Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-20 19:19:27

Fick lust att kommentera lite till.

Parvlon skrev:Är nog jag som är oliktänkande på det här och de flesta andra forum faktiskt. Ja, t,om rent bibeltrogna forum är jag som ett svart får ibland.

Med oliktänkande menar jag alla som inte har samma uppfattningar som en själv. Det är ju ett relativt begrepp. Annars är väl jag också en "oliktänkare", det är nog få här som delar min syn på verkligheten. På andliga forum kan jag ibland ses som en skeptiker.

Inte så många som fattar den lilla detaljen att Jesus är Gud och att Satan är där med sina grejjer om man går förbi Jesus.

Att Jesus skulle vara Gud, vad baserar du det på? Jag får uppfattningen att du vill ha en så enkel världsbild som möjligt. Jesus=Gud, och det som avviker från bibeln ligger Satan bakom.

Martinus är DÖD men hade jag haft en diskussion med honom så skulle jag vart drygare mot honom än vad jag är mot dig.

Min poäng var just den att Martinus aldrig var dryg mot någon. Han respekterade andra personers uppfattningar och försökte aldrig att omvända någon. Detta rimmar ju dåligt med att det skulle vara du som blev räddad av Jesus medans Martinus skulle haft en Satans ande i sig. Det är på frukten man känner trädet, och frukten är ju det vi sänder ut mot omgivningen.

Men förmodligen hade vi haft en del intressanta diskussioner eftersom vi delar vissa erfarenheter.

Det ni möjligen delar är att ni båda varit med om någon form utav s k kundaliniresning. Men där Martinus kundaliniaktivering ledde honom vidare mot bl a ett s k kosmiskt medvetande, så innebar din att du råkade ut för en s k kundalinikortslutning vilket vanligen blir fallet för oss jordmänniskor. Den här min uppfattning baserar jag delvis på dina egna berättelser. Det här med att en mörk ande skulle ha gått in genom ryggen på dig är kanske den första feltolkning du har gjort, som du sedan spunnit vidare på. Det är nämligen så här, att när vi jordmänniskor råkar aktivera den här energin så blir det ofta för mycket för hjärnan och nervsystemet, eftersom vi inte är fysiskt/biologiskt redo för det.

Det leder till psykos, och troligen ofta även till en slags kortslutning av den kroppsliga s k livsenergin. Vad som händer då är att man upplever en snabb förlust av livsenergi, varmed man upplever ett själsligt mörker. Sinnet förmörkas tillfälligt tills dess att livsenergin ökar igen. Kortslutningen sker vanligen i ryggen (där energi från kron- och rotchakrat möts), och man upplever då ovanliga rörelser i ryggen som man inte kan kontrollera eller är van vid. Jag förstår att det i det läget är lätt att göra tolkningen att det är någon mörk ande som är orsak till detta, som tar sig in via ryggen och förmörkar ens sinne. Du är säkert inte den förste att tro detta. Man bör överhuvudtaget vara försiktig med tolkningar vid en psykos. Inte minst när det gäller röster som man kanske hör, dessa kan ju vara en produkt av en överhettad hjärna, men kan nog också härstamma från jordbundna andeväsen tror jag som kanske inte vill en gott och som man inte bör lita på. För i det här läget tror jag att man är extra mottaglig för det som andeväsen sänder ut, ty ökad livsenergi ger ökad känslighet.

Man behöver knappast blanda in Satan i ekvationen. Hans makt tror jag är mycket begränsad på jorden idag. Jordklotsväsendet håller på att bli ett "invigt" väsen, ett väsen med s k kosmiskt medvetande. Därför har inte Satan någon mission här idag. Elände händer ändå i världen, delvis pga människans ofärdiga natur. Vilket samtidigt är en spegling utav det mörker eller den ofullkomlighet som jordklotsväsendet fortfarande har i sitt sinne. Inom hundra år skall det dock vara slut på alla krig har Martinus sagt, och inom 3000 år så har vi ett riktigt paradis på jorden, inte bara till det yttre utan även i människornas egna sinnen.


