Cipralex (5 mg, 10 mg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav Chrilleb » 2013-02-24 12:54:14

Hej, ska testa en ny medicin mot oro och depp, nån som har erfarenhet av denna ? Ska börja ta en tabl. på morgonen, efter en vecka 2 st.


Mvh
Christer


Moderator Alien: Slog ihop med en annan tråd och ändrade därför rubriken lite.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Cipralex 5 mg

Inläggav Mymlan » 2013-02-24 13:18:39

Jag testade den för nåt år sedan, och blev helt ur balans. Fick väldigt häftigt temperament, samt att jag snabbt ökade i vikt. Så jag bytte till Venlafaxin. Dock har jag en NT-bekant som tagit cipralex i flera år, och förhenne har den funkat jättebra. Så det är (som med de flesta mediciner) olika från person till person.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Cipralex 5 mg

Inläggav Chrilleb » 2013-02-24 13:36:18

Hej Mymlan, tack för din erfarenhet, då vet jag :)



Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Cipralex 5 mg

Inläggav biologic » 2013-02-25 18:17:09

Jag har ätit Cipralex i ett antal år nu. Ökade min dos till 20 mg/dag i somras, efter ett mindre sammanbrott. Fungerar bra, håller ångesten stången för det mesta. Men det är, som sagt, olika från person till person! Det kan inte påpekas tillräckligt. Jag vet en med AS som började se "spindlar" i ögonvrårna av Cipralex...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Cipralex

Inläggav NovemberGirl » 2015-01-24 16:48:03

Är det någon som har erfarenhet av cipralex??.

Har ätit cipralex 10mg (2 tabletter) om dagen i två månader nu, pågrund av panikångestattacker.
Dom första två veckorna var det värsta jag varit med om
någonsin, då ångesten höjs vid insättningen.
Efter det har det varit skapligt stabilt fram tills för en vecka sedan,..
Känner mig jättekonstig, deprimerad och vaknar på nätterna av känslan
av att jag ska få panikångest, är jätteledsen, förvirrad och har svårt att andas.

Är det någon som vet om det är vanligt för just cipralex att det går upp
och ner i effekten på det viset??

Känns sjukt jobbigt :(


Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd.
NovemberGirl
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-07

Cipralex

Inläggav snowstorm » 2015-01-24 17:45:05

Kan förstå att det känns jobbigt. Har själv ätit cipralex 5mg för ett år sen. Fick hemska biverkningar av den. Upplevde en försämrad effekt men enda fördelen med den var att jag sov bättre.
Jag kände en ökad ångest och förvirring. Om du känner att du inte blir bättre så byt till en annan medicin.
snowstorm
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-01-24

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav NovemberGirl » 2015-01-24 22:08:59

Snowstorm: vad hade du för biverkningar??.
Jag sover fruktansvärt dåligt av cipralexen,
känner bara ångest på nätterna, som jag skrev.
Får nog prata med min läkare,...
NovemberGirl
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-07

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav H2SO4 » 2015-01-25 0:55:10

Ganska vanligt med ssri-insättning och brukar rätta till sig efter 3-5 veckor.
Jag personligen reagerade bara positivt vid insättning av cipralex. Däremot hade jag väldigt begränsad effekt av den. Paroxetin är ett annat ssri som har visats mer effektiv vid autismproblematik. Jag har den själv nu och har gjort enorma framsteg.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav Liljan » 2015-01-26 2:12:53

Jag har tagit Cipralex 20 mg i två år, jag tycker det fungerar bra. De första 3-4 veckorna blev jag dålig i magen och torr i munnen, sedan gick det över. Jag fick inga andra biverkningar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav yakamoko » 2015-01-29 21:15:11

Jag har tagit Cipralex i 1,5 år och ja, det var lite jobbigt i början. Torr i munnen, verkligen. Men eftersom jag slutade gråta nästan direkt (efter bara ett par dagar!) så orkade jag att stå ut med ökad ångest de första veckorna. Jag märkte ju liksom att någonting hände i kroppen/huvudet och hade därför en slags tillit till att det skulle ordna sig med resten med ;)

När jag sedan hamnat på en bra nivå så var jag helt ångestfri, inga gråtattacker, ingen ilska eller överdriven irritation och den sociala fobin och tvångstankarna blev bättre de med!
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav 145852 » 2015-02-06 10:22:20

