Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Braincandy » 2014-11-30 19:01:10

Ikväll sänds den första delen utav serien "Blå ögon" som ska gå i 10 delar, nedan är en teaser:



Citat från beskrivningen på youtube:

"Mitt under brinnande valrörelse försvinner justitieministerns stabschef spårlöst. Hennes ersättare Elin Hammar (Louise Peterhoff) kastas omedelbart in i ett nät av lögner och konspirationer när hon försöker ta reda på vad som har hänt. Samtidigt ser det främlingsfientliga Trygghetspartiet ut att gå mot ett succéval. I kulisserna förbereds en serie våldsdåd som kommer att sända chockvågor genom samhället. Sveriges första högerextremistiska terrorgrupp är på väg fram i ljuset.​
Ny dramaserie på SVT. Premiär SVT1 21:00 söndag 30 november http://www.svt.se/bla-ogon/"


Jag skulle vilja tipsa om detta för att så många som möjligt ska kunna bevittna spektaklet :-)018
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav slackern » 2014-11-30 19:05:00

Braincandy skrev:Sveriges första högerextremistiska terrorgrupp är på väg fram i ljuset.​


Fast det har vi väl redan med SMR? Kommer även ihåg han SDU ledaren som greps i Kungsträdgården med en skarpladdad handgranat när V skulle hålla ett förstamajtal.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav nescio » 2014-12-01 14:49:01

Det var dåligt. Jag kommer inte att se mer.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alyana » 2014-12-01 15:14:25

Så barnsligt.
Löjligt.
Kommer inte titta en sekund.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alyana » 2014-12-01 15:19:27

Varför inte Sveriges första islamextremistiska terrorgrupp?
Men nej usch så får vi inte säga!
För det finns ju såklart inte... :roll:

Högerextrema finns redan sen 20-30 år f ö.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Huggorm » 2014-12-01 15:36:24

Hela serien är uppenbart skapad för att smutskasta SD.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-01 15:39:32

Huggorm skrev:Hela serien är uppenbart skapad för att smutskasta SD.
Hana säger du det :D . Jag såg avsnittet, mycket pinsamt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Braincandy » 2014-12-01 15:48:07

sugrövmanövern skrev:
Huggorm skrev:Hela serien är uppenbart skapad för att smutskasta SD.
Hana säger du det :D . Jag såg avsnittet, mycket pinsamt.


Det kan vara nyttigt att veta vad tv-licenspengarna går till emellanåt :mrgreen:
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-01 15:52:21

Braincandy skrev:Det kan vara nyttigt att veta vad tv-licenspengarna går till emellanåt :mrgreen:
:mrgreen: Just vad jag tänkte. Smutskastningskampanjer mot enskilda politiska partier i dramaform, nåja, smått nyskapande, det får man ge dem credit för.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Huggorm » 2014-12-01 16:52:25

Jag antar att de hårdstuderat public services neutralitetskrav före och lagt sig precis innanför gränsen för vad som är godkänt.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Moggy » 2014-12-01 16:54:25

Bryr mig inte ens om att titta på eländet. Pinsamt av SVT att göra en så politiskt vinklad tv-serie.

När pengarna går till sånt här så skäms jag över att betala tv-licensen. Ska nog ta och säga upp den igen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alien » 2014-12-03 23:43:48

Ingen skriver om det är spännande el inte. Alla tycks vara SD-sympatisörer och enbart se det som att man hackar på stackars SD.

Det är ju fiktion, och det viktigaste är om det är spännande och om skådespelarna spelar bra. Jag missade det eftersom jag kollade på något annat. Får väl kolla reprisen för att bilda mig en egen uppfattning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav geocache » 2014-12-04 0:16:45

Jag tittade på första avsnittet, men tyckte att den kändes lika inspirerande som en tre månader gammal dagstidning... jag har inte sett någon i mitt tycke bra kriminalpolisfilm sedan "Mannen på taket" http://sv.wikipedia.org/wiki/Mannen_p%C3%A5_taket
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-04 0:26:18

-Tycker det verkar vara en hygglig politisk thriller...man har lyckats sätta fingret på dagens svenska politiska klimat och Trygghetspartiet med dess figurer är ju en klockren skildring av SD!

