pressas på rehab :(

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

pressas på rehab :(

Inläggav Sampa » 2014-10-15 9:15:26

Hej allihopa,

Råkade ut för en trafikolycka 31/8, låg en månad på sjukhus innan jag blev flyttad till rehab.
Har helt sanslösa smärtor från mitt ben som opererades pga. kompartment syndrom efter olyckan, det i sin tur har gjort att jag mest legat i sängen.

Nu har det blivit aningen bättre, men gör ont som tusan mellan åt, började ta mig ut med rullstol på egen hand för att utforska anläggningen.
tyvärr sa min arm ifrån av rullandet och svullnade upp.
är uppe mycket på egen hand på rummet i rullstolen, sen gör jag övningar jag fått från sjukhuset, så jag ligger inte still och latar mig som dom verkar tro, du måste komma upp säger dom, och jag säger åt dom att jag visst är uppe varje dag men det känns som dom inte tror på en.

Nu håller personalen på och tjatar och pressar mig att jag ska komma till restaurangen och äta.
Men jag vill inte, vet inte varför, har ingen lust att sitta där med andra, sitter hellre själv och äter på rummet,kan inte ens plocka mat eller bära brickan själv ändå, men nu har dom börjat krångla med det och istället pressar mig att äta där.
Har försökt förklara att jag har asperger och även social fobi, men det spelar ingen roll dom fortsätter pressa och jag fortsätter undvika.
känner mig så jäkla stressad av det här, jag kan gå till restaurangen och äta men det måste liksom ske på mina villkor när jag vill.
vad ska jag göra för att dom ska fatta?

Har gett dom det underbart bra info bladet vad jag vill att mina läkare ska veta från en tråd här, sa åt dom att det är bra ifall det kommer fler med AS förutom jag, läkarna tackade som fan och tyckte det var superbra, efter det har det delats ut till hela personalen och kommer användas i deras arbete.
ett par sjuksköterskor har sagt till mig att dom läst det och tycker det är bra info.

Ändå stressas och pressas det alltså, vad tror dom, att dom ska bota AS genom att tvinga mig till matsalen?
Har varnat dom att om dom fortsätter pressa mig skiter jag i det här och åker hem trots att jag är så trasig (har närmare två siffrigt med frakturer).

Trött jag blir :(

sorry om texten är lite rörig, är så jäkla trött pga sömnbrist, smärtan jäklas på nätterna.
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

pressas på rehab :(

Inläggav antonius » 2014-10-15 9:40:29

Men om det är jobbigt att äta där när det är mycket folk, kan du inte gå (förlåt, rulla) och äta lite senare när "lunchrusningen" är över, eller väldigt tidigt, brukar göra det själv så slipper man köer och trängsel... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

pressas på rehab :(

Inläggav elle » 2014-10-15 10:15:13

De beter sig respektlöst tycker jag och de har ingen rätt att göra såhär . De måste lära sig att ta hänsyn till din AS och social fobi . Om de fortsätter att låta bli att lyssna på dig kan du vända dig till deras chef .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

pressas på rehab :(

Inläggav plåtmonster » 2014-10-15 14:45:55

Sampa skrev:Har gett dom det underbart bra info bladet vad jag vill att mina läkare ska veta från en tråd här,

Länk?

Sampa skrev:Har varnat dom att om dom fortsätter pressa mig skiter jag i det här och åker hem trots att jag är så trasig (har närmare två siffrigt med frakturer).

Det kanske är bättre att ignorera de isåfall istället. Låt inte skitstövlar stå ivägen för ditt tillfrisknande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

pressas på rehab :(

Inläggav Alien » 2014-10-15 15:24:40

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

pressas på rehab :(

Inläggav mongoliet » 2014-10-15 16:30:06

De människor som jag mött som har varit mest oförstående och icke pålästa har just varit sjukvårdspersonal konstigt nog.
En läkare kunde inte ens uttalas Aspergers utan sa Aschbergrens och slog upp wikipedia för att läsa på lite hastigt medan jag satt i rummet. När jag var patient på öppenpsyk så tjatade både kuratorn och läkaren på mig att jag skulle må mycket bättre om jag var social och träffade nya människor trots att jag gång på gång förklarade att det var just det jag mådde dåligt av.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

pressas på rehab :(

Inläggav plåtmonster » 2014-10-15 17:02:25

Personalen har nog blivit vilseledd av sin utbildning att de kan allt. Det låter förtroendeingivande att läsa på wikipedia utan att faktakolla i rollen som läkare. :-)051
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

pressas på rehab :(

Inläggav Sampa » 2014-10-15 18:26:33

Alien skrev:Det gäller kanske denna information:
kommunikationsstod-vad-jag-vill-att-min-lakare-ska-veta-t23398.html


Exakt den, tack, glömde länka till den :)

tack för svaren allihopa
antonius skrev:Men om det är jobbigt att äta där när det är mycket folk, kan du inte gå (förlåt, rulla) och äta lite senare när "lunchrusningen" är över, eller väldigt tidigt, brukar göra det själv så slipper man köer och trängsel... :-)063


Jo det funkar bra i vanliga fall men här har jag inte lust alls, tror det är smärtorna som gör det.

Tog kontakt med habiliteringen och min kontakt där, bad henne prata med personalen här och ge dom en snabbkurs, får väl se vad som händer framöver.
Tack för svaren allihopa :)
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

pressas på rehab :(

Inläggav Braincandy » 2014-10-15 18:46:32

Sampa skrev:Ändå stressas och pressas det alltså, vad tror dom, att dom ska bota AS genom att tvinga mig till matsalen?


