Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-01 19:43:57

Folk tycker ibland man är sjuk i huvudet om man är tillfreds med sin tillvaro.

"- Men har du ingenting att se fram emot, inget mål? Har du gett upp?".

Det måste ju vara en direkt verkan av Mia Törnblomismen. att man ständigt ska vara på väg mot nya mål, ständigt på språng hela livet ut.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Alien » 2015-02-01 19:46:26

Maggi skrev:Barbara Ehrenreich var en frisk fläkt när hon kom för några år sen, tur att det finns kloka människor som inte sväljer vad somhelst! Såg henne på TV! Susan Cain har jag inte hört talas om, ska kolla upp!


En tråd om Susan Cain: susan-cain-the-power-of-introverts-artikelserie-i-svd-t27019.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav River » 2015-02-01 19:47:32

Forstår ikke hvordan noen kan få seg til å lese bøker som forteller deg at du er mislykket.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Maggi » 2015-02-01 22:11:32

Tack Alien, ska läsa!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-02 14:09:25

Kanske mer användbara punkter vore:
1. Var som du har lust att vara.
2. Ta itu med det negativa men sök efter ljuspunkterna.
3. Våga säga nej.
4. Låt inte känslorna diktera ditt agerande.
5. Undvik coacher och annat löst folk.
6. Läs något du helt enkelt har lust på för att det är givande.
7. Lär av det förflutna.

Även om Svend har hittat något som är fel innebär det inte att han kan ett bra svar heller ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Maggi » 2015-02-02 14:35:35

sugrövmanövern skrev:Folk tycker ibland man är sjuk i huvudet om man är tillfreds med sin tillvaro.

"- Men har du ingenting att se fram emot, inget mål? Har du gett upp?".

Det måste ju vara en direkt verkan av Mia Törnblomismen. att man ständigt ska vara på väg mot nya mål, ständigt på språng hela livet ut.


Det är underbart med folk som är tillfreds, synd att man sällan stöter på dem! Fortsätt trivas!!!
Tyder på mognad tycker jag.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Noli » 2015-02-02 17:06:20

Nu har jag sett Skavlan i SVTplay. Det är inget fel i ett tänka positivt och se livet fullt med möjligheter i stället för att tänka negativt och fastna i begränsningstänkandet.

Jag själv mår bättre av att tänka positivt än att tänka negativt och jag har läst några böcker i positivt tänkande och självkänsla bl.a. Älska dig själv, och Sikta mot stjärnorna för flera år sedan och jag blir glad av att läsa dessa böcker som öppnar möjligheterna för mig. Det går att tänka positivt utan att behöva prestera sig och utan att behöva förändra sig och utveckla sig hela tiden för man kan vara nöjd med sitt liv och sin gamla heminredning och se positivt på det ändå utan att behöva förändra sig och renovera alls. Alltså positivt förnöjdsamhet.

Jag stör mig på att det här med att man ska utvecklas och förändra sig för sådana ord upplever jag som kravfyllda för jag anser att man har rätt att få förbli detsamma hela livet ut med gott samvete och stoltheten i behåll. Som sagt att ta det lugnt och vara nöjd med sitt liv och sitt hem m.fl. ändå för det utan att behöva sträva efter förändring, förnyelse, utveckling hela tiden alls med gott samvete och stoltheten i behåll.

På ett sätt gillar jag de positiva självhjälpböckerna där det finns positiva möjlighetsord bl.a. våga vara dig själv och välj vilket liv du själv vill leva även om det skiljer sig från mängden m.fl. men däremot gillar jag inte gör om program med stränga experter på TV som läxar upp vuxna människor från slarvigt liv på sina egna villkor till ordentligt liv på expertens villkor.

Med vänlig hälsning Noli.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Kattmat » 2015-02-02 17:51:09

Bra att det är en till som (räknas som tillräckligt viktig för att) ges offentligt utrymme att protestera mot självhjälps-psykologin.

Hoppas att de snart också upptäcker att människor är olika, och att olika sätt att hantera tillvaron därför funkar olika bra beroende på individ och situation :wink:
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-02 17:58:29

Självhjälps-ideologin är det snarare. En dogm.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-02 21:02:24

Noli skrev:Nu har jag sett Skavlan i SVTplay. Det är inget fel i ett tänka positivt och se livet fullt med möjligheter i stället för att tänka negativt och fastna i begränsningstänkandet.