"Kommunikationsplan", lägga munkavle på lokalpolitiker för att undvika grodor och rasistiska blogginlägg, smussla med sina verkliga avsikter, mörka sitt förflutna... - allt det där är ju precis som SD i verkligheten!

Enda kritiken skulle vara mot den "stökiga" demonstrationen vid torgtalet...för att vara stökigt såg det väldigt beskedligt och prydligt ut allting.

Det blir ofta taffligt när man ska skildra våld och action i svenska produktioner...sällan det blir bra och trovärdigt.
Skådisarna har mycket sällan den där aggressiva och nervösa laddningen som alltid förekommer när det är våld på riktigt.

Sen måste man säga att dagens tv-produktioner ser väldigt rena och dammfria ut...det har väl med HD-kameror eller nåt sånt att göra antar jag...fotot blir intill sterilitet rent.
Vet inte vad jag tycker om det riktigt. Det blir väldigt stiliserat allting.
Särskilt om inredningarna ser ut mer som IKEA-katalog än som vanliga svenska hem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Braincandy » 2014-12-05 22:07:14

Alien skrev:Ingen skriver om det är spännande el inte. Alla tycks vara SD-sympatisörer och enbart se det som att man hackar på stackars SD.

Det är ju fiktion, och det viktigaste är om det är spännande och om skådespelarna spelar bra. Jag missade det eftersom jag kollade på något annat. Får väl kolla reprisen för att bilda mig en egen uppfattning.


Jag har tänkt efter en gång till för att försöka få en rättvis bild av vad det var jag såg.

Det var typiskt svenskt, stelt med avsaknad av själ. Det saknas inlevelse i svenska produktioner vilket väl är det jag är mest kritisk till med åtminstone hur det första avsnittet var. Hur resten utav serien blir återstår att se, den har fångat mitt intresse eftersom det känns som att det finns en relevant poäng med hur det ser ut i verkligheten. Å ena sidan riktiga rötägg men också helt vanliga människor bland dem som gör sitt bästa.

Inte uteslutet att det spårar ur och går över gränsen... men jag välkomnar olika scenarion, det är bra för perspektiv tänket, förståelsen och i längden nyttigt.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav nescio » 2014-12-07 15:14:22

Alien skrev:Ingen skriver om det är spännande el inte. Alla tycks vara SD-sympatisörer och enbart se det som att man hackar på stackars SD.

Det är ju fiktion, och det viktigaste är om det är spännande och om skådespelarna spelar bra.
Det var tråkigt. Onaturliga dialoger, dåligt skådespel, fel bakgrundsmusik. De får gärna hacka på SD. De kunde lika gärna ha kallat Trygghetspartiet för Sverigedemokraterna i stället.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alien » 2015-01-27 17:43:42

Jag antar att om de kallat Trygghetspartiet för Sverigedemokraterna så hade de kunnat bli stämda för förtal. Moderaterna heter ju också Samlingspartiet i serien.

Nu ser jag det inte som någon realistisk skildring av Sverige av idag, mer som att den visar tendenser och vad som skulle kunna/t ske.

Terroristgruppen Veritas får ju Trygghetspartiets Olle Nordlöf att verka som värsta mysgubben. Egentligen känns det lättast att förstå honom. Han tänker visserligen på vilken nytta partiet kan få av Annikas begravning. Men samtidigt verkar han faktiskt tycka synd om hennes barn på riktigt, så mycket att han skänker Sofia pengar som han stulit från partikassan. Och han är så rädd för Janina att han inte vågar erkänna stölden.
Spoiler: visa
(Vem var det som dödade Annika Nilsson förresten, har det framkommit?)


Annika Nilsson verkade också trovärdig. En vanlig kvinna som jobbar inom hemtjänsten och som ser att pengarna inte räcker till för en värdig äldreomsorg. Och drar den populistiska åsikten att det är invandrarnas fel. Sofia som utvecklas från misshandlad småbarnsmamma till iskall terrorist är svårare att förstå. Skulle varit lättare att förstå hennes (och mammans) invandrarhat om ex-sambon varit invandrare. Men det är nog inte tillräckligt PK att visa en invandrare som skurk (medan i verkligheten det ju finns skurkar i alla läger).