Det här är förstås bara vad jag tror, och jag är medveten om att det jag skriver inte ändrar dina uppfattningar det minsta. Fast någon gång framöver kanske du börjar att ifrågasätta dom, vem vet. Det bör man göra emellanåt.

Jag vill dock inte påstå att du skulle ha fel angående att du ska ha räddats utav Jesus, för det håller jag inte för omöjligt. Tvärtom har väl Jesus, eller åtminstone tron på Jesus, räddat många människor som befunnit sig i kris. Däremot tycker jag att du tar bibeln lite väl seriöst, och jag tror att du blandar in Satan lite för ofta. Bland annat. Och när du menar att du varit med om samma sak som Martinus och profeten Muhammed, men att du till skillnad från dessa herrar genomskådade det hela, ja då tycker jag det låter som en rejäl släng av hybris.

Du går ju bara i hans fotspår så du kan skylla på honom om du tror fel sen när du står inför Guds ansikte.

Och du kan skylla på din psykos eller på bibeln. Jag tror dock inte att Gud bryr sig det minsta om vad vi tror. Och sen är det väl inte så riktigt att jag bara skulle gå i Martinus fotspår. Visst, jag har till viss del kapitulerat inför hans lära då den övertygat mig, men jag har för den sakens skull inte slutat att tänka själv. Och sen om jag väljer att tro på Martinus så är ju det ett val jag gör som inte på något sätt befriar mig från någon form utav ansvar. Så ser iaf jag på saken. Vi ansvarar alla för våra tankar och handlingar.

Dessutom så hade jag mycket på fötterna redan innan jag började läsa det tredje testamentet, och som fortfarande utgör den huvudsakliga grund jag står på (jag har nämnt en del om detta tidigare i tråden). Du är alltså fel ute återigen när du påstår att jag "bara" går i hans fotspår.

Att man gör "omfattande verk" säger väl ingenting om hur god personen är utan snarare är det ett tecken på att människan trott sig vara bättre vetande än andra människor och t.om Guds plan för ens liv. Det är ett ganska stort dryghetstecken, även enligt din egen logik hoppas jag.

Jag vet inte varför du tar ut "omfattande verk" ur sitt sammanhang. Självklart är ett omfattande verk i sig inget tecken på hur god en människa är. Angående "dryghetstecken", ja eftersom jag tror att Martinus var "bättre vetande" så ser jag förstås inte hans verk som ett dryghetstecken, utan snarare som en gåva till mänskligheten. På vilket sätt vore detta ologiskt utav mig menar du?


Sen hoppas jag att du inte tar detta inlägg som en personlig attack. Liksom du vill varna mig då du tror att Martinus var en falsk profet, så vill ju jag (antagligen lika naivt) hjälpa dig utifrån min övertygelse. Samtidigt som jag vill förklara mig och tycker om att diskutera sådant här när jag har tid och ork.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-20 23:03:36

petrus var ledare för en ortodoxa kyrkan också i arabien, kom ihåg det. så katolska kyrkan är inte den enda "Rätta"....elle
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-20 23:36:50

Micke skrev:Jordklotsväsendet håller på att bli ett "invigt" väsen, ett väsen med s k kosmiskt medvetande. Därför har inte Satan någon mission här idag
omfg

Tack men du har en dålig förståelse kring min hälsostatus, upplevelser och allmänt flum om psykoser. T.ex har jag inte skrivit att jag upplevde det som en "mörk kraft" som gick in i min kropp, då några veckor efter "kundaliniresningen". Jag trodde det var Gud, precis som Martinus.

Men klart har jag hybris. Jag är ju räddad av Sanningen själv efter ett tag så det är svårt att inte vara glad.

Man behöver knappast blanda in Satan i ekvationen.


skadar inte att testa, så kanske Sanningen hinner ikapp dig.

Jag vet att du inte gillar att läsa bibelverser men jag hoppas inte du börjar gråta för här kommer ett ändå.

2 Korintierbrevet 11

12 Jag vill också i fortsättningen handla som jag gör, för att inte de som söker efter tillfälle att vara som vi i fråga om berömmelse skall lyckas med det. 13 Sådana som de är falska apostlar, ohederliga arbetare, och uppträder som Kristi apostlar. 14 Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. 15 Därför är det inte underligt att också hans tjänare uppträder som tjänare åt rättfärdigheten. Men de kommer att få det slut som de förtjänar.