Min psykiatriker sade att cipralex är sockerpiller (vådaskott?)
Det är ett enkelt sett att få dig i rutin, gå upp på morgon.
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav ac4iv » 2015-03-13 13:15:13

Har börjat med cipralex för cirka en vecka sen , började på 5 mg ska höja snart. Nån som tycker den funkar mot paniksyndrom?
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav Nisse1982 » 2015-03-13 13:33:39

Själv har jag aldrig haft panikanfall överhuvudtaget innan jag började med Cipralex. Gick enbart på cipralex och fick det första anfallet hos tandläkarn när jag skulle dra ut en tand.
Samtidigt var den riktigt bra mot depression och vardaglig ångest.
Har själv slutat med den för 2 månader sen, gått på den i nästan ett år, och har fortfarande utsättningssymptom och ångest varje dag. Alla reagerar ju olika men vet inte om den var så bra för mig i längden.

Jo, tänkte tillägga att själv fick jag mycket mer biverkningar av den generiska versionen av cipralex, den är billigare men ger mer ssri-relaterade biverkningar.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav cocos » 2015-03-13 15:02:37

Nisse1982 skrev:Jo, tänkte tillägga att själv fick jag mycket mer biverkningar av den generiska versionen av cipralex, den är billigare men ger mer ssri-relaterade biverkningar.


Det är enbart psykologiskt. Exakt samma verksamma ämne, Escitalopram. S-enatiomeren av citalopram.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav NovemberGirl » 2015-03-13 16:43:43

ac4iv skrev:Har börjat med cipralex för cirka en vecka sen , började på 5 mg ska höja snart. Nån som tycker den funkar mot paniksyndrom?


Ja, när jag började ta cipralex så ökade ångesten något fruktansvärt, men efter två veckor så mådde jag mycket bättre. Ska tillägga att jag hade kraftiga panikångestattacker när jag började med cipralexen. Så ja, det hjälper mot paniksyndrom, iaf för mig :)
NovemberGirl
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-07

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav ac4iv » 2015-03-13 16:50:07

NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:Har börjat med cipralex för cirka en vecka sen , började på 5 mg ska höja snart. Nån som tycker den funkar mot paniksyndrom?


Ja, när jag började ta cipralex så ökade ångesten något fruktansvärt, men efter två veckor så mådde jag mycket bättre. Ska tillägga att jag hade kraftiga panikångestattacker när jag började med cipralexen. Så ja, det hjälper mot paniksyndrom, iaf för mig :)
Okej låter bra :) vilken dos låg du på ?
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav NovemberGirl » 2015-03-13 17:01:54

ac4iv skrev:
NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:Har börjat med cipralex för cirka en vecka sen , började på 5 mg ska höja snart. Nån som tycker den funkar mot paniksyndrom?


Ja, när jag började ta cipralex så ökade ångesten något fruktansvärt, men efter två veckor så mådde jag mycket bättre. Ska tillägga att jag hade kraftiga panikångestattacker när jag började med cipralexen. Så ja, det hjälper mot paniksyndrom, iaf för mig :)
Okej låter bra :) vilken dos låg du på ?


5 mg, sen höjde jag till 10 mg efter första veckan och nu är jag uppe på 15 mg :)
NovemberGirl
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-07

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav ac4iv » 2015-03-13 17:26:52

NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:
NovemberGirl skrev:
Ja, när jag började ta cipralex så ökade ångesten något fruktansvärt, men efter två veckor så mådde jag mycket bättre. Ska tillägga att jag hade kraftiga panikångestattacker när jag började med cipralexen. Så ja, det hjälper mot paniksyndrom, iaf för mig :)
Okej låter bra :) vilken dos låg du på ?


5 mg, sen höjde jag till 10 mg efter första veckan och nu är jag uppe på 15 mg :)
Okej samma som läkaren sa att jag skulle göra. får hoppas att det funkar för mej med :)
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav NovemberGirl » 2015-03-13 17:41:27

ac4iv skrev:
NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:Okej låter bra :) vilken dos låg du på ?