Jag tycker inte SD:ar har någon anledning att gå i taket. Även samlingspartiet visar sig bestå av intrigerande taktiker, som alla bara tänker på sin egen och partiets position. Ingen verkar brinna för några idéer där, men det gör man inom Trygghetspartiet.

Först trodde jag att Elin skulle vara den vanliga människan som vi skulle identifiera oss med. Men när Sarahs föräldrar kom till hennes arbetsplats förnekade Elin att Sarah var sjukskriven. Då förstod jag att hon också hörde till de skumma, som har lättare till lögn än sanning. Jag har lite svårt att förstå vad intrigerna inom justitiedepartmentet går ut på.

Betr Veritas så känns det förstås väldigt långt ifrån dagens verklighet. Men högerextrema el nazistiska terrorgrupper finns utomlands (t ex denna nazistisk-terrorism-t27647.html). Och extrema åsikter, som att en kvinna som gifter sig och skaffar barn med en svart man är "rasförrädare", hittar man lätt på nätet.

Ja, vem ska man identifiera sig med? Kanske Sofias bror Simon, som ju inte är någon invandrarhatare.
Spoiler: visa
Men han är ju bara så otrolig mesig. Han säger aldrig ifrån till Sofia och verkar så hjälplös trots sina 19 år att han inte bara kan lämna henne, än mindre kontakta polisen. Fast i senaste avsnittet verkar han äntligen släppt sin handlingsförlamning. Men när psykopaten Mattias för tillfället inte kan hindra honom, varför kör inte Simon iväg med barnen i bilen utan drar iväg med dem till fots i skogen?

Det stora terrorattentatet och polisens allmänna ineffektivitet är däremot helt trovärdigt. Tänker på Breiviks attentat mitt i Oslo.

Och Adam Lundgren är rejält skrämmande som psykopaten Mattias. Vilken blick! Men ledaren Gustav, som verkar hur normal som helst, är egentligen ännu mer skrämmande. Din trevlige lärare, kollega el granne kan vara en mördande terrorist!
Spoiler: visa
adam.jpg

Jag vet inte hur trovärdiga seriekaraktärerna är rent psykologiskt. Kanske kommer jag på fler luckor i handlingen senare. Men spännande är det iaf, så klart jag följer serien.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav antonius » 2015-01-27 20:37:07

Alien skrev:Jag vet inte hur trovärdiga seriekaraktärerna är rent psykologiskt. Kanske kommer jag på fler luckor i handlingen senare. Men spännande är det iaf, så klart jag följer serien.


Gör jag med, förstår inte varför folk sågar denna serie, en del utan att de ens har sett den? är inte det lite förutfattat. Om man nu ska säga ngt negativt, så är det som vanligt med svenska produktioner att man har för låg volym på talet, eller om det är bakgrundsljudet som är för högt, annars tycker jag det är ett hyggligt foto... :-)063

Spoiler: visa
Vad beträffar lilla Simon, är han ingen mes, tänk själva att hamna i klorna på terrorister, klart han är förvirrad, han är ju bara 19 år... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav sugrövmanövern » 2015-01-27 20:41:35

Sett en del avsnitt nu, det är mycket utfyllnad. Ganska tråkig. Bitvis lite småspännande, ska se de sista avsnitten tänkte jag. Men serien kunde nog varit betydligt färre avsnitt då jag inte verkar ha missat något fast jag hoppat över flera avsnitt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Alien » 2015-01-29 23:57:07

antonius skrev:
Alien skrev:Jag vet inte hur trovärdiga seriekaraktärerna är rent psykologiskt. Kanske kommer jag på fler luckor i handlingen senare. Men spännande är det iaf, så klart jag följer serien.


Gör jag med, förstår inte varför folk sågar denna serie, en del utan att de ens har sett den? är inte det lite förutfattat. Om man nu ska säga ngt negativt, så är det som vanligt med svenska produktioner att man har för låg volym på talet, eller om det är bakgrundsljudet som är för högt, annars tycker jag det är ett hyggligt foto... :-)063

Spoiler: visa
Vad beträffar lilla Simon, är han ingen mes, tänk själva att hamna i klorna på terrorister, klart han är förvirrad, han är ju bara 19 år... :-)063


Blott Sverige svenska dramaproduktioner har, även om UK och Danmark kanske gör det bättre.

