikaliskt. Det säkert 10.000 band och artister som spelar bättre rockabilly t.ex. Jag gissar att E går hem hos hårdrockare och punkare eftersom han har en härlig skit-i-allt attityd.

Hundralappen skrev:Och mig veterligen kommer jag inte på någon hårdrockslåt han gjort.


Han har gjort några plojhårdrockslåtar som gruppen Manfred Willes. Annars är den enda som jag kommer på den här rätt dåliga låten. Någon slags hård rock (med boogieinslag) kanske?



Eddie Meduza/Errol Norstedt har skrivit Boyazont som är med på Europes debutskiva tillsammans med John Norum (som spelade en del gitarr med Eddie, b.la.på Punkjävlar) förresten:
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Eddie Meduza - Dåre eller Geni

Inläggav Natte » 2015-03-25 21:09:16

Jag gillar verkligen gamle Errol! Han var så härligt gränslös med sina obscena sketcher och låtar. Men som sagt vi får ju inte glömma att han gjorde seriösa låtar också, så det är synd att folk bara förknippar honom med snusk.

Låten "Sverige vart e vi på väg" berättar verkligen sanningen om sossesverige. Han var tillräckligt smart för att fatta hur saker och ting låg till i detta land.

Han hade också en egenartad förmåga att lära sig spela ett instrument på ett par dagar. Och han behärskade både gitarr, bas, trummor och dragspel, kanske fler.

Jag var kanske åtta år när jag hörde låten "Fruntimmer" hos en klasskamrat. Jag fattade tyvärr inte innebörden då som jag gör nu.

Jag hoppas att han får festa i himlen med alla andra döda rockhjältar. Det förtjänar han med tanke på hur utstött han var av det svenska etablissemanget.

Vila i frid Errol Leonard Norstedt! R I P
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in