Jesus är min Gud. Han är våran skapare. Alla ska få se en dag och det står om i bibeln. Han varnade för folk som kommer påstå sig vara kristus/messias (martinus valde att kalla det "världsåterlösare"..). Han är Sanningen som steg ner från himlen för att befria oss. Tror du och litar på honom så får du evigt liv, för det har han lovat innan han korsfästes. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-20 23:53:05

Micke skrev:Den här min uppfattning baserar jag delvis på dina egna berättelser. Det här med att en mörk ande skulle ha gått in genom ryggen på dig är kanske den första feltolkning du har gjort, som du sedan spunnit vidare på. Det är nämligen så här, att när vi jordmänniskor råkar aktivera den här energin så blir det ofta för mycket för hjärnan och nervsystemet, eftersom vi inte är fysiskt/biologiskt redo för det.


Du får det att låta som att man SKA vara med om det. Dessutom att det går att VETA.. Det kan jag säga att det finns en stor risk att du är ute på väldigt hal is med dessa påståenden. Har skrivit om det tidigare men när "kundalinienergin" aktiverades så "såg" jag också en stor orm av eld som dök upp ur underjorden. Den varningen missade jag kan man säga. Jag såg det som en ny värld eller ett andligt uppdrag... Sen är det knappast så att jag är den enda som blivit räddad av Jesus efter såna här grejjer. Men jag har inte hört talas om någon som blivit räddad av Martinus eller "allah"..

Jag förstår att du är rädd för att det är Satan som Martinus var "ett" med. Då blir ju allt du tagit dig till av denna profet bara nonsens och t.om förrädiskt men jag varnar dig som sagt.

Är med stoor sannolikhet så att man ska låta Satans ande vara utanför kroppen.

Matteus 7: 7

"Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas."


Johannes 14:17

sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.


Jesus kom in i mitt hjärta och jag upplevde det som att han kom inifrån efter en operation av samma organ. Sen hände det bra andliga grejjer och det fortsätter än.

Innan det var det mycket lögner och jag känner som sagt igen dem i Martinus skriverier.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-21 0:25:20

Micke skrev:Att Jesus skulle vara Gud, vad baserar du det på? Jag får uppfattningen att du vill ha en så enkel världsbild som möjligt. Jesus=Gud, och det som avviker från bibeln ligger Satan bakom.
Jag trodde faktiskt det var krångligare än vad det visade sig vara. Numera är jag väl införstådd att Gud lever och är Herre över jord och himmel och min himmelska fader. Att jag inte behöver oroa mig för vad jag ska äta osv, precis som Jesus säger i bibeln. Vi är värda mer än fåglarna.

Jag har haft drömmar och syner där Jesus visat sig. :-)Happy

Johannes 14:9

Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'?


Det står om världens och även himmelens framtid i Uppenbarelseboken 21;

Spoiler: visa
21 Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen och den förra jorden voro förgångna, och havet fanns icke mer.

2 Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är prydd för sin brudgum.

3 Och jag hörde en stark röst från tronen säga: »Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem

4 och skall avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden skall icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.»

5 Och han som satt på tronen sade: »Se, jag gör allting nytt.» Ytterligare sade han: »Skriv: ty dessa ord äro visa och sanna.»

6 Han sade vidare till mig: »Det är gjort. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag giva att dricka för intet ur källan med livets vatten.

7 Den som vinner seger, han skall få detta till arvedel, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son.

8 Men de fega och de otrogna, och de som hava gjort vad styggeligt är, och dråpare och otuktiga människor och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare skola få sin del i den sjö som brinner med eld och svavel; detta är den andra döden.»

9 Och en av de sju änglarna med de sju skålar, som voro fulla med de sju sista plågorna, kom och talade till mig och sade: »Kom hit, så skall jag visa dig bruden, Lammets hustru.»

10 Och han förde mig i anden åstad upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ned från himmelen, från Gud,

11 med Guds härlighet. Den glänste likt den dyrbaraste ädelsten, den var såsom kristallklar jaspis.