Jag själv mår bättre av att tänka positivt än att tänka negativt och jag har läst några böcker i positivt tänkande och självkänsla bl.a. Älska dig själv, och Sikta mot stjärnorna för flera år sedan och jag blir glad av att läsa dessa böcker som öppnar möjligheterna för mig. Det går att tänka positivt utan att behöva prestera sig och utan att behöva förändra sig och utveckla sig hela tiden för man kan vara nöjd med sitt liv och sin gamla heminredning och se positivt på det ändå utan att behöva förändra sig och renovera alls. Alltså positivt förnöjdsamhet.

Jag stör mig på att det här med att man ska utvecklas och förändra sig för sådana ord upplever jag som kravfyllda för jag anser att man har rätt att få förbli detsamma hela livet ut med gott samvete och stoltheten i behåll. Som sagt att ta det lugnt och vara nöjd med sitt liv och sitt hem m.fl. ändå för det utan att behöva sträva efter förändring, förnyelse, utveckling hela tiden alls med gott samvete och stoltheten i behåll.

På ett sätt gillar jag de positiva självhjälpböckerna där det finns positiva möjlighetsord bl.a. våga vara dig själv och välj vilket liv du själv vill leva även om det skiljer sig från mängden m.fl. men däremot gillar jag inte gör om program med stränga experter på TV som läxar upp vuxna människor från slarvigt liv på sina egna villkor till ordentligt liv på expertens villkor.

Med vänlig hälsning Noli.

Det finns fortfarande inga "stränga experter" som uppfostrar folk i teve mot deras vilja.
Vad det handlar om är programformat.
Det är dramaturgi bara.


Vilka "möjligheter" är det som öppnats för dig genom läsning av de böckerna?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav TheWonderer92 » 2015-02-02 23:08:46

sugrövmanövern skrev:Det måste ju vara en direkt verkan av Mia Törnblomismen. att man ständigt ska vara på väg mot nya mål, ständigt på språng hela livet ut.


Jag tror inte Mia Törnblom skulle uttrycka sig så. Hon menar att man visst får vara nöjd med sitt liv och att det till och med är en nödvändighet om man vill utvecklas i något område. Det är svårt att utvecklas om inte den viljan bottnar i nöjdhet och tacksamhet inför där man är idag. Mia lägger stor vikt i tacksamheten inför det man har.

Jag har läst hennes böcker utan och innan och visst märker jag att hon fokuserar på personlig utveckling - för det ligger väl i allas intresse? I sin egen takt förstås. Hon skriver också att människor är olika och att man ska lita på sin magkänsla vad som känns rätt för en själv och glädjas över små framsteg. Alla människor har mål - stora som små. I en del fall kan det handla om de mest basala sakerna som att orka sig upp ur sängen varje morgon, äta hälsosamt och att röra på sig. Man rätt att känna sig lika stolt varje gång man klarar av sådana saker som de som har mål att vinnea guld i OS. Same shit but different.

Mia råkar just vara en energibomb som personlighet och det är ju jättebra att sådana finns också - men hon kräver INTE att alla ska vara som henne. Hur skulle världen se ut då? Och hur skulle världen se ut om alla var aspisar?

Summa summarum har man rätt att känna sig stolt över de framsteg som känns viktiga för en själv och de egenskaper man är född med. Den åsikten delar Mia Törnblom med mig också :wink:
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-02 23:50:47

-Mia Törnblom är en fd. bedragerska och saknar helt utbildning.

Energibomb?
Snarare manisk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Miche » 2015-02-02 23:53:29

KrigarSjäl skrev:Energibomb?
Energitjuv är väl en korrekt benämning!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-03 0:04:11

Ja utan tvekan.

Hon är en sån som ska ha allt syre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav TheWonderer92 » 2015-02-03 1:19:19

KrigarSjäl skrev:-Mia Törnblom är en fd. bedragerska och saknar helt utbildning.

Energibomb?
Snarare manisk.


Haha är du en av dem som gått på myten att utbildning säger mer än livserfarenhet? Man behöver inte gå en jävla utbildning för att kunna se saker ur ett klart perspektiv. Nu måste jag ta i för jag är en utav dem som upplevt diverse saker som vissa människor med psykologutbildning bara skulle drömma om att kunna verbalisera.

