Rengöring av stationär dator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Rengöring av stationär dator

Inläggav kullan » 2015-01-18 13:02:41

Ja hur håller man rent inne i en stationär dator? Vissa säger att man ska dammsuga. Andra skriker högt om att en dammsugare absolut inte får komma innanför skalet. Så hur gör man då? Fuktig trasa ska man helst inte heller ha för det kan förstöra på annat vis. Att strunta i rengöringen är ju värdelöst även det. Så hur bär ni Nördar er åt för att hålla er dator ren och i trim? Nu vet jag att jag kommer få lika många olika svar som antalet som besvarar men jag tycker det kan vara intressant att kolla ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Rengöring av stationär dator

Inläggav Kanin » 2015-01-18 13:32:35

Tryckluft.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Rengöring av stationär dator

Inläggav Miche » 2015-01-18 13:35:41

kullan skrev:Vissa säger att man ska dammsuga. Andra skriker högt om att en dammsugare absolut inte får komma innanför skalet.
Det finns risker med det, dels statisk elektricitet som är en stor risk för datorer (dammsugare är duktiga på att skapa statisk elektricitet, det har uppstått bränder i centraldammsugare pga statisk elektricitet...), dels kan man råka förstöra fläktar (med en dammsugare kan man varva upp en fläkt i datorn så pass att den skär).

För att undvika ovanstående problemen så är det viktigt att man jordar sig så fort man ska ha händer eller annat innanför skalet, det enklaste sättet att göra det är att ha armen (med som handen man sticker innanför eller den handens arm som man håller något i) hålls mot en ren plåtyta på datorn (det finns ESD-armband (se bild nedan) som ger samma effekt) och på så sätt minska risken för att det byggs upp en elektrostatisk spänning mellan handen/verktyget och datorns delar. För att minska risken att förstöra en fläkt så stick försiktigt in något (ex.vis en träpinne) mellan fläktbladen (när den inte roterar) innan du dammsuger, se bara till att du inte skadar något annat när du sticker in pinnen.

ESD-armband (ansluts med en klämma till chassit, en del tror att man ska ansluta till ett element men det är vansinne, riskerna ökar då snarare för statisk elektricitet):
Bild

På nedanstående bilder ser man två olika som jobbar med en dator, den första har ärmarna inte uppdragna, det är inte speciellt smart, du ökar risken för statisk elektricitet. Dra upp ärmarna och lägg armarna mot datorchassit (helst där det är omålad plåt) så minskar risken rejält för statisk elektricitet (det blir lite ändå, men så liten att riskerna nog är försumbara):
Bild

Den här personen har ingen ärm, förhoppningsvis har han armen mot chassit (vilket inte framgår av bilden):
Bild
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rengöring av stationär dator

Inläggav RainBowChild » 2015-01-18 13:36:56

Ja tryckluft, tror inte du kommer få så många andra svar för det är det bästa sättet.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Rengöring av stationär dator

Inläggav RainBowChild » 2015-01-18 13:44:48

Miche skrev:
kullan skrev:Vissa säger att man ska dammsuga. Andra skriker högt om att en dammsugare absolut inte får komma innanför skalet.
Det finns risker med det, dels statisk elektricitet som är en stor risk för datorer (dammsugare är duktiga på att skapa statisk elektricitet, det har uppstått bränder i centraldammsugare pga statisk elektricitet...), dels kan man råka förstöra fläktar (med en dammsugare kan man varva upp en fläkt i datorn så pass att den skär).

För att undvika ovanstående problemen så är det viktigt att man jordar sig så fort man ska ha händer eller annat innanför skalet, det enklaste sättet att göra det är att ha armen (med som handen man sticker innanför eller den handens arm som man håller något i) hålls mot en ren plåtyta på datorn (det finns ESD-armband (se bild nedan) som ger samma effekt) och på så sätt minska risken för att det byggs upp en elektrostatisk spänning mellan handen/verktyget och datorns delar. För att minska risken att förstöra en fläkt så stick försiktigt in något (ex.vis en träpinne) mellan fläktbladen (när den inte roterar) innan du dammsuger, se bara till att du inte skadar något annat när du sticker in pinnen.


Okej? Det finns risker med att dammsuga men du föreslår ändå att man gör det??? Verkar lite kontraproduktivt om du frågar mig.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Rengöring av stationär dator

Inläggav kullan » 2015-01-18 13:46:12

Då får man skaffa tryckluft då. Kan man gissa att det finns på en bensinmack tex? Elgianten lär väl inte ha det gissar jag. ska kanske kolla Kjell&co.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Rengöring av stationär dator

Inläggav RainBowChild » 2015-01-18 13:58:52

kullan skrev:Då får man skaffa tryckluft då. Kan man gissa att det finns på en bensinmack tex? Elgianten lär väl inte ha det gissar jag. ska kanske kolla Kjell&co.


Om dom inte har på burk kan du ju ta med datorn dit å använda slangen dom fyller på däck med xD Nä men skämt åsido Biltema eller Kjell&CO borde ha.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Rengöring av stationär dator

Inläggav kullan » 2015-01-18 14:03:09

RainBowChild skrev:
kullan skrev:Då får man skaffa tryckluft då. Kan man gissa att det finns på en bensinmack tex? Elgianten lär väl inte ha det gissar jag. ska kanske kolla Kjell&co.