12 Den hade en stor och hög mur med tolv portar, och vid portarna stodo tolv änglar, och över portarna voro skrivna namn: namnen på Israels barns tolv stammar.

13 I öster voro tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre portar.

14 Och stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stodo tolv namn: namnen på Lammets tolv apostlar.

15 Och han som talade till mig hade en gyllene mätstång för att därmed mäta staden och dess portar och dess mur.

16 Och staden utgjorde en fyrkant, och dess längd var lika stor som dess bredd. Och med stången mätte han staden: dess mått var tolv tusen stadier, dess längd och bredd och höjd voro lika.

17 Och han mätte dess mur: den var ett hundra fyrtiofyra alnar efter människors mått, som ock är änglars.

18 Och stadsmuren var byggd av jaspis, men staden själv var av rent guld, likt rent glas.

19 Stadsmurens grundstenar voro skönt lagda och utgjordes av alla slags ädelstenar. Den första grundstenen var en jaspis, den andra en safir, den tredje en kalcedon, den fjärde en smaragd,

20 den femte en sardonyx, den sjätte en karneol, den sjunde en krysolit, den åttonde den beryll, den nionde en topas, den tionde en krysopras, den elfte en hyacint, den tolfte en ametist.

21 Och de tolv portarna utgjordes av tolv pärlor; var särskild port utgjordes av en enda pärla. Och stadens gata var av rent guld, likt genomskinligt glas.

22 Och jag såg i den intet tempel, ty Herren Gud, den Allsmäktige, är dess tempel, han och Lammet.

23 Och staden behöver icke sol eller måne till att lysa där, ty Guds härlighet upplyser den och dess ljus är Lammet.

24 Och folken skola vandra i dess ljus, och jordens konungar föra ditin, vad härligt de hava.

25 Dess portar skola aldrig stängas om dagen -- natt skall icke finnas där

26 och vad härligt och dyrbart folken hava skall man föra ditin.

27 Men intet orent skall någonsin komma ditin, och ingen som gör vad styggeligt är och lögn, utan allenast de som äro skrivna i livets bok, Lammets bok.


Risken är väldigt stor att ens tro på Jesus spelar stoor roll också i efterlivet. Jag rekommenderar inte att låta Satan inbilla en att man har ärvt Jesusposten, så som jag och Martinus lät honom göra, men jag tror jag är som en garanti på att Jesus räddar även de som "bytt" gud. Men jag var ju knappast eftersom Petrus också blev utlämnad till Satan ett tag, enligt Jesus i bibeln.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-21 0:28:51

Parvlon skrev:Jag har haft drömmar och syner där Jesus visat sig. :-)Happy

Johannes 14:9

Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'?


försökte göra en nystart via tron och bad om förlåtelse....när jag somnade så direkt så hörde jag en mörk mäktig röst som sa "do you want to know how i am?", jag vaknade av chock efter nån sekund.....

tror det var jesus? fast man vet aldrig. feg jag var som inte vågade stanna kvar.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-21 1:11:22

habiti skrev:försökte göra en nystart via tron och bad om förlåtelse....när jag somnade så direkt så hörde jag en mörk mäktig röst som sa "do you want to know how i am?", jag vaknade av chock efter nån sekund.....tror det var jesus? fast man vet aldrig. feg jag var som inte vågade stanna kvar.
Grattis. Jesus kallar sig för Sanningen knappast utan orsak. Och även att de som han utvalt ska känna igen hans röst. Och han är ju också Herre över allt, inkl. mörka och ljusa röster man drömmer om.
Spoiler: visa
Joh 10:1-18
”Sannerligen, jag säger er: den som inte går in i fårfållan genom grin­den utan klättrar in på ett annat ställe, han är en tjuv och en rövare. Men den som går in genom grinden är fårens herde. För honom öpp­nar grindvakten, och fåren hör hans röst, och han ropar på sina får med deras namn och för ut dem. När han har släppt ut sina får går han före dem, och fåren följer honom därför att de känner igen hans röst. Men en främling följer de inte, utan springer ifrån honom, därför att de inte känner igen främmande röster.” Denna bild använde Jesus när han talade till dem, men de förstod inte vad han menade.