Att Mia har gjort dåliga saker definierar inte henne som person. Alla har gjort dåliga val i livet och det som definierar människan är hur man väljer att förhålla sig till det senare. Mia har tagit sig ur missbruk och dålig självkänsla och vågat ta ansvar för det hon har gjort. Hon mår bra idag och inspirerar väldigt många människor till hur man kan må bra med inte alltför svårbegripliga medel.

Jag ser inte upp på dem som råkat skaffa sig en utbildning att paradera runt med. Att läsa psykologi och inte upplevt något själv betyder ingenting. DEM kan man kalla bedragare.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-03 1:45:41

Programmet går i repris på SVT1 NU!. Svend har kommit in i studion nu.
30 minuter in.

Återigen om dessa tänka positivt och att när folk inte fixar det skall de till en coach. När de inte fixar det känner de ofta att de bara har sig själva att skylla. Slutar med stress och depression.

TheWonderer92 skrev:hon fokuserar på personlig utveckling - för det ligger väl i allas intresse? I sin egen takt förstås. Hon skriver också att människor är olika

Problemet blir när företagsledare påtvingar dessa läror i förvanskad form ner på sina löneslavar. Eller när ledare i offentlig verksamhet försöker fålla in sina infångade medborgare i dessa irrläror.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav TheWonderer92 » 2015-02-03 3:27:40

plåtmonster skrev:Problemet blir när företagsledare påtvingar dessa läror i förvanskad form ner på sina löneslavar. Eller när ledare i offentlig verksamhet försöker fålla in sina infångade medborgare i dessa irrläror.


Påtvingar Mia Törnblom läror i förvanskad form på sina anställda? Vidareutveckla tack.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-03 3:33:32

Nej, folk lär sig men får inte med hela bilden och missar bitar. Rätt vanligt.

Inte sällan i kombination med avsaknad av intellektuell ambition att vara lyhörd och ifrågasätta sina egna tankar eller att vara samvetsgrann med de mer subtila nyanserna av hur människor fungerar.

Man behöver inte göra så mycket själv alltid. Det räcker med ett halvblint följe som gör det åt en ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav TheWonderer92 » 2015-02-03 3:52:38

plåtmonster skrev:Nej, folk lär sig men får inte med hela bilden och missar bitar. Rätt vanligt.

Inte sällan i kombination med avsaknad av intellektuell ambition att vara lyhörd och ifrågasätta sina egna tankar eller att vara samvetsgrann med de mer subtila nyanserna av hur människor fungerar.

Man behöver inte göra så mycket själv alltid. Det räcker med ett halvblint följe som gör det åt en ;)


Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Vad vet du om Mias verksamhet mer specifikt som gör att du kan dra sådana slutsatser? För de var väl ett svar på min föregående fråga?

Som Aspergare (och som neurotyp) får man nog göra jobbet att sålla ut det som är viktigt för en själv om man närvarar vid en föreläsning om personlig utveckling. Förhoppningsvis känner man till sina begränsningar och bortser från de tips som syftar på just de begränsningarna. Det är alltså inte Mias jobb att anpassa sina föreläsningar efter dem som har funktionshinder om det inte är hennes gebit. Mycket av det hon säger kan man ta till sig ändå och fundera vidare på även om man råkar ha en bokstavskombination.

Hänger du med?

Hennes anställda för övrigt är säkerligen väl insatta i hennes arbete och delar hennes sätt att bidra till samhället med personlig utveckling. Ingen har tvingat dem att söka jobbet.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav TheWonderer92 » 2015-02-03 4:06:17

Jag förstår dock vad du menar med att Mia förmedlar en något förenklad version av det mänskliga psyket men å andra sidan är det ju inte heller hennes specialområde. Hennes specialområde är självkänsla och en låg sådan känns likadan inombords för alla personlighetstyper liksom en hög sådan. Det är känslan inför sitt eget värde som människa som det läggs fokus på.
Mia representerar redskap man kan använda sig av om man vill ha en bättre självkänsla. De redskapen som hon känner till och som har funkat för henne. Det har hon varit väldigt tydlig med i sina böcker för övrigt och att hon har full förståelse för att hennes metoder kanske inte passar alla. Det betyder att hon har självdistans och det är därmed en god anledning att inte störa sig på henne.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Miche » 2015-02-03 5:32:51

TheWonderer92 skrev:Mia
TheWonderer92 skrev:Mia
Jösses vad tjenis du är med MT... Känner du henne personligen och försöker framställa henne i bättre dager?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav Laika » 2015-02-03 8:42:20

TheWonderer92 skrev:Jag förstår dock vad du menar med att Mia förmedlar en något förenklad version av det mänskliga psyket men å andra sidan är det ju inte heller hennes specialområde.

