Hur ta upp AS med killen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav Catrin » 2015-01-10 2:39:25

Jag hade tagit upp det. Alltid bäst att vara ärlig plus att det handlar om hur man säger det. Jag sa att jag trodde min kille hade AS och det visade sig att han hade det. Ni kan ev göra ett Aspergertest tillsammans. :)
Catrin
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2011-10-28
Ort: Stockholm

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav Jaunty » 2015-01-10 15:27:16

Haha kan "råka" googla på Asperger test när jag e med han och säga kolla vilket roligt test vi kan göra :lol:
Nej då, jag ska göra det så smidigt jag kan på nåt sätt. :-)063

Har en annan undran (eller jag har massor :P ) men det här med att trösta. Jag förstår att det är svårt att trösta om man inte förstår att eller varför nån e ledsen. Men om personen får det förklarat för sig kan den då trösta. eller är det själva grejen hur man tröstar som är svår? Och jag förstår att det är olika för alla..
Jaunty
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2015-01-08

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav wildwing » 2015-01-10 15:33:39

Jag tycker det är svårt att trösta, tror jag. Vet inte om andra med asperger delar det.

Vet inte men när jag var liten och så tyckte jag inte om när andra ville trösta mig om jag var ledsen, tyckte det var löjligt att jag borde klara det själv.

Alla är nog olika beroende av tröst, själv känns det bra att nån är närvarande om jag t.ex. mår dåligt, men tröstande i form av ord behöver jag inte så mycket hmm.

Som förut så kan jag ju gissa igen att t.ex. om man talar om för den andra personen hur man vill ha det när man är sjuk eller ledsen eller behöver tröstas, så är det ju mycket lättare att agera. Alla är ju olika. :-)063

Det är ju inte så att man inte vill trösta, jag vet bara inte hur, ofta.
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav Alien » 2015-01-11 2:02:22

Jeopardy Lane skrev:
Alien skrev:Sedan kan ni se på The Big Bang Theory tillsammans. Då kan det bli tillfälle att påpeka ev likheter mellan honom och Sheldon Cooper (som iofs verkar förutom AS också lida av tvångssyndrom och narcissism).



När jag tänker på Sheldon Cooper, så er det en sak som dyker upp: varje gång han blir sint så vill han bygga en `laser death ray` eller något annat sjukt. :) Kan vara lite dumt å påpeka likheter.


Ja, jag har ju inte påstått att man ska se Sheldon som någon slags förebild el "idealaspie". Inte heller att man skulle säga "Du är precis som Sheldon Cooper". Snarare att man påpekar vissa likheter i beteende och repliker. Det är ju självklart att det är överdrivet, men just därför finns det så mycket att upptäcka. Även jag kan se vissa likheter hos mig själv. Ser man inga likheter alls, så är man väl inte särskilt aspig (el lever "in denial").
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-11 12:14:57

Alien skrev:Ja, jag har ju inte påstått att man ska se Sheldon som någon slags förebild el "idealaspie". Inte heller att man skulle säga "Du är precis som Sheldon Cooper". Snarare att man påpekar vissa likheter i beteende och repliker.


Ja, jag förstår. Det var bara det att om någon hadde påpekad likheter i mitt och Sheldons beteende, så hadde jag tänkt; "den där galningen på tv? Å nej, det här är ju inte bra" :shock: Men möjligt det bara är mig.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav Jaunty » 2015-01-11 15:40:50

Tog upp frågan med honom. Fick ett bra läge när jag sa att jag hade blivit diagnosticerad med katt allergi men jag har katt så jag valde att inte lyssna på vad dom sa. Han sa då att han hade haft diagnoser när han va barn som han växt ifrån. Så då fortsatte jag på den tråden.. Han hade utretts 2ggr som barn men han hade aldrig fått veta resultatet och vad som kom ut av det. Jag frågade vrf dom utredde han och sa att det bland annat va pga hans koncentrationssvårigheter. Jag fråga om det va Asperger. Han sa att hans kompisar brukade hobby diagnosticera han med det. Jag sa att jag åxå skulle säga att han hade det. Jag fråga om han inte tyckte själv att han hade det. Men det tyckte han inte och hade han det så va det inget som påverka hans liv. Sen prata vi om sheldon cooper och southpark avsnittet där dom sålde as-burger :p och sen lite annat om det men aa jag vet inte riktigt vad nån av oss fick ut av vårt samtal men han blev inte arg lr tyckte jag va dum som tog upp ämnet och blev inte konstigt att vi prata om Sheldon :lol:

Jag ser ju hur det påverkar hans liv men jag tkr att om han är nöjd och lycklig så gör det ju inget. Däremot påverkar det ju vår relation. Tex med planeringen, jag antar att jag måste komma på knep för hur jag ska hantera min, hans och vår gemensamma planering då han inte riktigt förstår hur svårt det e för mig med hans planering och han tkr den e fullkomligt logiskt.
Och det påverkar eftersom att han har varnat mig att han inte kan ha förhållande för att han är för udda och det blir alltid dåligt när han är i förhållande för han känt sig inlåst i tidigare förhållande och därför kan han inte va i ett. :( grejen e ju bara att allt vi gör och så som vi umgås egentligen är så som ett förhållande och vi trivs båda med så som vi har det nu. Men jag vill ju att vi ska kunna säga att vi har ett förhållande och att han inte ska tro att han kmr bli inlåst med mig om det blir ännu seriösare. Aa jag vet inte, blev långt det här. Men känner mig väl lite vilsen i vad jag ska göra nu. :-)063
Jaunty
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2015-01-08

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav antonius » 2015-01-11 16:07:33

Jaunty skrev: Men jag vill ju att vi ska kunna säga att vi har ett förhållande och att han inte ska tro att han kmr bli inlåst med mig om det blir ännu seriösare. Aa jag vet inte, blev långt det här. Men känner mig väl lite vilsen i vad jag ska göra nu.


Låt det där nu sjunka in lite hos honom, helst tills han nämner det själv, bland det svåra med AS är att vi upplevs som saktmodiga, medan hjärnan går på högvarv för att analysera det som sagts, det tar tid, likt en hårddisk som börjar bli full, hav tålamod... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-11 16:22:59

Jaunty skrev:Han frågar aldrig mig om typ familj, vänner, mitt tidigare liv etc. För att jag ska få veta sånt om han måste jag fråga och då svarar han men han frågar aldrig tbx.

Det är nog för att det helt enkelt inte är speciellt intressant. Däremot är säkert du som person intressant (för honom).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav Jaunty » 2015-01-11 20:58:01

Haha så hans processor är inte så snabb som min processor.. Haha kul med tanke på att han har alla dom nyaste teknik sakerna och han tkr jag har gamla saker.. :lol: nej men aa jag förstår vi behöver nog båda smälta lite :)

Haha mja jag är bara van vid att även om man inte är det minsta intresserad så ställer man frågan tillbaka men jag har insett att det inte kommer hända :D så istället babblar jag ändå om sånt jag tkr han ska höra även om han ger tråkig respons.. Men ska jag lyssna på han så får han lyssna på mitt babbel tänker jag :lol:

Wildwing: okej ja jag antar att dom flesta människor tkr det e svårt att trösta eftersom det trots allt är något som är svårt rent konkret att göra för den ledsna personen. Men aa smart att säga hur man vill ha det, det underlättar ju även för den personen som ska trösta så den vet hur den bäst ska bete sig :-)Happy
Jaunty
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2015-01-08

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav antonius » 2015-01-11 21:52:20

Jaunty skrev:Haha så hans processor är inte så snabb som min processor.. Haha kul med tanke på att han har alla dom nyaste teknik sakerna och han tkr jag har gamla saker.. nej men aa jag förstår vi behöver nog båda smälta lite


Jag menar inte att han är trög eller loj, utan att aspisar har en tendens att analysera allt så de kan verka tröga men det är bara för att de tänker flera tankar samtidigt, speciellt med sådant som de nevrotypiska (normala) tar för givet... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-11 22:02:58

Jaunty skrev:Haha så hans processor är inte så snabb som min processor.. Haha kul med tanke på att han har alla dom nyaste teknik sakerna och han tkr jag har gamla saker.. :lol:

Snarare att din egen processor är avlastad av autonoma system som sköter mycket utan att du behöver tänka på det.

Det gör att han får det svårt men det ger också större möjligheter att forma sig. Med automatiska system så blir man fållad i tankegångarna.

Och som antonius så tar de med asperger oftast in mer intryck och tänker mer så det är mer jobb att ändra på saker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur ta upp AS med killen?

Inläggav Jaunty » 2015-01-11 22:53:07

Hm okej ja jag mena inget dumt med det där om processorn, hans e ju snabbare på andra saker :)

Haha och ja vissa saker tar jag ju för givet utan att tänka på det men jag lär mig väl precis som han lär sig hur jag fungerar. När jag tänker på vissa saker nu tkr jag ju dom är roliga nu i efterhand när ja tagit saker för givet och inte förstått vrf han svarat som han gjort :D

Men det här e ju en ny upptäckt för mig och jag inser att jag analyserar och tänker sjukt mkt på det här ämnet men så gör jag med alla ämnen jag råkar komma över och som jag inser att jag vill veta massor mer om :P
Jaunty
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2015-01-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in