Sedan sade Jesus: ”Sannerligen, jag säger er: jag är grinden in till fåren. Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall fin­na bete. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd.

Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är herde och inte äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och sking­rar hjorden. Han är ju lejd och bryr sig inte om fåren. Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde. Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig.”
Johannes 10

25 Jesus svarade dem: »Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig.

26 Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får.

27 Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig.

28 Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand.

29 Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.

30 Jag och Fadern äro ett.»

31 Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom.


Jag skulle inte bli rädd iaf. Jag hör honom ofta i drömmar , i anden och även från himmelen pratar han till mig och är alltid med mig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-21 1:15:22

jag var nog inte redo..
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-21 1:27:27

habiti skrev:jag var nog inte redo..
eller så var det en mjukstart. Gud visste med stor sannolikhet att du skulle vakna och det var kanske meningen att du skulle tänka över vad det var för röst.
Senast redigerad av Parvlon 2015-01-21 1:28:46, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-21 1:28:45

Parvlon skrev:Tack men du har en dålig förståelse kring min hälsostatus, upplevelser och allmänt flum om psykoser. T.ex har jag inte skrivit att jag upplevde det som en "mörk kraft" som gick in i min kropp, då några veckor efter "kundaliniresningen". Jag trodde det var Gud, precis som Martinus.

Jag kan ha baserat det på följande inlägg från dig:

Min teori om kundalini har utvecklats sig till att det troligast är ett satans verktyg om det inte är satans ande. Säkert ingen slump att den kommer in via röven och upp i skallen. Det jag stör mig på är att jag en natt ett tag efteråt vaknade av att en andevarelse gick in i ryggen på mig.


post1158658.html#p1158658


Hade det varit Djävulen så hade han snarare frågat dig om du inte vill vara kung för en dag eller något annat frestande. Det fick jag uppleva senare, men sånt tror jag man slipper om man låter bli att släppa in satans anden i kroppen. Natten innan jag åkte in på psyket så vaknar jag av att nån knackar på min rygg och jag vänder mig om så går han in i kroppen på mig.


post1183198.html#p1183198

Men du upplevde det alltså inte som att det var någon mörk ande eller kraft som gick in i ryggen på dig? Då har jag misstagit mig på den punkten och ber om ursäkt för det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-21 1:30:04

nej, att den var mörk har du sannolikt hittat på själv för jag uppfattade den inte som nån färg övht. Det var mitt på natten och mörkt i rummet däremot och jag fick inte nån syn om nån änglavarelse eller kände några känslor alls.

Jag ljuger inte när jag säger att jag trodde det var Gud och höll fast vid det genom psykosresan. Däremot fick jag faktist en vanföreställning om att rymdvarelser behövde min kropp kvällen innan, men det hade jag, såvitt jag kommer ihåg det, inte en tanke på förrän många månader efteråt.

Men jag har ju haft syner om Satansanden som varit på min kropp och tuggat på mina tår, efter att Jesus puttat ner honom. Och det är förmodligen samma andevarelse som jag lät in i min kropp. Det var en riktig fuling ska jag säga. Samma kväll så får jag en annan syn om änglar som kör bort den i en barnvagn, så egentligen är det nog bättre att se det som att jag "tagit hand om" Satans ande ett tag snarare än att jag har varit besatt av Djävulen för det låter så mörkt men inte helt otroligt något som man inte ska rekommendera andra att göra ändå.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-21 1:47:40

Parvlon skrev:
habiti skrev:jag var nog inte redo..
eller så var det en mjukstart. Gud visste med stor sannolikhet att du skulle vakna och det var kanske meningen att du skulle tänka över vad det var för röst.


gud talade till samuel 3 gånger, samuel missade varje gång....men gud forsätta ändå.

herren ger aldrig upp.

jag måste vara bättre förberedd, ge mig själv till herren 100 %, följa hans uppmaningar, och då kommer jag vara mogen att höra hans röst.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-21 2:13:02

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Nu bor jag i Himlen . :)


Men usch, det låter ju som om du vore död.