Det är jämförbart med att jag som icke-fysiker skulle skriva en enkel och lättillgänglig bok om fysik, och i de fall det jag skrivit är helt uppåt väggarna fel skulle jag kunna använda ursäkten "det är inte mitt specialområde".

Det finns ingen quick fix för att förbättra självkänsla. Dålig självkänsla kan ta sig massor av olika uttryck och bottnar i massor av olika saker. Det mänskliga psyket är komplext och att dra ner det till en så enkel nivå att man skriver en bok vid namn "Självkänsla nu!" är rent av äckligt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-03 13:29:28

TheWonderer92 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Mia Törnblom är en fd. bedragerska och saknar helt utbildning.

Energibomb?
Snarare manisk.


Haha är du en av dem som gått på myten att utbildning säger mer än livserfarenhet? Man behöver inte gå en jävla utbildning för att kunna se saker ur ett klart perspektiv. Nu måste jag ta i för jag är en utav dem som upplevt diverse saker som vissa människor med psykologutbildning bara skulle drömma om att kunna verbalisera.

Att Mia har gjort dåliga saker definierar inte henne som person. Alla har gjort dåliga val i livet och det som definierar människan är hur man väljer att förhålla sig till det senare. Mia har tagit sig ur missbruk och dålig självkänsla och vågat ta ansvar för det hon har gjort. Hon mår bra idag och inspirerar väldigt många människor till hur man kan må bra med inte alltför svårbegripliga medel.

Jag ser inte upp på dem som råkat skaffa sig en utbildning att paradera runt med. Att läsa psykologi och inte upplevt något själv betyder ingenting. DEM kan man kalla bedragare.

-En kirurg utan kompetens men med 'stor livserfarenhet'? :wink:

Nej, tvärtom kan kvacksalvare som Mia Törnblom göra stor skada.

Inom medicinen finns begreppet kvacksalveri, och det finns lagar mot sånt.

På samma sätt borde allsköns terapeuter, coacher, optimistkonsulter, kristallhealare, pårökta andeskådare etcetera granskas hårdare och underställas krav.

Människor med reella problem som vänt sig till dessa har tagit skada, det är ett faktum.

För att behandla måste man ha kompetens.


Här en nyttig artikel,
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fr ... 791352.svd
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kritik mot självhjälpsböcker i Skavlan (Svend Brinkmann)

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-03 15:49:34

TheWonderer92 skrev:
sugrövmanövern skrev:Det måste ju vara en direkt verkan av Mia Törnblomismen. att man ständigt ska vara på väg mot nya mål, ständigt på språng hela livet ut.


Jag tror inte Mia Törnblom skulle uttrycka sig så. Hon menar att man visst får vara nöjd med sitt liv och att det till och med är en nödvändighet om man vill utvecklas i något område. Det är svårt att utvecklas om inte den viljan bottnar i nöjdhet och tacksamhet inför där man är idag. Mia lägger stor vikt i tacksamheten inför det man har.

Jag har läst hennes böcker utan och innan och visst märker jag att hon fokuserar på personlig utveckling - för det ligger väl i allas intresse? I sin egen takt förstås. Hon skriver också att människor är olika och att man ska lita på sin magkänsla vad som känns rätt för en själv och glädjas över små framsteg. Alla människor har mål - stora som små. I en del fall kan det handla om de mest basala sakerna som att orka sig upp ur sängen varje morgon, äta hälsosamt och att röra på sig. Man rätt att känna sig lika stolt varje gång man klarar av sådana saker som de som har mål att vinnea guld i OS. Same shit but different.

Mia råkar just vara en energibomb som personlighet och det är ju jättebra att sådana finns också - men hon kräver INTE att alla ska vara som henne. Hur skulle världen se ut då? Och hur skulle världen se ut om alla var aspisar?

Summa summarum har man rätt att känna sig stolt över de framsteg som känns viktiga för en själv och de egenskaper man är född med. Den åsikten delar Mia Törnblom med mig också :wink:
Du skulle kunna arbeta som reklammakare för Mia Törnblom :D . Bra säljförsök, man lyssnar iaf. Men jag köper inte.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in