Det skulle inte förvåna mig, folk är så trångsynta när det kommer till saker de inte förstår. Det är vanligt att utgå ifrån vad man tror skulle vara bra för en själv, snarare än att se saken ur en annan persons synvinkel.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

pressas på rehab :(

Inläggav mongoliet » 2014-10-15 18:49:24

Braincandy skrev:Det är vanligt att utgå ifrån vad man tror skulle vara bra för en själv, snarare än att se saken ur en annan persons synvinkel.


Det är det som kallas egocentrism och nedsatt empati. Något som vi aspergare anklagas för att lida av när det i själva verket är en stor del av NT-befolkningen som har brister på det planet.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

pressas på rehab :(

Inläggav plåtmonster » 2014-10-15 22:20:22

Du kanske helt enkelt får ta till en tuff attityd för att markera dina gränser?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

pressas på rehab :(

Inläggav Sampa » 2015-01-21 1:48:08

plåtmonster skrev:Du kanske helt enkelt får ta till en tuff attityd för att markera dina gränser?


Och så gjorde jag :)
Blev förbannad tillslut och började ge folk utskällningar, kopplade även in folk från habiliteringen (som jag förövrigt bara träffat ett par ggr för att se om jag kunde få hjälp med något), sen tog det skruv, påtryckningarna slutade och jag blev istället en obekväm person för dom som dom inte gärna gick till, men gud vad skönt att få vara sig själv och för sig själv :p

Kände mig mest inlagd på rehab för någon skulle tjäna $$ på det, för jag var bara där på förvaring, mina skador gjorde att jag inte fick träna, men det är en annan historia för en annan gång. :)

Så tack till er för vänliga ord och habiliteringen som informerade rehab om hur en AS person ofta fungerar. ;)

Numera är det mest tjafs med vårdcentral som inte verkar fatta att man fortfarande har ont och verkligen behöver starka smärtstillande (morfin preparat), det är hyffsat förödmjukande att gång på gång behöva kämpa till sig recept och sen tjafsa med apotek som beter sig som värsta Gestapo när det ska hämtas ut, får tex enbart hämta för en vecka i taget vilket är djävulskt omständligt när man fortfarande sitter i rullstol och inte tar sig dit på egen hand.

Och samtidigt skriver man på annat håll ut mer än en månad Concerta utan problem, känns som den ena tycker man har en missbruksproblematik (vårdcentralen) medans dom som verkligen känner en (T.ex. Psykologen) inte tycker det och kan skriva ut mängder.
Kanske ska flika in att jag inte tar mer än nödvändigt, ofta även mindre om det går.

Känns bara galet irriterande att bli så jäkla "kollad" hela tiden, lita på en istället för bövelen tills motsatsen har bevisats ;)

Ha de gott så ses vi runt i forumen (har inte varit så aktiv pga svårigheter att sitta framför datorn ;) )
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

pressas på rehab :(

Inläggav plåtmonster » 2015-01-21 11:24:30

Be psykologen att skriva ut morfinet då? och skicka någon med fullmakt att hämta ut ditt recept?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

pressas på rehab :(

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-21 12:25:47

Bra att det löste sig inne på rehab, dåligt att de inte kan lyssna på dig utan måste höra om AS från hab.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

pressas på rehab :(

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-21 12:26:21

plåtmonster skrev:Be psykologen att skriva ut morfinet då? och skicka någon med fullmakt att hämta ut ditt recept?

Psykologer får inte skriva recept...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

pressas på rehab :(

Inläggav plåtmonster » 2015-01-21 14:03:35

Utgick från detta:
Sampa skrev:medans dom som verkligen känner en (T.ex. Psykologen) inte tycker det och kan skriva ut mängder.


Inte sällan så begär psykologen vad som skall skrivas ut och en läkare gör pappersexercisen så att gudarna hos socialstyrelsen får sina pappersoffer ;)

Kanske det var psykiater som avsågs? Oavsett så vart det en annan kanal för att få ut recept som kanske är bättre.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

pressas på rehab :(

Inläggav Sampa » 2015-01-21 17:17:06

plåtmonster skrev:Utgick från detta:
Sampa skrev:medans dom som verkligen känner en (T.ex. Psykologen) inte tycker det och kan skriva ut mängder.


Inte sällan så begär psykologen vad som skall skrivas ut och en läkare gör pappersexercisen så att gudarna hos socialstyrelsen får sina pappersoffer ;)

Kanske det var psykiater som avsågs? Oavsett så vart det en annan kanal för att få ut recept som kanske är bättre.


Jo, exakt psykiater menade jag, blandar alltid ihop dom :)

Man vågar ju knappt nämna nåt till någon av rädsla att bli utpekad eller misstänkt som missbrukare, håller på att trappa ner smärtstillande nu också men det gör för ont att fortsätta trappa ner just nu.

Nåja, har lyckats få stopp på nedtrappningen för tillfället men det satt långt inne innan jag kände att fan det här går inte det gör för ont och nu MÅSTE jag säga ifrån.
Försökte få dom att skicka remiss till smärtklinik men då ville dom att jag ska komma till vårdcentralen på läkarbesök, doh! vilket krånglande det ska vara :)
Måste ha rullstolstaxi med mera och bara att klä på sig är ett projekt, för vad?
För att komma dit och konstatera att jag har ont precis som dom redan vet eftersom det per månad skrivs ut typ 200st 665mg Alvedon, Ungefär lika många Gabapentin 300mg, 28st Oxynorm 10mg per vecka och 28st Oxycontin per två veckor (och då har det trappats ner rejält på dom sista två), sist men inte minst även Ipren eftersom det är det enda som fungerar på min huvudvärk hehe

Struntar i det istället tills jag måste ;)
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in