Jag lever ! Men mitt hem finns i Himlen . :)
Kul att du kommit hem. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-21 2:13:46

Parvlon skrev:Du får det att låta som att man SKA vara med om det.

Ja det tror jag ju. Men helst inte förrän man är redo för det då (och det är nog ytterst få som är det i nuvarande liv), och när man är redo så aktiveras det nästan av sig självt, och det utan varningar i form av ormar eller annat obehagligt. Som jag förstår det.

Jag förstår att du är rädd för att det är Satan som Martinus var "ett" med. Då blir ju allt du tagit dig till av denna profet bara nonsens och t.om förrädiskt men jag varnar dig som sagt.

Inte ett dugg. Skrattade till lite när jag läste detta. Överhuvudtaget så finner jag mycket komik i den här tråden skall erkännas, trots sin något tragiska natur. Det skall dock inte tolkas som att jag driver med någon här, för det gör jag inte. Men humor och perspektiv är viktigt. :)
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-21 2:15:10

Jag driver inte med dig heller. Det är faktiskt helt ärligt, att jag varnar dig för Martinus lära och den anden som han sade kom med Guds röst och som faktiskt sade till honom att han var ETT med. Satan bedrar många och det sista jag skulle vilja göra är att gå hans ärenden och säga t.ex att man ska leva många liv tills man kan meditera upp något som de kallar för kundalini. Underförstått att Martinus var en bättre människa i Guds ögon än vi andra.

Vi får se vem som är mest tragisk. Jag förstår det som att du också är ute efter sanningen och tror på Gud. Alla kommer få se Gud en dag. Högst troligen så kommer det se dumt ut om man gått Satans ärenden.

i form av ormar eller annat obehaglig
jag har inte sagt att det var obehagligt. Sluta lägg ord i min mun.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-21 2:24:25

Parvlon skrev:nej, att den var mörk har du sannolikt hittat på själv för jag uppfattade den inte som nån färg övht. Det var mitt på natten och mörkt i rummet däremot och jag fick inte nån syn om nån änglavarelse eller kände några känslor alls.

Med mörk så menar jag ju inte färgen då, utan att det skulle varit ett ont väsen.

Jag ljuger inte när jag säger att jag trodde det var Gud och höll fast vid det genom psykosresan.

Jag tror dig. Jag fick fel uppfattning helt enkelt.

Vi får se vem som är mest tragisk.

Jag syftade inte på någon viss person, utan på allt tjafs i den här tråden.

Alla kommer få se Gud en dag.

Det är jag också övertygad om.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-21 2:27:37

Micke skrev:Med mörk så menar jag ju inte färgen då, utan att det skulle varit ett ont väsen.
vad är ont om inte att leda en bort från sanningen?
Men det är ju inget som man direkt förstår när man är lurad. iofs kan meningen vart att jag skulle förstå det men jag undrar, för jag tror på en allsmäktig och allvetande Gud och han prövar sina barn, på alla möjliga sätt.

Och troligast är det så att Satan får tillåtelse av Gud att verka som en ljusets ängel , för det står ju faktiskt i bibeln ( 2 Korintierbrevet ) och det är som du säkert förstår, knappast en samling skrifter som Gud glömt av. Sen har vi ju alla andra religioner, som jag iaf förstår att de knappast går ihop om det inte är så att det faktiskt finns en jävel som lurar folk (om religionsmakarna är ärliga med sina upplevelser).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2015-01-21 8:59:56

Micke skrev:
Man behöver knappast blanda in Satan i ekvationen. Hans makt tror jag är mycket begränsad på jorden idag.

Begränsad av vem ?

Han gör precis vad han vill på jorden . Tror det finns ett syfte med det .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-21 17:08:24

elle skrev:Begränsad av vem ?

Begränsad utav försynen och den gudomliga planen med jorden. Försynen pusslar ihop allting så att det blir som det ska. Syftet med Satans mission var att stimulera människornas djuriska sida, så att denna skulle nå sin kulmination. Allt för utvecklingens skull, både i hänseende till människornas och jordklotsväsendets, och var en del av den gudomliga planen precis som allt annat. Men Satans uppdrag här på jorden låg tidsmässigt huvudsakligen långt före Jesus tid vad jag förstår.