Om dom inte har på burk kan du ju ta med datorn dit å använda slangen dom fyller på däck med xD Nä men skämt åsido Biltema eller Kjell&CO borde ha.


Tack för tipset. Rusning till mackens tryckluft :lol:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Rengöring av stationär dator

Inläggav plåtmonster » 2015-01-18 15:55:12

Krokodilklämma ansluten till en sladd som i sin tur kopplas till en rörklämma. Krokodilklämman sätter man i datorns chassi och rörklämman i dammsugarröret. Det borde avleda den statiska elektriciteten?

För förbättrad effekt kanske man bör linda ett en bit metallskiva runt dammsugarrröret under rörklämman?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rengöring av stationär dator

Inläggav Miche » 2015-01-18 16:27:17

RainBowChild skrev:Det finns risker med att dammsuga men du föreslår ändå att man gör det???
Jag har gjort det många gånger men man ska inte dammsuga hur som helst, vidta försiktighetsåtgärder så minimerar man riskerna.

Kjell&Co verkar dyra på tryckluft, kolla den här sökningen istället...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rengöring av stationär dator

Inläggav kullan » 2015-01-18 16:31:53

Tack för länk. Ska nog kolla Fyndig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Rengöring av stationär dator

Inläggav Miche » 2015-01-18 16:35:06

När det gäller Kjell&Co så tipsade jag dem någon gång om att de var dyra, en vecka senare hade de sänkt priset och var plötsligt prisvärda på den produkten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rengöring av stationär dator

Inläggav nescio » 2015-01-18 16:44:04

Jag har dammsugit inne i datorn jag använder nu. Den fungerar än. Innan jag öppnade den gick den segt som sirap. Fläkten på processorn var proppfull med damm.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Rengöring av stationär dator

Inläggav Kimmelie » 2015-01-20 12:51:40

Jag tycker den här frågan kan passa i den här tråden. Jag har hört att man ska lägga på ny kylpasta ibland, men hur ofta? Min förra dator gick sönder för att kylpastan torkat, så processorn blev bränd. Jag hade haft den i 3,5 år, men då hade jag använt luftfuktare dygnet runt under 2 vintrar, och jag har hårt vatten, så det blev rätt mycket mineraler från vattnet överallt. Fukt och damm ska kunna orsaka att kylpastan torkar. Nu behöver jag inte använda luftfuktaren längre, så nu undrar jag generellt, hur ofta man behöver lägga på ny kylpasta, eller kolla om den har torkat, vid normal användning, i normal inomhusmiljö?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Rengöring av stationär dator

Inläggav Kanin » 2015-01-20 13:28:38

Normalt behöver ny kylpasta enbart appliceras om kylflänsen avlägsnas av annan anledning. Jag har aldrig bytt kylpasta och har aldrig haft några problem på grund av det. Om och hur ofta den behöver bytas ut beror rimligtvis på vilket kylpasta som använts, vad den utsätts för och hur känslig processorn är för en något högre temperatur (om den t.ex. överklockas).

Det bör vara tillräckligt att övervaka processorns temperatur (i mjukvaran).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Rengöring av stationär dator

Inläggav nallen » 2015-01-20 23:35:55

Det beror också på vilken typ av kylpasta som används och, givetvis, dess kvalité. Jag tror aldrig att jag varit med om att behöva byta vanlig vit kiselpasta i diverse industriella tillämpningar. Fast då använder vi nästan bara kvalitetsprodukter från 3M eller Dow Corning. Däremot tycks den grå pastan som är förapplicerad på Intels orginalkylare torka ut efter några år i kontinuerlig drift, samma sak med diverse specialpastor som Arctic Silver och dylikt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Rengöring av stationär dator

Inläggav Kimmelie » 2015-01-21 9:24:41

nallen skrev:Däremot tycks den grå pastan som är förapplicerad på Intels orginalkylare torka ut efter några år i kontinuerlig drift, samma sak med diverse specialpastor som Arctic Silver och dylikt.

Ja, det var just Intels förapplicerade pasta jag hade, och även har nu. Så då är det väl bäst att kolla/lägga på ny om kanske 3 år (med tanke på att den förra gick sönder efter 3,5 år).
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Rengöring av stationär dator

Inläggav alixha » 2015-01-21 10:37:44

Jag har alltid kört med tops, en trasa och dammsugare på alla mina datorer.
Aldrig varit ett problem .. men jag kanske har haft tur.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rengöring av stationär dator

Inläggav plåtmonster » 2015-01-21 11:29:06

Moderna CPU och moderkort skall ha ett inbyggt larm som stänger ner maskinen väldigt tvärt om temperaturen rusar iväg. Så på moderna maskiner skall det inte sluta värre än att man får svart skärm och får fixa till kylpastan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rengöring av stationär dator

Inläggav Kimmelie » 2015-01-21 16:55:50

plåtmonster skrev:Moderna CPU och moderkort skall ha ett inbyggt larm som stänger ner maskinen väldigt tvärt om temperaturen rusar iväg. Så på moderna maskiner skall det inte sluta värre än att man får svart skärm och får fixa till kylpastan.

Min gamla hängde sig lite då och då, så det liknade mer att det skulle varit fel på RAM-minnena, men det var det inte. Den stängde aldrig av sig själv.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in