Spoiler: visa
Jag tycker iaf att Simon verkar väl mesig. Han jobbar ju, ändå bor han kvar hemma, som en riktig mammas gosse. Han ser ut som 12 år och beter sig så också. Ingen tjej har han heller, vilket väl är i enlighet med teorin "tjejer gillar inte alltför snälla killar". Först förlitar han sig på mamma och gör inget uppror fast han inte håller med henne när det gäller utlänningshatet, sedan förlitar han sig på Sofia trots att hon har blivit en mördare. Om han inte vågar säga emot den stenhårda Sofia, varför sticker han inte bara? Men det har förstås sina dramaturgiska orsaker, hade han pratat med någon annan och kanske gått till polisen, så hade serien blivit mycket kortare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav antonius » 2015-01-30 11:13:50

Spoiler: visa
Man är nog inte så kaxig om man får en kall pistolmynning mot huvudet, särskilt när man vet att de mördat folk förr, men Simon kommer nog fixa detta tillslut, blir intressant se nästa avsnitt... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav Richard » 2015-01-30 11:59:29

En grej jag har lagt märke till är att alla i serien, har nästan alltid samma kläder på sig hela tiden...
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav yakamoko » 2015-01-30 12:00:08

Okej. Min tankar om BlåÖgon då. Angående karaktärerna i alla fall.

Spoiler: visa
För det första så tycker jag att trygghetspartiet verkar vara ett relativt lugnt och vettigt parti jämfört med det andra där alla är luriga och oärliga mot varandra och mot allmänheten. Oavsett deras politik.

När det kommer till Sofia så känns hon äkta. Hon har blivit utsatt för en misshandlande man och föll säkert för den mjuka och omhändertagande (om än falska) sidan hos Mattias. Mattias är en läskigt manipulerande filur (har råkat ut för en sån människa själv och kan mycket lätt sätta mig in i Sofias situation, även om personen jag utsattes för inte var riktigt så extrem som Mattias är i programmet).

Simon då, tja, självklart så sätter han sig inte upp mot det där gänget. Han har ju ingen annan än Sofia och Love i sitt liv längre och vill naturligtvis inte riskera att förlora dem med. Även om det verkar som om hon tar fel beslut och umgås med "fel folk". Han ser väl upp till henne med, antar jag, och hoppas kanske på att hon ska "vakna upp" och komma hem eller hur man säger.

Elin. Ja, hon undrar väl hur allt ligger till. Vem hon kan lita på. Kan hon lita på någon överhuvudtaget? Hon känner sig säkerligen ensam, även privat. Angående att hon ljög för mamman som sökte sin dotter, det kan ju varit för att hon ville att mamman skulle säga någonting mer om dottern, ge Elin någon ledtråd till de konstigheter som hon känner pågår?


Sedan får man komma ihåg att allt inte är som i verkligheten, karaktärerna är bara påhittade om än hyfsat verklighetstrogna, och kanske har författarna inte tänkt igenom precis allt som en tittare tänker på (särskilt inte de tittare som analyserar varenda liten vinkel eller detalj), och kanske har författarna eller producenterna gjort nåt misstag här eller där, sånt händer ju.

Spoiler: visa
Nåväl. Min känsla för programmet är stark. Jag tycker att den är spännande, och läskig med tanke på mina erfarenheter med manipulativ pojkvän och jag undrar hur långt Sofia är villig att gå. Kommer hon att se Mattias som den han faktiskt är? Kommer hon att tro på honom eller sin bror då det gäller incidenten i skogen? Kommer hon att välja att lämna veritas eller kommer någonting att hända henne eller Love? Kommer hon att välja att se på när de jagar Simon?
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Blå ögon - ny dramaserie på SVT

Inläggav yakamoko » 2015-01-30 12:01:03

Richard skrev:En grej jag har lagt märke till är att alla i serien, har nästan alltid samma kläder på sig hela tiden...


Det är faktiskt en av sakerna jag gillar. Gör det mer verklighetstroget :)
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in