Kristendomen ingår enligt Martinus i den s k gamla världsimpulsen tillsammans med dom andra gamla religionerna. Denna gamla världsimpuls är i avtagande då den till stor del har fyllt sitt syfte, och istället har vi en ny världsimpuls (som är en slags energi) som sköljer över jorden idag och som yttrar sig på en mängd olika sätt, bl a genom vetenskapen, den växande humanismen, nyandligheten, esoteriken/teosofin och genom det tredje testamentet också då förstås. Den här nya världsimpulsens effekter är en spegling av jordklotsväsendets forcerade utveckling mot ett mer fullkomligt väsen som jag skrev om tidigare. Inte utan svåra "födslovåndor" dock, vilket ju också avspeglar sig i världen.

Dom gamla religionerna kan ju bidra med visdom och inspiration bl a, men lär oss väl inte särskilt mycket om vad som händer idag med jorden och mänskligheten, eller vad vi har framför oss på den här planeten.

Han gör precis vad han vill på jorden . Tror det finns ett syfte med det .

Menar du att oskyldiga drabbas av Satans nycker (för du tror väl knappast på karma)? Vad vore syftet med det, och varför skulle Gud tillåta något sådant?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-23 1:10:37

Micke skrev:Begränsad utav försynen och den gudomliga planen med jorden.
i vilken av Martinus texter hittar du den teorin?
Micke skrev: Försynen pusslar ihop allting så att det blir som det ska.
låter som rena flummet för mig.

Min Gud är allsmäktig. Fattar du vad han heter?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-23 1:13:03

elle skrev: Begränsad av vem ? Han gör precis vad han vill på jorden . Tror det finns ett syfte med det .
Nja, faktiskt inte allt för då skulle inte folk bli räddade av Jesus. Eller menar du att det är Djävulen som bestämmer vilka som ska bli frälsta?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav RainBowChild » 2015-01-23 1:19:23

Min religion är Solen.

Först och främst så kan jag SE solen, till skillnad från alla "gudar" jag skulle kunna räkna upp. Den finns där för mig varje dag.

Den ger mig värme, ljus, och en fin dag oftast. Det finns inga mysterium, ingen som ber om pengar, man behöver inte klä sig på nåt speciellt sätt och man måste inte sitta och be till den.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-23 1:25:40

Det bästa med att ha Jesus som Gud är att han har besegrat döden och bevisat det. Han är alltings skapare och han har lovat att himlarna och världen ska förvandlas en dag. Alla människor ska se honom och förstå att han är Gud en dag. Vissa kommer vakna upp till evig skam och andra till evigt liv i kärlek. Hela livet är ett mysterium, tycker jag. Även att vi har solen på exakt rätt avstånd. Men min Gud är allsmäktig. :-)Happy

Vissa tror att livet på planeten är det enda som finns för oss, att det blir helt svart sen, men jag tror annorlunda. Solen är knappast något du har att göra med efter du dött, eller iaf risken finns att det blir väldigt varmt om du sätter ditt hopp till ett brinnande klot. Dessutom finns risken att Gud, vår himmelska fader, vill ha att göra med dig nu när du lever här. Solen är skapad. Jesus är ljuset som består. Det står i bibeln. Om "lammet" i uppenbarelseboken b.la.

Ber man den högste om pengar så har man nog missförstått Jesus. Han sade att vi ska ge pengarna till dem de tillhör och syftade väl som jag kommer ihåg det på gubben som var inpräntat på myntet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav RainBowChild » 2015-01-23 1:54:00

Jag har inget intresse av att diskutera din religion. Den är inte bättre än min.

Jag behöver inte överge mig själv till solen. Den äger inte mig.

"Vissa kommer vakna upp till evig skam" Din religion verkar gå ut på att skrämma folk.

Solen är allt jag behöver. Man behöver inte skryta om den. Man kan till och med ta den för givet för den sviker aldrig.

Jag behöver inte heller rekrytera folk till min religion.

Min religion är helt öppen och fri, ALLA är välkomna, alla raser, alla läggningar!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in