5 mg, sen höjde jag till 10 mg efter första veckan och nu är jag uppe på 15 mg :)
Okej samma som läkaren sa att jag skulle göra. får hoppas att det funkar för mej med :)


Jag vet hur det är att ha paniksyndrom så jag sympatiserar med dig.
Hoppas också på att det ska funka för dig, lycka till! :D.
Har du några funderingar på biverkningar så är det bara att fråga :)
NovemberGirl
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-07

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav ac4iv » 2015-03-13 17:46:36

NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:
NovemberGirl skrev:
5 mg, sen höjde jag till 10 mg efter första veckan och nu är jag uppe på 15 mg :)
Okej samma som läkaren sa att jag skulle göra. får hoppas att det funkar för mej med :)


Jag vet hur det är att ha paniksyndrom så jag sympatiserar med dig.
Hoppas också på att det ska funka för dig, lycka till! :D.
Har du några funderingar på biverkningar så är det bara att fråga :)
Ja paniksyndrom är ju inte så kul, tack så mkt :) Har tagit dom i snart en vecka har känt av mer ångest än vanligt men inga andra biverkningar än så länge. Vad hade du för biverkningar ?
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav NovemberGirl » 2015-03-13 17:58:25

ac4iv skrev:
NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:Okej samma som läkaren sa att jag skulle göra. får hoppas att det funkar för mej med :)


Jag vet hur det är att ha paniksyndrom så jag sympatiserar med dig.
Hoppas också på att det ska funka för dig, lycka till! :D.
Har du några funderingar på biverkningar så är det bara att fråga :)
Ja paniksyndrom är ju inte så kul, tack så mkt :) Har tagit dom i snart en vecka har känt av mer ångest än vanligt men inga andra biverkningar än så länge. Vad hade du för biverkningar ?


Jag hade sjukt mycket ångest, skakade och hade overklighetskänslor och ännu kraftigare panikattacker, det började ge med sig efter ungefär två veckor. Okej, bra att du bara känt av en biverkning även om förhöjd ångest är sjukt jobbigt och tråkigt :(, hoppas du slipper det snart! :)
NovemberGirl
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-07

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav ac4iv » 2015-03-13 18:03:47

NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:
NovemberGirl skrev:
Jag vet hur det är att ha paniksyndrom så jag sympatiserar med dig.
Hoppas också på att det ska funka för dig, lycka till! :D.
Har du några funderingar på biverkningar så är det bara att fråga :)
Ja paniksyndrom är ju inte så kul, tack så mkt :) Har tagit dom i snart en vecka har känt av mer ångest än vanligt men inga andra biverkningar än så länge. Vad hade du för biverkningar ?


Jag hade sjukt mycket ångest, skakade och hade overklighetskänslor och ännu kraftigare panikattacker, det började ge med sig efter ungefär två veckor. Okej, bra att du bara känt av en biverkning även om förhöjd ångest är sjukt jobbigt och tråkigt :(, hoppas du slipper det snart! :)
Värkar som ja haft "tur" med bara ångest än så länge. hoppas det :) tack så mkt för hjälpen :)
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav NovemberGirl » 2015-03-13 18:05:20

ac4iv skrev:
NovemberGirl skrev:
ac4iv skrev:Ja paniksyndrom är ju inte så kul, tack så mkt :) Har tagit dom i snart en vecka har känt av mer ångest än vanligt men inga andra biverkningar än så länge. Vad hade du för biverkningar ?


Jag hade sjukt mycket ångest, skakade och hade overklighetskänslor och ännu kraftigare panikattacker, det började ge med sig efter ungefär två veckor. Okej, bra att du bara känt av en biverkning även om förhöjd ångest är sjukt jobbigt och tråkigt :(, hoppas du slipper det snart! :)
Värkar som ja haft "tur" med bara ångest än så länge. hoppas det :) tack så mkt för hjälpen :)


Var så lite så! :)
NovemberGirl
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-07

Cipralex (5 mg, 10 mg)

Inläggav Nisse1982 » 2015-03-13 19:16:49

cocos skrev:Det är enbart psykologiskt. Exakt samma verksamma ämne, Escitalopram. S-enatiomeren av citalopram.

Japp, det är samma ämne i tabletterna men generiska versioner som andra företag gör kan skilja sig en hel del från originaltillverkarens produkt.
De använder andra tillverkningssätt vilket gör att de kan skilja sig 20-30% i effekt mot originalet plus att biverkningarna kan bli fler pga tablettens uppbyggnad. Var en överläkare som förklarade det hela.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in