Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav Stolpskott » 2015-01-19 19:29:34

Kollade reglerna och såg inget emot det så postar mitt lilla hobbyprojekt som jag har jobbat på det senaste halvåret. Om det är fel kategori får ni gärna flytta det rätt.

Bild
Hemsidan är en tjänst som är tänkt att fungera som en allmän kokbok där alla kan lägga in sina recept och inom några sekunder få svar på näringsvärden och pris/kalorier.
Sidan är gjord i ASP.NET MVC och bygger på en ingridiens databas med kalkyler för 17000 ingridienser, den söker automatiskt reda på nya ingridienser när de läggs till i databasen.
Inloggning via facebook är tillgängligt.

Det är min tredje remake av sidan och den släpptes igår den 18/1 -2015.
Om ni gillar sidan får ni gärna dela den vidare då jag inte har budget för marknadsföring.
Feedback är alltid uppskattat.

http://cookbook.nu/
http://facebook.com/cookbook.nu/
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav Laika » 2015-01-19 20:41:10

Vad har du för syfte med sidan? Det finns ju massor av kokbokssidor och jag tänker att det just därför är viktigt att ha en specifik inriktning, annars blir det svårt att skilja din sida från mängden.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-19 21:01:16

Tycker det verkar som en bra idé. Bra grej för de som bantar eller bygger.
Och bra för de som är generellt matintresserade.
Förstasidan känns ganska enkel och lättnavigerad utan en massa plotter och det uppskattas.
-I hate plotter.

Fast jag skulle vilja se fungerande bilder.
När jag klickar på 'kött' får jag bara bilder på fruktfat med vindruvor på alla bilder.
Man hade velat se rätterna ifråga.

En liten korrigering bara: det heter ingrediens. Inte ingridiens.

Ska man skriva "ingrediensdatabas" ska det göras hopskrivet, alltså inte "ingrediens databas".
Man kan också skriva "databas över ingredienser".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav Stolpskott » 2015-01-19 21:07:24

Scriptet jag gjorde för att tanka ner bilder från google kan inte urskilja maträtter och bilder på bäbisar t.ex. så jag valde i grundutbudet på 3000 recept att inte ha några bildor och vissa en bild som default för dom.

Det som skiljer min sida från andra är att jag visar näringsvärden/pris/kcal och att användarna själva kan lägga in recept, dom flesta receptsidorna har recept inlagda av en moderator endast.

Min tanke är att användarna ska fylla upp databasen med recept innehållande bilder, det är grymt svårt att bilda en användarbas dock. Får ge det lite tid och hoppas folk hoppar på konceptet.
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-19 21:15:53

Ja jag kan ju inget om det tekniska...förstår att det är mycket pyssel bakom såna sajter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav Moggy » 2015-01-20 1:33:45

Kanske göra en funktion där besökare får välja mellan några olika bilder vilken som bäst passar?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav Stolpskott » 2015-01-20 8:28:26

Jag ska kolla in i det och se vad jag kan hitta på, kan ändra så att bilden är baserad på kategori
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav Kimmelie » 2015-01-20 11:07:33

En sak jag tycker är störande är när man håller muspekaren över ett recept, och det rullas ner och sen hoppar det upp och ner några gånger innan det stannar nere så man kan läsa. Jag skulle föredra om det bara snabbt rullas och stannar där.

Sen verkar uträkningarna vara rent uppåt väggarna... T ex:

Svägerskans fiskgryta med vitlöksbröd (per portion):
Kcal: 2230 kalorier
Pris: 23 kr
Protein: 3 gram
Kolhydrater: 4 gram
Fett: 232 gram

För att inte tala om:
Helstekt rotselleri med valnötter, parmesan och tryffel (per portion):
Kcal: 5950 kalorier
Pris: 110 kr
Protein: 138 gram
Kolhydrater: 551 gram
Fett: 335 gram

De flesta recept jag tittade på hade lika galna uträkningar.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Cookbook.nu - kokbok med kcal/pris/näringsvärden

Inläggav Stolpskott » 2015-01-20 11:23:29

Jag har 396 maträtter över 1500 kcal så att säga att de flesta är galna är inte särskilt korrekt, 10% ungefär är oriktiga och det beror på följande anledning:
st - kan vara 1 gram, kan vara 50 gram, kan vara 100 gram, jag sätter den som 50 gram då det är genomsnittet resultatet blir att jag får ut vissa recept där det står 200 smör utan angiven enhet. Då antar min sida att det är st och då kan det bli galet, alternativet är att sätta det som 1 men då blir det galet lågt istället.

Alternativet är att manuellt sitta och skriva in gramvärden per styck för hela 17 000 stora databasen eller - låta 10% vara oriktigt.
Ni har bra synpunkter men det skulle ta ett år att processera vilket som inte är realistiskt.

Jag tar bort dessa 10% nu så blir det lite mer riktigt.
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in