Asperger + Pms/Pmds

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger + Pms/Pmds

Inläggav Catrin » 2015-01-05 0:20:26

Jag undrar om det finns fler som har problem med Pms eller Pmds i kombination med Asperger?

Jag själv har diagnoserna Asperger/ADHD och ev Pmds.

Innan mens och ägglossning mår jag bra. Jag är lycklig, känner mig trygg, stabil och rätt självsäker. Men före mens perioden blir jag total motsats. Då känner jag mig istället olycklig, kan känna självmordstankar och känner att jag vill bort från allt.

Jag tar oftast saker ordagrant, vill att min miljö är trygg och jag hatar oväntade händelser. Men under mensen så känns det som mina Asperger och ADHD drag blir mycket starkare. Jag känner mig då inte "bara" ur balans vid tex oväntade händelser (som jag i vanliga fall kan göra) utan känner då istället stark panik. Allt blir verkligen jobbigt för mig. Kan vara ledsen i timmar och känner att jag tappar kontroll. Får stark ångest och problem med min partner.

I vanliga fall mår jag bra och reagerar inte alls på samma sätt efter att jag haft min mens.

Har läst mycket om Borderline och Bipolär men tycker inte att det stämmer. Några av punkterna stämmer in bra vid mens men känner annars att diagnoserna ligger långt bort över hur jag fungerar.
Catrin
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2011-10-28
Ort: Stockholm

Asperger + Pms/Pmds

Inläggav Skindancer » 2015-01-05 0:53:27

Nu har jag inte ngn konkret källa, utan hört på jobbet bla de som fått recept på 'typ' stämningshöjande i samband med mens, kollega som tagit magnesium tillskott med god effekt blev innan nästan suicide i samband me mens
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Asperger + Pms/Pmds

Inläggav Catrin » 2015-01-05 1:16:07

Tack så mycket. Ska genast börja ta magnesium och ska uppsöka läkare om detta. Var nästan inne på Borderline ett tag men tycker inte att det kan vara den diagnosen eftersom inte många drag stämmer och eftersom jag känner detta före mens som sagt men inte annars.
Catrin
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2011-10-28
Ort: Stockholm

Asperger + Pms/Pmds

Inläggav plåtmonster » 2015-01-05 3:18:47

Ta det lungt med nya tillskott och se hur kroppen reagerar först så du inte får någon chockreaktion.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in